Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

8.3.2013 14:00

Jos läppien kunto on arvoitus, niin sillon ei takuulla ole käyty koko pyörää läpi... Mutta aloita vaikka niistä.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

8.3.2013 15:42

Mistäs tämmösiä "arrowin 125" -pyttyjä saa?

Nii pääsuutin oli minkä kokonen!!? Koko 240 dellorto??

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

9.3.2013 15:51

Detsimies kirjoitti: 32 dellorton kaasutin ja suutin on 240.


Itse epäilisin, että liian iso suutin. Jos kaasutin olisi Mikunin, niin silloin suuttimen koko kuulostaisi järkevämmältä. Mutta Mikunissa ja Dellussahan suutinten koot määritetään eri tavoilla. Toisessa halkaisijan ja toisessa virtausarvon mukaan.. :)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

9.3.2013 16:56

Mikä dellorto tarkalleen on kiinni?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

9.3.2013 18:50

Jos se ihan perus lortto on, niin suutin hemmetisti liian suuri...
Kuuskanttimikunin suuttimeksi taas olisi aika alakanttiin.


Tuli käytyä tänään deeteetä laittelemassa.. Takajarrupalat tuli vaihdettua, kun vanhat oli niin kuluneet ja vilkkuja ihmettelin myös. Joutuu hieman erilaisen liittimen kiinnitellä... Nyt ei kerennyt, kun rupes aika loppumaan.
Pappa oli vahannut detsin katteet ja ihan kivan näköset :) Kiltää niin paljon, kun tuommoset vanhat voi kiiltää ja sininen väri tummentui hieman.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

10.3.2013 15:31

otin kannen irti kansi oli ihan hyvä parempi kun muistinkaan, mutta nyt törmäsin uuteen ongelmaan jäähytys nesteen seassa on iha törkeenä öljyy noi kannen kanavan seinätkin oli iha öljyn peitossa. Voiskohan se olla toi kannen tiiviste mistä sitte olis 2t öljy ja bensa päässy tonne? Mut toi on kuitenkin toiminu hyvin eli vesi ei oo ainakaan tonne pyttyyn päässy. Vaihan nyt kannes tiiviteen ja vesi pumpun stefan mitenkäs ton pytyn kanavat vois huuhella kun ei huvittas ottaa pyttyy pois? Onnistusko vaa sillee että jotain liotinta vaa tonne kanavii ja antaa olla sial vähä aikaa ja sitte rupee pyörittelee konetta ja laittaa vettä tulee perässä nii se huuhtelis sit ne kanavat?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

10.3.2013 15:47

Käytiinpä kaverin kanssa ajelemas Detsillä 2-päällä. Huomattiin pari ongelmaa.... Kylmänä lähtee ok käyntiin ryypyn kanssa ja saa aikansa lämmitellä ennenku ei booaa ilman ryyppyä keskikierroksilla. Sitten kun lähettiin ajamaan niin ekat n. 5-10 km veti tosi hyvin alhaalta asti ja nappas piikkiä mukavasti. Sitten kun pysähdyttiin ja käännyttiin niin huomattiin että vedot katos keski ja yläkiekoilta. Kulki ihan ok joku 80-100 mutta vetoja ei ollut. Lämmöt oli alle puolen välin. Viileällä koneella siis veti hyvin.
Huomattiin myös että vaihteita oli vaikea saada sisään... Ja ykköstä vaikea löytää. Voiko vika olla kytkimessä ja sen luistamisessa, vai mistä tollanen yhtäkkinen vetojen loppuminen voi johtua? Pyörä on sisäänajossa.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

10.3.2013 15:57

Haukka_Pv kirjoitti:Käytiinpä kaverin kanssa ajelemas Detsillä 2-päällä. Huomattiin pari ongelmaa.... Kylmänä lähtee ok käyntiin ryypyn kanssa ja saa aikansa lämmitellä ennenku ei booaa ilman ryyppyä keskikierroksilla. Sitten kun lähettiin ajamaan niin ekat n. 5-10 km veti tosi hyvin alhaalta asti ja nappas piikkiä mukavasti. Sitten kun pysähdyttiin ja käännyttiin niin huomattiin että vedot katos keski ja yläkiekoilta. Kulki ihan ok joku 80-100 mutta vetoja ei ollut. Lämmöt oli alle puolen välin. Viileällä koneella siis veti hyvin.
Huomattiin myös että vaihteita oli vaikea saada sisään... Ja ykköstä vaikea löytää. Voiko vika olla kytkimessä ja sen luistamisessa, vai mistä tollanen yhtäkkinen vetojen loppuminen voi johtua? Pyörä on sisäänajossa.

Öljyt mahollisesti aiva vituillaan?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

10.3.2013 16:04

vesbeli kirjoitti:otin kannen irti kansi oli ihan hyvä parempi kun muistinkaan, mutta nyt törmäsin uuteen ongelmaan jäähytys nesteen seassa on iha törkeenä öljyy noi kannen kanavan seinätkin oli iha öljyn peitossa. Voiskohan se olla toi kannen tiiviste mistä sitte olis 2t öljy ja bensa päässy tonne? Mut toi on kuitenkin toiminu hyvin eli vesi ei oo ainakaan tonne pyttyyn päässy. Vaihan nyt kannes tiiviteen ja vesi pumpun stefan mitenkäs ton pytyn kanavat vois huuhella kun ei huvittas ottaa pyttyy pois? Onnistusko vaa sillee että jotain liotinta vaa tonne kanavii ja antaa olla sial vähä aikaa ja sitte rupee pyörittelee konetta ja laittaa vettä tulee perässä nii se huuhtelis sit ne kanavat?

Ei se haittaa vaikka siellä hiukan jotain öljyn jämiä on vesikanavissa, enimmät huuhtelet pois kannesta ja sillä hyvä. Voihan sitä laskea jotain litkua sen koko systeemin läpi, jos siltä tuntuu... Kannentiivisteen vaihto ei sitten riitä ja vesipumpun stefassa se vika tuskin on (vanhasta kannentiivisteestä näkee onko vuotanut siitä), eli kansi jonnekkin koneistamolle oikastavaksi ja sitten uus tiiviste, huolellinen kiristys ristiin ja mielellään oikeeseen momenttiin.

Alotappa Haukka_pv tarkistamalla akun kunto, jos akku on huono ei ypvs toimi oikein ja sillon pyörästä tulee laiska. Kylmä konehan tarvii rikkaamman seoksen, joten olisko mahollista että pääsuutin on liian suuri? Kannattaa suosiolla vaihtaa ne lootaöljyt uusiin, se on kuitenkin halpa korjaus jos sillä alkaa vaihteet naksumaan nätisti ja jos kytkin luistais niin sen kyllä huomais!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

10.3.2013 16:09

Hmm.... vois kokeilla vaihtaa Castrolit sisään ja kattoa mitä sanoo. Voiko tollasta aiheuttaa muu kuin kytkin? Tuntuu jotenki että alaväännön jälkeen pyörä vähä niiku mooais mutta vetää kuitenkin jotenkin luumusti eteenpäin. En ymmärrä XD

E: Tjaa, täytyypä tarkistaa akku. Ei kyllä silleen pitäis olla ongelmaa, koska ainakin ypvs tekee tarkistusliikkeen rivakasti, kun virrat laitetaan päälle. Akun kunto ei myöskään selittäis sitä, miksi se rupes vasta lämmettyään olemaan laiska. Mutta Castrolin mtx käyn hakemassa joku päivä ja nakkaan sisään, katotaan tuleeko kytkimen kanssa sitte ongelmia.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

10.3.2013 20:49

Joo ellikkäs oma detsi polttaa nyt sulaketta (vm.06 re) kun sulake palaa niin häviää startti, pakoaukon säädin, valot jne. Ny kyselisin et onko kellään käynyt samanlaista et voisi vihjata mistäpäin ottaa maihin, ja tässäkii on joku naapurin rane noi sähköt uudestaa tehny et kaikki johdot menee sähköteippie sisäl ja penkin alta löytyy kourallinen tyhjiä liittimiä jne.., jos jollai ny on antaa jotai vinkkiä ni kiitos vaan ja muutenkii tais pyörä leikata kiinni tänää -.-

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

10.3.2013 21:36

_rieska_ kirjoitti:
vesbeli kirjoitti:otin kannen irti kansi oli ihan hyvä parempi kun muistinkaan, mutta nyt törmäsin uuteen ongelmaan jäähytys nesteen seassa on iha törkeenä öljyy noi kannen kanavan seinätkin oli iha öljyn peitossa. Voiskohan se olla toi kannen tiiviste mistä sitte olis 2t öljy ja bensa päässy tonne? Mut toi on kuitenkin toiminu hyvin eli vesi ei oo ainakaan tonne pyttyyn päässy. Vaihan nyt kannes tiiviteen ja vesi pumpun stefan mitenkäs ton pytyn kanavat vois huuhella kun ei huvittas ottaa pyttyy pois? Onnistusko vaa sillee että jotain liotinta vaa tonne kanavii ja antaa olla sial vähä aikaa ja sitte rupee pyörittelee konetta ja laittaa vettä tulee perässä nii se huuhtelis sit ne kanavat?

Ei se haittaa vaikka siellä hiukan jotain öljyn jämiä on vesikanavissa, enimmät huuhtelet pois kannesta ja sillä hyvä. Voihan sitä laskea jotain litkua sen koko systeemin läpi, jos siltä tuntuu... Kannentiivisteen vaihto ei sitten riitä ja vesipumpun stefassa se vika tuskin on (vanhasta kannentiivisteestä näkee onko vuotanut siitä), eli kansi jonnekkin koneistamolle oikastavaksi ja sitten uus tiiviste, huolellinen kiristys ristiin ja mielellään oikeeseen momenttiin.

Alotappa Haukka_pv tarkistamalla akun kunto, jos akku on huono ei ypvs toimi oikein ja sillon pyörästä tulee laiska. Kylmä konehan tarvii rikkaamman seoksen, joten olisko mahollista että pääsuutin on liian suuri? Kannattaa suosiolla vaihtaa ne lootaöljyt uusiin, se on kuitenkin halpa korjaus jos sillä alkaa vaihteet naksumaan nätisti ja jos kytkin luistais niin sen kyllä huomais!


Kuva

Kuva

tolta näyttää kannnen tiiviste. putsasin sen kannen ja laitoin lasi pöytää vasten niin pikkusen tuntuu keikkuvan. Pystyn ton kannen koulussa suoristaan.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

11.3.2013 15:54

Mikä olisi vikana kun oman dteen sähköstartti nyt rupes temppuilemaan ku välillä vaan sutii tyhjää ja välillä taas lähtee ihan normaalisti käyntii ? missä starttimoottori sijaitsee pyörässä ? ja onko se kuinka helppo homma avata se ? Pyörä on siis DT 125re vm2004

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

11.3.2013 17:38

Itse kanssa kyselin tossa viime syksynä ja kuulemma kun ottaa vauhtipyörän niin siellä takana on joku hässäkkä jossa on kolme rullaa. Nuo putsaamalla pitäs ilmeisesti lähtentoimimaan. Itte tosin ostin vaan suoraan kiksin :D

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

12.3.2013 0:38

Ketkäs on mittaillut detsoniensa squishia? Mikä oli ihanteellisin? :lol: