Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

23.8.2015 17:02

reikälevy, sekä tötterö siinä päällä. Näin ainakin olen lukenut että viellä olisi sellaiset kuristukset, mutta en ole sitten varma reikälevystä koska ainakaan itse en saanut sellaista mukana kun ostin tuon vaikka tötterö tuli :s

Tyhjäkäynti toimii nyt kun irrotin ruuvvin ja laitoin takas! Kiitos!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

23.8.2015 20:48

Kyllä on mystinen peli..
Kone käynnistyy hyvin ja kuulostaa paikallaan ollessaan hyvältä, vastaa kaasuun ja kiekuu myös ylhäältä.
Liikkeellä ollessa jos vauhdin nostan yli 60km/h, niin melkein tasan tarkkaan 6 kilometrin jälkeen peli sammuu laukasta. Joskus ennen tätä sammumista kierrokset jäävät leijumaan 3000 rmp paikkeille, joskus ei. Juuri ennen sammumista kuuluu kolinaa ja kone tuntuu tulpattomalta mopolta.
Kaasarin bensafilsu on välillä täynnä bensaa välillä aivan kuiva, kunnes rykäisten imaisee taas bensat.
Arvelin tämän olevan bensansaannin ongelma, mutta heti sammuttuaan lähtee nätisti ekalla polkaisulla käyntiin, eli bensaa siis kaasarissa on.
Neula on toisiksi alimmassa lovessa, pääsuutin 280 ja tyhjäkäyntisuutin myös ok.
Uusi imukaulus paikallaan, eikä imuvuotoja tunnu olevan. Vakio vaimennin, vakio putsari ja vakio kaasari. Peli on siis vakio vanha TT.

Eilen illalla kun käynnistin, niin tyhjäkäynti oli 3000 rpm ja ryypyllä sain sitä pudotettua alas. Hetken päästä ryypyllä ei ollut sitten enää mitään vaikutusta, vaan peli kävi nätisti tyhjäkäyntikierroksilla oli ryyppy päällä tai ei!
Ajelin sillä sitten kotiin ongelmia välttäen tällä 60km/h vauhdilla..

Kaasari on ultraäänipesty, suuttimet käyty läpi. Mitään erikoista ei päällisin puolin näytä olevan.
Mäntä vaihdettu 250 km sitten, samalla kansi oikaistu, kaikki yläpään tiivisteet uusittu.
Alakerran kaikki tiivisteet ja laakerit vaihdettu.

Hyvin mystistä!

Oisko mitään hyviä ideoita?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

23.8.2015 22:04

Aika erikoinen homma. Tuo rykäisten bensan imeminen viittais tankin korvausilman huonoon saantiin.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

23.8.2015 22:16

Tuota korvausilman ongelmaa mietin myös ja testasin sen ajamalla korkki auki, sekä myös valuttamalla bensaa kannuun tankinkorkki suljettuna. Hyvin virtasi.
Tämän unohdinkin laittaa ensimmäiseen viestiin.

Mietin tuota ryypyn osuutta asiaan ja pohdinkin, voisiko se hajotessaan päästää kaasarin imua karkuun ja sitä kautta häiritä syöttöä?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

23.8.2015 22:44

En oikein usko, tosin se ryyppyvipuhässäkkä voi olla löysällä ja sitäkautta horia ilmaa sekaan. Sitten oliko sulla neulaputki irrotettuna kaasarista kun ultraäänipesit sen? Siellä neulaputken ja kaasarin rungon välissä on monesti ollut melkoisesti likaa joka saattaa myös aiheuttaa kaikenlaisia vaivoja. Kaikinpuolin sulla on kyllä mystinen vika siellä meneillään. Kypäräkameralla kun tuon vian ilmenemisen kun saisi taltioitua niin helpottaisi diagnosointia näin toisen ruudun takana.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

24.8.2015 0:25

Eipä muuten tainnut neulaputki olla irti, hyvä huomio!
Kunhan tuo purkuoperaation saan käyntiin, niin tutkinpa tuon.

Kypäräkamera olisi tosiaan kova sana, niin saisi "kättäpidempää" eetteriin tämän pelin tempuista. En ole eläissäni tällaisiin oireisiin törmännyt näissä peleissä.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

24.8.2015 22:08

.
Viimeksi muokannut ylihessu päivämäärä 25.8.2015 19:22, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

24.8.2015 22:44

Väärä alue.
____

Onko joku löytänyt jostain Suomalaisesta mp-liikkeestä eri paksuisia neuloja Mikuni TM28 kaasuttimeen?

Nimittäin ite kysyin n. vuosi sitten ja nyt muutama päivä sitten kolmesta paikallisesta mp-liikkeestä, että löytyiskö varastosta tai saako tilaamalla alle viikon toimitusajalla ohkasempaa neulaa alkuperäisen tilalle.. yhdessä paikassa ei edes ymmärretty neulasta mitään, toinen ei saanut ollenkaan tilaamalla ja kolmannessa paikassa olisi ollut mahdollista tilata, mutta myyjä piti sitä erittäin epätodennäköisenä että edes saapuisi Suomeen, koska joutuisi tilaamaan Japanista asti.

Pärrä (Yamaha DT125X '05) käy nyt E85:lla, palotila sorvattu ~9:1 korjatulle puristussuhteella (ja muotoa "korjattu"), sekä sylinteriä muokattu.. yms., joten neulasta loppui säätövara. Nyt alimmassa lovessa + pyörän ex-omistajan muoviprikka sen alla.
Edelleen käy todella laihalla neulan osalta.
Täydellä kaasulla ja tyhjäkäynnillä käy aavistuksen rikkaalla (parempi).

Nyt #55tk, #370ps... ja myöskin pipercrossin vapaailmansuodatin väliaikaisesti kiinni, koska imutorvi irtosi kaasutinta asennettaessa, eikä aika riittänyt sen kanssa tappeluun. :roll:
käyttöpyörän yksi ongelmista.. ei ole aikaa pitää pyörää levällään kovinkaan pitkään

Ajattelin jo, että jos hommaisin 32-34mm PWK kaasuttimen (OKO, Koso.. tai vastaava), kun PWK mallisista kaasareista positiivisia kokemuksia.
Löytyisi kyllä Keihin PWK38AS kaasutin, mutta se on menossa toiseen pyörään, sekä on "hieman" liian iso alle 12krpm kiertävään Detsiin.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

27.8.2015 15:04

Nakkilasta kannattaa kysellä Mikunin osia.
E85 siirtyessä aineen tarpeen lisäys lienee enemmän kuin pieni korjaus neulassa. Toisaalta, nykyisen neulan profiili saattaa olla ihan ok, joten neulan vaihtoa suoraviivaisempi rikastus on isommalla reiällä oleva suutinputki.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

27.8.2015 20:00

Kiitos vastauksesta!

Pitääkin kattoa, minkä kokoinen se suutinputki nyt on..
Mieluiten ostaisin uuden; ohkasemman neulan.
Kunhan nyt vaan löytyy joku taulukko, mistä näkee, mikä on pykälän ohkasempi, samalla profiililla.

Ei ole kertaakaan tarvinnut vaihtaa erilaista neulaa, niin vähän outo asia sinäänsä itselleni.
Tai sitten en ole huomannut, onko tarvetta vielä rikkaammalle seokselle neulan osalta.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

30.8.2015 18:19

mitenkäs kannattava on 32mm kaasari? onko 150e wörtti? penkki paperit ois aika nannaa.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

4.9.2015 7:34

Onko dtssä normaalia että kytkinkello liikkuu vähä joka suuntaan kun kädellä heiluttelee? :lol: jos ei niin mistä voisi johtua? Holkki menny väljäks?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

9.9.2015 22:53

Mäkistation kirjoitti:En oikein usko, tosin se ryyppyvipuhässäkkä voi olla löysällä ja sitäkautta horia ilmaa sekaan. Sitten oliko sulla neulaputki irrotettuna kaasarista kun ultraäänipesit sen? Siellä neulaputken ja kaasarin rungon välissä on monesti ollut melkoisesti likaa joka saattaa myös aiheuttaa kaikenlaisia vaivoja. Kaikinpuolin sulla on kyllä mystinen vika siellä meneillään. Kypäräkameralla kun tuon vian ilmenemisen kun saisi taltioitua niin helpottaisi diagnosointia näin toisen ruudun takana.


Vanhasta kaasaristä löytyi hieman outo vika.. jäähdytysnestettä tihkui jostain imukaulalle ja tämän vuodon lähdettä en löytänyt silmämääräisesti. Liekkö valun huokosista päästänyt läpi?!
Siispä "uutta" tilalle:
Käytettynä ostettu kaasari käytettiin ultrapesussa ja siitä otettiin tämä neulaputki pois ja todellakin... siellä alla oli sontaa lähes kauhallinen. Kiitos tästä vinkistä!

Set up nyt: 280 pää, 40 tyhjäkäynti, neulan prikka toisiksi alimmassa ja seos kierroksen auki.
Peli edelleen täysin vanhanliiton orkkis TT.

Kylmänä lähtee ryypyllä käymään ja vajaan minuutin jälkeen voi laskea ryypyn alas (ulkolämpö +13C). Röpöttää asiaan kuuluvasti lähtiessä ja asettuu lämmettyään kotvan päästä.

Lämpimällä koneella pintakaasulla ajaen kierrokset jäävät leijumaan 3000 rpm tasolle, jos ajaessa kierrokset ovat olleet alle 6000 rpm ja nappaan vauhdissa kytkimen pohjaan.
Jos taas ryntäytän raskaalla vedolla väännön puolella ennen kytkimelle ottoa (ilman kierrosten merkittävää nousua), niin tyhjäkäynti asettuu kiltisti asetetulle 1500 rpm tasolle.

Peli kulkee nyt vaihteella kuin vaihteella aina 6000 rpm alueelle, jolloin hirveä katkominen alkaa.. ihan kuin sytkä katkoisi.
Pätkintää joudun siis käyttämään suurimmalla vaihteella, jotta saan kierrokset alas. Eli ryntäytän kaasua.
Näin tämä maaginen 6km stumppaamisen rajapyykki taajaman ulkopuolella on historiaa.

Tämä dt on leiponut kiinni kolme kertaa ja vauriot ovat olleet rajut ympäri mäntää, joten vuotokohtia ei ole voinut päättelemällä selvittää.

Sytkähän näissä ei ole mekaanisesti muuttuva, mutta voiko cdi tehdä tätä?
Periaatteessa läppä pohjassa ylisuurella vaihteella voin lähestyä risteyksiä ihan ok ja peli ei tukehdu. Säätääkö CDI miten ennakkoa?

Yksi toinen merkille pantava huomio näin pimeän tultua.. ajovalo on tyhjäkäynnillä kuin vaisu kynttilä ja kaasulla kuin paraskin xenoni. Voiko jännitteensäädin sekoittaa cdi-boksia ja tätä kautta sotkea käynnin?

Mä alan olla kohta aika epätoivoinen tän kanssa ja ajan kohta Olariin pubiin ja pyydän apua Juhan af Graanilta... tää vekotin ei ole tästä maailmasta! :lol:


Tätä kypäräkameraa en ole vielä ostanut, kun se pahus soikoon maksaa lähes saman kuin tämä mun mrs. Yamaha!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

10.9.2015 22:02

Jännäri ei ole CDI:n kanssa missään tekemisissä. Joku sähköpuolen häiriö tuohon pätkimiseen kyllä viittais. Mutta se ei kyllä selitä tuota kierrosten leijuntaa, kuitenkin käynnistyvyys on hyvä joten se ei välttämättä ole stefakaan... Ihan ihme himmeli. :lol:

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

12.9.2015 0:20

Kuva

Suzuki RM250 1996 ilmansuodatinkotelo + imutorvi muokattuna Detsiin.
+ Keihin PWK38AS kaasutin (väliaikainen - tilalle tulossa 34mm PWK).
Vaati aika paljon työtä, että edes sopi takahäkkiin jollain tavalla kiinni.

Saa nähdä, miten alkaa Detsi liikkumaan..