Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

23.9.2014 14:22

Voisko joku valasta mulle sen startin kytkimen tarkistusta?
Eli öljyt ja kytkinkoppa pois, sitten mitä?
Kiitos.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

23.9.2014 14:42

UltimateX kirjoitti:Mullakin alkanut mittari esittelemään FAIL:iä. Viime syksynä teki sitä ekan kerran, sillon ei ollut 180cc ja tällöin auttoi kun lisäsin hieman nestettä syyläriin.
Nyt, varmaan joku kuukausi sitten, alkoi uudestaan ja loppui kun ilmasin jäähytyksen huolella, eikä failiä nyt muutamaan viikkon ilmaantunut mittariin. Tänään taas tuli failit mittariin ja flekti lähti pyörimään. 180cc:tä kun vaihoin niin jouduin purkamaan yläpään 3 kertaa alusta asti auki niin siinä varmaan kannentiiviste ottanut osumaan ja nyt alkanut oireilemaan japäästämään ilmaa jäähytykseen? Athenan tiivistesarjan pitäis käydä ampsin setin kanssa?

Niin ja aamuisin on ruvennut lähtemään hieman heikosti käyntiin ja kun käynnistyy niin savuttaa kuin 2-t kisaseoksilla :D . Savutus loppuu lyhkäsen ajon jälkeen.


Ohutta savua on normaalia tällä säällä tulla kun putkeen tiivistyy vettä ja se sitten höyrystyy koneen lämmetessä. Mikäli tulee sankkaa valkoista savua niin on kannentiiviste mennyt.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

23.9.2014 14:58

SähköSiika kirjoitti:Voisko joku valasta mulle sen startin kytkimen tarkistusta?
Eli öljyt ja kytkinkoppa pois, sitten mitä?
Kiitos.


Öljyt pois koneesta ja vasen poski koneesta irti ja sen jälkeen magneto/vauhtipyörä irti. Vauhtipyörän irroitukseen tarvii ulosvetäjän, ilman sitä ei onnistu. Startin kytkin on vaihtipyörän takapuolella kolmella pultilla kiinni.

Startin kytkimen pultit 14nm ja vauhtipyörä 70nm.

Ja multa löytyy startin kytkin edullisesti jos sitä tarviit ;)

Jos pyörän kippaa kyljelleen niin silloin ei tarvii laskea öljyjä pois koneesta.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

26.9.2014 0:02

manfrezone kirjoitti:E: niin ja tosiaan onko se normaalia että jos laittaa 2. vaihteen päälle niin sen saa työntämällä käymään iha sorallakin? :D et jos on puristukset kadonnu :s


Kyllä ainakin itellä tuo yamaha wr lähtee helposti soralla kakkosvaihteella lykkäämällä käyntiin. Ja ei mulla mitään "teho" ongelmia mielestäni ole.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

26.9.2014 14:09

Tänään tuli koitettua tasakaasulla ajaessa laittaa ryyppy päälle, eikä vaikuttanut mitenkään. Eiks tuo tarkota että liian pieni pääsuutin?

PS. tietääks joku mikä on nelarihussen pääsuuttimen kierteiden koko? (5-6mm?) 8o

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

26.9.2014 14:14

Kun pääsuutin on kohdallaan niin ryyppy ei juurikaan vaikuta täyskaasulla.

Ekalla sivulla on ohjeet ja suuttimet kaasarin säätämiseen ;)

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

30.9.2014 15:42

Nyt kun ilmat alkaa viiletä niin voi olla aihetta vaihtaa 1-2 pykälää isompi pääsuutin. Meillä kone säädetty kesähelteillä ja 140ps jää pieneksi näillä keleillä ja 3/4 kaasun jälkeen ei oikein tapahtunut mitään, 145ps paransi tilanteen ja taas rokkaa kuten kuuluu.

Kesäksi taas pienempää suutinta kiinni, liian rikas seos syö tehoja 8)

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

30.9.2014 18:00

Mites sitten kun mennään sinne 0 - -10C lämpötiloihin, niin millasta suutinta vs kesäkelit? Talviajoa ajatellen siis. Ja siihen liittyen myös, niin onko järkeä vaihtaa talvelle sopivammat öljyt koneeseen? Jos kyllä niin minkä jäykkysillä nää toimii parhaiten?

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

30.9.2014 19:16

Pääsuutin kannattaa vaihtaa vain jos moottori oireilee laihasta seoksesta, kesäkelillä toimivaan suuttimeen 1-2 numeroa lisää pitäisi riittää talvellakin.

Talveksi 10w40 öljy on ihan sopivaa jos ei aivan kovilla pakkasilla käynnistä moottoria. 5w öljyjä ei taida löytyä missä olisi JASO-MA luokitus?

Huohottimen letkuun moottorin päähän kannattaa tehdä sentin pituinen pitkittäinen viilto siltä varalta että huohotinletku jäätyy. Tällä saadaan paineet purkautumaan viillon kautta ulos ja öljyt pysyy sisällä ja stefat paikallaan. Kesällä viillon päälle voi vetäistä pari kierrosta kangasteippiä tms.

Pakkasilla kannattaa ainakin toinen jäähdytin peittää pahvilla tai tyhjästä kannusta leikatulla muovilla joka laitetaan jäähdyttimen ja ilmanohjaimen väliin. Liian kylmänä käyvä moottori kuluu nopeasti koska välykset on tiukemmat mitä lämpimällä moottorilla. Lisäksi talvella moottoriin kondensoituu kosteutta sisälle ja jos kone käy jatkuvasti viielänä niin kosteus ei pääse haihtumaan sieltä pois. Jos/kun öljyt alkaa olla vaalean maitokahvin väriset niin silloin siinä on kosteutta seassa ja ne on hyvä vaihtaa.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

2.10.2014 19:45

Saako hussesta koneen irti ilman pytyn tms irroitusta?

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

2.10.2014 20:25

Käytännössä kaikissa pyörissä pitää saada moottori irti/kiinni sitä purkamatta. Moottorit kasataan tehtaalla omalla osastolla, tai ne tulee valmiina tehtaalle, siellä ne nostetaan runkoon kiinni ja ruuvataan mopo nippuun. Enkä usko että Husse on tässä tapauksessa poikkeus.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

3.10.2014 13:11

Huomenta päivää

Tuli tuossa yks päivä vähän vaihdeltua suutinta ja sen jälkeen hienosäätöä seosruuvista. Tyhmä kun olen nii ajattelin että ruuvia auki päin--->seokset rikkaammalle (niinkuin derbissä ainakin) noh tulppa oli aika vaalee joten päätin avata seosruuvia oikein kunnolla...Takaisin tultua oli koko ruuvi tippunut matkalle :nolo: Mitäs patenttia tohon keksis? Nyt siihen on tungettu tupakin tumppi ja vähän ryyppyä niin toimii suht kunnolla(tod.näk. käy silti laihalla) Ruuvi tuli tilattua mut siinä todennäkösest menee se kuukaus :x niin olisko jotain patentti ideoita tai jotain..

Toinen mikä ottaa mieleen on se että kun kaasarin irroitin ja koitin vääntää kaasua(vaijerit paikalla ofc) niin ei luisti eikä neula liikkunut lainkaan? eikös niiden pitäs? Ainut asia mikä liikku oli kaasarin sylinterin puolella oleva laippa tai sellanen... vähän mietityttää :lol:

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

3.10.2014 23:12

Ihan normaalia ettei se luisti siinä liiku. Ei mullakaan liiku kuin se laippa

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

4.10.2014 13:36

Näissähän kaasari on alipainetoiminen, joten se nostaa sitä luistia alipaineen avulla kun pyörä on käynnissä.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

4.10.2014 13:47

Mites tossa talviajossa Yamaha WR:llä kun siinä on vaan yks jäähdytin että kannattaako se peittää? Eikai siitä mitään haittaa pitäisi olla kun kyllähän varotusvalo syttyy jos käy liian kuumana. :roll: