Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Jarrutopic

21.10.2010 13:44

Keskustelu jarruista jatkuu.

Nestejarrun ilmausohjeet:

1. Avaa nestesäiliön kansi(ja se kumikuppi pois), täytä se piripintaan

2. Ilmaruuvi kokonaan pois, kippo alle ettei valu nesteet maahan/maalipinnoille.

3. Nesteet alkaa valumaan omalla painollaan pikku hiljaa läpi jarrujärjestelmän, lisäilet nestettä säiliöön 2-3 kertaa.

4. Ilmaruuvi kiinni, kansi kiinni.

5. Nyt kokeile normaalia ilmaus tapaa 2kertaa, jonka jälkeen pumppailet hetken jotta palat ottaa levyyn asti ja näin sinulla on toimivat jarrut.


Lisäohjeita


1. Jos nestettä ei ala valumaan, katso ettei letku tee mutkaa ylöspäin liitoskohastaan yläpäässä.

2. Jos letku on alas päin ja ei edelleenkään valu nestettä läpi, voi männät olla painettu niin sisään että joudut pullistamaan paine ilmalla niitä hieman ulos päin, öljyprässi olisi turvallisempi mutta sitä ei voi tuos oikeen käyttää...

Kiitokset ohjeesta kuuluvat dööbi pike:lle.

hessuhopotin kirjoitti:Jarrusatularemppa. Satula irti pyörästä, tärpätillä ja/tai bräkleenillä puhtaaksi, männät irti ja niiden hienovarainen kiillotus p1500 vesihiomapaperilla kaikesta ruosteesta/muusta paskasta. Tämän jälkeen männät rasvataan jarrurasvalla ja satula kasataan takaisin kiinni. Homman lomassa vanhat jarrunesteet luonnollisesti valutetaan pois ja laitetaan uutta tilalle. Ja taas toimii pitkään.

7.11.2010 1:52

en jaksanu tota vanhaa topicci ruveta selailemaan joten kysäsen suoraan, että miten tuo jarru satuloiden maalaus tapahtuu?? mitä kaikke pitää purkaa irti ja esikäsittelyt ja jälkikäsittelyt?? kiitos

7.11.2010 3:06

[^lollero^] kirjoitti:en jaksanu tota vanhaa topicci ruveta selailemaan joten kysäsen suoraan, että miten tuo jarru satuloiden maalaus tapahtuu?? mitä kaikke pitää purkaa irti ja esikäsittelyt ja jälkikäsittelyt?? kiitos

Riippuu kovin paljon siitä miten hyvin sen haluaa tehdä. Kaikkein parashan olisi purkaa kaikki turha pois, ilmaus nippa, jarruletku, pultit yms ja hiekkapuhaltaa jarrusatula, jonka jälkeen maalata jarrusatulamaalilla.

Tietysti voi vaan putsata hyvin ja teipata kaiken mihin ei halua maalia, mutta lopputulos ei sitten ole välttämättä samaa tasoa ;)

16.11.2010 18:07

Mite saan jarrut toimivaan taas kun oli toi toinen mäntä tossa jumissa etujarrusatulassa ja kun yritin ilmata sitä nii vähä epäonnistu.... Jarrusäiliö on täynnä nestetta mut ku oon laittanu letkun siihe avattuun ilmaus nippaan ja pumppaan jarruu nii sitä nestettä tulee iha vähä vaa ja sitte ku päästän jarruu nii kuuluu semmone imuääni ja ne kuplat menee takas sinne sisään? ONKO KEINOJA??

16.11.2010 18:09

Eli mäntä on siis jumissa? Se pitäisi ensialkuun saada liikkeelle. Irrota satula ja laita mieluusti ruuvipenkkiin. Sitten papukaijapihdeillä ja varsaralla + isolla talttapäällä rauhallisesti naputtelet ja taivuttelet mäntiä takaisin sisään. Toinen vaihtoehto on halkaista satula (kaikki tiivisteet varmasti talteen!!!) ja puristaa ruuvipenkissä männät takaisin sisään

16.11.2010 18:15

Tepitin kirjoitti:Eli mäntä on siis jumissa? Se pitäisi ensialkuun saada liikkeelle. Irrota satula ja laita mieluusti ruuvipenkkiin. Sitten papukaijapihdeillä ja varsaralla + isolla talttapäällä rauhallisesti naputtelet ja taivuttelet mäntiä takaisin sisään. Toinen vaihtoehto on halkaista satula (kaikki tiivisteet varmasti talteen!!!) ja puristaa ruuvipenkissä männät takaisin sisään


Eli eka siis pitäs saaha ne irti toisistaa? Ne meni jumiin ku mulla ei ollu rengas kiinni ja painoin silo jarruu? Entäs miks ku mä painan jarruu nii se kahva on löysä onko vaa nii paljo ilmaa?

16.11.2010 18:17

Aa, sulla on männät toisissaan. Kampean ne irti toisistaan ohuella ruuvimeisselillä, ei pitäisi olla kovin tiukassa jos on noin mennyt. Sitten levy paikalleen ja kokeile ilmausta

16.11.2010 18:18

Pitääkö ruveta avaamaan tota jarrua kun puristin ja kampesin nii paljo kun kädestä lähti eikä liikahtanutkaan toinen jarrusylinteri, toinen sylinteri on pohjassa. Pitääkö siis avata ja mikä voisi olla vikana?

21.11.2010 1:11

Mistä tietää kumpi takajarrusylinterin korjaus-sarja pitää ostaa kun niitä 0n 11 ja 12mm?? Mopona on Derbi Senda R extreme vm 2004.

22.11.2010 21:34

Oon vaihtamas jarrupaloja, otin vanhat palat irti.
Miten saan uudet palat mahtumaan sinne, kun ne eivät mahdu?

22.11.2010 23:14

aaha, tarviskoha toi derbin jarrut ilmauttaa kunnolla ku menin tyhmämä avaamaan ilmausruuvin ja painoin vasta sen jälkee kahvaa ja päästin, sit kii ja ei enää toiminu. tein sen etu ja takajarrulle :D

eli avasin ilmausruuvin, sen jälkeen painoin pohjaan, päästin, suljin ilmausruuvin ja jarru on tehoton. vinkkejä?

22.11.2010 23:38

Ilmaa ne jarrut kunnolla, ne imasi justiinsa katsos ilmaa järjestelmään.

22.11.2010 23:47

shule kirjoitti:Oon vaihtamas jarrupaloja, otin vanhat palat irti.
Miten saan uudet palat mahtumaan sinne, kun ne eivät mahdu?

Pihdeillä paina ne männät takaisin sinne satulaan.

23.11.2010 8:42

Multiviri kirjoitti:
shule kirjoitti:Oon vaihtamas jarrupaloja, otin vanhat palat irti.
Miten saan uudet palat mahtumaan sinne, kun ne eivät mahdu?

Pihdeillä paina ne männät takaisin sinne satulaan.

Täytyykö pihdeillä pyörittää samalla kun painaa? Toinen mäntä on vain ulkona.

23.11.2010 9:43

Jarrupalat irti ja vaikka lenkkiavaimeilla kampeet männät sisää...