Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
11.7.2019 20:59
Ajattelin rakentaa jonkinlaisen tehoputken 125cc Viragoon kaksi yhteen periaatteella. Mitä pakokäyrän sisähalkaisijan mittaa suosittelette, olisko 25mm sopiva vai pitääkö laittaa suurempaa? Tulossa on Yamaha R25 pakoputkisto, mikä on varmaankin hieman liian avara, mutta voihan sinne hitsata jonkin supistuksen alkuun. Homma olisi paljon helpompi, jos moottori olisi yhdellä sylinterillä varustettu, valmiita putkia on runsaasti tarjolla. Mitään ihmetehoja ei ilmajäähdytteisestä koneesta kannata yrittää, riittää jos saa edes 10% lisätehoa. Varmin konsti olisi vaihtaa XV250 pytyt ja männät, mutta siinä tulee varmasti ongelmia, kun siinä on pitempi isku. Honda MSX125 putket olisivat olleet ihanteellisia kooltaan, mutta niiistä puuttuu se kollektori 2-1. Kun saan putket tullista, niin mittailen ja tilaan vasta sitten 180 asteen tai 90 asteen mutkia, niitä saa ostaa tosi edullisesti. Tavoitteena on Sportster, shovelhead tyylinen rööri, jotka yhtyvät koneen sivussa kollektorin ollessa pystyasennossa, niin saa käyrät helpommin samanmittaisiksi.
Syy tähän säätöön on edellisen omistajan asentama helkutin kovaääninen Silver Tail putkisto. Onko kenelläkään tietoa, mikä on Honda CB 125 Twin vm 1979 pakoputken sisähalkaisija? Se taitaa olla viimeinen 4-t 125cc 2-sylinterinen, joka rakennettiin maksimitehoinen pakoputki mielessä. Silloin ei ollut joku EU-byrokraatti miettimässä, miten moottori pilataan heti tehtaalla, kun on pakko suunnitella se 11 kw kone.
17.7.2019 10:00
Laitan tähän päivitystä tehoputken edistymisestä Eilen tuli tuo Yamaha R25 pakoputkisto. Sisämitta pakokäyrissä 30mm. Tosi upea putkisto, aivan hirvittää alkaa rälläköidä sitä sopivaksi. Onneksi Yamahan pikkupyöriä ei ole myynnissä Euroopassa, niin ei tarvitse ostaa näihin putkiin suoraan sopivaa moottoripyörää.Tarkemmissa tutkimuksissa havaitsin takasylinteriin vieressä moottorin kiinnityskorvakkeen, joka estää putken vetämisen sivukautta. Mutta onneksi on puukkosaha keksitty. Kiinnikettä on about 7 cm pitkästi ja ylempänä on valmiina pari 8mm jenkaista reikää, joten uusi moottorinkorva duunataan, niin putki saadaan vietyä oikealle. Tosi ikävä olisi laittaa alakautta, se häiritsee puuttuvan keskiseisontatuen asentamista, jos sitä kautta vetää. Youtubessa oli kätevä vinkki Silver Tail melun hillitsemiseen. Laitetaan pyöreä levy ulostuloputken eteen esim kierretankoon hitsattuna ja porataan 66mm vaimentimen kylkeen 6mm reikä tätä "lollipop" viritystä varten. Saa aikaan vastapainetta, niin moottorikin tykkää. Vasta syksyllä purkaan meluputket, teen ensin tämän vastapainelevyn ja katson paljonko ääni hiljenee.
24.7.2019 9:15
Nyt on vastapainelevyt paikoillaan. Ei mitään vaikutusta ääneen tai kulkuun, ellei sitten kulkenut hieman huonommin. Tilasin nyt Silver Tail -putkiin pitkät sisähylsyvaimentimet 35mm, se oli pienin saatavissa oleva koko. Käyrien sisämitta 34mm, joten joutuu hieman säätämään. Taas meni kymppi turhuuteen, mutta haluan kokeilla, saako noita mölyputkia millään hiljaisemmiksi. Ehkä ne voi jopa myydä innokkaalle Viragon omistajalle,kun oma 2-1 systeemi on valmis.
Laitoin kuvat vaiheessa olevasta tehoputkesta kuvagalleriaani. Varmaankin ensi viikolla putkisto on valmis, jos löytyy jostain lisää putkea.