Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

30.8.2015 13:01

Murska kirjoitti:ei ole


Kuitenkin kuvaamani vahinko on käyny porukoilla ainakin Yzän ja Weeran tapauksissa useita kertoja niin täällä mototissa kuin maailman voorumeilla. Voi siis puhua "tyypillisestä" tapahtumaketjusta, joka alkaa jäähdytyskierron jäämisestä jostain syystä toimimattomaks, ja päättyy ylikuumenemisvaurioihin - muun muassa vesi- ja öljytilan välisen aran stefan rikkoutumiseen vesipumpulla, minkä vuoks nesteet pääsee sekoittumaan huolella. "Öljytki oli ihan maitona", kirjoittaa "xaksu1999", eli ei mikään pikkuvuoto. Onko näin käyny puheena olevassa tapauksessa? En tiedä, mutta arvaus sopis kuvattuihin oireisiin kuin nakutettu - siksipä sekaannuin tähän threadiin.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

30.8.2015 14:40

Niin, onko se Minarellin moottorin ongelma jos joissain pyörä malleissa on saatu aikaan ilmalukko jäähdytysjärjestelmään? Ja onko sekään jäähdytysjärjestelmän ongelma vai onko se käyttäjäperäinen? ;)

Toki joidenkin pyörien jäähdytysletkut on melkoisia kiemuroita ja joskus niihin on jäänyt ilmalukkoja, mutta en sitä lähde heti laittamaan moottorin syyksi, vaan se on enemmän pyörän mallin vika/ominaisuus.

Mä olen jonkun pyörän/mopon järjestelmän täyttänyt em tavalla ja yhdessäkään ei ole ollut ongelmia ilmalukon kanssa. Tärkeää on saada järjestelmään paine pitämällä korkki kiinni, ja välillä avata korkki tarkistaakseen nestepinnan määrän ja lisätä tarvittaessa. Jos korkki pidetään jatkuvasti auki niin järjestelmä ei paineistu ja letkujen mutkiin voi helposti jäädä ilmalukkoja.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

30.8.2015 21:53

En väitä vastaan. Minarellissa noita käyttäjän/asentajan virheitä on käyny.

Uups, hetkinen. Oliko niin, että kansi oli ollu n. kuukaus sitten auki virinokan asentamisen vuoks?

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

31.8.2015 7:27

mustavi kirjoitti:En väitä vastaan.


Eihän me koskaan väitellä. Ajatusten, näkemysten ja kokemusten vaihto on aina hyvästä :)

Mä olen huomioinut saman asian, ensin tehdään moottorille jotain ja sen jälkeen alkaa ongelmat. Mä ymmärrän hyvin että kokemattomille tapahtuu virheitä, niitä sattuu myös kokeneille mutta vähemmässä määrin. Tällä foorumilla, ja tässä topicissa on niin paljon neuvoja että jos ne lukee ja tekee remontit rauhassa ajatuksen kanssa niin ei pitäisi tulla ongelmia.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

1.9.2015 20:27

mustavi kirjoitti:Näkee toki vasta purettaessa.

Ettei vaan olis vuotanu öljy-jäähdytysnestettä rikkoutuneen kansitiivisteen ohi sylinteriin? Siinä kun yrität startata niin mäntä mäsäyttää kasaan puristumattoman vesipatsaan kantta/venttiilejä vasten, eli voi venttiilit ja kiertokanki/kiertokangen laakerit saada korvilleen. Starttivaikeudet - jos startti ei jaksanu pyörittää konetta tai empi oudosti - vois viitata et näin olis ollu. Heikoistihan kastunu ja sotkeentunu tulppa sytyttäis myöskin, ja palotilassa oleva pienikin määrä öljyä ja glykolia antais ihan varmaan savumerkkejä. Itelle sattunu tuollanen kerran veneen isolohkossa, mistä startti kalautti hampaan starttikehästä kun yks sylintereistä oli täynnä vettä (rosteriputken hitsaussauma pettäny tietämättäni toisen ryhmän pakoputkesta) eikä kone suostunu pyörähtämään ollenkaan.

Olisko "root cause", tyypillisenä Minarelli-tarinana, alkanu jäähdytysnestevaihdon jälkeen ilmalukon takia toimimattomaks jääneestä jäähdytyskierrosta, minkä vuoks kone on ylikuumentunu, ja siitä taas seurannu kannentiivisteen meno (kansi kenties kieroutuu, taitaa olla aika yleistä) sekä vesipumpun sanottu stefavika minkä vuoks jäähdytysneste ja öljy pääsevät sekoittuun? Tällasiahan on Minarellissa esiintyny. Aamulla tulppa irti ja käynnistely, niin jos se roiskii vesi-öljyä tulpanreiästä vois diagnoosi olla kuvatunlainen.

Selvempi nakutus vois olla kiertokangen laakerista, jos mäntä on ennen YKK saanu tällin palotilan oltua täynnä vettä (suht pieni tilavuus kuitenki), ja kiertokanki itse, ehkä mäntäkin arvelluttais enää käyttää? Kansi varmaan tarvis plaanata, ainakin tarkistaa, jos kansitiiviste oli menny. Lievemmässä ääntelyssä venttiilit on voinu saada tällin, esimerkiks lautaset killissä eikä istu enää normaalisti seetteihinsä, olis äänekkäitä (vähän kuin pitkään säätämättä ollu venttiilinvälys, missä voi heti säädön jälkeen olla normaalia karkeempi ääni)? Tarkastamatta jättäminen ei ole optio, sillä jos venttiililautanen aikanaan murtuis se tekee rumaa jälkeä. Näkyiskö puristuspainemittauksessa vuotaako venttiilit...

Kiinni leikkaamisessa vesi/öljy ei sekotu, enkä usko että niin kävis kylmää konetta käynnistäessä liioin, kylmän koneen suurehkojen välysten takia. Sylinterin luulis olevan ok siis, arvuuttelisin, vaikka koneen avaaminen toki vasta kertoo mitä oli tapahtunu... Ikävä juttu :(


joo tuota nooin käynnistäminen on hankalaa kun startti ei pelitä mutta ennen sai työntämällä käyntii suht helposti mutta nyt ei millää lähe käyntii ja putkeen oli hitsauskohtaa tullu reikä(siihen lämpösuojan kohalle) josta kuuluu tuo nakuttava ääni sitten..pitää ottaa pyörä ajosta pois ettei hajoa ihan kokonaa. kyllä tuo muuten on pelannut normisti ja tehot tallella jne, jos ei tuota kylmänä savutusta ota huomioo

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

2.9.2015 12:46

Ei tarvi siteerata näitä mun ainasia jaaritteluja ;)

No vedet/öljyt on päässy sekaisin, eli jotain on vialla - kansitiiviste tai/ja vesipumpun stefa - eikä tuo öljy enää voitele konetta. Eipä tule mieleen mistä muista paikoista sekaantuminen vois tapahtua, kun ei ole muuta dramaattista oiretta havaittavissa. Tuollaisia on käyny tosiaan jäähynesteitä kehnosti vaihdettua, moottori ylikuumentunu (nythän oli parin viikon kohtuu hellekausikin - ei ehkä niin ilmeistä kun kone muutenki käyny lämpösenä), ja mainitut on ollu seurannaisvahinkoja. Kannen saa tietysti myös kiristettyä killiin mikä myös aiheuttais kansitiivisteen vuotamista, ylikuumentumista, ja ennen pitkää stefa antais periks kun sille tulee liian kuumat oltavat. Olin jo pelänny että startilla vedet sylinteris startatessa olis käyny vahinkoa (usko tai älä niin voi käydä, ja on käyny), mut ehkäpä vettä oli vain sen verran että se häiritsee koneen potku-/työntökäynnistymistä - olis aika luonteva selitys. Savutuskin viittais tosiaan, että koneessa palaa myös muuta kuin ilmaa/bensaa. Avaa ja tiedä.

Juttu vois juontua virinokan vaihdosta kuukaus sitten? Nyt siis vaan samantapainen uusintaottelu, ja kannen tasaisuuden tarkistus - jos se oli vetäny kieroon niin uusikaan kansitiiviste ei näet pitäis - ja kasatessa paketti ohjeen mukaisessa järjestyksessä ristiin kiristäen (eikös pinnapultteja ollu kuusi, nyt en viitsiny katsoa) ja oikeaan momenttiin. Jos ne oli kiristetty käsivaralla niin pitäis ehkä mitata ne pinnapultitkin. Vesipumpun tarkastus/huolto siinä samalla kun sen muutenkin joutuu ottamaan irti - ei voi täältä kaukaa mitenkään tietää oliko stefa antanu vian kehittyessä periks - mutta massiivinen vuoto (öljy ihan maitoa) vois viitata, että näin olis. Tuskinpa haittaa edes varmuudenvuooks-vaihdosta kun vesi ja öljy on huono sekoitus. Nesteet sitten oikein takaisin koneeseen, ja matka toivottavasti jatkuu huoletonna pitkään. Korjausopas lie ladattavissa - siellä tietoa. Nykyajopeleistä on joka puolelta viilattu ne viimesetki grammat osien vahvuuksista, niitä ei maailmalla enää korjailla omatoimisesti, eli wanhan ajan lekallakorjattavia amurrican patarautaihmeitä ei enää ole. Nää kuttaperkkaosat on sitte tarkkoja oikeasta kohtelusta.

Putkesta reiän kautta tuleva ehkä säksättävä "nakutus" juontuu painesykäysten poistumisesta reiän kautta, lie samankaltainen kuin löysälle jääneen tulpan alta tuleva, ei vakava.

Niin, se savutus. Kylmä kone kyl pukkaa vesihöyryä viileempinä aamuina - mutta päiväsaikaan nyt lähemmäs 20 asteessa ei omassani kyl lainkaan: jos vesihöyryä syntyiskin sen pitäis haihtua ympäröivään ilmaan lähes heti (jokin ehkä parikyt senttiä laaja höyrykiehkura putken päässä kolean aamun keleissä) - ei olla viipyilevämpää. Jos savu viipyilis ja sen värikin epätavallisen vaaleaa voisi epäillä, että pakokaasussa olis mukana jäähdytysveden glykolia.

Voit nuuhkaista tai lehitellä pakokaasua nenäs suuntaan (EI siis vetää keuhkoja täyteen, KRAIST): vastakäynnistetty kone kävis rikkaalla ja pukkais pakokaasuja mis on terävän pistävä tuoksahdus (niin pistävä, että useimmat vetäis nenänsä välittömästi pakokaasupilvestä luonnollisena reaktiona), kun taas glykoli voi olla aistittavissa makeana vivahteena - myös öljy lemuaa omalla tavallaan makeasti, mutta yleensä ei tarvi ku seistä metrin-parin päässä kun "Eau de Castrol" jo erottuu niinku Seppälän halpisdödön löyhkä (siinäpä silmät kirvellen puret huultas ettet vaan sanois mitään tahditonta :D ). Onhan niitäkin oldschool-mekatsuja ollu jotka on säätäny seosta pelkän hajuaistin varassa.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

3.9.2015 19:49

Jos laittaa vaahtomuovisen putsarin ja tukkii egr:n riittääkö, että vaihtaa (127.5 vai suoraan 130?) pääsuuttimen vai pitäiskö samantien tk myös? Stormilta loppunut kaikki tk suuttimet, pitäis lähteä tilailemaan.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

3.9.2015 20:56

Hajoaako nokkaketjun kiristin jos sitä ei löysää ennen sen irti ottamista?

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

3.9.2015 21:51

mistäs sasi tilattuu vesipumpun korjaussarjan ku ei oikee istää näkkyis löytyvän

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

3.9.2015 22:15

ja vielä että onko mitää kotikonstia suoristaa/siloittaa tiivistepinnan kannesta vai pitääkö viiä koneistamolle

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

3.9.2015 22:30

1: kaasarin säädöt löytyy ekalta sivulta, suuttimien saatavuuksista ei ole mitään tietoa.

2: Ei hajoa, mutta kiinni laittaessa kiristin pitää olla kierretty kokonaan auki.

3: Jos et muualta löydä niin tilaa Yamaha huollosta, kaikissa Minarelleissa on samat sisäpalikat.

4: Sylinterin ja kannen tasopinnan voi suoristaa kotona jos ei ole pahasti kiero. Joku 360 vesihiomapaperi lasilevyn tai muun suoran tason päälle ja sitä vasten hioo kannen/sylinterin tasopinnat suoriksi, molemmat kannattaa hioa että pinnat on todellakin suorat.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

11.9.2015 18:42

siirtyykö tehoalue b5 johdon irroittamalla

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

14.9.2015 20:45

Juu elikkäs ostin semmosen pyörän ku MH10 125 sm, jossa sama kone kun muissakin 4t kevareissa (wr, rieju, beta, jne). Ajattelin kysyä, että minkälaista viritystä siihen voisi oikein tehä ostamatta 180cc. Olen vaihtanu ilmanputsarin vapaavirtaseksi, pääsuntinta koittanu 120-130 (vakio 115), siinä taisi olla kaikki. Änkästä yrittänyt ottaa killeriä pois, mutta huomasin että killeri hitsattu itse änkkään kiinni :(. Kuulin, että muut ihmiset ovat tehneet sytkämodia, avartaneet pakoaukkoja, poistanut egr:ää ja poistanut b5-johtokurin. Kuinka paljon nuo viritykset antavat lisää tehoa ja miten ne tehdään? :D

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

15.9.2015 8:30

sytkämodin ohje löytyy sivulta 34 ja egr vaan otetaan pois ja tukitaan aukot mihin letkut meni. Kannen voi viedä koneistamolle avarrettavaksi. B5 löytyy cdi liitin nipusta. Siinä on merkitty a b ja c ja numeroitu kaikki. Kuva rieju marsthon mallikohtaisissa keskusteluissa sivulla 90. En ole kokeillut noista mitään että miten vaikuttaa ja olen ottanut vain egr pois ja sen 180cc vaihdon yhteydessä.niin en osaa sanoa miten vaikuttaa.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

15.9.2015 12:26

Husse kesti arviolta 8tkm Malossin 183cc setillä ja nyt männänhelma päätti kesken matka-ajon loikata alakertaan pyörimään. Kone lähti vielä käyntiin ennenkun rupesin purkamaan mutta jäätävä kolina alakerrasta (oletettavasti se männänhelman pala). Sylinteri oli säilynyt ehjänä, mutta alakertaremppaa ja männänvaihtoa olisi nyt edessä.

Saako jostakin tilattua nuihin 180cc setteihin pelkkiä mäntiä/tiivistesarjoja? Oletettavasti petilaakerit ovat laakeriliikkeidenkin hyllytavaraa? Joudunko käyttämään kampuran jossain koneistamolla jos haluan vaihtaa kiertokangen laakerin? Mistä saan kiertokangen laakerin? Mitä muuta pitää ottaa huomioon alakertaa avatessa? Kiitokset jo ennakkoon jos joku viitsii vastata :

e: ja niin joo se startin vikakin tuli selvitettyä. Startista oli käämit palanu -> ostin toisen startin johon vaihdoin alkup. startista kuoren -> toimi hetken -> Toisen hiilen kiinnityslevy ei ottanut startin johdon päähän, joten tinasin hieman ainesta sinne väliin ja johan startti pyörittää iloisesti ;)