Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

23.7.2015 21:31

taitaa olla liian iso? suutin riejussa kun isolla nopeudella kutosella kaasun ihan loppu hidastaa? ainoat virit 180cc ja änkkä. putsari vaahtomuovinen ja suutin 142.5

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

23.7.2015 23:03

Penkitettiin tässä kaverin 180cc vakio nokallinen husse , josta tuli 0,2hp vähemmän, kun minun 125cc hemmistä (15,47HP) samasta penkistä. Tosin teho oli alemilta kieroksilta ja vääntöä oli enemmän. Tästä huomataan ettei 180cc ole ilman nokkaa tehollista hyötyä.

Omassa pyörässä oli nämä modit penkityksen aikana:
-Scalvinin kokopakoputkisto
-EGR-saasteventiili poistettu ja siihen tulevat letkut tukittu.
-Ilmanputsarinvälilevyn reijät suurennettu niin suureksi, kun mahollista.
-Johtokuri poistettu
-Suutimet PS 133 sekä TK 42

Kaverin husessa:
- Hussen "racing" putkisto
- EGR-saasteventiili poistettu ja siihen tulevat letkut tukittu
- Vaahtomuovisuodatin
- Johtokuri poistettu
- Athena 180cc
- Pyörä oli säädetty oikein dynottajan mielestä

Pyörät kulki ja kiihty samaa matkaa lentolähössä, kun noiden modien lisäksi omaan pyörään oli vaihettu vaahtomuovisuodatin, sytytysmodi sekä pakoaukkoa suurennettu parisen milliä ja kiilotettu. Tosin paikaltaan lähöstä Husse vei pari metriä alavääntönsä takia.

Hussessa oli Athenan kanssa ennakoissa ongelmaa (Nokkaketju katottiin moneen kertaa oli oikein)... Paukutteli putkeen. Dynossa sanottiin, että on säädöissä. Tultiin siihen tulokseen, ettei se kummene ennen, kun nokan vaihtaa tai tekee sytytysmodin. Päädyttiin nokan vaihtoon nytten taas toimii kuulemma, kun unelma Ja tehoakin tuli huomattavasti lisää! Viellä, kun saisi siitä dynolapun. 8)
Viimeksi muokannut Japezkin päivämäärä 26.7.2015 3:07, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

24.7.2015 3:25

Ettei vaan olisi ollut ajoitukset yhden/kaksi pykälää pielessä? Itsellä oli vanha 183c rieska yhtä laiska kun 125 samanmoinen kun oli alakerran ajoitukset pykälän pielessä. Ja paukutti putkeen

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

24.7.2015 4:20

Pari kertaa sitä koitettii säätää. Tosin itse en ollut minnään kertana mukana. Uudella nokkalla ratkes ongelmat. En tiedä tarkalleen.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

24.7.2015 7:55

Kuulostaa siltä että 180 koneessa ei ole ollut kaikki kohdallaan jos eroja piikkiseen koneeseen ei ole juuri yhtään.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

24.7.2015 20:12

Oli vääntöjen suhteen ja tehotkin tuli reilusti alempaa. Huomasi ajaessa. Lentolähössä ei eroa ei ollut kiihtyvyydessä.

Täytyy myös muistaa, että oma pyörä kiihtyy reilusti paremmin kun muokkaamattomat Weerat (11,74hp kaverilla). Uskoisin tehojen olevan tällähetkellä noin 16,5hp sillä pakoaukon suurennus ja sytytysmodi tekivät oikeasti huomatavan eron edelliseen. Ennen näitä tuli 15,47hp. Tänä vuonna voisi käyttää uudelleen pyörän penkissä samaisessa tapahtumassa.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

24.7.2015 21:08

Juu, kyllä 125 koneesta saa puristettua paukkua ulos ilman 180 pyttyä. Monelle vaan se 180 pytty on helpoin tie tehon nostoon kun se on teknisesti helpoin toteuttaa. Kannen kanavat ja sytkämodi on avainsana tehojen nostoon, oli kyse 125 tai 180 pytystä, toki muut jutut pitää olla tehtynä samassa paketissa. Pojan kanssa juuri juteltiin että olisi kiva päästä tekemään kaksi konetta, 125 sekä 180 pytyllä niiden tietojen kanssa mitä tällä hetkellä näistä koneista on. Pojan Betassa ei kaikkia juttuja viitsitty tehdä kestävyyden takaamiseksi.

AMPS:llä on 230cc kitti myynnissä jonka kanssa luvataan 35hp, alkaa olla hurja peli noilla tehoilla. Tollasella paketilla saa varautua moottorin avaamiseen 10tkm kohdalla ennen kun alkaa alakerta narisemaan. On muutenkin aika arveluttava laittaa tota kittiä kiinni, ei kuule mene kauaa kun Poliisit alkaa kiinnostua 4T kevareista kun pelit hyökkää ja keulii kuin kisakotarit.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

25.7.2015 16:55

Mistä voisi johtua tuommoinen rahina moottorista, kun liukuu pienellä vaihteella? Voisiko siihen vaikuttaa eturattaan löystyvät ruuvit? Alkuperäisistä kiristin kierteet, nyt on lyhyet M8 ruuvit joita ei saa kiristettyä hampaat irvessä ison kantansa takia.
Kytkinkin luistaa, vaijeri on säädöissä.

Alkaako 20tkm vaan näkymään käytännössä, olen mielestäni ajellut nätisti ja teknisiä muutoksia ei ole tullut tehtyä paitsi 520 jakoiset ketjut&rattaat.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

25.7.2015 17:25

Moro, oon tässä ostamassa 125 weeraa ja ostoilmoituksessa sanotaan että putkea avarettu (siis vissiin vakioputkea). että mitä tämä "avarrus" oikein tarkottaa ja miten se on tehty, vai onko ihan kusetusta?

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

25.7.2015 17:47

Moottorin rahinasta en osaa sanoa mitään, voi tulla mistä vaan. Kuuluuko moottorista vai onko ketjun laahaimet kuluneet niin paljon että ketju laahaa svinkiin? Eturattaan pultit pysyy kiinni ruuvilukitteen kanssa, ilman lukitetta saattaa aueta itsekseen.

Jos kytkin luistaa 20tkm kohdalla niin kytkinlevyt vaihtoon, on jo sen verran kuluneet ettei kannata alkaa sen enempää kikkailemaan. Uudet levyt maksaa Stormilla alle 30€.

Putken avarrus voi tarkoittaa että vaimentimen sisäkaluja on ronkittu että on saatu lisää ääntä ja ehkä vähän paremmin virtaavaksi. Tolle ei kannata laskea kovinkaan suurta painoarvoa pyörää ostaessa, enemmän miinus kuin boonus. WR tunnetusti toimii parhaiten vakioputkella/vaimentimella jos ruiskun säädöille ei ole tehty mitään. Ruiskun saa säädettyä Power Commanderilla ja niitä on harvassa pyörässä sen kalleuden takia.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

25.7.2015 18:18

Murska kirjoitti:Moottorin rahinasta en osaa sanoa mitään, voi tulla mistä vaan. Kuuluuko moottorista vai onko ketjun laahaimet kuluneet niin paljon että ketju laahaa svinkiin? Eturattaan pultit pysyy kiinni ruuvilukitteen kanssa, ilman lukitetta saattaa aueta itsekseen.

Jos kytkin luistaa 20tkm kohdalla niin kytkinlevyt vaihtoon, on jo sen verran kuluneet ettei kannata alkaa sen enempää kikkailemaan. Uudet levyt maksaa Stormilla alle 30€.

Putken avarrus voi tarkoittaa että vaimentimen sisäkaluja on ronkittu että on saatu lisää ääntä ja ehkä vähän paremmin virtaavaksi. Tolle ei kannata laskea kovinkaan suurta painoarvoa pyörää ostaessa, enemmän miinus kuin boonus. WR tunnetusti toimii parhaiten vakioputkella/vaimentimella jos ruiskun säädöille ei ole tehty mitään. Ruiskun saa säädettyä Power Commanderilla ja niitä on harvassa pyörässä sen kalleuden takia.


mutta voiko tämä "avarrus" sotkea esim ruiskun säädöt? pyörässä kyllä powercommander asennettuna

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

25.7.2015 18:54

Sitten se on eri juttu jos löytyy PC ja se on säädetty kohdalleen.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

26.7.2015 3:27

Eli tänään pääsin ajamaan kaverin hussea uudella nokalla. Ainakin oman korvaan pyörässä ei ollut vielläkään kaikki kunnossa. Seokset/ajotukset??? Tosin ajotukset pitäisi olla 99% varmuudella oikein. Eli vika kallistuisi seoksiin. Jäi vaan mietittyttämään, kun dynottajan mukaan pyörä olisi säädöissä. Juttelin kaverin kanssa ja satuin vitsillä kysymään, että onko ilmanputsari koska pesty. Kaveri kertoi ettei sitä ole hänen omistuksen aikana pesty kertaakaan. :lol: Vika taitaa olla siinä? Puhistetaan se joka tapauksessa. Tulpan pitäisi olla kaverin sanojen mukaan oikean värinen.

Vaikka hän on ajanu pyörällä vajaa 2000km niin ei ole tietoa miten entinen omistaja on pyöräänsä huoltanu... Ei ainakaan hyvin seuraavien perusteella... Pyörä ostattaessa männän helma oli murtunut, männän renkaasta lähteny palanen (alkoi ensimmäisten 100km jälkeen piettää kauheata ääntä), Kampiakseli väljä, vesipumpussa ei ollut ollenkaan ratasta paikoillaan (onneksi pyörä ei keittänyt kun ilmat oli niin kylmät) ja se oli täynnä punaista lohkotiiviste massaa. Tosi paskaset öljyt (ikinä nähny vastaavaa), ketjurattaista lähteny hampaita irti ja ketjut paskana...

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

26.7.2015 7:28

No johan on ollut melkoinen päpellys entisen omistajan jäljiltä :eek:

Ilmanputsarista muistutus. Jos siinä on paperinen suodatin niin sitä ei missään nimessä pestä vaan vaihdetaan aina poikkeuksetta uuteen. Paperinen ilmansuodatin menee tukkoon eikä ilma kulje kunnolla läpi, mutta menettää myös suodatus ominaisuudet ja hieno pöly pääsee läpi. Vaahtomuovisen suodattimen voi/kuuluu pestä ja öljytä.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

26.7.2015 19:12

Kyllä on tiedossa! Vaahtomuovi suodatin on pyörässä!