Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Suutinkeskustelu

10.11.2012 0:51

Spekulointia sopivan pääsuuttimen valinnasta. On suositeltavaa lukea myös aihetta käsittelevä tietopankin artikkeli 2T-kaasuttimen säätämisestä. Derbi Sendan osalta suuntaa antavia suuttimen kokoja listattu mallikohtaiselle puolelle.

Vanhat viestit löytyvät täältä.

Re: Suutinkeskustelu

11.11.2012 23:28

Kuinka paljon lisääntyy noin A. Huippunopeus B.bensan kulutus jos vaihtaa 53 suuttimen 70 suuttimeen ??
Riippuu täysin miten mopo käy.

Jos mopo röpöttää, huippunopeus -10km/h ja pensan kulutus +1-3 litraa
Jos mopo käy hyvin, huiput kasvaa ja kulutus luultavasti laskee

Ei silti kannata noin suurta muutosta tehdä ellet ole vaihtanut suutinta lainkaan siitä mopostas. Koita vaikka 60 ensiksi, sekin tekee jo paljon.

Nyt olen hämmentynyt, tulisi siis vaihtaa ryyppysuutin jotta kylmäkäynnistyvyys paranissi?
Ryyppy suutin.

Saadaan koneelle niin paljon soppaa että se lähtee väkisinkin käymään. Ryyppysuuttimen koko ei ole niin tarkka, saa olla aika iso suutin että alkaisi liiallisen pensan vuoksi huonosti käynnistymään kylmänä. Puolilämpymänä taas voi tulla ongelmia. Sinne voi koittaa jotain 10 kokoa isompaa nyt aluksi, ja isontaa sitten vielä jos tarttee.

En tiiä mikä noissa uusissa mättää. Se että ne on johonkin +15 asteeseen suunniteltuja, vai onko siinä joku kälynen päästönormi taas ettei saa tulla kylmäkäynnistyksessä niin paljon päästöjä. Mene ja tiedä :roll:

Tuo on aivan jumalattoman vittumaista polkea ja työntää uutta mopoa käyntiin tuloksetta, kun kaverien "vanhat paskat" lähtee ekalla.
Vanhoissa on mielestäni ryyppy tehty järkevämmin, on läppä eikä mitään kunnon ryyppy ryyppyjä. Muutenkin niissä tuntuu olevan säädöt pohjoseen paremmin mitä uusissa, joista muutamat kyykkää pakkasessa. Säätämällä uudetkin paranee.

Vien maanantaina kylän pienkonekorjaajalle, että vaihtaa ryyppysuuttimen.
Jos olet joskus vaihtanut pääsuuttimen, osaat vaihtaa myös ryyppysuuttimen.

Ei kuulemma ole vika.
Minkä sanovat perusteeksi? "Ei näitten kuulukkaan lähteä kylmällä käymään"?

Vika se on jollei lähde kylmänä käymään, ja oman käsitykseni mukaan se takuuseen pitäisi mennä.

Re: Suutinkeskustelu

16.11.2012 16:41

Kiitos slerpa_!
Ryyppysuuttimella tarkoitetaan siis tyhjäkäyntisuutinta? Muutahan ei pääsuuttimen lisäksi tossa kaasarissa ole.
Nyt tähän vaihdettiin 38 suutin. Alkuperäinen on 30. Kylmäkäynnistyvyys parani jonkin verran. En ole ikinä vaihtanut suutinta ja ennemmin maksan sen parikymppiä jollekkin että tekee sen minulle.

Laitoin S-postia tuonne jönneille(liikkeeseen josta ostin), ja kyselin joitain asioita mitä listasit aiemmin:
Päästösyistä on kuulemma uusisssa säädetty kaasari huonoksi näille keleille. Mopon tulisi lähteä käyntiin säällä kuin säällä, sanoivat he.
Sanoi, että on kyllä takuun alainen vika, ja menee takuuseen. Ilmeisesti eri myyjillä ei käsitykset. Rupean jatkossakin kysymään kaiken suoraan Artolta. Suositteli että soitan huoltoon ja kyselen heiltä tarkemmin.
Soitin sitten huoltoon, ja juttelimme puhelussa muutamista mahdollisista vioista, ja varmaa syytä emme keksineet. Päätimme kokeilla isompaa ryyppysuutinta, 45 kokoa.
Tuo suutin on nyt tulossa minulle postissa. Ehkä uskallan nyt kokeilla itse vaihtaa sitä. Saa nähdä joko tämä auttaisi?

Re: Suutinkeskustelu

17.11.2012 15:36

En ole PHVA:n kanssa lähiaikoina peuhannut, mutta muistelisin että siinä olisi semmonen pitkänmallinen ryyppysuutin. Muistelisin että siellä kaasarissa olisi 3 vaihdettavaa suutinta, eli pääsuutin, sitten se tosi pienen kokonene tyhjäkäyntisuutin.

Olisikohan se ryyppysuutin tässä kuvassa näkyvä DVO-RS- http://www.emc24.fi/images/webkuvat/0PHVA.jpg?

Re: Suutinkeskustelu

26.11.2012 19:53

Mul on nyt 88 suutin puoliks kurittoman mopon kans ja en havaitse mitään booausta tai röpötystä, mutta kylmänä ja myös vähän lämpimänä alkaa 1-2 vaihteil rajottaa kierroksii, ettei kierrä pitemmälle. Johtuuko suuttimesta vai yksinkertaisesti siitä, ettei se kylmänä toimi kunnolla?

En tiiä, et johtuuko tää suuttimest, mut esim 6:lla ajaessa ei pysty hyvin ajaa matalil kierroksil tasasta nopeutta, vaan se kunnolla pätkii ja pitää kaasuttaa, että loppuis pätkiminen, myös kaasuttaessa pätkäsee kerran. Onko tää normaalia mopolle vai säädöt/joku muu pielessä?

Re: Suutinkeskustelu

26.11.2012 20:51

Kaasarin säädöthän tässä taas kusee, mutta miten, mitä lähen yrittämään :s

Kaasarissa kaksi nippaa jotka avoinaisena toimi ihan ok 110-suuttimella. Kierrokset leiju kuitenkin eikä käyny tyhjäkäyntiä. Kun tukin -> niin käynnistyy ja toimii tyhjäkäynti ja vapaalla paikallaan ollessa toimii hyvin, mutta kun koittaa lähteä liikkelle niin hyytyy täysin.

Tänään kokeilin 105-suutinta, molemmat nipat tukittuna käy loistavaa tyhjäkäyntiä eikä kiekat leiju. Paikallaan kierrättäessä toimii ihan loistavasti. Ja sitten kun itse menen kyytiin ja lähden liikkeelle niin jälleen hyytyy :| No, otin taas ne nipat pois tukkeesta, mutta nyt kuitenkin on semmonen, että koko ykkösvaihteen LÄMPIMÄNÄ röpöttää ja pätkii niin maan perkeleesti :x. Tuntuu kuitenkin toimivan muilla vaihteilla ihan ok röpöttämättä.
Ongelma tässä on, että en tiedä mitä tehdä kun pätkii ja röpöttää samaan aikaan :idea: :paha:
Vireinä kuriton putki
Kaasari 16mm phbn
Malossin koteloitu vapaavirtausputsari..

edit. Jos joku siis tajusi, niin tarkoitus on saada mopo kulkemaan nuo kaksi nippaa http://www.mc-scatter.com/mopojen-osat- ... LO7t2eWT5Y tukittuna hyvin (eli tuo kultainen ja tuo josta tulee letkun pätkä, ei nuo jäähynestenipat. Mitä nippoja noi muuten on, noi jotka pitäisi tukkia? Ikinä ole selvinnyt.)

Re: Suutinkeskustelu

27.11.2012 15:09

No on perkele outo vika :O ookko neulaa koittanu säätää? Entä onko esim luistin leikkausta tai bensanpintaa menty joskus säätämään?

Re: Suutinkeskustelu

27.11.2012 15:44

Mieluumminkin voisi kysyä että onko luisti joskus vaihdettu? Sitä leikkausta tuskin kukaan millään smirgelillä säätää kun uudet luistit maksaa jotain 5€.

Bensapinnan vikasäädöt aiheuttaaa kummia vikoja.

Re: Suutinkeskustelu

27.11.2012 16:36

Vika selvisi. Moposportista kävin kysymässä että mitähän pitäis tehä. Sieltä kertoivat, että tuo toinen on ylivuotonippa ja toinen öljynippa. Johtopäätös: öljynippa pitää tukkia.

No sitten kokeilin 115 suuttimella. Röpötti aivan helvetisti. Johtopäätös: Pienempää suutinta. Kokeilin 100-suutinta, mutta vieläki röpötti ja sitte koitin 95. Vieläkin röpöttää ykkösvaihteen läpi, mutta voi olla että korjaantuu kun säädän neulan laihemmalle. Jos ei, niin sitte täytynee käydä ostamassa 92 tai 93 suutin... ;)

Huomenna tulee luntakin, niin täytyy huomenna koittaa jos saisin täydellisiin säätöihin. Mielenkiintosta sikäli, että mulla aiemmin oli Leovincen tehari ja 110 suutin + vakioputsari, nyt on 95 suutin, tyhjä putki ja vapaavirtausputsari, ja vieläkin käy rikkaalla :lol:

Re: Suutinkeskustelu

27.11.2012 21:19

Slerpa_ kirjoitti:Mieluumminkin voisi kysyä että onko luisti joskus vaihdettu? Sitä leikkausta tuskin kukaan millään smirgelillä säätää kun uudet luistit maksaa jotain 5€.

Sitä ei kuule koskaan netissä tiiä kuka tekkee ja mitä :lol:

Re: Suutinkeskustelu

29.11.2012 16:52

Slerpa_ kirjoitti:En ole PHVA:n kanssa lähiaikoina peuhannut, mutta muistelisin että siinä olisi semmonen pitkänmallinen ryyppysuutin. Muistelisin että siellä kaasarissa olisi 3 vaihdettavaa suutinta, eli pääsuutin, sitten se tosi pienen kokonene tyhjäkäyntisuutin.

Olisikohan se ryyppysuutin tässä kuvassa näkyvä DVO-RS- http://www.emc24.fi/images/webkuvat/0PHVA.jpg?


Olisi! Soitin tänään jönneille taas. Mopossanihan on nyt 82 Pääsuutin, 45 tyhjäkäyntisuutin, ja tuon ryyppysuuttimen lupasivat lähettää minulle ilmaiseksi! Mielenkiinnolla seuraan miten käy, lähteekö kylmällä.

Re: Suutinkeskustelu

30.11.2012 0:29

Juunish kirjoitti:Vika selvisi. Moposportista kävin kysymässä että mitähän pitäis tehä. Sieltä kertoivat, että tuo toinen on ylivuotonippa ja toinen öljynippa. Johtopäätös: öljynippa pitää tukkia.

No sitten kokeilin 115 suuttimella. Röpötti aivan helvetisti. Johtopäätös: Pienempää suutinta. Kokeilin 100-suutinta, mutta vieläki röpötti ja sitte koitin 95. Vieläkin röpöttää ykkösvaihteen läpi, mutta voi olla että korjaantuu kun säädän neulan laihemmalle. Jos ei, niin sitte täytynee käydä ostamassa 92 tai 93 suutin... ;)

Huomenna tulee luntakin, niin täytyy huomenna koittaa jos saisin täydellisiin säätöihin. Mielenkiintosta sikäli, että mulla aiemmin oli Leovincen tehari ja 110 suutin + vakioputsari, nyt on 95 suutin, tyhjä putki ja vapaavirtausputsari, ja vieläkin käy rikkaalla :lol:


Vince tarvii löpöttiä.
Jos 95 röpörrää lämpimänä 1 vaihteella niin neula ei auta kun puolikaasun paikkeille.

Re: Suutinkeskustelu

30.11.2012 1:22

Siis tuo vika korjaantu jo, mulla on siis nykyisin vakioputki, mutta oli sille aivan liian iso suutin ja öljynippa tukkimatta... ;)

Re: Suutinkeskustelu

15.12.2012 0:15

mulla kans vähä samaa vikaa ku juuniksella. laitoin tossa teharin ja rupesin menemään suuttimia 80-> nyt on 96, ja vieläkin 1-2 vaihteella röpöttää NIIN helvetisti..... kun pääsee sitten isommilla vaihteilla täyskierroksille niin ei pätki yhtään täyskaasulla eli luulisin ettei ole siitä suuttimesta..osaisiko joku sanoa onko vai ei ja mitä pitäisi lähteä säätämään? neula keskimmäisessä lovessa ja kaasari phva 14 ja pipercrossi putsarina.

Re: Suutinkeskustelu

15.12.2012 11:18

Laita neula laihimmalle jos alkaisi toimimaan.