Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Legendat, tappajamopot ja tappivirimopot.

4.4.2009 0:03

Nyt siis keskustelemme "tappajamopoista", näistä legendoista, jotka kulkivat hirveitä nopeuksia verrattuna vastaaviin mopoihin. Topicci on suojeluksessani ja se on 1varotus, jonka jälkeen pääsee maistelemaan banaania kahdeksi viikoksi. Tarkoituksena siis vähentää yleisen puolen pro-viri topicin täyttymistä legendoista, sekä kerätä tänne juttua ei-kisamopoista (katurässeistä), jotka ovat asteen muita edellä. Ja ekan sivun keskustelusta en tahdo nähdä enää lisäjauhantaa.

- KonZa^^


Juups, täällä järjestetään mopojen ja traktorien kiihdytyskisat. Ja ne on vieläpä tässä kohtalaisen pian, muistaakseni vappuna?

Rakentelin sekuvain tuossa muiden hommien ohessa Tunturi Aqua -moposta Air version. Kantaa nimeä Tunturi 4-stroker oikeastaan nykyään :) Eli Samurai 110cc nelitahtikone paikallaan.

Edellisenä vuotena oli muistaakseni 300cc Suzuki Pv kisoissa, joten tuo 110cc ei tule taatusti pärjäämään. Mutta entäs jos koneeseen syöttäisi jotain muuta kuin bensaa..?

Harrastelen kauko-ohjattavia. Ja tässä parin oluen jälkeen alkaoi ajatus taas kulkemaan kunnolla, heh. Rc-autojen koneista otetaan hirvittävät tehot ulos, vaikka ne on todella pienie. Puhutaan helpostikkiin yli 1hp/1cc tehoista. Ja tämä saadaan aikaseksi nitrometaanilla, jota syötetään metanolin seassa koneeseen. Näinollen polttoainetta voidaan syöttää muistaakseni jopa 8-kertainen määrä ilmaan nähden, ja tällä saadaan isot konetehot puristettua. Korjatkaa jos olen väärässä.

Veikkaan, että tuommoinen 110cc Samukki ei kestä kovinkaan rajua virittämistä..? Mutta entä jos ajo on juurikin tuollainen lyhyt ja nopea vetäisy? Kestäisiköhän se sen? Tämän vuoden kisaan ei paljoa kerkeä enään (ainakaan minun budjetilla) tuota mopoa tuosta muuttamaan...

Ajatus: Tekisin Y-haaran imusarjaan. Eli kaksi kaasaria. Toiseen, pienempään, syöttäisin joko pelkkää bensaa tai sitten nitrometaani-metanoili-bensa sekoitusta, jossa bensaa olisi enemmän. Tällä kaasarilla kone laitetaan käymään ja käytetään käyntilämpöön ennen starttia. Sitten avataan polttoainehana, ja päästetään rajumpi polttoaineseos isompaan kaasariin (jossa siis polttoaineen ja ilman suhde on pirunpaljon rikkaampi kuin käynnistys-kaasarilla), ja tällä vetästään se lähtö. Kaasukahva ohjaa tätä kaasaria. Pienepi saa jäädä tyhjäkäyntiasetuksille esim, eli mitään kaasarin poistoa käytöstä ei tapahtuisi.

Onko idea täysin tuhoon tuomittu?
Jos ja vaikka olisi, niin kuinka lasken oikean suhteen polttoaineelle? Luultavasti kone ei kävisi puhtaalla nitrometaani-metanoli seoksella, mutta entä jos lisää bensaa sekaan esim noin 50%? Tällöinhän konetta voisi ruokkia teoriassa 4-kertaa rikkaammalla seoksella? Vai jääkö minulta jotain nyt huomaamatta? :D

4.4.2009 1:58

Otappa huomioon puristussuhteet, ja se että bensa syttyy kipinän avulla, nitrometanoli hehkutulpan avustuksella. Eli periaatteessa sama, kun käyttäisi dieseliä mopossa, muttei siltikään edes lähelle. Myös metaani ja metanoli ovat kaksi eri asiaa. Samurain kone ei varmasti kestä kuin normaali virityksen, eikä edes sitä. Kaksoiskaasarit ja ylimääräinen monimutkaisuus kannattaa jättää pois. Osta ennemmin rossin moottori ja laita Tunkkaan, varmasti kiihtyy.

