Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

8.9.2014 15:47

Eipä ole.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

8.9.2014 15:50

Miggis,
Onko tankkiin menevissä putkissa suodatinverkot jotka menee tukkoon? Saattaa olla paskaa tai jopa vettä tankissa.
Tankki vähintään puolilleen, laita bensaletku läpinäkyvään pulloon (esim. pesty ja kuivattu 1,5l kokispullo) ja laske bensaa pullollinen kummallakin hanan asennolla. Tulo pitäis olla reipasta eikä saa hyytyä.
Käytä 2 pulloa (päätankki+varatankki), jotka jätät seuraavaan päivään hyllylle seisomaan -> jos seassa on paljon vettä, se laskeutuu pohjalle pisaroiksi. Ikävä kyllä nykyajan viinabensa sitoo itseensä vettä turhan paljon...en osaa sanoa missä vaiheessa vesi alkaa häiritä. Yksi on toki vaihtaa bensat tankkiin ja säästää vanhat vaikka ruohonleikkuriin. Tai uudelleen käyttöön, jos ilmenee ettei bensassa ollun syy.

Riksu26,
Tuskin pesuaine mitään vahingoittaa. Jonnekin on varmaan päässyt kosteutta, ekana epäilee tulpanhattua ja kaasariin on voinut päästä huohottimesta vettä. Tai magneettoon, tai liittimiin.
Kaasarin tyhjennys laskemalla reilusti bensaa läpi tyhjennyspropusta, sekä sähköjen kuivaus ja WD40 tms liittimiin.
Jos vika on tullut pesun/vedellä läträämisen takia niin syy on melko selvä, ainoastaan paikka on kysymysmerkki.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

8.9.2014 16:09

Tulpanhatun katoin jo.

Perjantaina pesin ja sai yön yli kuivua. Lauantaina lähdin päivällä ajamaan jolloin antoi max. 3/4 kaasulla ajaa. Ajoin sinä päivänä joku 60-70km. Sunnuntain oli ajamatta ja tänään kun lähdin kouluun, vika oli vain pahentunut, eli nyt voi kiihdyttää vain pintakaasulla. Vapaalla ja kytkin pohjassa antaa pistää kaasun pohjaan mutta ei kuitenkaan kierrä loppuun vaan pätkii, rupeaa tiputtamaan kierroksia ja lopulta sammuu.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

8.9.2014 17:29

Monta tankkia mennyt jo bensaa eikä ole vedestä kiinni. Koitan pestä ilmansuodattimen ja katsoa onko siellä tankin alla suodatinta. Mutta ei kukaan osaa päätellä edes ongelman suuntaa, kun sateella alkoi?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

8.9.2014 19:18

Jos satella alko, ajettu tankillisia sen jälkeen niin mun päättelykyky sanoo että jossai sähköliitoksessa, tulpanhatussa, tms vettä eikä anna sitte kunnolla kipinää....

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

9.9.2014 18:49

Avasin tänään mg kopan ja ruiskuttelin sinne jotain kosteutta poistavaa ainetta. Samalla huomasin että kampurassa päittäisvälystä joku muutama milli.

Saa tarjota vähän ajettua/rempattua mottia! :)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

9.9.2014 21:38

No eihän se ole sitten kuin laakerit ja stefat vaihtoon. Taitaa normi kuluttajalle olla hieman yli 100€ investointi tiivistesarjan kanssa.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

9.9.2014 21:55

Tohon pitää tehdä paljon muutakin kun pelkästään stefat ja laakerit vaihtaa. En edes jaksa luetella kaikkea... Taitaa olla koneessa mätää kaikki muut paitsi mäntä, vaihteisto ja poljin mekanismi.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

9.9.2014 23:11

Kaikella on puolensa. Toimivana ostettu kone voi olla ns. toimiva, hetken aikaa. Tai sitten todella hyvä. Sama koskee "vastarempattuja", aina ei ole varmaa miten (ja milloin...) remontti on tehty.
Kun itse laittaa huolella ja hyvillä osilla kuntoon, niin sitten se on kunnossa pitkään.
Harvemmin hyväksi luokiteltua konettakaan ilmaiseksi saa.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

9.9.2014 23:24

Ei paljoa tuota kiinnosta laittaa kun pitää uusia varmaan kaikki paitsi käynnistyspoljin, vaihteisto ja magneetto vauhtiksineen. Lohkotkin pitää vaihtaa, pytty uusia, kaikki laakerit ja stefat sekä ypvs kilkkeet servoa lukuunottamatta.

Jos tuuri käy, vähän ajetun motin löytää purkaamolta hyvään hintaan.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

10.9.2014 9:08

Purkaamolta ei kyllä tunnu löytävän oikein mitään hyvään hintaan :lol:
Ne pyytää siellä tavaroista, joiden kunnosta tai edes funktiosta heillä ei ole mitään käsitystä ihan naurettavia summia.
Voi toki joskus tehdä löydönkin..

Toisekseen noissa seisoneissa purkumoteissa voi olla kaikenlaista ongelmaa, jos vaikka laakerit ovat päässeet kuivahtamaan pisemmäksi aikaa, niin eivät varmasti ole kunnossa. Siihen vielä vanhat stefat ja avonaisena ollut kampikammio, niin ongelmia varmasti tiedossa.

Remontti itse tehtynä olis varmaan järkevin vaihtoehto. Se bon vaan sitten, että kannattaako? :)
Vanhanmallisten (tai uudenmallistenkaan) Detsien hinnat ei ihan kauhean korkealla ole.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

10.9.2014 11:19

Jotenki musta tuntuu että ei kannata. Paljon paremmassa kunnossa olevan moottorin jos saisi jostain. Vaikka siihen uuteen moottoriin pitäisi laakerit ja stefat vaihtaa niin silti tulisi halvemmaksi kuin tuon nykyisen remppaaminen.

E: mikäs tota nyt vaivaa?! Tänä aamuna sain huippja jopa 80kmh kun pätkii..
Viimeksi muokannut riksu26 päivämäärä 10.9.2014 11:56, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

10.9.2014 11:43

Jos kone on oikeesti niin huonossa kunnossa, niin vaikka ostaa jonku käyntikuntoisen raadon ja myy siitä loput pois. Luultavasti saa halvemmalla kuin purkaamosta, ettei käy kauhea tuuri.

Samoja kokemuksia joo, kuin Maekisellä. Osaavat kyllä pyytää ja tietävät arvon. Detsejä on paljon ja toimivia pyttyjä/koneita vähän.
Kysyin joskus kevättalvella purkaamolta 3MB00- pyttyä, jossa nettisivulla sanottiin olevan mäntä+YPVS mukana. Vakiokoossa ja kilometrejä luovuttajassa 60 tuhatta. Kehtasi sanoa puhelimessa, että on kulumaton ja uutta vastaava, uskoo ken haluaa niillä kilsoilla. Hintaa setillä, siis pytty+ "tieskuinpaljonajettu"mäntä+ypvs, oli 230 eur. Äijä sanoi, että kesällä se menee, kun ekat deeteet leipoo, eli tinkivaraa ei ollu euroakaan. Veti vielä herneet nenään, kun sanoin ettiväni ebaysta järkevän hintaisen :D

Ostin sit vastaavan setin rehellisesti porauskuntoisena myytynä ebaysta viidellä kympillä.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

10.9.2014 13:17

Onko kellään kokemusta? Detsi on kuluttanut n. 6 litraa per 100km. Tosiaan pätkii ja uskon vian olevan bensan syötössä. Mikäs on kun vetääkin 9 litraa satasella? Arrowin kokoputkisto, kaasarissa tt-suutin, tuorevoitelu ja YPVS käytössä. Pätkimisen jälkeen ruvennut kuluttamaan päätankin satasen matkalla, kun oon ennen saanut menemään jopa puolellakin. Mikä voi olla vika? YPVS?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

10.9.2014 14:23

Jos pätkii vaan tietyistä kierroksita ylöspäin niin itse tarkistaisin ypvs säädöt ja koittaisin lukita auki.