Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

1.12.2012 20:09

Rajis- kirjoitti:Samaa mieltä, seosruuvi ekaks hankintalistalle. Lähtisin myös kokeilemaan vakioläpillä jos sellaiset omistat tai ainakin tarkistaisin, että nuo nykyset läpät on kunnossa. Ja tuo, että booaa pieniltä kierroksilta kaasu antaessahan viittaa laihalla olevaan tyhjäkäyntiin=pieni tk-suutin tai sinun tapauksessasi luultavasti tuo puuttuva seosruuvi.


Seosruuvin juu koitan löytää jostain, säädettäessähän vaikuttaa vain alakierroksille, mutta se voi ollakkin eri asia, jos puuttuu koko ruuvi..

Kerro ihmeessä kuinka läpät tuohon vaikuttaa? Raottavat voi aiheuttaa putkessa paukkumista ja heikentää käyntiinlähtöä, mutta koskaan en ole kuullut että booailisi niiden takia.
Ja kyllä, ovat ne kunnossa..

Kuten sanoin, 3/4 kaasusta ajaessa -> 4/4 kaasulle oikeastaan vain ääni kovenee, mitään ei tapahdu.. Tuohon ei pitäisi tk-suuttimen vaikuttaa ja kun*/jos se ruuvi sieltä puuttuu, niin luultavasti menee tyhjäkäynti ja pintakaasu ihan tarpeeksi laihaksi, eli kaasua käännettäessä booaa.. Pääsuuttimenkaan vaihdolla ei ole ollut juuri mitään vaikutusta. Voihan se tietenkin olla, että jos kytkin luistaa ja tulppa alkaa hajota, niin johtuu siitä. Kummallisesti huippunopeus vaihtelee, välillä ottaa juurijajuuri 120 ja joskus menee 130km/h ?? :eek:


Kuitenkin kun ajattelin tarkemmin, niin seosruuvila säädetään seokset, ok. Vaikka se puuttuu ja käy laihalla, niin miksi ajossa toimii ryypyllä täysin samanlailla kuin ilmankin? Ei röpötä, vetää aivan samanlailla.







Harmi vaan, että jos teen tolle jotain, ei pääse oikeen testaileen, kun on lunta, mutta alotan kyllä sen seosruuvin hommaamisella, ostan uuden EG-tulpan ja vaihdan sen kansitiivisteen samalla, kun tsekkailen männän kunnon. Pitää kattoo sitten toimiiko yhtään paremmin.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

1.12.2012 21:02

Mun mielestä ei oo mikään ihme jos 2-tahdilla huippunopeudet vaihtelee.. Ne on paljon nirsompia esim. ilmanlaadusta ja säädöistä kuin nelarit. Muutenkin ihmetyttää miksi ne huippunopeudet on niin tärkeitä jollekin.. Eihän suomessa periaatteessa saa ajaakaan 130kmh missään :lol:

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

1.12.2012 22:09

Eikä myöskään 120kmh kuin hyvin harvoissa paikoissa. Tuotatuota, laita pyörä käyntiin ja avaa syylärin korkki ja kato onko siinä pinnalla öljystä möhnää/haiseeko pakokaasu. Voit myös laskea nesteet ulos (ja vaihtaa ne uusin) ja katsoa onko ne minkä väriset. Jos nesteen seassa ei näy mitään merkkejä kannenvuotamisesta, niin sitten se vika tuskin siinä on.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

1.12.2012 22:50

Ei saa ei, eikä tarviikkaan. Sinänsä jännä juttu, että vaihtelee samoilla lämpötiloilla. Sitten esimerkiksi sateisella ilmalla tuntuu nuhaisemmalta kuin normaalisti :) Eikä se muuten tärkeä olekkaan, mutta kun lähtee ohittamaan 80km/h vauhdilla ajavaa autoa, tuntuu kuin hieman booaisi. Ei oikeen vedä ja kierrä ( lue; ota kierroksia) niinkun pitäis. Pitää selvitellä ongelmaa tässä talven aikana.

Ketjurataspaketti ja keulan stefat, sekä öljyt on ostettu, vielä pitäs tulppaa, rengasta ostella. Perää pitäisi korottaa ja jotain maalata, kuten putki, takahaarukka yms. Sellasta pikku projektia muiden ohella :P

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

5.12.2012 22:44

Sori tuplat!

Eli tarkka selostus deeteen huonosta toiminnasta; Hiukan huonosti käynnistyy, aluksi käy laihalla ja booaa, mutta sitten rupeaa savuttamaan, eikä kyllä juuri kiertäisikään, vaikka kierrättäisi. Ryyppy pois, ei savuta enään niin paljoa. Ilman ryyppyä rupee hetken päästä booailemaan ja kun laittaa taas ryypyn käy rikkaalla ja vähän röpöttää.
Sitten ajossa ei mitään vaikutusta ryypyllä, ainoastaan ei käy yhtään tyhjäkäyntiä ryyppy päällä vaamn sammuu melkein heti. Kaasuunvastaavuus ei ole kovin hyvä, vaikka jos lähtee ohittamaan autoa.
Muuten tuntuu kiertävän aika hyvin, mutta 3/4kaasusta täyskaasulle vain ääni kovenee.
Kuluttaa tosi vähän, rajulla kiihyttelyllä sekalaisessa ajossa vie ainetta aivan liiän vähän, paljon vähemmän kuin pitäisi.
Pääsuuttimen koolla 250-340 ja 1 pykälän neulan nostolla keskiasennolla ei juuri mitään vaikutusta, sitten kun tukkii ilmanottoa teipillä niin tuntuu tosi tukkoselta vaan. Tavallisia ES-tulppia syö tosi nopeesti.
Imukaulalla ei vaikutusta, vaikka nyt onkin paikattu kaula kiinni, samanlailla oireilee kun täysin ehjälläkin.
Koho on jännä, kun kohokammion laittaa kiinni ja kiristää, niin joskus jää jökkiin, ei helise sisällä. Jäiskö tiiviste jotenkin väliin vai mitä, mutta kuitenkin joskus jumittaa.. Kiinni kyllä saak un varovasti kaikkia vähän kerralla kiristää ja tiivisteen asettaa paremmin.

Mikä ihme tota detsiä riivaa?
Onko vika vain bensapinnassa ja kytkimen mahdollisessa luistamisessa, sekä neulan muodossa/korkeudessa, vai minkälaisia teorioita olisi tarjolla?
voiko sillä ilmanputsarilla olevalla umpinaisella säiliöllä olla joitain yhteyttä tähän? Sehän kun ei siinä kovin tiukasti ole ja siitä kaasutin pääsisi vetämään hyvin suoraan ilmaa.

AUTTAKAA!!


Miten piper-cross tossa toimisi, kun alkup. putsari on melekonen laitos.. Kaasuttimen irrotus aika työlästä, kun ei mahu kääntymään paikallaan ja hanakala ujuttaa kumikurkkujen väliin ja pois.

Myös ilmanottoaukkoa avarrettu perkeleesti, lähes 2kertainen normaaliin nähden. Giannelli, ypvs ja jotkut viriläpät..

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

6.12.2012 11:01

EDU96E kirjoitti:aluksi käy laihalla ja booaa, mutta sitten rupeaa savuttamaan, eikä kyllä juuri kiertäisikään, vaikka kierrättäisi. Ryyppy pois, ei savuta enään niin paljoa.

Tietty ihan normaalia tuollanen kun kylmä kone
EDU96E kirjoitti:kun laittaa taas ryypyn käy rikkaalla ja vähän röpöttää.

Ei kai :D Mutta itse veikkaisin että ypvs ei toimi kunnolla.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

6.12.2012 18:00

Mikähän tohon mun detsiin ny tuli, heti kun tuli vähänkää kylmempi keli niin kylmänä käy niinkun pitääkin eli savuttaa ja vähä rötää ryypyn kanssa. Mutta sitten kun kone on lämmin ja pitäs lähteekkin liikenteeseen niin ottaa puolikaasulla eniten kierroksia.
Antaa vähänkään enempää kaasua niin ihan jumalaton rötääminen, eikä mee yhtää mihkää.
Vetää täyskaasulle niin pätkii sillai oudosti "niiiiii-booo-niiiiii-booo-niiiii-boo-niiii" :eek:
Muut oireet viittais omasta mielestä täysin siihen, että olis melkosesti rikkaalla, mutta täyskaasulla kävis laihalla?

En vaan käsitä, että miten ei toimi sit ollenkaa, vaikka pelitti noilla säädöillä ihan suht hyvin 0-kelistä +20 asteeseen. :s

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

6.12.2012 18:18

Jos se on noilla säädöillä toiminnu kesällä hyvin, niin selvähän se nyt on että käy laihalla. Mulla ainakin huomaa detsissä heti, että vetää laihalle jos on +20c sijaan +10c lämmintä.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

6.12.2012 19:36

Jeps, mutta aika oudot oireet ainakin omasta mielestä sille, että kävis laihalla?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

6.12.2012 20:54

Pummi123 kirjoitti:
EDU96E kirjoitti:aluksi käy laihalla ja booaa, mutta sitten rupeaa savuttamaan, eikä kyllä juuri kiertäisikään, vaikka kierrättäisi. Ryyppy pois, ei savuta enään niin paljoa.

Tietty ihan normaalia tuollanen kun kylmä kone
EDU96E kirjoitti:kun laittaa taas ryypyn käy rikkaalla ja vähän röpöttää.

Ei kai :D Mutta itse veikkaisin että ypvs ei toimi kunnolla.

Joo, mutta miksei sitten röpötä ajossa? Ajossa ei mitään eroa onko ryyppy vai ei..

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

6.12.2012 21:54

Taas on lapsi ilonen, kun detsi toimii! Tallissa aikaa viettäessäni tuli mieleen kattoo ilmanputsari, ja sehän se!
Oli päässy pesun yhteydessä vettä/kosteutta ilmanputsarikoteloon ja jäätyny ilmanputsarin päälle --> ei saanu ilmaa.
Sulattelin sen sit siitä ja öljysin sen uudestaan ja nyt käy ihan hemmetin nätisti! :) Vaihoin oman mielenrauhan vuoks myös suuttimen kaks kokoo isommaks.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

6.12.2012 22:22

EDU96E kirjoitti:
Pummi123 kirjoitti:
EDU96E kirjoitti:aluksi käy laihalla ja booaa, mutta sitten rupeaa savuttamaan, eikä kyllä juuri kiertäisikään, vaikka kierrättäisi. Ryyppy pois, ei savuta enään niin paljoa.

Tietty ihan normaalia tuollanen kun kylmä kone
EDU96E kirjoitti:kun laittaa taas ryypyn käy rikkaalla ja vähän röpöttää.

Ei kai :D Mutta itse veikkaisin että ypvs ei toimi kunnolla.

Joo, mutta miksei sitten röpötä ajossa? Ajossa ei mitään eroa onko ryyppy vai ei..

Kylmä kone tarvii enemmän soppaa, siis jos kone käy toosi rikkaalla niin sillon kylmänä vois toimia hitusen paremmin. Sitten kun kone lämpeää niin rikas seos vaikuttaa huomattavasti->ei kierrä. Periaatteessa osista päätellen sulla pitäs tarvita ainakin 240 suutinta, eli siis tt-suutinta. Nyt vaikuttaa siltä että pensaa tulee liikaa ja ypvs ollessa kiinni (alhaalla) pakoaukko on pienempi-> pensaa kuluu vähemmän. Tämähän huomataan esim. siitä kun ypvs poistetaan käytöstä, niin tarvitaan huomattavasti suurempaa tk-suutinta. Kannattaa vähän tarkkailla sen pakoaukonsäätimen toimintaa ja sitä miten päin se surrailee, tuo kuuluu niiden ilmaisten vianmääritysten listalle joten siitä on hyvä aloittaa.

Niin itselläni ypvs touhuilee välillä omiaan, vikaa en ole vielä selvittänyt eikä sitä kyllä ole ilmennytkään kuin pakkasella, joten olisko vaan kusta ja kosteutta servossa. Toimimattomuuden huomaa tosi hyvin siitä ettei pyörä kierrä kunnolla, kuulostaa tukkoiselta vaikka oikeasti johtuu vain siitä että ypvs on ala-asennossa.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

6.12.2012 22:45

Juu.
Ongelma kun vaan ilmenee lämpimälläkin koneella, eli vapaalla kierräteltäessä käy laihalla, ryyppy päälle -> kiertää hyvi ja tuntuu käyvän hieman rikkaalla.
Ja sitten ajossa toimii ilman ryyppyä samanlailla kun ryypyn kanssa, eli vastaa kaasuun liian hitaasti ja booaa..

Ja en oikeen jaksais uskoo 240 pääsuuttimeen, kun on Giannelli, reilusti suurenettu ilmanottoaukko, jotkut viriläpät.

Tulpan kanssa oli ongelmia, es tulppa rpes pätkimään ylhäällä ja siirty pikkuhiljaa alespäin se pätkiminen. Nyt EG-tulpalla tunutnut toimivan hyvin pitkään, mutta oireet vähän muistuttaa ES-tulpan rikkoontumisen alkuhetkiä.


Pitää starttipilotilla kokeilla mahdolliset imuvuodot, vaihtaa tulppa ja nostaa neulaa..

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

7.12.2012 0:09

Senkin oon nähny (itte kokeillu) että kun mopo käy tarpeeksi rikkaalla niin sitä ei enää edes kuule äänestä :lol: Muistaakseni kysyin jo joskus, mutta laiskuuttani en jaksa selata näitä detsitopikkeja läpi, minkä näkönen se tulppa on (saax siitä kuvaa?)? Rikas seos tunnetusti paskoo noita tulppia aika tehokkaasti.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

7.12.2012 16:54

_rieska_ kirjoitti:Senkin oon nähny (itte kokeillu) että kun mopo käy tarpeeksi rikkaalla niin sitä ei enää edes kuule äänestä :lol: Muistaakseni kysyin jo joskus, mutta laiskuuttani en jaksa selata näitä detsitopikkeja läpi, minkä näkönen se tulppa on (saax siitä kuvaa?)? Rikas seos tunnetusti paskoo noita tulppia aika tehokkaasti.


Vois tuo olla mahdollista, mutta kulutus on liian pieni. Ei meinaa millään saada kulutusta yli 6 litran..

Tulppa oli reunoilta tosi tumma, mutta sieltä keskeltä sitten sellasen vaaleahkon maitokahvin värinen.. :eek: