Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

2.8.2012 12:43

Onko näihin muka jotain rajottamattomia tai enemmän kiertäviä cdi-bokseja? :)
No ittel joskus ku oli se mystinen vika et ajelin vaikka 10km ihan täyzii ja sit yhtäkkii pätki ja räki ja paukku ja sit simahti oikeen kunnolla, sitten vaan polkasulla käyntiin ja sama juttu kunnes taas joskus sammu :D Noo viaks ilmeni mulla pulssi-anturi ja/tai cdi-boksi. Jos viakses ilmenee Cdi niin mulla ois uus ylimäräänen toimiva. Saisit sen suht halvalla kun uus kumminkin maksaa yamaha centerilt useemman sataa... :s

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

2.8.2012 20:25

Varsinkin silloin, jos kyse on vanhemmasta kuin -88 detsistä, kannattaa kysymykseen/viestiin laittaa pyörän vuosimalli. ;) Tosiaankin täällä porukka olettaa(myös itse) yleensä, että kyse on yli -88 vuosimallin Dt:stä. :D

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

2.8.2012 22:44

Morjesta!

Alkaa tuo aprilian mopo pikkuhiljaa lahota alle, ja ikääkin kohta 16. Kevaria ollaan etsimässä, hakusessa kakstahti supermoto, hintaa maksimi 1800 euroa.

Tähän mennessä en mitään muuta varteenotettavaa vaihtoehtoa löytänyt kuin detsin, nuo vanhemmanmalliset supermoto modaukset näyttävät ihan näteiltä.

Mitä mieltä olette itse olleet detseistänne, ovatko helppohuoltoisia, vaativatko ylipäätään paljon huoltoa? Ei minua sinänsä se työ pelota, räksää vaan saa laittaa joka viides tunti niin muaan perkeleesti. Myöskin konerempan luulisin osaavani tehdä itse.

Huolettaa myös tuo polttoaineen kulutus, onko yhtä hirveällä tasolla kuin kisakireissä kotkissa?

Myös tehokäyrät ja penkitystulokset kiinnostavat paljon.

KAIKKIEN MIELIPITEITÄ DETSEISTÄ LUKISIN MIELELLÄÄN!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

2.8.2012 23:05

1800e et kyllä välttämättä hyvää ja varmaa peliä alle saa jos smoto detsistä puhutaan.
Jottain ysikytluvun smoto räpellyksiä löytyy johonki 1500-2000e hintaan ja semmosta ostaes voi olla aika varma että jotain lahoaa tai pitää vaihtaa kun entisiä omistajia varmaan +15 niin on pyörä kokenut jos jonkinlaista patenttia.

Kulutus 6-10litraa riippuen kaasukädestä ja siitä onko Ypvs kunnossa.
Hyvä pyörä ja tehoja löytyy tehoputkella, oikeilla suuttimilla ja ypvs toiminnassa sen 25hp.
Huippuja kerää +120km/h vähintään.

Etujarru on aivan paska näissä vanhemmissa R malleissa.
Oikein huollettuna todella helppohuoltoinen ja luotettava pyörä.
Ostaisit suosiolla vaan jonkun enska detsin kun budjetti noin pieni. Jollain 1300-1600 saa hyvän olosia vanhempia detsejä ja sitten niihin ostat erikseen Smotovanteet käytettynä vaikka motot.netin myyntipuolelta. Noita vanteita eteen taakse mopoista ja muistakin saa siihen +300e

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

3.8.2012 0:48

Nohnoh, itte sain 1450e detsin, olen kolmas omistaja ja kilometrejä kertynyt about 17tkm! Kyllähän hyviäkin pelejä on, pitää vaan kattoo useampaa ehdokasta. Kyllähän tämäkin verme kulkee, MELKO varmasti kaikki nelarit sentää jättää.. siis piikit :D

Clutchilla on ehkä hieman rikkaat arviot bensankulutuksesta, itse oon saanu rauhallisimmillaan jonku 4-5litraa satasella YPVS toiminnassa tottakai, mutta en todellakaan suosittele ostamaan detsiä missä ei ole YPVS:ää ja pakoaukko on lukittu yläasentoon. Juo bensaa ku mikäki juoppo ja ajonautintoa en voi kyllä kehua.. paitsi kun piikille päästään mutta kuitenkin.

Mitä nyt miinusta detsin ''ominaisuuksille'' että on paska etujarru R/RE malleissa.
Kuitenkin huollettuna luotettava värkki. Ei pitäs mennä Korjaamolle Taas Maanantaina

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

3.8.2012 8:50

arsori kirjoitti:...KAIKKIEN MIELIPITEITÄ DETSEISTÄ LUKISIN MIELELLÄÄN!


HYvä pyörä, soveltuu kadulle ja maastoon. Oma on vienyt opetuskäytössä (A1 kortti opetusluvilla) n. 5l / 100km sekalaisessa ajossa eli maantietä ja kupunkia+hiekkateitä ja vakioputki, 28mm tt-kaasari, sekä yvps käytössä. Ns. "normaalissa" kovemmassa ajossa vie jotain 6-7l/100km.

Huolloksi riittää vuosittain/hieman useammin; öljynvaihto, pakoaukon ja -säätimen puhdistus, suodattimen pesu ja öljyäminen, ketjujen pesu ja rasvailu sekä jarrunesteiden vaihto. Eipä näissä kummempia vikoja ole ja täältä saa apuja, jos jotain vikaa tulee :) Mäntä vaihdetaan normaaliajossa siinä 15-17tkm kohdalla, itse sain vanhan ja vaihdetun jotain 18tkm ajetun männän mukaan, kun DT;n ostin ja mäntähän oli muutamia pikku tummumia lukuunottamatta lähes kuin uusi!

Tehoa kai koneelta n. 25hp riippuen pelaako kaikki. Omassa kiihtyvyys 0-100 siinä 9-10 sek tuntumassa vakiovälityksillä ja huippuja arvelisin että 125-130km/h (?) Kiertää jottain 12-13k vakiona ja ypvs kunnossa vetää jo hyvin sieltä neljästä tonnista ja ottaa pikku piikin seittemän tonnin kohalla/jälkeen. Siitä tehoa riittää vielä hieman yli punarajankin.

Jarruista vielä sen verran, että omassa deeteessä jarrutsydeemit ilmeisesti vakiot, mutta tuntuu pysähtyvän aika hyvin näilläkin (? tiedä sitten mistä johtuu??). Ainut mikä eniten "hirvittää" on löysä jousitus ( varsinkin jollei keulaa ole jäykennetty, tai se päästää paineita/öljyä pihalle, mutta tämän kanssa on pärjätty maastossakin ja tiellehän se sopii, ei nyt ihan täydellisen hyvin, mutta hyvin ainakin.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

3.8.2012 12:17

Edu ne jarrut tuntuu olevan hyvät kun et paremmasta tiiä :D Silloku oli detsi ja välil ku ajelin kaverin kevareilla ni aina ekana yllätty et helkkari täähä jarruttaa :D Ja jousitus oli kyllä löysä myös.
Ei kyllä männällä millään aja +15tkm.. Näsärillä ehkä.
Riippuu paljon myös kuskista ja näitä hissuttelijoita on varmaan yks sadasta.
Jotenka 10-12tkm ois täystehosella detsillä se optimi männänvaihtoväli. Riippuu myös männästäkin koska väljenee.. nuo yambitsin männät on jo 8tkm suht väljiä mutta kyllähän ne maksaakin puolet proxista :)
Itte en ikinä saanu alle 6l/100km kulutusta.
Joutusin meinaan kerran ajamaan 20-30km/h ihan hissukseen joku 40km kun kumi puhkes takaata ja laskin kulutuksen siltä matkalta ja muistaakseni tulos oli sillon vasta jotain 5½litraa :D
Mun On-Off kaasukädellä deetee joi aina sen 7litraa satasella.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

3.8.2012 14:09

Juurikin näin, onko kaasukahvassa muitakin asentoja kuin on-off? :lol:

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

3.8.2012 17:00

kuulostaa ihan hyvältä vehkeeltä ainakin teidän kokemusten mukaan, kulutuskin on samaa luokkaa kuin tämänhetkisessä MOPOSSA... Jos samalla bensankulutuksella saan melkein 20 heppaa lisää, niin kyllä kiitos!

Supermoto olis kuitenkin lähellä sydäntä, pitänee yrittää ettiä semmonen vanhemmanmallin smoto detsi nettimotosta, ideaalitilanne olisi että olis vaikka koko keula vaihdettu, se kun kuulemani perusteella on vähän säälittävä. Vähemmän remppaa semmonen jokatapauksessa vaatii kuin mopo. ;)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

3.8.2012 19:09

Kuva


Tollasen vaihoin riejuuni (arvo n. 1000) päikseen.... konerempan tein viikossa ilman suurempia koneen avaus kokemuksia.... smotot stanan komeet ja ränniä putsattu ja hiljennelty fmf shortylla.... penkki muokattu paremmin ja usd + 36 soppatykki odottaa laittajaansa :lol: !!


Kuvassa siis ostokunnossa, uutta kuvaa tulee kun saan kannentiivisteen ja muutenkin kasattua viimisen päälle :P

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

4.8.2012 1:10

Itse omistan vuoden 07 dtx ja todella tyytyväinen olen! DT on erittäin hyvä vaihtoehto jos haluaa vähäkulutteisen mutta silti 4t kevarit vievän pyörän. Huoltovälit suht pitkiä ja itselläni menee bensaa kakspäällä kaupunkiajossa kovilla kiihdytyksillä 6l/100km ja nopeutta kerää mittariin mukavat 140, joten veikkaisin 125-130km/h @gps(?). Vireinä toimii arrowin tehari ja ypvs käytössä. Hyvä pyörä, suosittelen!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

4.8.2012 11:20

Iteki ollu iha tyytyväinen Deeteeseen, mitä tässä "vikoja" vois sanoo niin tää peltinen kannentiiviste jonka kanssa monella on ongelmia.. Mutta senkin
voi korjata koneistamalla pyttyyn urat o-renkaille:D muita huonoja puolia ehkä löysä keula ja paino ja ypvs jossa on vähä toivomisen varaa jos vertaa muiden piikkien pa-säätimiin.. Joidenkin mielestä myös tehottomuus mutta ainahan sitä voi virittää lisää :D Jos budjetti 1500€ nii ehdottomasti Dt! Ja todellakin voi ajaa männällä 15tkm kuhan käyttää laatumäntiä ja muistaa lämmitykset, iha oma moka jos mäntä paskana 8 tonnin jälkeen..

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

4.8.2012 13:27

Avasin kytkinkopan kun oli tarkotus laittaa kiksin mekanismi kiinni. No, sieltä kytkimen vierestä puuttui yks ratas joka ottaa kiinni siihen polkimen rattaaseen polkaistessa. Kuuluisko siinä olla se ratas vakiona vai ei?

Niin, ja sitten sieltä löytyi pieni yllätys. Tuorevoitelun muoviratas oli tuhannen päreinä koneessa :itku: Onneks otin tuorevoitelun pois varmuuden vuoksi kuukausi sitten :roll:

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

4.8.2012 18:14

Ota pois se muovisilppu. Siitä onko siel sitä ratasta vakiona vai ei, en osaa sanoa mutta multa löytynee sulle semmonen palikka mitä tarvit. Laita yv.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

5.8.2012 18:40

Täytyypä kysyä kun otettu dt 50ccstä kuri pois tossa alkukäyrässä, nii kulki jotain 70 mittariin. Tällähetkellä vakiovälit, mutta minkälaisilla väleillä sais kulkee n. 60 ja kiihtyis reippaasti??:)