Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

11.9.2014 16:02

Kyllä ne tossa paikallisessa kivijalkaliikkeessä olisi tilannu johonkin 55 egeen uuden, alkuperäisen imukaulan. Toimitusaika vaan oli 2 viikkoa :s

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

11.9.2014 17:16

Ei pysty odottamaan noin kauaa ja omasta mielestä tuo 55€:kin on aikamoinen kiskonta hinta yhdestä imukaulasta..

E: Noh. Nyt kun imukaulassa ihan jäätävä vekki niin tuli sitten läppiäkin kurkittua. Omasta mielestä ne nyt ei mitkään loppuunajetun näköiset olleet, mutta sanokaas te ammattilaiset, kun mulla ei näistä läpistä kokemusta ole. :D

http://i1355.photobucket.com/albums/q70 ... 1410462461


Ja mikäs se musta iso ruuvi siellä kytkimen puolella lohkon päällä olikaan??

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

12.9.2014 0:08

Huonosti löytyy purkuosanakaan imukauloja, itse maksoin TZR250:n imukauloista lähes 100€/kpl, että aika halpa se 55€ vain on. :roll:
Varsinkin kun ottaa huomioon mitä mahdollinen mäntä/laakeririkko tulee kustantamaan. :lol:

Läpät näkyy olevan Boyesenit. Alkavat raottamaan aika herkästi, itse laittaisin peltiläpät.

Oikein muuta isoa ruuvia kytkinpuolen päällä en nyt keksi kuin öljyntäyttökorkin ja kiekkamittarinvaijerin lähdön.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

12.9.2014 0:37

No nyt löysin detsin joka myydään kokonaisena 400€ tai purettuna.

Kuulemma rempattu koko kone muutama tonni sitten, mutta mäntä liian pieni, jonka takia ei käy. Jos kilometrit on hyvät, myyjä pystyy todistamaan ne, sekä rempasta on todisteet niin siltä voisi kysellä osaa.

Vähän kyllä kuulostaa oudolta jos joku myy noin halvalla detsiä, mistä ei tarvitsisi kuin pytty hoonauttaa ja mäntä vaihtaa :s

Tai no mitä nyt pytty taisi olla lähemmäs 58 koossa, mutta senhän voisi vaikka putkittaa uudelleen.


Isompi musta "ruuvi" siinä oikeanpuoleisen lohkon päällä. Ilmeisesti sitten tuo kiekkamittarin vaijerin paikka kyseessä.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

12.9.2014 9:11

Mäkistation kirjoitti:Huonosti löytyy purkuosanakaan imukauloja, itse maksoin TZR250:n imukauloista lähes 100€/kpl, että aika halpa se 55€ vain on. :roll:
Varsinkin kun ottaa huomioon mitä mahdollinen mäntä/laakeririkko tulee kustantamaan. :lol:

Läpät näkyy olevan Boyesenit. Alkavat raottamaan aika herkästi, itse laittaisin peltiläpät.

Oikein muuta isoa ruuvia kytkinpuolen päällä en nyt keksi kuin öljyntäyttökorkin ja kiekkamittarinvaijerin lähdön.


Minä oon vääntäny jo ite 3 imukaulaa siihen mittaan kulmaan ja kokoon mihin oon ite halunnut, ei löydy nääs detsin imukaulaa 38 millisenä hyllystä :eek: välillä ku ei oo putkea sopivan kokosena niin joutuu soveltaan, työvälineilä rälläkkä ja esab halvin puikko hitsi.

Kuva

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

12.9.2014 13:03

Mistäs sais sisärenkaita detsiin? Ja mikä sisärengas menee 160/60 17 renkaalle?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

12.9.2014 15:17

Saiskohan niitä vaikka rengasliikkeestä? :roll:

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

12.9.2014 15:56

Saiskohan tuon imukaulan korjattua jollain väliaikaisesti? Kestäisköhän joku elastinen liima tms. ?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

12.9.2014 22:39

Sikaflexillä olen nähnyt korjattavan.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

13.9.2014 3:51

Kazzu97 kirjoitti:Mistäs sais sisärenkaita detsiin? Ja mikä sisärengas menee 160/60 17 renkaalle?


Tubeless vanteella mennään jo toistavuotta, eikä oon vanteelle räjäytyksen jäläkeen vuotanu. Entiiä suosittelenko ees vaikka eipä oo harmittanu yhtään mutta pistimpä kuitenki :lol:
Kuva

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

13.9.2014 13:48

Mäkistation kirjoitti:Sikaflexillä olen nähnyt korjattavan.


Kattoo nyt kauan tuo kestää. En muuta löytäny niin tiivistesilikonia vetäsin imukaulan ympärille hirveen kerroksen ja siihen vielä muutama kierros erkkaa päälle :D

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

13.9.2014 19:22

Ei sitten pitänyt tasohöylätty kansi uuden kannentiivisteen ja tiivistemassankaan kanssa. Kuukauden päivät (reilu 1000 kilsaa) kesti ja sitten rupesi taas vuotamaan. Tänään laitoin uuden tiivisteen, tiivistemassaa ja kiristin 13mm lenkkiavaimella (ja räikällä) niin kireälle kuin sain kiristettyä.

Toinenkin ongelma tuli kun kasasin takaisin konetta. Kaasarista lähtee jäähdytinletku kannessa olevaan nippaan. Tuo nippa on kiinni ontolla ruuvilla, joka tietenkin poikkesi kiristettäessä. Oli tullut tiensä päähän.

Vinkkejä saa antaa:
1. Mistä kannattaa metsästää uutta kantta?
2. Mistäköhän noita onttoja ruuveja voisi löytyä?

Ohessa kuva kannesta, jossa näkyy selkeästi tuo vuotokohta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

14.9.2014 17:57

Kato tarkkaan, ettei sylkkäputki ole eri tasossa kuin muu pytyn yläpinta. Saattaa ajan ja lämpölaajenemisten takia muljahtaa hiuksenhienosti vituilleen.
Yläpinnan oikaisu tussin, lasilevyn ja P600-800 vesipaperin avulla paljastaa kaiken, selvän (0,05-0,10mm) "siirtymän" putkessa tuntee kynnelläkin.

Pinnapulttien ikä voi olla myös syy. Sen miljoona kertaa (yli)kiristetyt on saattanu mennä jäykkyydeltään epätasaisiksi. Uudet vaikka 8.8 kierretangosta pätkimällä.
Sama homma, jos pytyssä alkaa pinnapultin kierre antamaan periksi ja nousee jännityksessä hiljakseen ylöspäin. Sen teorian voi 99,99% poistaa laittamalla helicoilit reikiin.

Kansia saa milloin mistäkin, jopa purkaamoilla on niitä ajoittain hyvin tarjolla. Pytyt menee heti, mutta kannet ei ole niin kulutustavaraa. Ebay, mototalli...
Ruuvista en osaa sanoa kuin että Yamahan varaosana varmin ja nopein saada sopiva ja tuskin älyttömän hintainenkaan vs. etsiä ympäriinsä.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

14.9.2014 18:23

Punainen silikoni ei ole muutenkaan oikein hyvää tököttiä kanteen. Itse olen käyttänyt joko tuubissa olevaa Permatex Copper Gasketia tai VHT:n sprayna saatavaa kupariliimaa, jos tarve on ollut. Viimeisimmän kasasin ilman liimaa (sekä pytty että kansi oikaistu) ja vaikuttaa pelaavan.

E: Sivulla 146 mainitsemani YPVS servon sain kuntoon. Potentiometri oli pimentynyt, juotin potikan ja moottorin liitännät irti ja juotin piirilevyn 5-johtoisen servon sisuskaluihin kiinni ja sehän alkoi toimia. Tosin ensimmäisessä hyllystä käteen sattuneessa servossa oli myös jotain potikka vikaa, kun sekin halusi jotain sekoilla. Toisessa sitten onnisti ja nyt tekee ainakin tarkistuliikkeen kauniisti. Pitää RD:ssä koittaa kuinka se muuten pelittää.

Luulisin siis, että suurimman osan takkuavista YPVS servoista saisi korjattua tuon potentiometrin vaihdolla. Koetin tuollaista servon sisältä löytyvää 7.5k OHM potikkaa etsiä netistä mutta sopivalla akselilla olevaa en onnistunut vielä löytämään.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

14.9.2014 20:15

Laitoin kannessa olevat vesinipat umpiruuveilla kiinni ja samalla suljin kaasuttimesta jäähdytinvesikierron. Tuosta ei tässä vaiheessa ole haittaakaan, eikä tuolla ole muutenkaan talvella tarkoitus ajaa.

Testilenkki heitettiin. Menee kyllä ihan nätisti, mutta hiukan vieläkin kadottaa nesteitä - eli ei tuo kansi vieläkään pidä! Täytyy tosiaan tarkistaa sylinterin tasopinnan suoruus ja vaihtaa tiivistemassa hiukka tehokkaampaan - kiitos vinkeistä :)

Ei tuon nyt tarvitsisi kuin tämän syyskauden toimia. Ensi kevääksi olen tilaamassa uutta sylinterisarjaa kansineen, takomännällä ja kaikkine hilppeineen (tosin kuvan perusteella nuo vesinipat näyttää puuttuvan). Näyttäisi hintaa olevan 575 euroa ja postikuluitta tulee. Tiedän, tuo 575 euroa on aika paljon vanhaan detsiin, mutta on siihen jo niin paljon mennyt ettei sitä tulla myymään pois ;)

Sitten on detsi taas vakikoossa ja yläkerta on täysin uusi. Jos vielä temppuilee, niin tietää ettei ainakaa vikaa tarvitse yläkerrasta hakea - enkä tarkoita jesseä :lol: