Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Turbo 2-tahtiseen

7.3.2014 2:10

Nelitahtipuolellaki ketju niin täytyyhän se 2t puolellaki olla ku ei se sen mahdottomampaa ole kakstahtisessakaan.

http://www.youtube.com/watch?v=Oxj_OAb5bqk

http://www.youtube.com/watch?v=gv377_f3cvU

Yllättäen pätkän nähtyä rupes päässä pyörimään kaikennäkösiä mielikuvia omasta detsistä turbo penkin alla :D pyörä senverta vanha että sen sais rekisteriotteeseen asti ja oikeastaan ainoat "ongelmat" on sytytysennakko ahtopaineen alaisena (ainoa vaihtoehto jos haluaa ypvs säilyvän toiminnassa, pohjalevyn kääntö painekellollla) öljynkierto ja polttoaineen paineistus ilman jäätävää johto ja letkuviidakkoa sekä budjettiin sopiva ahdin.

Öljynkiertoa mietin että onko mahdollista vaihtaa laatikkoon "nelariöljyt" ja tuoreöljyvoitelupumpun akselille modata jonku minicrossin öljypumppu ja sitäkautta :)

Re: Turbo 2-tahtiseen

7.3.2014 16:11

Ei taida detsin koneessa olla alunperinkään kovin tiukat sytytysennakot, eikä puristukset, joten voi toimia sellaisenaankin maltillisilla ahdoilla. Perusennakkoa varmaan voi kuitenkin säätää tarvittaessa myöhemmälle tai vaihtaa tankkiin etanolit bensan sijaan ;)
Eikö näitten vaihteistot oo ihan perus moottoriöljyllä ennenkin toiminu? Kytkinlisäaineista ym. ei liene haittaa, vaikka ahdinta sellasella voiteliskin.
Sähköinen öljypumppu helpoin toteutettava.
Sähköinen bensapumppu ja säädin voi olla järkevä hankinta, vaikka onhan noita tankin paineistuksellakin toteutettu (peltitankilla toimii).

Omat pikkuturbot luovutin kaverin minicrossiin, katsotaan josko se joskus innostuu ahtaan erään 2-tahti projektipyöränsä.. :D

Re: Turbo 2-tahtiseen

8.3.2014 22:33

Mitäs jos sytkää ja ypvs:ää ohjataankin ignitechin boksilla. Vois muokkailla ypvs:n käyrää ja sytytyskäyrää miten haluaa ilman että ne olisivat toisistaan riippuvaisia. Hintakaan ei muodostune ongelmaksi (100-200e) ja sitä boksi opetella käyttämään ensin vaparimoottorissa.

Mielestäni mekaaninen öljypumppu on parempi, jos se pettää niin sen huomaa heti, mutta sähköisen pumpun losahtaminen onkin melko huomaamatonta ja onhan siinä vielä sekin tosiasia että virtaa ei riitä loputtomiin, joten parempi mennä mekaanisesti. Onhan nelari moottoripyörissäkin märkäkytkimet ja paljonhan ne on niitä ahtaneet, joten isoilta pojilta vaan utelemaan mitä öljyä käyttävät viheltävissä pyörissään.

Bensapumppu vaan jostain turbosaabista (käyttiköhän ne niissä boscheja?), niin jaksaa syöttää ja pitäs (ehkä, toivottavasti, hyvällä tuurilla) kestääkin. Tankin paineistus vaatii tosiaan kikkailuja ja sillon niitä letkujakin kertyy näkyville. Joka tapauksessa kaiken piilottaminen detsin runkoon on melkosta taidetta, mutta tunteepahan ainakin itsensä voittajaksi jos saa ulkonäön miellyttämään silmää.

Pakoputken teko on varmaan aika mielenkiintoinen urakka, mulla ei ainakaan ole tullut montaa turbopyörän paisarin tehnyttä vastaan, joten piippuja joutunee tekemään useita. Onhan tuossa paljon muutakin tekemistä jota joutuu pohtimaan kerran jos toisenkin...

Polttoainepuolelle ruisku vois olla melko hyvä, tarkempi säätää paineenalaisia seoksia hyvinkin tarkasti. Meinaa vaan budjetti karata käsistä siinä vaiheessa :D

Mulla on samantapaiset suunnitelmat oman jäljellä olevan kevarin kanssa (TZR 125), siis sama kone kuin tossa videollakin. Uskoisin että siihen on helpompi piilottaa noita turbokamoja, mutta kattoo nyt millon saan aikaseksi edes laittaa sen ajokuntoon.

Ei muutaku lisää mutuilua ja faktaa aiheesta!

Re: Turbo 2-tahtiseen

9.3.2014 14:14

Johani kirjoitti:...pyörä senverta vanha että sen sais rekisteriotteeseen asti...

A1? 11kW? :D

Re: Turbo 2-tahtiseen

9.3.2014 17:11

Kannattaa ainakin laittaa se öljynpainemittari tai varotusvalo painekytkimellä, jos öljypumppu laukee, oli se sitten sähkönen tai mekaaninen.

Bensapumpuks riittää kyllä reippaasti pienempikin kuin joku automallin pumppu, mutta jos sellaista hamuaa, niin suunnaks Biltema, toimivia pumppuja nekin. Ja koska kaasarilla ilmeisesti toteuttamassa, niin kaasarimallin paineensäädin bensalinjaan tottakai.

Pakoputki toimii todennäköisesti hyvin alkuperäisen mittaisena, johon turbo liitetty loppupillin perään.

Re: Turbo 2-tahtiseen

11.3.2014 2:08

kersti91 kirjoitti:
Johani kirjoitti:...pyörä senverta vanha että sen sais rekisteriotteeseen asti...

A1? 11kW? :D


pyörässä papereissa: Kevytmoottoripyörä, 12KW. jos sitä myyntimielessä muutoskatsastas 12->10kw. Saattaa konttorilla kattua kieroon ku turbon tuoma Teholisä -2kw :lol: :lol:

Re: Turbo 2-tahtiseen

14.3.2014 14:15

Rekisteriotteeseen vaan:
"Teho: 7,6 kW

Muutokset: asennettu pakokaasuahdin, Garrett HX125ABC, ahtopaine -0.02 bar

Tehon rajoittimeksi asennettu kaksiosaiseen äänenvaimentimeen kuristuslevy 17mm ja pakoaukonsäädin lukittu"

Re: Turbo 2-tahtiseen

5.4.2014 5:21

Helpompaa ku laittaa vaan että "pakoaukonsäädin säädetty niin, että pakoaukon korkeus auki asennossa 18mm"

Kyselin kavereilta pyöriikö nurkisssa pyöriviä pikkuturboja, pari XX€ tarjousta tullu, saas nähä mitä tuleman pitää...

Re: Turbo 2-tahtiseen

7.4.2014 1:01

Turbo hommattu 1.2bensakoneesta, vielä välijäähdytin hakusessa. :D Bensapumppu ja paineensäädin tulee todnäk biltemasta, pari painekelloa pitäs vielä metsästää (tai rakentaa). 1,5" tai 2" alumiiniputkia saa varmaan rautakaupasta ? :) vähä "yli"mitotettan tarkotuksella nuo ahtoputket sunmuut jos projekti jää, niin sitte johonki isoon nelariin käy samat osat myös :)

Painekotelo pitäs vielä rakennella, ykspyttyset toimii huonosti/ei ollenkaan iliman. sellaanen reilun kuutiotilavuuden tilavuuksinen pömpeli kaasarin taa tasaamaan sitä painevaihtelua, ku imu tahti tulee ettei kesken sylinteritäytöksen laske paine, jos paineistais kaasarin rakentamalla sen kotelon sisään niin se tietty ajaa saman asian.

Kuva

Re: Turbo 2-tahtiseen

7.4.2014 11:34

Onko turbosta tarkempia speksejä?
Sopivahko välijäähdyttimen löydät todennäköisesti jostain moottorikelkasta, ne on kevyitä ja pienellä kennolla.
Periaatteessa isompi ahtoputki itsessään toimii "painekotelona" noin pienessä yksisylinterisessä, paitsi jos haluat kaasarin rakentaa koteloon..
Bilteman tarjonnasta ei taida löytyä kaasarimallin paineensäädintä, joka siis antaa bensanpainetta 0,2-0,3bar yli ahtopaineen. Kannattaa myös etsiä sellainen bensapumppu, joka antaa sopivissa rajoissa painetta/virtausta, eikä kierrätä ja samalla lämmitä polttoainetta. :)

Re: Turbo 2-tahtiseen

8.4.2014 4:01

IHI 03F145701G 1,2 TSI 86 - 105 PS

http://www.ebay.co.uk/itm/Turbolader-IH ... 0944069381

Joutuu laipan hitsailee uusiksi ja hukkaportin kellon vaihtaa painemalliseen, siinä samalla sitte vähä "siistiä" sitä, ylimääräsiä ulokkeita poistaa :D

http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autot ... din-79741/

http://www.moposport.fi/fi/paineensaadi ... 0NgQqJFWOc

Sitä minä mietin että miten nuo käytännössä sisuksiltaan eroaa että miksi tuo bilteman säädin ei toimis kaasari koneessa ? jousen esijännitys eri ja paine ei nouse sitä +0.3bar ahtopaineen yllä ?

Re: Turbo 2-tahtiseen

8.4.2014 12:31

Periaatehan on molemmissa sama, mutta ainakin noissa kiinamalleissa on hyvin kyseenalaiset sisukset :D Erilainen jousi ja kalvo kaasarimallissa, todennäköisesti herkempi ja tarkempi pienen paineen säätöön..

Re: Turbo 2-tahtiseen

8.4.2014 16:27

http://www.race.fi/fi/product/18970a/rp-fpr-1

Säädin on esitestattu tehtaalla laadun takaamiseksi. Yli tuhat myytyä säädintä suomessa, ja vialliset voi laskea yhden käden sormilla - tämä tuote on tullut jäädäkseen valikoimiimme, ja sitä pyritään pitämään laatikoittain varastossa.

Tämä herätti mun luottamuksen, tuolta biltemasta sais samasta paikasta halvalla tankin sisäisen pumpun ja tuon mittarilla olevan säätimen niin säästyis johtoletkuviidakolta ja siitä saattas saada peräti siistin :) tankista (pumpulta) letku tuohon säätimen kylkeen, säätimen pohjasta takas tankkiin ja siitä pumpun ja säätimen välistä t haaralla kaasarille ja säätimen päältä imukaulaan. (nii minä taijjan tehä)

Painekello myös viritellä staattorin pohjalevyyn, ja kompuran ja mittarin kans kattoa että montako astetta heiluu milläki paineella. herkästi se pyörii ruuvit löysällä mutta samoilla ruuveilla kiristyy kampikammio että neki pitää kuitenki kireelle kiristää että kattoa miten sen toteuttaa :)

Re: Turbo 2-tahtiseen

8.4.2014 22:42

Race.fi myös ilmoittaa säätimen säätöalueeksi 20psi ylöspäin, joka on jo 1,4bar. Kaasari kusee tolla paineella bensat pihalle samantien, kun ei ole ahtopainetta vastassa. Siksi 0,2 - 0,3bar bensanpaine kaasarikoneeseen ja säädin sitten nostaa 1:1 ahtopaineen mukaan... Yksinkertaisella matematiikalla 1bar ahdolla bensanpaine on 1,2 - 1,3bar riippuen paljonko olet säätimestä säätänyt perusarvoksi.

Kokoa se mopo ensin ihan kiinteällä syttyennakolla ja sen jälkeen ymppäilet painekellot sun muut, JOS näät sille tarvetta. Älä kuitenkaan lähe tollaseen 'löysillä ruuveilla' -toteutukseen :D

Re: Turbo 2-tahtiseen

9.4.2014 1:56

Hyötysuhde nousee kun syttyä säädetään ahdon mukaan, joten nykypolttoainehontoja ajatellen maksaa sen pienen vaivan aika äkkiä takas, sekä vähentää nakutusherkkyyttä, ja Eihän se ole ku asentaa (niimpä nii :lol: )

Olipa hyvä ettei oo vasta ku torstaina rahhoo tilata, oisin nimittäi saattanu pistää tuon säätimen jo tilauksee :) pitää torstaina tilailla pumppu, ahtopainemittari, säädin, paineenkestävää letkua. ja mahollisesti käyvä penkomaa romuttamolta painekelloja.

Sitä mietin tässä kans ku joskus ollu ajatuksena "siirtää" tankki taka iskarin taakse osaksi runkoa tyhjään tilaan paremman painojakauman toivossa (uudesta tankista muotinki teheny) ja siistimmän (tilavamman) konehuoneen toivossa että nyt siihen ois hyvä syy.

tarviiko paisari loppupilliä, jos heti vastakartion jälkee lyö poikki ja ahtimeen kii nii toimiiko kuinka hyvästi ?

ja hetki googlettelua ja itselle vastattuna lienee toimii ilmanki
https://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Kuva