Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

25.9.2014 8:44

Itellä nyt detsissä proxin mäntä ja toiminut hekvetin hyvin nää ekat 1500km.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

25.9.2014 17:40

Kerkesin jo käydä alkuperäsen hakee kun halvalla sain :D Mutta osaako joku sanoa mikä on männänrenkaitten kanssa samassa paketissa tullu kolmas ohuempi ja vähän kulmikas rengas? En ainakaan männästä sille paikkaa löytäny, ne paksummat renkaat on vissiin samanlaiset eli ei väliä kumpi tulee ylös ja kumpi alas
Miten kannattaa toi pytty kiristää kun ei ainakaan kahta mutteria saa momenttiin kun ei avain mahu väliin, laitetaanko se vaan sit näppituntumalla, ristiin kiristys tietenkin.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

25.9.2014 17:57

Se peltivänkyrä kuuluisi alemman renkaan alle, mutta sen voi yhtä hyvin heittää roskikseen. Eli ei pakollinen osa.
Saattaa olla ylempi rengas yläpinnaltaan vino, ja alempi aivan suora. Varmuuden saa, kun katsoo tarkkaan valoa vasten tai vertaa mauserin välissä.
Urien malli männässä näkyy myös valoa vasten.
Renkaiden katkosvälys täytyy aina tarkastaa ja tarvittaessa viilata sopivaksi, Haynesin kirjasta katottuna 0,30-0,45mm.

Näppituntumaa ei voi suositella vesikanteen kuin ihan 110% pakon alla, koska oikealla ja tasaisella momentilla tiivisteen kestäminen on varmempi.
Jos pytty mahtuu kannen kanssa paikalleen, niin kannen voi kiinnittää ennen pytyn asennusta. Pytty puupalikoiden kanssa ruuvipenkkiin, niin on helppo kiristää.
Jos konetta pystyy kallistamaan tai tiputtamaan sopivaan suuntaan, niin sekin auttaa.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

25.9.2014 18:53

No nyt se detsoni olis sitten taas kerran läjässä ja kiitokset siitä jeroselle! :D

Kätetevä tuo systeemi kun servon kytki tappokatkasijaan. Pystyy kesken ajon lukita/ottaa käyttöön ypvs:n :)

Pitää ypvs vaijerit uusia kun hieman rispaantunut sekä vasemmalta katsottuna oikean puoleinen vaijeri on liian lyhyt (servon saa vaan yhdellä ruuvilla kiinni).

Ei ollut säätimen koppa öljyssä ajon jälkeen eikä vuoda pakokaasua säätimestä joten taisi se korjaus onnistua :lol:

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

25.9.2014 21:18

PV-Patu kirjoitti:Se peltivänkyrä kuuluisi alemman renkaan alle, mutta sen voi yhtä hyvin heittää roskikseen. Eli ei pakollinen osa.
Saattaa olla ylempi rengas yläpinnaltaan vino, ja alempi aivan suora. Varmuuden saa, kun katsoo tarkkaan valoa vasten tai vertaa mauserin välissä.
Urien malli männässä näkyy myös valoa vasten.
Renkaiden katkosvälys täytyy aina tarkastaa ja tarvittaessa viilata sopivaksi, Haynesin kirjasta katottuna 0,30-0,45mm.

Näppituntumaa ei voi suositella vesikanteen kuin ihan 110% pakon alla, koska oikealla ja tasaisella momentilla tiivisteen kestäminen on varmempi.
Jos pytty mahtuu kannen kanssa paikalleen, niin kannen voi kiinnittää ennen pytyn asennusta. Pytty puupalikoiden kanssa ruuvipenkkiin, niin on helppo kiristää.
Jos konetta pystyy kallistamaan tai tiputtamaan sopivaan suuntaan, niin sekin auttaa.

Kiitokset! Tottakai kansi pitää pistää momenttiin, mutta meinasin tosin että en irrota kantta, jos ei oo pakko. Mutta noita neljää pulttia millä pytty tulee kiinni lohkoon ei oikeen saa momenttiin kun on se YPVS koppa ikävästi tiellä niin se on varmaan pakko laittaa perstuntumalla.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

25.9.2014 21:26

Eipä sitä ypvs koppaa ole vaikea irrottaa..

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

26.9.2014 2:14

Joo kantta ei kannata huvikseen irrottaa. Tiiviste maksaa aina rahaa ja irroitettu kansi voi olla oikaisun tarpeessa jne.

Pytyn alapultit voi huoletta laittaa rannemomentilla. Pääasia, että on suunnilleen oikea momentti (=aika tiukalla) ja tasaiseen kiristetty.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

26.9.2014 18:01

Itsellä laitettiin detsiin vakio kannentiiviste ja kansi kiristettiin ihan vaan käsituntumalla niin kireälle kun sai ja hyvin on toiminut :D .

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

26.9.2014 20:43

No nyt ei ainekaan pätkinyt yhtään sateella kun puola, tulpanjohto ja -hattu eristettiin kunnolla. Ennenhän ei tarvinnut olla kuin hieman märkä tie että rupesi pätkimään.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

27.9.2014 0:01

Kellää mitää tietoo mistä saa 02 vuotisen dalttonii kytkinkopan tiivisteen.Alko näemmä kuseen öljyä välistä.Mites porukka on peittänyt ton kiekkamitarin reiän lohkossa??

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

27.9.2014 0:19

Aineki moto-osista löysin vm. 89-94 dtr kytkinkopan tiivisteen 8 eurolla, mutta konehan on samanlainen joten eiköhän tuo käy: http://www.moto-osat.fi/shop/categories ... how&id=105

Mulla näyttäisi olevan jonkunlainen korkki siinä kierteillä kiinni :D

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

27.9.2014 10:07

Paikalliselta stormilta löytyy sama tiiviste.Pitää vaan toivoo että käy.

Joo niin on tuossakin korkki mutta öljyä tuli sen muovitulpan alta.Ja nyt kun sen sain pitämään päätti öljy alkaa tulemaa lohkon välistä :D Ehkä sillä on jotain osuutta asiaan kun pesin vähän ytäkämmällä liuottimella tota konetta.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

28.9.2014 19:34

Mikseipä se kävisi?


Olisko kellään tiedossa mittoja DT:n takahaarukan laakereille? Tai edes linkki jonnekkin, mistä niitä voisi saada..?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

28.9.2014 20:31

Yritin etsiä mutta tuloksetta. Jos joku sattuis löytää mistä tilata detsiin uus tulpanhattu (esim. NGK) niin linkki kelpais.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

28.9.2014 21:08

https://www.motonet.fi/fi/haku?q=tulpanhattu :roll: