Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

24.8.2015 21:35

Murska kirjoitti:Hiilet on jousien päässä ja kollektori on se pyöreä osa johon hiilet johtaa sähköä. Hiilikanavat pitää olla puhtaat ja hiilien pitää liikkua vapaasti, jos hiilet alkaa olla lopuillaan niin silloin oireet voi olla kuvailemasi kaltaisia. Toimii kädessä mutta ei rasituksen alaisena.


ahaaa :D ne näytti aika kuluneilta kyllä vois kokeilla vaihtaa.
mistä tommosia hiiliä sais

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

24.8.2015 22:32

jostain oon kuullu että riejuun sais jonkun kisa cdi tai semmosen onkohan vaa huhupuheita :lol: jos sen isovenakannen talvella hommais ja kattois mitä vaikuttaa

jännä kun yhde videon kattoi missä yzf kulkee 150kmh vakio pytyllä ja virinokalla 8o
ois se makia jos itekki pääsis sinne "koviin" vauhteihi :D :D 8)

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

24.8.2015 22:37

Onko termostaatin pois ottaminen 180cc pytyn kanssa tarpeellista? Vai toimiiko termostaatti yhtä hyvin 125cc ja 180cc pytyn kanssa jos kaikki on asennettu niinkuin kuuluukin?

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

24.8.2015 23:50

Eipä sen pitäminen haittaa

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

25.8.2015 7:28

^^^ Ota hiilet irti ja käy autotarvikeliikkeessä, sieltä melko varmaan löytyy uudet hiilet, voi olla että joutuu vähän hiomaan jos ei löydy ihan samoilla mitoilla.

^^Älä poista termostaattia, ilman termaria moottori käy liian viileänä ja mäntä sekä laakerointi kuluu nopeammin kuin normaalisti. Jäähdytys riittää mainiosti 180 pytylle ja rajuimmille vireille. Tämän huomaa flektin käyttäytymisestä, kun kone alkaa jatkuvasti käymään liian lämpimänä niin flekti on usein päällä, muutenkin kun taajamassa helteellä.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

25.8.2015 15:05

Selvä juttu. Mikä on muuten näiden koneiden kannenpulttien mitat? Onko pakko vaihtaa pultit jos kansi on kiristetty aina oikeaan momenttiin?

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

25.8.2015 19:21

Jos oikein muistan niin 23,8cm

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

25.8.2015 23:25

Mistähän voisi olla kyse, kun yzäri pullautti päivällä aimo määrän öljyä pihalle ja öljytikun reiältä näkyi ainut selvä valumajälki, ja muuten näytti kone normaalilta :roll: Pyörä oli seissyt katoksessa monta tuntia ja kun otin öljytikun irti ja aloin siirtelemään pyörää optimaaliseen asentoon öljynmittausta varten, niin yhtäkkiä ilmestyi jäätävä öljyläikkä yzärin alle. Kaukaa haettua mutta voiko olla mahdollista että koneessa on ollut liikaa öljyä ja jotenkin kerännyt painetta joka sitten purkautunut kun irrotin öljytikun ja työntänyt öljyä pihalle :nörtti: Noin puoli tikkua oli öljyä sen jälkeen jäljellä.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

26.8.2015 0:44

Mulla kävi joskus samalla tavalla, syytä en koskaan löytänyt. Kuitenkaan koskaan sen jälkeen ei niin enää käynyt.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

26.8.2015 7:08

Tarkistakaa ettei huohotinletku ole tukossa.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

27.8.2015 12:38

Onko kukaan laittanut tämmöistä pyöräänsä? Ebay

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

28.8.2015 11:21

nytkö se sitten kävi :itku:
ei meinannut lähteä käyntii tänä aamuna ja lähtihänse lopussa mutta savutti aivan perkeleesti ja öljytki oli ihan maitoa...pieni nakutus kuuluu pytystä :s mitähä saattanut mennä rikki ettei vaan ois leiponu..
pääsisköhän pelkällä tiivisteen vaiholla vai kuinka herkästi nuo hajoaa jos se öljy menee huonoks? on se sen verran kallis tuo sylinteri että ei kovi naurata
en ehtiny ajaa ku 1000-1500km :eek: :itku:

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

28.8.2015 14:39

Vaikee sanoo mikä on hajonnut, purkamalla selviää. Ei se välttämättä ole mennyt miksikään vaikka öljyt/vedet on menneet sekaisin. Kiinnittäisin huomiota siihen miksi näin on päässyt käymään ettei sama homma ole edessä korjauksen jäålkeen.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

30.8.2015 3:05

Näkee toki vasta purettaessa.

Ettei vaan olis vuotanu öljy-jäähdytysnestettä rikkoutuneen kansitiivisteen ohi sylinteriin? Siinä kun yrität startata niin mäntä mäsäyttää kasaan puristumattoman vesipatsaan kantta/venttiilejä vasten, eli voi venttiilit ja kiertokanki/kiertokangen laakerit saada korvilleen. Starttivaikeudet - jos startti ei jaksanu pyörittää konetta tai empi oudosti - vois viitata et näin olis ollu. Heikoistihan kastunu ja sotkeentunu tulppa sytyttäis myöskin, ja palotilassa oleva pienikin määrä öljyä ja glykolia antais ihan varmaan savumerkkejä. Itelle sattunu tuollanen kerran veneen isolohkossa, mistä startti kalautti hampaan starttikehästä kun yks sylintereistä oli täynnä vettä (rosteriputken hitsaussauma pettäny tietämättäni toisen ryhmän pakoputkesta) eikä kone suostunu pyörähtämään ollenkaan.

Olisko "root cause", tyypillisenä Minarelli-tarinana, alkanu jäähdytysnestevaihdon jälkeen ilmalukon takia toimimattomaks jääneestä jäähdytyskierrosta, minkä vuoks kone on ylikuumentunu, ja siitä taas seurannu kannentiivisteen meno (kansi kenties kieroutuu, taitaa olla aika yleistä) sekä vesipumpun sanottu stefavika minkä vuoks jäähdytysneste ja öljy pääsevät sekoittuun? Tällasiahan on Minarellissa esiintyny. Aamulla tulppa irti ja käynnistely, niin jos se roiskii vesi-öljyä tulpanreiästä vois diagnoosi olla kuvatunlainen.

Selvempi nakutus vois olla kiertokangen laakerista, jos mäntä on ennen YKK saanu tällin palotilan oltua täynnä vettä (suht pieni tilavuus kuitenki), ja kiertokanki itse, ehkä mäntäkin arvelluttais enää käyttää? Kansi varmaan tarvis plaanata, ainakin tarkistaa, jos kansitiiviste oli menny. Lievemmässä ääntelyssä venttiilit on voinu saada tällin, esimerkiks lautaset killissä eikä istu enää normaalisti seetteihinsä, olis äänekkäitä (vähän kuin pitkään säätämättä ollu venttiilinvälys, missä voi heti säädön jälkeen olla normaalia karkeempi ääni)? Tarkastamatta jättäminen ei ole optio, sillä jos venttiililautanen aikanaan murtuis se tekee rumaa jälkeä. Näkyiskö puristuspainemittauksessa vuotaako venttiilit...

Kiinni leikkaamisessa vesi/öljy ei sekotu, enkä usko että niin kävis kylmää konetta käynnistäessä liioin, kylmän koneen suurehkojen välysten takia. Sylinterin luulis olevan ok siis, arvuuttelisin, vaikka koneen avaaminen toki vasta kertoo mitä oli tapahtunu... Ikävä juttu :(

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

30.8.2015 6:51

mustavi kirjoitti:Olisko "root cause", tyypillisenä Minarelli-tarinana, alkanu jäähdytysnestevaihdon jälkeen ilmalukon takia toimimattomaks jääneestä jäähdytyskierrosta, minkä vuoks kone on ylikuumentunu, ja siitä taas seurannu kannentiivisteen meno


Minarellin moottorissa ei ole mitään tyypillistä ilmalukon ongelmaa, ei myöskään ole tullut vastaan eri pyörissä ilmalukkoja. Jäähdyttimeen on kaadettu nestettä ja korkki kiinni, kone käyntiin ja vähän ajan päästä nesteen lisäys. Annetaan moottorin käydä kuumaksi ja välillä kierretään korkki auki ja tarkistetaan että jäähdyttimessä on nestettä. Kone käytetään "flektille asti", sen jälkeen kone sammutetaan, annetaan hetken jäähtyä ja avataan varovasti jäähdyttimen korkki koska jäähdyttimessä on painetta kuumana. Tarkistetaan nestepinnan taso, lisätään tarvittaessa, korkki kiinni ja kovaa ajoa.

Kun moottoria käytetään lämpimäksi niin sylinteri lämpenee niin kuumaksi ettei siinä voi kättä pitää, ja jäähdytinletkut on edelleen kylmiä. Tämä on normaalia koska termostaatti aukeaa vasta kun moottori on saavuttanut tietyn lämpötilan termostaattikotelon kohdalta. Kun lämpötila on saavutettu niin termostaatti aukeaa ja jäähdytinneste pääsee kiertämään letkuissa/jäähdyttimessä, tässä vaiheessa ne vasta alkaa lämpenemään, ja tässä vaiheessa kannattaa viimeistään avata jäähdyttimen korkki ja lisätä nestettä.