4.4.2009 2:03

Sy-linteri kirjoitti:Otappa huomioon puristussuhteet, ja se että bensa syttyy kipinän avulla, nitrometanoli hehkutulpan avustuksella. Eli periaatteessa sama, kun käyttäisi dieseliä mopossa, muttei siltikään edes lähelle. Myös metaani ja metanoli ovat kaksi eri asiaa. Samurain kone ei varmasti kestä kuin normaali virityksen, eikä edes sitä. Kaksoiskaasarit ja ylimääräinen monimutkaisuus kannattaa jättää pois. Osta ennemmin rossin moottori ja laita Tunkkaan, varmasti kiihtyy.

En tällä budjetilla, enkä tällä aikataululla.

Puristussuhde tiedossa, siksi ajattelinkin seossuhdetta. Kipinä kans tiedossa. RC-palstoilla kikkailevat hehkutulpan paikalle kipinätulppaa... Miksei toimisi isommassakin koneessa hehe :D

No juu, onhan tuossa paljon heikkoja lenkkejä. Mutta olisiko mitään mahkuja saada enemmän tehoja irti eri polttoaineella? Tai polttoaineseoksella?

4.4.2009 8:30

mick79 kirjoitti: Rc-autojen koneista otetaan hirvittävät tehot ulos, vaikka ne on todella pienie. Puhutaan helpostikkiin yli 1hp/1cc tehoista.

Otappa huomioon millaisilla kierroksilla noi 'tehot' otetaan ja ja millainen on vääntömomentti :roll:

4.4.2009 9:05

tomm1 kirjoitti:
mick79 kirjoitti: Rc-autojen koneista otetaan hirvittävät tehot ulos, vaikka ne on todella pienie. Puhutaan helpostikkiin yli 1hp/1cc tehoista.

Otappa huomioon millaisilla kierroksilla noi 'tehot' otetaan ja ja millainen on vääntömomentti :roll:
" 'Tehot' " ? Niin eihän ne 700-1000 hepan litratehot TEHOA ole...

Tehokkaimmat noista rc-moteista kiertävät, koosta riippuen, vähintään 30000rpm. Löytyy niitä yli 45000rpm kiertäviäkin. Ei sitä satakymppiä silti moisilla kierroksilla tarvitse käyttää jotta siitä nitrometaanista saataisiin jotain hyötyä. Tosin, samapa tuo, kun ei tuo samurain satakymppi kestä mitään vähänkään suurempia virityksiä.

6.4.2009 17:25

helpointa olis jos laittas nitrometaania suoraa tankkii mut siinä on yks huono puoli. se katos bensan kanssa sekotu tai sitte pitäs hommata jotai ainetta kaveriks et sekottuis. periaatteessa jos saa t ensi kämää koneen ja ajettua nitrometaania koneesee nii jumalauta et kulkee (veneessä testattu ei tosin kulkenu kauvaa) laitat tulpan reijästä tavaraa heität koneen käymää ja sitte joko kone sammuu tai sitte se sanoo poks tai sitte toimii mutta miten (enpäs tiäräkkää heh heh) mut eiks oktaanin korottajallaki saada enemmä teha irti jos oktaaniks saadaa joku 103 nii pitäs olla kovempi räjähdys eli enemmä voimaa työntää mäntää alaspäi :s testaile ja ilmottele mielenkiintone rojekti sulla ;)

E:mulla imas 50cc kinroad kerra kaasun hirttäessä männän päälle öljyä eikä hevillä sillo sammunukkaa et kyllä näissä puristus suhde riittää jos kone vaa saa tarpeeks vauhtia ;)

6.4.2009 18:51

Aika sekava viesti Jubelta... Hyvä jos ymmärsin edes viidesosan tuosta viestistä...

6.4.2009 22:20

Jossai testasivat tuota että saadaanko enemmän tehoa korkeampi oktaanisella bensalla niin ei ollut mitään tehollista eroa normi bensaan. :P

6.4.2009 22:23

Jani_92 kirjoitti:Jossai testasivat tuota että saadaanko enemmän tehoa korkeampi oktaanisella bensalla niin ei ollut mitään tehollista eroa normi bensaan. :P
Eihän sillä korkeammalla oktaaniarvolla tietenkään mitään lisätehoja saa, jos puristuksia ei nosteta. Perustiedoillakin pääteltävissä.

7.4.2009 21:45

Joo sori ol vähä sekava mut muistin vääri siis nitro metaani ei sekotu öljyy eli ei toimi 2t koneissa mut bensaa sekottuu. et ei muuta ku testaamaa vaa ;)

7.4.2009 22:19

Juba93 kirjoitti:Joo sori ol vähä sekava mut muistin vääri siis nitro metaani ei sekotu öljyy eli ei toimi 2t koneissa mut bensaa sekottuu. et ei muuta ku testaamaa vaa ;)


Kyllä noissa rc autojen nitrometaani, metanoli litkuissa on öljyä suhteellisen suuri % määrä. Että kyllä se öljy siihen nitrometaaniin sekottuu...

7.4.2009 22:44

Tukezi kirjoitti:
Juba93 kirjoitti:Joo sori ol vähä sekava mut muistin vääri siis nitro metaani ei sekotu öljyy eli ei toimi 2t koneissa mut bensaa sekottuu. et ei muuta ku testaamaa vaa ;)


Kyllä noissa rc autojen nitrometaani, metanoli litkuissa on öljyä suhteellisen suuri % määrä. Että kyllä se öljy siihen nitrometaaniin sekottuu...
10-20% voitelutavaraa on noissa rc-löböissä, risiiniöljyä tai synteettistä, tai molempia. Tuo tosiaan on suuri määrä voitelutavaraa polttoaineen seassa. Ja siis suurin osa rc-moteista on kakstahteja. Eli kyllä, nitrometaani sekottuu öljyyn ilman mitään ongelmia.

8.4.2009 21:40

oiskoha sitte et se ei sekotu bensaa :| Jumalauta et oon taas pimeellä päällä. mut vähä isket nitrometaania sekaa nii kyllä se siitä mut eikös se käy tuon tavaran kanssa paljo kuumempana ku iha vaa pensalla?

8.4.2009 21:45

Eiku joo nyt muistan! myö LUULTII ensi et se ei sekotu bensaa ja öljyy mut se vaa johtu siitä se veneen motin hajoomine ku kiertokanki leikkaantu kiinni. mäntä oli viel iha jees kunnossa mut sillä nitrometaanilla saadaa aika kivasti sitä tehoa. vanha 2-t perämoottoriki heräs ku kyhättii siihe paisari ja nitrometaania tankkii. mut koita ihmeessä eipä se nyt nii kalliiks tule vaikka jotai hajoiski :|

nii ja sori ku en saanu tota editiointi nappia toimimaa

9.4.2009 16:57

Budjetti ei riitä krossin koneeseen mutta aiot tehdä n. 50hp koneen? Eniten huvitti tuo ''jos se pikaisen kiihdytyksen kestäisi'', siinähän juuri vedetään täydellä teholla jolloin osat kuluvat vielä nopeammin. Luin Vauhdinmaailma-lehdestä jutun 1186cc Suzuki GSXR:stä jonka huoltoväli on 80 sekuntia. Kun kiihdytysajo on suoritettu, vaihdetaan kaikki laakerit sekä koko vaihdelaatikon sisältö. Eli onnea ja menestystä kiinalaisen 110cc koneen kanssa, hyvä jos se kestää matka-ajossa edes 15hp tehoja. :roll: