Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
25.4.2015 19:14
Jatkuu, edelliset viestit
Täällä
29.4.2015 0:19
Copy Paste topicin täytteeksi edellisestä ketjusta, sivu 102.
Quote: "PV-Patu"
*********************************************************************************
Tulipahan aiheeksi TZR 125 -90 täysi jarruremontti ja tiivistesarjat. Ei muuten isompaa ongelmaa, mutta Suomesta tiivistesarjoja saa ko. mopoon "listatavarana" vain Yammulta, mietoon yli 260eur hintaan / kaikki tiivisteet.
Esim. Englannista tilaten hinnasta putoaa äkkiä satasen verran.
Noh, hetken sopivuustaulukoita kattellessa selvis, että tessun tiivisteitä löytyy myös isommista ja uudemmista.
Toinen hetki Stormin myymälässä, ystävällisen myyjän kantaessa lapullani olleita tiivistesarjoja tiskiin ja lopulta yhdessä hyllyjä penkoen löytyi tarvitsemani tiivisteet 142eur hintaan. Eli pääsylinterit + satulat eteen ja taakse. Ja on made in Japani, ei kiina.
Tosta hinnasta putois vielä ehkä parisen kymppiä, jos hyllyssä olleissa sarjoissa ei olis ollut pakattuna ylimääräistä tavaraa. Kaikkea kun ei aina ole hyllyssä ja hyvin mahtollisesti tohon löytyis sarjat, joissa on vain tarvittavat osat.
Jos ketä kiinnostaa, niin ainakin näistä saa tessuun tiivisteet, Stormin tuotenumeroilla:
Takapääsyl: MCI-MSR-213, mukana myös tanko ym. pientä (mm. DT125R 91-05, XT660R/X 04-09)
Takasatula (38mm): MCI-BCF-207, sarjassa tiivisteet 4 mäntään (mm. XV1100 Virago 86-89 etu)
Etupääsyl: MCI-MSB-204 (mm. DT125R/X 98-07, TZR125RR 94-95, XT600/E 84-98)
Etusatula (43mm): MCI-BCF-406 (mm. Kawa GPZ600R 85-90 etusatula)
Käsittääkseni vm. 1987-1989 etusatula on 38mm männillä??? eli kun takana on rumpujarrut. Jos/kun on, niin niistä tiivisteistä en tiedä. Toi mun on -90 eli molemmat levyillä.
Ylimääräistä tavaraa noissa oli etusatulan sarjassa jotain liukujen kumihaitareita ja takasatulan sarjassa tuplat liikaa tiivisteitä.
************************************************************************************
29.4.2015 23:09
Tuohon voisi lisätä satulan puolikkaiden väliin tulevat o-renkaat, on näköjään jääny tuosta edellisestä.
Tiivistekeskuksen kuitista kattelin mitä on tullut ostettua:
Etu : 9,3 x 2,4 EPDM
Taka: 7,3 x 2,4 EPDM
EPDM-kumi kestää jarrunesteen, normi nitriiliä tms en suosittele.
Muistaakseni tarve on eteen 2 ja taakse 1 kpl... muistaakseni, onneksi o-renkaisiin ei talous kaadu vaikka ostaisi pari ylimääräistä.
21.7.2015 13:46
Polttaa tulppaa?
Oisko puola viallinen?
8.10.2015 7:39
Missä kaikissa olisi sama pytty kuin yamaha tzr 125 1990?
Ja kuinka paljon pyttyä voi porauttaa?
15.10.2015 0:15
Sama pytty on sen saman japsimallin TZR:ssä, eli 2RH-kone/pytty.
Porauttaa voi niin pitkälle, kuin löydät männän. Putkituskin onnistuu, mutta putken reiät on syytä sovittaa kanaviin ja koneistamo ei sitä tee, tai sitten se maksaa xx määrän käsityötä, jos edes pystyvät tekemään.
Tosin toimii se ilman aukkojen sovitustakin, enemmän tai vähemmän hyvin/huonosti. Mun mielestä enemmänkin huonosti.
Varauksin/jokaisen omalla vastuulla: DT:n 125cc Athena (ehkä myös 170cc, en tiedä...) sopii.
Aikanaan ostin varaosatessun, jossa oli 125 Athena + TZR kansi ja kyllä se nopeasti arvioituna kävi ja kukkui. En varsin ajellu sillä, vaan kannibalisoin tarttemani osat.
Tosta voinee päätellä, että miksei DT:nkin pyttyä voisi sovitella...?
Kannattaa varautua esim. alatiivisteiden lisäämiseen, koropalaan, männän laen lyhennykseen tms askarteluun.
Iskun pituudessa on pieni ero 2RH vs. DT, mutta ei merkittävän iso jos "toimivuutta" ajattelee.
Edit:
Tuolla
viewtopic.php?f=98&t=71259&start=1515on muutama kuva "raakaputkitettu" 2RH vs. viimeistelty. Ero tehoalueessa, tehossa ja koneen käytöksessä on varsin selvä.
23.12.2015 22:55
Moro!
Voisikos joku valaista tietämätöntä kun kohta olen kevarikortin saamassa ja tallista löytyy tommonen -87 tzr että onkos se sallittu täystehoisena vai ei. Jolloinhan riittää että on alle 125 pytty?
23.12.2015 23:03
Se on sitä vuosikertaa että sen saa katsastettua kuristettuna A1-luokkaan ja täystehoisena A2-luokkaan. Eipä niitä ole pahemmin kyselty vaikka papereissa se olis A1 ja siellä olis kuitenkin YPVS käytössä ja kurit muutenkin pois.
24.12.2015 0:04
Tämmöistä arvelinkin mutta päätin vielä varmistaa.
24.12.2015 1:35
Juu. Eli jos se on valmiiksi papereissa A1 niin ei hätiämitiä, sillä saa ajaa kevarikortilla ja ajella kuitenkin täystehoisena (näinhän ei sitten saisi tehdä mutta noh, kutakuinkin kaikki näin toimii). Jos se on taas A2 (tai A) papereilla niin sitten onkin tynnyrin työmaa vääntää se kevariksi. Aikanaan niihin sai Arwidsonilta valmista kurisatsia ja jonkinlaisen todistuksen jolla sen sai katsastettua kevariksi. Nykyään taitaa mennä penkittelyhommiksi ja kikkailemalla teho pudottaa sinne alle 11kW:hin. En tiedä mitä TZR:ssä on täystehoisena ilmoitettu papereissa tehoa mutta DT:ssä ja RD:ssä on 17kW.
9.7.2016 9:49
Onkohan tämä threadi vielä hengissä / herätellään.
Ostin tuossa tytölle 9kw papereilla olevan TZR:n. 4CL, ypvs tuntuisi olevan käytössä kun virrat päälle laittaessa ajaa jotakin "servolla?" edes takaisin ja mielestäni se vaijerikin siinä liikkuu kun päältä kokeilee.
Myös tuoreöljyvoitelu on käytössä ja en ole enää ensimmäisen tankin jälkeen laittanut tankkiin yhtään öljyä, 500km ajettu eikä ole vielä ainakaan leikannut kiinni.
Tuntuisi että kohtuudella on kaikki kunnossa, 3:lla 110km/h kaks päällä aika helpolla, yksikseni en nyt yli 130km/h ajellut, tuskin paljoa kovempaa menisi. Kiertää se ehkä just 11000 mutta ehkä 10700 paikkeilla vähän puutuu, alhaalta ei kyllä alle 7000 lähde ja käy vähän huonosti nykien pienellä kaasulla.
Kaasukahva on ihan jumissa, siitä päädystä ja välistä WD:tä laittamalla ei parantunut, pitää aukaista ja tutkia tarkemmin. Etutolppien stefat vuotaa ja on aika pehmeät, ne aattelin vaihtaa ja laittaa jotain (mitä) öljyä sisälle? Seisontatuen kytkin ei taida pelata, senkin voisi varuilta koittaa korjata. Tohon alakierroksen nykimiseen meinasin että kaasarin pesen ultralla ja carb cleanerilla ja katson ettei mitään ole pahasti rikki tai pielessä siellä.
Putki oli uuden näköinen, en ole varma onko tehari vai orggis kun mittarissakin on aika reilusti kilometrejä niin tuskin alkuperäinenkään on. En ennen talvea meinannut isompia tehdä ellei laukea, mutta talvella voisi pistää kyllä osiksi.
4DL1 räjäytyskuva PDF:n löysin, mutta onkohan tohon 4CL manuskaa tai pärjääköhän tolla 4DL1 tai 4HW varaosakuvilla?
29.7.2016 8:00
Itse itselleni vastaten, kaasukahvan jumittamisen korjasin, oli kaaduttu aiemmin ja vääntynyt siitä kahvan kiinnityskohdasta putki ja jumitti siitä. Ei muuta kun kaasukahvan metalliputki irti, viilapenkkiin ja rajua vääntöä ja hakkaamista ja suorahan siitä tuli. Lähti se pieni metallinpala irti mikä lukitsee kahvan, mutta pari täppää hitsiä korjasi sen.