Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

15.9.2014 11:08

Löytyi purkuosista saman vuosimallin kansi kaikkine hilppeineen. Oli nuo vesinipatkin ruuveineen paikalla :P Hintaa tuolle tuli postikuluineen huikeat 28,00 euroa :D

Koitetaan nyt vielä tuolla ja uudella (alkuperäisellä) tiivisteellä laittaa ilman massoja paikoilleen ja toivoa, ettei vuoda nesteet enää.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

15.9.2014 18:13

Mites se nyt menikään että kun yhden vian korjaa nii uus ilmenee? :D

Ensin pätki ja korjaantui tulpan vaihdolla. Sitten halkesi imukaula ja se korjaantui väliaikasella patentilla. Nyt sitten rupes ypvs jumittamaan eikä kytkin vissiin irrota ajossa kunnolla kun kierrokset laskee tyhjäkäynnille vasta kun vauhti hidastuu...

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

15.9.2014 22:33

Voisiko kytkinkorissa olla levyjen tekemää kulumaa, se ainakin haittaa irroitusta.
Niistä selviää, kun viilaa tms työstää kolot pois... levyt jää hitusen väljäksi, mutta perempi sekin kuin jumittava kytkin. Eikä sitä ajossa huomaa + saa lisää ikää osalle.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

16.9.2014 16:06

onko 9 lämpöarvoinen tulppa hyvä perus viri detsiin eli siis tehari, johtokikka ja isommat suuttimet?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

16.9.2014 21:04

Mulla on 9-tulppa perus viri detsissä :)

Osaisko Mäkistation sanoa mikä tuohon servoon oikein tuli?

Heitin joku about 60km lenkin. Sitten pihassa sammutin ja käänsin virrat päälle niin tarkistusliikettä tehdessä ypvs jumittui surisemaan juuri ennen kuin aukesi kokonaan. Sitten avasin kopan ja katsoin vaijerit eikä niissä ole mitään häikkää. Sormella kun vähän painaa laipasta servon jumittuessa, pakoaukko aukeaa kokonaan, mutta muuten ei enää lähde liikkeelle.

Käynnistin sitten detsin ja ainakin alemmilla kierroksilla toimi normaalisti. Pitää huomenna tarkistaa jumittuuko jos vapaalla kierrättää niin että pakoaukko aukeaa kokonaan kunhan saan imukaulan liimauksesta.

En kuitenkaan haluaisi enää sitä 9:n litran kulutusta... Vähän vajaa 7:n litran tankki olisi tyhjä alta aikayksikön :lol:

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

17.9.2014 12:02

Eipä mennyt ihan putkeen tuo uuden-käytetyn sylinterinkannen hankinta. Lunastin sen aamulla postista ja pettymys oli melkoinen kun huomasin, että myös tämä kansi on aikoinaan tasohöylätty ja kannesta puuttuu kannentiivistettä varten urat (kohoumat). Ei tule tämäkään kansi pelittämään, joten en lähde uutta alkuperäistä kannentiivistettä tähän tuhlaamaan.

Täytyy vissiin koittaa perua kauppa kun yritys kerran oli vastakumppanina ja kysellä uutta kantta maahantuojalta.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

17.9.2014 20:11

Uusi alkuperäinen Yamaha DT125R, vm.-90 kansi on sen verta rapean hintainen, että Athenan sylinterisarja ostetaan ensi kevääksi. Tämä syksy ajellaan rauhallisesti kaupunkiajoa, niin pysyy vedet sisällä.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

17.9.2014 22:04

riksu: Onko akussa virtaa, vajaalla akulla mulla ainakin on ollut joskus häikkää. Myös kuivat vaijerit joskus aiheuttaa hämminkiä.

jeronen: Ei DT:n kannessa mitään kohoumia taikka uria koskaan ole ollutkaan.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

17.9.2014 22:32

Jaa'a, kyllä meidän kannessa oli matalat positiiviset urat, jotka asettuivat kannentiivisteen urien kanssa. Nuo kannen urat menivät sen sileän tien kun kannesta plaanattiin 0,20mm pois. Urat olivat matalammat kuin kannentiivisteen paksuus, mutta selkeästi tarkoitettu pitämään sylinteripaineet sisällään yhdessä kannentiivisteen kanssa.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

18.9.2014 16:15

No nyt on uusi Athenan 125cc sylinterisarja tilattu. Päästään viimeistään ensi viikolla laittamaan kalut kiinni ja sisäänajoon!!

Täytyy vissiin laittaa kaasariin takaisin tuo vakio ps210 kun nyt on kone sitten vakiokoossa 56,00.

Jos jota kuta kiinnostaa, niin ensi viikolla jää hyllyyn rempattu sylinteri = porattu ja hoonattu 57,25 männälle keväällä 2014. Männällä ajettu vajaa 1500km, joten vielä ihan käypänen. Kansi plaanattiin keväällä ja kannesta otettiin 0,20mm pois. En ole saanut tuota kantta pitämään kunnolla - hiukan vuotaa!

Ostin myös keväällä uuden ypvs-akselin+päädyt ja tiivisteet, jota hiukan jouduin viilaamaan ettei nappaa männänrenkaaseen kiinni. Akselin päästä/salmiaksista (missä vaijerit) murtui pala pois kun vedin pihdeillä tuon ulos. Toimii kyllä moitteetta.

Hyllyssä myös käytettynä ostettu sylinterinkansi, jonka pitävyyttä en ole edes lähtenyt kokeilemaan - mielestäni oli aika huonokuntoisen näköinen.

Mukaan saa myös uuden, alkuperäisen, kannentiivisteen.

Hintaa en tähän hätään osaa sanoa, mutta tarjoa jotain jos kiinnostaa. Pidätän oikeuden hylätä tai hyväksyä tarjous.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

18.9.2014 16:39

Hmm. Kummallista. Eipä ollut mun '06 RE:ssäkään mitään uria kannessa silloin aikoinaan, kun 20tkm männänvaihdon tein. Enkä ole missään muuallakaan moisia nähnyt. Kuitenkin useampi RD/DT/TZR kone on ollut auki kuluneiden vuosien aikana.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

18.9.2014 16:56

Muistan nuo urat hyvin kun kantta putsailin puutikulla ja WD40:llä. Totesin olevan helpompi heittää yöksi kansi liuotinnesteeseen ja puhaltaa/pyyhkiä seuraavana päivänä puhtaaksi.

Hiukan hirvitti heti kun konepajalta hain kannen ja tajusin nuo urat kadonneen tasohöyläyksen vuoksi. Mikä lie kansi siinä sitten ollut, mutta urat siinä oli. Hyvä jos pitää ilman uriakin, mutta itse en ainakaan jaksa tapella enää tuon kanssa.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

19.9.2014 1:11

Kattele ja tarvittaessa putsaile rosot Athenan aukoista, erityisesti pako. Huuhtikset ei toki katko renkaita yhtä ahneesti, mutta terävä nikasil syö rengasta.
Mulla pyörii nurkissa varaosakasassa tullut 125 Athena, jonka aukot voisi olla reunoistaan siistimmät. Ilmeisesti viisteiden siistiminen on hoonauksen jälkeen melko hätäistä ja siksi jäänyt karheaksi. Liekö siinä alkuperäinen syy jollekin tapahtumaketjulle, että pakoaukon yläreunasta puuttuu pieni pala.

Hieno, kova ja kynämäinen öljykivi tai timanttiviila kevyellä otteella ja hieman aikaa, niin saa nikasilinkin siloiteltua.
Ja vain kevyt siloittelu, ettei mene puhki.

Yleisesti ottaen mihinkään sarjatuotantotavaraan ei voi luottaa itse tarkastamatta.
Sama koskee mäntien valujätteitä ja teräviä reunoja, merkistä riippumatta.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

19.9.2014 9:26

Hyvä vinkki - kiitos! Täytyy tosiaan käydä tuo Athenan sylinteri ensin silmämääräisesti sormikopelolla lävitse. Kun vain muistaa pitää naaman peruslukemilla, niin ei vaimo tule mustasukkaiseksi :lol:

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

19.9.2014 10:31

Mikä tehari ois hyvä detsiin? Mahtaako kellää olla mitää tehari jouten..? yv;tä saa laitella