Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

16.5.2015 20:55

Tietääkseni sama iskari ollut kiinni vuodesta 98. Ei se nyt hirveen jäykkä ole :D

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

16.5.2015 23:06

Ehkä hiukan kukkahattukommentti...
Mutta vaihda/korjauta se jos on veltto. Saatat säästää henkes, kun "se" tilanne tulee vastaan ja ajaminenkin on mukavampaa.

E:
Kun ostin mun TZR:n, niin siinä oli takaiskari tasan pelkkä jousi enää ja etuiskarit hmm...huollon tarpeessa, mutta toimi jotenkin jopa niillä olemattomilla vaseliineilla.
Takapää oli kamala. Pikitiellä varsinkaan takapäähän ei ollu mitään tuntoa ja motarilla 120-130 vauhdissa oikeesti pelotti että lähtee henki, kun pienestä pompusta jojotus jatkuu kilometrin.
Soratiellä ajosta ei sitten ees puhuta.
Uusi iskari taakse ja etupää huoltaen, niin tuntuma on aivan eri. Hanaa saa antaa niin soralla kuin asfaltilla miten tykkää, kun tuntee mitä tapahtuu, ennenku mitään tapahtuu.

Oli se silloin "tuoreeltaan" alustaltaan kamalin härveli, millä oon koskaan ajanu.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

17.5.2015 0:39

No ei se nyt kuitenkaan noin veltto ole. 2-päällä ajaessa ei tartti kovaa töyssyä olla että menee pohjaan, mutta yksin ajaessa ihan ok. Taitaa tuossa kuitenkin etupumput olla löysemmät..


Kyllä se tunne on niin mahtava kun kone ollut talven levällään ja ekalla käyntiin muutaman hitaan pyörityksen jälkeen 8) Kytkin ei vaan toimi vieläkään vaikka 10 min kävi paikallaan... :s


E: Kytkin lähti toimimaan kun luistatin sitä paikallaan jarru pohjassa hieman kaasutellen.

Nyt vaan ongelmana ettei kierrä läheskään loppuun asti (ei ota piikkiä) isommilla vaihteilla kaasun asennosta riippumatta. Pätkii niin kovin että just just 60 pääsee ja kuullostaa joltain traktorilta..
Nelosela pääsi 70 mutta heti kun löin isompaa tupaan niin rupesi pätkimään ja vauhti tippui..

Auttaiskohan tuohon uusi tulppa, vai mistä voisi johtua?? Pikkusen kiire on koska en halua ajaa traktorilla.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

22.5.2015 16:51

Siis kuinka paska tuo voi vaan olla?!?

Rupes tossa yks ilta pätkimään niin helvetisti niin kokeilin toisella tulpalla, eikä mitään vaikutusta.. otin putken irti ja säädin suht kohallaan. No rupesin siinä sitten katsomaan oikean puoleista ypvs kantta josta vuoti taas kerran öljyä.. O-regas oli tehnyt katoamistempun ja holkki tuhannen päreinä :paha:

Onneksi ei ollut päässyt mitään sylinteriin niin ei tarvitse rempata..

Jostain pitäis kehitellä uus holkki ja kansi vähän äkkiä että pääsen 1.6 töihin!

E: ja tossa vielä kuvaa holkista
Kuva
Onko muilla käynyt noin? :roll:

Sinänsä kävi tuuri kun meiltä löytyy messinkiä (eikös tuo siitä ole tehty) ja sorvi niin saattaa saada tehtyä uuden.

E2: Ja uus holkki valmiina :)
Kuva

Vielä puuttuu o-rengas ja sitten pitäisi kehitellä kansi jotenkin järkevästi kiinni.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

25.5.2015 18:07

Kiinnostaisko jotakin vaihtaa just maalattua lommotonta athenan putkea deppiin?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

29.5.2015 22:28

Tietääkö joku, että kuinka paljon pitäisi tulla virtaa ypvs servon johdoille kun kääntää avaimen OFF->ON ? Itellä tulee n. 4volttia virtaa mutta servo ei inahdakkaan. Onko servo siis paskana vai tarvisiko se enemmän virtaa jotta tekisi sen tarkistusliikkeen?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

29.5.2015 23:50

Sori, pakko korjata mutta jänitettä mitataan volteissa ja virtaa amppeereissa. :) Harmi etten voi auttaa asiassa..

Kuuluisko tohon lämpöanturiin kenties mennä jonkunlainen johto?? Kytkin lämpömittarin kiinni niin viisari nousi vain vähän kun käänsi virrat päälle, muttei kuitenkaan näyttänyt koneen lämpöjä..

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

30.5.2015 0:45

Sain jo pari vastausta kysymykseeni whatsapin puolella mutta tosiaan, detsi meni tukkoseksi kun laitto ilmanputsarin kiinni. Ennen piikkiä röpeltää aika pahasti mutta muuten toimii ylhäällä hyvin ja alhaalla myös. Virinä depin paisari ja 300 pääsuutin. Voiko liikaa kiinni olevalla ilmaruuvilla olla niin paljon vaikutusta? vai lähdenkö heti kokeilemaan suutinta tai jopa suoraa neulan säätöä?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

30.5.2015 16:27

Mäkistation kirjoitti:Yamaha YFS200 Blaster mönkijän kampuran pitäisi ainakin teoriassa sopia paikalleen pienellä kampikammion avarruksella. Blasterin konehan on aika pitkälle sama kuin DT200LC:ssä, Blaster vain on ilmajäähy ja siellä ei ole tärinäntappoakselia. 70mm porausta olen kaavaillut, silläkin päästään jo sinne +200cc puolelle.

Athena on oikeastaan lähempänä juuri DT200R sylinteriä yksiosaisen YPVS akselin ansiosta.

On tuossa muutamia muitakin jänniä juttuja mielessä, jätän ne vielä salaisuudeksi. ;)


+3mm (kampikammiota työstämättä) ja +4mm (työstämällä) stroker kampuroita on saanu noihin 200dt koneisiin myös.en oo mittaillu omista koneista onko kampikammion halkasijassa kuin eroa.

http://www.ebay.com/itm/200-BLASTER-VIT ... 30&vxp=mtr



Kuva

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

31.5.2015 1:11

Niin siis kyllähän se DT200 koneeseen menee kutakuinkin heittämällä, mutta DT125 lohkoihin sovittaminen vaatii jo hieman koneistusta, jos vain varaa on tarpeeksi ottaa pois. Blasterin kampuraan pitää myös tehdä holkki ensiövedon puolelle, jotta tärinäntappoakselin ratas ja ensiöratas saadaan sopimaan yhdessä paikalleen.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

2.6.2015 13:51

Niksutinx kirjoitti:Sain jo pari vastausta kysymykseeni whatsapin puolella mutta tosiaan, detsi meni tukkoseksi kun laitto ilmanputsarin kiinni. Ennen piikkiä röpeltää aika pahasti mutta muuten toimii ylhäällä hyvin ja alhaalla myös. Virinä depin paisari ja 300 pääsuutin. Voiko liikaa kiinni olevalla ilmaruuvilla olla niin paljon vaikutusta? vai lähdenkö heti kokeilemaan suutinta tai jopa suoraa neulan säätöä?

No mitkä oli vastaukset? Itellä sama juttu, mutta Arrowin paisari ja ilmeisesti :D 300 pääsuutin. Oliskohan aika vaihtaa ilmanputsarin vaahtomuovi? Käy tosin rikkaallakin varmaan kun putkesta tulee jonkun verran mustaa paskaa... Heeetkinen... Tuorevoitelu on käytössä :s

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

3.6.2015 7:10

No jos säädetty ilman putsaria/vapaammin virtaavalle putsarille, niin käy rikkaalla.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

15.6.2015 23:03

Jahas! Meidän sotaratsu rupesi jälleen temppuilemaan. Ensin oli pientä lämmön nousua ja pätkimistä. Sitten olikin jo piru irti muutaman päivän päästä. Nosti parin kilsan jälkeen lämmöt lähes punaiselle ja sammui kun hölläsi kaasun. Ei lähtenyt edes työntämällä käyntiin.

Putsasin kaasarin (ei ollut töhnää) sekä avasin kannen ja tarkastin männän. Kaikki vaikutti olevan kunnossa lukuun ottamatta harmaata karstaa männän päällä. Ei lähtenyt polkasulla käyntiin, mutta työntämällä hörähti. Nosti parin minuutin kaasuttelun jälkeen taas lämmöt korkealle, eikä ottanut oikein kierroksia kunnolla. Myös tyhjäkäynti uupui täysin.

Itse epäilen imuvuotoa. Imukauluksessa ei isompia vikoja näy, joten voisiko kampuran stefa tuolla lailla reistailla? Saa vinkata jos tulee joku muu hyvä ajatus missä Yammun henki luuraa.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

16.6.2015 20:21

Imuvuodon myötä kierrokset leijuisi koko ajan ja sitä ei voi olla huomaamatta. Ootko kattonu että nesteet kiertää kerta lämmöt noin pirustaa nousee? Miltäs tulppa näytti ja kokeilitko toisella tulpalla?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

16.6.2015 21:43

Hiukan tosiaan testailin ja suljin vikoja pois. Nesteet kiertää sillä kun sammutin tuon parin minuutin kaasuttelun jälkeen, niin paisuntasäiliössä neste kiehui jonkin aikaa. Tuorevoitelun suljin vikalistalta kun vaihdoin tankkiin 98E 7% öljyllä. Koitin myös uudella tulpalla ja ei muutosta.

Poljin vielä ryyppy päällä ja tulppa oli sen jälkeen märkä, joten bensaakin nousee. Vanha tulppa oli harmaan kuonan peitossa (kuten mäntä).

Nyt kun aloin purkuprojektiin, niin putki pois ja sormella pyyhkäsin pakokanavaa sisältä. Tuli oikein kunnon musta mönjäkerros pakokanavasta, joka ei sinne varmasti kuulu.

Laatikkoöljyt olivat hieman huvenneet ja melko litkua. Mustaa kuitenkin, joten ei sinne vesi ole päässyt. Eikä myöskään vesi katoa syylarista lainkaan.

Voiko esim. laatikkoöljy sekoittua kampikammiossa bensaseokseen jos kampuran stefa on pullahtanut ylös - ottaisi tuota kautta myös ilmaa ja menisi laihalle?

Nyt pyörä käynnistyy puolen tunnin seisonnan jälkeen työntämällä ja pysyy 10 sekkaa käynnissä. Eikä käynnisty vaikka autolla vetäisi, ennen kuin on taas hieman asettunut.

Lämmön nousu lienee tuo pääongelma, joka tulisi ratkoa. Kaikki vinkit kultaakin kalliimpia.

Puran koneen atomeiksi ja vaihdan tiivisteet, uuden kampura ja laakerit sekä uuden imukauluksen. Jos tuolla ei ongelma ratkea, niin...