Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

3.11.2013 22:25

Tähän topikkiin keskustelu AM6:n sekä Rabasan uudemman ja vanhemman mallin sylintereistä. Vanhempien mopojen pytyistä lienee sopivaa keskustella mallikohtaisissa keskusteluissa.

Tutustu tietopankin tarjontaan:
Rabasan ja AM6:n viritysasteet
Rabasan virityssylinterit(sovellettavissa myös AM6)

Edellinen topic täällä.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

3.11.2013 23:03

Tää voi olla vähän ot mut. Kuinka paljon isompi suutin pitäs laittaa kun laitan mk handmaden kii. nyt on 120 suutin kurittomalla putkella betassa ja toimii täydellisesti. Oisko 10 kokoo isompi suutin eli 130 hyvä? Kesällä laitan sit pienemmän suuttimen taas.

Valoja päälle, tästä postauksesta sait varoituksen. Suutinkeskustelu on erikseen ja samaa kysymystä ei tarvitse esittää useassa paikassa.
Vauhtiviivatarra

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

3.11.2013 23:31

No sitä ei kyllä kukaan osaa sanoo sulle. Koita sillä mikä nytkin on ja sitten säätelet mihi tarvii.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

4.11.2013 14:48

Kysellään nyt viel tääl uudestaan ku kukaan ei kuitenkaan lue vanhaa topiccia.
Elikkäs vielä semmoista kysyisin tosta airsalin 80:stä, onko täälä ketään kellä kokemuksia kyseisestä pytystä? onko millainen tehoiltaan viilaamattomana ja saako viilaamalla ihan eri luokan pytyn niinku 70 airsalista? Ja saattaa kuullostaa typerältä, mutta jossain vaihees pitää varmaan saada kulkeen sen 65 niin tappaako tollasen "kisa"pytyn jos änkee astetta isompaa tuketta putkeen, ihan väliaikasesti vaan? Ja onko suositeltavaa poistaa tuorevoitelu kokonaan käytöstä kun ajattelin että tuorevoitelun lisäksi 1,5% seokset tankkiin.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

4.11.2013 22:16

Moi
tarvisin nopeesti vastauksen että mitä eroa on vl6, vl15 ja vakioläpillä ja käykö nuo vl6/vl15 läpät vakioläppärunkoon. kone on am6.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

5.11.2013 21:45

Nyt tarvittas tietoa että mistä/mikä ois hyvä, kestävä (ajan pitkää matkaa) ja mielellään mahdollisimman tehokas 50 cc pytty minarelliin? pitäs talve aikaa tehä Hemmii täys koneremppa nii pitäs kunno pytty saada http://www.rrd-preparation.com/en/maxim ... i-am6.html tuota oon kattellu mutta ei o varastossa... VINKKEJÄ!

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

5.11.2013 23:25

thaitus kirjoitti:Kysellään nyt viel tääl uudestaan ku kukaan ei kuitenkaan lue vanhaa topiccia.
Elikkäs vielä semmoista kysyisin tosta airsalin 80:stä, onko täälä ketään kellä kokemuksia kyseisestä pytystä? onko millainen tehoiltaan viilaamattomana ja saako viilaamalla ihan eri luokan pytyn niinku 70 airsalista? Ja saattaa kuullostaa typerältä, mutta jossain vaihees pitää varmaan saada kulkeen sen 65 niin tappaako tollasen "kisa"pytyn jos änkee astetta isompaa tuketta putkeen, ihan väliaikasesti vaan? Ja onko suositeltavaa poistaa tuorevoitelu kokonaan käytöstä kun ajattelin että tuorevoitelun lisäksi 1,5% seokset tankkiin.


80cc:stä ei ole henk.koht kokemuksia mutta seiskakympistä on. Molemmat ''vääntöpyttyjä'', omassa oli huuhtelut ihan nätin näköset ja tasaiset. Viilaukseen on potenttiaalia jos tietää mitä tekee. Mutta mielestäni vetoa riittää varsin hyvin ilmankin viilausta. Kuinka pitkäksi aikaa pitää saada kulkemaan 65? helpoin tapa on muuttaa välityksiä. Airsalin tavarat eivät ole kisakamaa, ei ota itteensä pienestä.

Tuorevoitelun käyttämistä en edes harkinnut kun pytyn vaihdoin. Se on 100% varma että voitelu toimii, kunhan tankissa on oikea määrä öljyä. Alumiinipytty ei anna anteeksi jos voitelu loppuu. Valuurautasen voi porata, alua ei.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

6.11.2013 0:06

thaitus kirjoitti:Kysellään nyt viel tääl uudestaan ku kukaan ei kuitenkaan lue vanhaa topiccia.
Elikkäs vielä semmoista kysyisin tosta airsalin 80:stä, onko täälä ketään kellä kokemuksia kyseisestä pytystä? onko millainen tehoiltaan viilaamattomana ja saako viilaamalla ihan eri luokan pytyn niinku 70 airsalista? Ja saattaa kuullostaa typerältä, mutta jossain vaihees pitää varmaan saada kulkeen sen 65 niin tappaako tollasen "kisa"pytyn jos änkee astetta isompaa tuketta putkeen, ihan väliaikasesti vaan? Ja onko suositeltavaa poistaa tuorevoitelu kokonaan käytöstä kun ajattelin että tuorevoitelun lisäksi 1,5% seokset tankkiin.


Melko vääntöpytty, jos et viilaa niin saa varmaan kulkemaan sen 65 ihan ok väänöilläkin. 2,5% seoksia käyttäisin itse.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

6.11.2013 13:07

Niczusa kirjoitti: Kestävä tehokas 50cc plaaplaa..

Vieläkään 50cc, tehokas ja kestävyys ei kuulu samaan lauseeseen. Ne tehokkaat 50cct on tehty kisaamiseen, ei päivittäiseen ajoon. Niitä ei oo tehty kestää pitkää ajoo, eikä ne tule kestää sitä.

Eikä kukaan oo koskaan kertonu, miks hankkis High-end 50ccn jossa ei voi edes huoltovälistä puhuu kun mäntää saat vaihtaa joka viikko, kun sen sijaan vois hommaa jonku tiukemman 70cc sporttisetin, tai jonku 80cc Airsalin tms. Kestävyys on aivan eri planeetalta, kuten on rahan menoki. Aika paljon saa ostaa kalliita osii 50ccn kanssa, kun johki 80cc Airsalii kuluis paljon vähemmän, ja tehoo sama määrä.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

6.11.2013 17:47

Mitenkäs ku aattelin hommata iha jonku perus alu 50 mutta hommaisin jonku 70 männä ja porauttasin tosta vakiopytystä 70 nii tuleeko 70 ja hemmi vakio putkella kuinka lisää potkua? teharien mielellää hommaa kun en haluu mitää poliisimagneettia mutta lisä vääntö oikiva, että vaikuttaako kuinka?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

6.11.2013 18:54

Älä tee tota. Halvemmaks tulee ostaa suoraa joku halpa 70cc sylinteri.

Mielestäni et voi yliporauttaa alumiinia, jos siinä on jokin kovakromi pinnoite

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

6.11.2013 19:13

Alumiinipyttyä ei voi porata, ellei pinnoita uudelleen. Muutenkin vaikk valuurautasessa olisi seinämäpaksuutta tarpeeksi 70cc:n männälle, ei huuhteluaukot pysy enää muodoissaan ja sylinterin alahelman paksuus ei taida riittää.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

6.11.2013 20:22

Voihan sen porata ilman pinnostustakin, muttei siittä käyttöön oo :D

Enkä nyt käsittäny, oot hommaamassa jotain perus 50cc alupyttyä ja sitte hommaatki 70cc:n männän ja kuvittelet sen mahtuvan vakiopyttyyn? Niinkun sanottu, helmat luultavasti menee liian ohuiks ja kanavat sais tehä uudestaa jos haluis siittä tehoa.

Eikä siittä teharilla poliisimagneettia tule, kunhan on järkevät äänet ja ajaa järkevästi. Kukaan ei myöskää tiedä että sulla on 70cc pytty. Vielä jos kemskistä siihen tekee 49cm3 merkinnän, ni melkeen kuka hyvänsä voi mennä halpaan.

Mutta tää juttu kuulostaa siltä ettet haluu nopeutta verorajan yli, suosittelen siis että pienennät kureja niin että tulee vääntöö ja kulkee sopivasti.

PS. Selvempi teksti auttaa muita ymmärtämään mitä ajetaan takaa.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

6.11.2013 21:15

muttakun on kerran jo ylikokoon porattu ja ajettu 10 000 :) että kai se ny kestäis 70cc pyttynä? onko kellää muute tietoo että paljo vakio pytystä ois varaa porata? ku oon kuullu että jotkut ois porannu jopa 80? lähinnä tota isompaa pyttyä aattelin talveks lisää vääntöä luisutteluu...

ja selvennystä siis että tilaan 50 pytyn kun ostelen koneen hilppeitä mutta nyt talveks aattelin sitä 70 mäntää ja vanhan poraurus vain lisä väännön kaipuussa (nelariin kun tottunut) ja putkena ois hemmi vakio putki että en oo rakentamassa mitää vauhtihelvettiä :D ja 50 menis kesällä kiinni kun autokorttikin lähestyy.
Viimeksi muokannut Niczusa päivämäärä 6.11.2013 21:23, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

6.11.2013 21:21

vakiopytystä saa porattua maks (jos kampiakseli 39mm) ~55-58cm3, tai näin ainakin muistelen jossain olleen. ja joutuisit tod. näköisesti modaamaan esim. pv:n männän (koska rabasalle/am6:selle ei ole oikean kokoista mäntää). :roll:

ja minkä takia ostaisit ensin 50cc pytyn ja sitten poraisit 70cc:eksi??

saat halvemmalla esim. 70cc airsalin ku alat porailemaan 50cc pyttyä isommaksi!
(70cc airsal dam-sportissa ~112-125€ riippuen mallista)