Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Yamaha YBR 125 viritys/tekniikka

9.3.2014 13:54

Vaihdoin uuden akun piikkiin ja huomasin, ettei tästä ollut mitään hyötyä.
Mittasin latausta, eikä se edes kovilla kierroksilla noussut kuin 12,2V paikkeille.
Maajohto on ok, virtaa ei häviä minnekkään. Sulakkeet ok.
Olisiko staattori rikki?

Toinen ihmetyksen aihe..
Kylpeekö tällaisessa 125 nelarissa tuo magneetto öljyssä?
Viimeksi muokannut tagatubos päivämäärä 10.3.2014 12:45, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Yamaha YBR 125 ei lataa riittävästi ja öljyä magneetossa

9.3.2014 14:10

viewtopic.php?f=100&t=80271&start=15

Jatkot täällä.

Re: Yamaha YBR 125 ei lataa riittävästi ja öljyä magneetossa

9.3.2014 18:39

kersti91 kirjoitti:http://www.motot.net/forum/viewtopic.php?f=100&t=80271&start=15

Jatkot täällä.


Meinasin laittaa tuonne kysymykseni, mutta otsakkeessa neuvotaan:
"Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!"

Re: Yamaha YBR 125 viritys/tekniikka

13.3.2014 22:16

Viesti on kyllä ihan oikealla alueella. Täällä kevaripuolella jako tekniikkaan ja yleiskeskusteluun on hieman kankea ja monen pyörän kohdalla myös tekniikasta keskustellaan yleiskeskustelun puolella. Kevaripuolen rakennetta tullaan muuttamaan selkeämmäksi lähiaikoina.

Re: Yamaha YBR 125 viritys/tekniikka

14.3.2014 0:45

Hyvä, että aloitusviesti tuli oikeaan osoitteeseen.. hetken jo epäilin!

Kysymykset ovat edelleen osin auki..

Staattorin uiskentelusta olen saanut nyt kolmelta korjaamolta vastauksen:
- Kyllä se öljyssä ui, 2 vastausta
- Ei, se on kuiva, 1 vastaus

Olisi mukava, jos joku YBR:n omistaja voisi katsoa omasta toimivasta pyörästä, uiko staattori öljyssä vai ei.
Se olisi helppo katsoa, vain yksi tulppa mangeeton kopasta auki ja sormella koittaa sisältä.. Viitsisikö kukaan tehdä tätä ja ratkaista tämän mysteerin?

Latausongelmaan sain sellaisen vaihtoehdon, että tämä jännitteensäädin olisi rikki... ei staattori.
Yleisesti olen aina kuvitellut, että jos jännitteensäädin on rikki, laturi puskee akulle järjettömiä voltteja ja kuivaa akun. Ilmeisesti se voi toimia myös toiseen suuntaan.
Niin tai näin, tilasin uuden jännitteensäätimen varuiksi.

Re: Yamaha YBR 125 viritys/tekniikka

28.3.2014 23:00

Vähän myöhänen vastaus, mutta kuitenkin..

Jännitteensäädin kannattaa katsoa ensin. Se voi oireilla myös tuolla tavalla, eli että ei lataa akkua ollenkaan, mutta se ei välttämättä ole rikki. Voi nimittäin olla liittimet vaan hapettuneet tms. jolloin selviät pelkällä liittimien putsaamisella.

Re: Yamaha YBR 125 viritys/tekniikka

5.4.2014 9:47

Noniin,
Jännitteensäädin se todellakin oli rikki ja nyt pelittää.
Kävin läpi myös riksu26:kin arvelemat mahdolliset hapettuneet liitokset. Ne tosiaan kannattaa käydä läpi, ennen hankintoja.

Mittasin latausta ensin varuiksi vanhalla akulla ja lukemat olivat kurjia, vain hieman yli 5 volttia.
Laitoin uuden akun paikoilleen ja mittasin uusiksi. Nyt latausta puski läpi 14,7V ja pysyi siinä, vaikka pitkät valot löin päälle. Eli säädin toimii ja peli käy ihan eri tavalla.
Jos tosiaan vaihdatte lataussäätimen, kannattaa tarkistaa myös akun kunto. Se näemmä vaikuttaa säätimenkin virran puskemiseen... Tämä oli itselle uusi havainto.
Olin siinä uskossa, että ulos tulee yli 14V, oli akku kunnossa tai ei!

Staattorin uiskenteluun tuli vastaus ja se tosiaan ui öljyssä.

Re: Yamaha YBR 125 viritys/tekniikka

30.4.2014 13:57

Olisko kellään tiedossa lääkettä, jolla saisi hieman lisää tehoa tähän YBR:ään?
Onko peli kuristettu jostakin?
Aasiassa nämä pelit kulkevat ihan toisella tavalla, eikä hyytymistä tapahdu yhtä dramaattisesti.
Peli kulkee muuten ihan kivasti, mutta ylämäessä vauhti laskee 70km/h tietämille ja se on alkanut hitusen ärsyttämään.
Isompaa takaratasta tai pienempää eturatasta en viitsi laittaa, kun tasasella vauhti pysyy tyynellä kelillä ok ja kierrokset ovat suht maltilliset.

Juu, tietysti voisi ostaa isomman pelin, mutta siihen en lähde! Tämä peli riittäköön. :D

Re: Yamaha YBR 125 viritys/tekniikka

4.5.2014 0:03

Onkos tuossa sama kone kuin XT:ssä? Jos on niin tuossa pari vinkkiä.

Mulla on terpissä Wiseco:n takomäntä sisässä, joka nostaa puristukset samoihin lukemiin mitä nestejäähyissä on. Sitten isompi (muistaakseni 30mm) kaasari, vapaasti virtaava putkisto ja vapaavirtaussuodatin. Ei muuten pitäisi enään millekkään nestejäähyille jäädä kiihdytyksessäkään (ainakin tuntuu ja näyttää, että kiihtyisi hieman paremmin kuin Yamaha WR. Huippujakin ottaa 15 eturattaalla 120, tosin piti ajaa ihan kyykyssä, koska tuuli liikaa.

2-päällekkin vauhti pysyy ylämäissä kohtuu helposti siinä 70 pintaan.

Re: Yamaha YBR 125 viritys/tekniikka

5.5.2014 8:35

Tuo kone saattaa olla sama, kuin mitä XT:ssä on. Ainakin päällisin puolin vaikuttaa samalta ja Haynesin kirjakin kattaa molemmat mallit. Sen tarkempaa tietoa ei ole, eli pitääpä etsiä netistä, josko jotain tarkempaa löytyisi.
Tuota kaasarijumppaa olen pohtinut, jos suuremmalla suuttimella ei saa mitään järkevää tulosta.
Isompi kaasari vaatiikin sitten muutakin muutosta, jotta siitä olisi jotain hyötyä.
Luin Mikunin tiedoista, että tämä VM22 kaasari olisi vakiosuuttimeltaan 100. YBR:n tiedoissa vastaavasti kaasarissa olisi suutin 97,5.

Re: Yamaha YBR 125 viritys/tekniikka

5.5.2014 23:39

On sama kone kuin XT, samat vinkit. Isompaa pyttyä, nokkaa, kaasaria ja vähän putkea, että kuulee paremmin tehon. Kallista ja pitemmän päälle alkaa mäntiä kulumaan, mutta kulkeepahan enemmän kuin tiukan satasen.

Re: Yamaha YBR 125 viritys/tekniikka

7.1.2016 21:36

Mulla ois uusi YBR staattori joutavana jos joku tarvii...jps112[ätt]luukku.com

Re: Yamaha YBR 125 viritys/tekniikka

15.8.2016 21:13

Mikä vois olla kun ei lähde xt käyntiin?

Hotcamsin nokka nyt arveluttaa, että pitäisikö sille olla eri ajoitus kuin vakiolle, sillä tällä hetkellä merkit kohdakkain.

Tuoreet bensat, uusi iridium tulppa ja kipinä tulee, sytyttää seoksen äänistä päätellen ja välillä kone pyörähtääkin muutaman kierroksen, mutta välillä ampuu seoksen kaasarista taaksepäin, joten onko se sitten ajotuksessa vika ja sitä pitää nyt ruveta arpomaan.