Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

8.11.2014 12:10

mikä on ku seos ruuvi ei pyöri ku puol kierrosta?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

8.11.2014 14:39

Maekine kirjoitti:Mikseipä voisi lukeakin, kun noitten eri penkkien tulokset voi heitellä paljon moneenkin suuntaan, mutta jos kyseessä on koskematon 170cc Athena, niin todelliset takarengastehot ei varmasti ole 28 heppaa.
Tuo lukema alkaa nimittäin lähennellä kisapiikkien lukemia, eikä sellasia Athenalla irtoa.


ATHENA does not announce less than 25,5 HP with 10.500 rpm at exit of wheel on machine entirely standard origin TDR 125 and not less than 29,6 HP with 11.700 rpm at exit of wheel on standard machine TZR R YAMAHA

Punainen = vakio
Vihreä = Tehari
Sininen = Big bore (ja tehari???)

huomattavaa että teharilla huipputehoa ei juuri enempä tule mutta se mikä tulee 1hp? tulee matalemmilla kierroksilla :eek:
Kuva

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

9.11.2014 16:50

Mistähän mahtaisi -04 detsiin halvalla löytyä arrowin tehoputkea ja/tai änkkää?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

9.11.2014 17:54

Toimiiko toi detsin boostbottle jos sen laittaa letkun päähän?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

9.11.2014 21:26

Tilavuus muuttuu jonkinverran, vaikuttanee jollainlailla koneen käytökseen mutta tarkemmin en osaa sanoa että kuinka. Mutta ei se täysin tilttiin mene.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

9.11.2014 23:20

Paljonko tuollainen 32mm kaasari ja teholäpät vaikuttaa tehoihin ja lisääkö ne paljon bensan kulutusta? Ja onko pyttykorosta mitään hyötyä? Tekis mieli saaha vähä lisätehoo... :D

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

10.11.2014 23:05

Teholäpistä ei juurikaan ole hyötyä, ellet V-Forceja laita, jolloin saat lisää imupinta-alaa. 32mm kaasarilla saat hieman lisää huippukierroksia.

Pyttykoro auttaa kyllä, kunhan sorvaat saman verran mitä korotatkin sylinterin yläpäästä pois.

Tässä jotain hörinöitäni jonkun sivun takaa:
Mäkistation kirjoitti:Tuli tuossa yksi DT kone tehtyä pikkuisilla muutoksilla.
Detsissähän jää jonkinverran pakoaukko ja huuhtelut kiinni AKK:ssa vakiosetupilla. Tekaisin siihen 2mm alumiinista korotuspalan sylinterin alapäähän ja yläpinnasta otettiin sorvissa n. 3.2mm. Squishvälystä en mitannut, mutta kahdella 0.75mm alatiivisteellä välys lienee hieman reilu millin, mikä on ihan OK DT:n kannentiivistettä ajatellen. Kanneksi otettiin vakio 3MB, joka lienee n. 0.5mm laskettu vakiosta. Mäntänä Wössner.

Toinen juttu on, että läppäventtiili tulee niin syvälle lohkoon, että se tukkii melko tehokkaasti takahuuhtelun lähdön. eBaysta hankittu 5mm alumiinispacer korjasi tämän ongelman hienosti. Läppävenan korotushan tunnetusti tuo hieman lisää hönkää ala- ja keskikierroksille kasvaneen kampikammiotilavuuden johdosta.

Kyseinen kone on ollut melko ahkerassa ajossa pitkin syksyä, on toiminut todella hienosti. :) Ja tehoa on kivasti.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

10.11.2014 23:12

Kyllä se niillä teholäpillä kiekkaa ottaa herkemmin, muuta hyötyä ei ole :D

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

11.11.2014 0:02

Eli tosta ypvssästä niin kun sinne sen sulakkeen laittaa, niin täytyykö suutinta vaihtaa tms? Ja entäs milloin täytyy laakerit vaihtaa alakerrasta, kun nyt 10tkm ajettu konerempan jälkeen ja kaiken kaikkiaan +30tkm. Eli mitä kaikkea nyt kannatais vaihtaa kun projekti menossa? Muuta kuin mäntä vuosimalli 2006 derbi gpr eli siis jammum kone on sama ku dt:ssä.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

11.11.2014 7:55

Ei se ypvs seoksia muuta.

Tällä koneella ajaa helposti sen +40tkm ilman remppaa, jollei mitään vikoja ilmene. Veikkaisin, että sun alakerta on aika timmissä kunnossa, mutta toki voit sen tarkastaa.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

12.11.2014 21:30

Kertokaas joku viisaampi, että miksi DT:ni kone on leikannut kiinni 3 kertaa puolen vuoden sisään. Viimeksi tänään. Imukaula ehjä ja tiivistetty kunnolla, kansi suora ja laitettu tiivistemassan kanssa kasaan. Stefojenkaan ei pitäisi vuotaa, kokeilin laittamalla polttoöljyä kampikammioon eikä öljyä hävinnyt viikon aikana. Tuorevoitelukin on toiminut ja siellä on ollut öljyä. Ennenku kone leikkas kiinni, ei kiertäny kunnolla. Männässä on ollut joka kerta reikä :roll: , todennäköisesti nyttenkin. Pyörä TT ja joku vaahtomuovi putsari(ei vakio).

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

12.11.2014 21:56

Männän reikä viittaa siihen että kone on käynyt liian kuumana, mikä luultavasti johtuu siitä että säädöt ovat liian laihalla.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

12.11.2014 23:28

Jep, laihalla pyörii. Neulaa ylemmäs ja isompaa pääsuutinta.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

13.11.2014 9:18

Kaasuttimessa 280 suutin ja neula ylimmillään. Laihalla ei pitäs käydä, aikasemmin pyörässä on ollu kiinni br9es tulppa, iridium tulppa ja joku racing tulppa, ja kaikki tulpat hajos korkeintaan muutaman tunnin ajon jälkeen... Ainut tulppa mikä kesti oli br7es :eek: Kesti hyvin n.1000km ja ajoin joka päivä. Nyt pyörä seiso viikon tallissa ku piti kaasuvaijeri vaihtaa, en kerinny ajaa ku muutaman kilometrin.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

13.11.2014 12:30

^^Laita jäähytysnesteet syyläriin.


Johani kirjoitti:
Maekine kirjoitti:...koskematon 170cc Athena, niin todelliset takarengastehot ei varmasti ole 28 heppaa...



Punainen = vakio
Vihreä = Tehari
Sininen = Big bore (ja tehari???)

huomattavaa että teharilla huipputehoa ei juuri enempä tule mutta se mikä tulee 1hp? tulee matalemmilla kierroksilla :eek:
Kuva

Eikös tuo 125cc Athena meinaa ihan Athenan valmistamaa originaalin kokoista pyttyä, eikä mitään teharia?

Miten musta tuntuu, että nämä käppyrät kuvaavat todellisuudessa moottoritehoa? Jos orkkis tezarin tehoiksi on ilmoitettu noin 26hv (minkä uskon kulkupuolesta videoiden perusteella päätellen pitävän hyvin paikkaansa, konetehona), niin ei varmasti voimansiirtohäviöiden jälkeen jää ~25 heppaa jäljelle.
Siitäpä päästäänkin siihen, että tuo 30 hepan teho 170 Athenalla voisi olla koneteho. Ja kun koneteho on ~30hp, niin takarenkaalle ei jää lähellekkään 28 heppaa.