Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

5.9.2014 17:48

Kävin hakemassa stetoskoopin biltemasta ja sillä kun kuuntelin niin kytkinkopasta vinkuminen kuuluu. Pikkusen on tarkempi kuin metalliputki :D

Tiedä sitten mistä johtuu kun entisellä omistajalla vinkui kanssa, mutta meni ohi. Mä kerkesin ajamaan muutaman satasen ja taas.. Kuulemma kytkinkopan tiiviste vinkuu, mutta jotenkin on vaikea uskoa, tosin jos siellä laakeri vinkuisi niin eiköhän se olisi levinnyt jo ainakin 1tkm sitten. Alakertakin rempattu muutama tonni sitten niin vaikea uskoa että laakerikaan olisi.

Pitää se varmaan jossain vaiheessa katsoa koska meinaa välillä vaihde päällä sammua tyhjäkäynniltä ja jos vapaalla ei kytkintä paina, pyörä tärisee hieman ja loppuu kun kytkintä painaa.

Mistäs tuohon muuten saisi painelaakerin?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

5.9.2014 19:18

Et valitettavasti mistään kun ei DT:ssä sellaista ole. :D
Ensiöveto siellä varmaan hieman ujeltaa taikka sitten se kytkinkellon laakeriholkki. Lienee joskus mennyt hieman vähillä/huonoilla öljyillä.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

5.9.2014 19:33

Eli ei ole vaarallista tuo ulina?

Mikä sitten selittää tuon tärinän kun kytkintä ei paina joka loppuu sitten kun kytkintä painetaan? Ajattelin että kytkimen luistaminen kylmänä johtuisi samasta asiasta, eli jostain kytkimen laakerista.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

5.9.2014 21:01

Tärinä voisi johtua siitä, että välilevyt on epätasapainossa, eli ne kolot ei ole tasajaolla.

Ulinan syy kannattaa selvittää, tai ainakin kattoa että kaikki on ok.
Mulla oli TZR edellisen toimesta kasattu ilman kytkinkopan tiivistettä, jolloin vesipumpun akseli osui lohkossa ensiörattaan alla olevaan peltilevyyn. Molemmat oli hitsannu aika raikkaasti yhteen ja lämpö sulattanut vesipumpun muovirattaan. Ääni tuli siitä, että hampaaton ratas hinkkasi ensiörattaaseen.
Meteli loppui ja vesipumppu alkoi pyöriä kevyesti, kun laitoin ehjät osat ja kasasin tiivisteen kanssa kuten kuuluu.

Kytkimen luistaminen laatikko kylmänä ei ole hälyyttävää, jos paikat on muuten kunnossa. Voi olla, että öljy ei toimi 100% hyvin kylmänä.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

5.9.2014 21:14

Kiitosta! :)

Pitää se kytkinkoppa varmaan sitten jossain vaiheessa aukasta ja tarkistaa.

Ajattelin aluksi että öljyistä kylmänä luistaminen johtuu (10w30), mutta sitten alkoi kytkimen kanssa noita pieniä ongelmia tulemaan niin ajattelin että jos ongelmat liittyisi toisiinsa. :D

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

6.9.2014 2:30

Voi kytkimessä olla levytkin huonona ja luistaa huomaamatta hitusen lämpimänäkin. Ei tiedä.
Voi olla, että aiemmin laatikossa on ollut huonot/paskaiset öljyt ja levyt on kyllästyneet sillä.
Mun TZR alkoi kiukutella vaihteissa, varsinkin 5-6 ja 6-5 öljyllä A. Vaihdoin öljyyn B, niin toimii ja kytkinkään ei lipsu samallai ylös vedättäessä. Miksi en mainitse öljymerkkejä, on neutraali asenne muissa hyvin toimineeseen öljyyn, jota käyttävät jopa MX-kisapyörissä.
Eli molemmat öljyt on 2T-laatikoille tarkoitettuja, mutta tässä tietyssä mopossa öljy A ei vaan ollut se oikea.
Samaan ilmiöön oon törmänny ennenkin... ihmeellisiin kytkin/vaihteisto-ongelmiin on helpoin ja paras testi vaihtaa öljyä.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

6.9.2014 13:01

saako yamaha DT125R mitenkä äkäsemmäksi ku on jo athenan tehari ja muut tt tarvikkeet? :s

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

6.9.2014 15:26

No isompaa kaasaria, 32mm olisi sopiva ja siihen imukaula. Kannen laskeminen ja pyttykoro sekä teholäpät vaikka eipä niillä paljoa ole vaikutusta.Sitten on 170cc ja tietysti YZ koneen sovittaminen.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

6.9.2014 16:29

Olen tässä miettinyt että ostaisin yhden vanhanliiton 125cc dt:een mutta kuulemma ypvs nakuttaa tyhjä ja alakierroksilla niin mitä se oikeastaan tarkoittaa?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

6.9.2014 17:48

Ottaisko akseli mäntään kiinni?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

6.9.2014 17:57

En tiiä? Mitä se sitten haittaa?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

6.9.2014 20:15

yammumies99 kirjoitti:En tiiä? Mitä se sitten haittaa?


Pahimmassa tapauksessa rikkoo männänrenkaan ja naarmuttaa sylinterin poraus kuntoon.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

7.9.2014 11:48

Juu elikkäs jatketaan tuosta mun koneen pätkimisestä... Oon aika varma ettei jäähdytyksessä oo mitään vikaa. Taitaa olla bensansyötössä häikkää. Tankki ainakin puolillaan, pätkintä tapahtuu piikille mennessä. Ajaessa meinaa sammua, jolloin laitan varatankin päälle ja meno jatkuu. Pian vaihdan takaisin päätankille, eikä meinaa tee samaa uudestaan vaan ajan sitten n. 5km vielä päätankilla ilman ongelmaa. Mulle on sanottu huollossa että hana vuotaa, mutta ei kai se ole syy pätkimiseen? Hana ei kuitenkaan nokota bensaa vivusta.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

8.9.2014 14:53

Mikä vittu tota saatanan paskaläjää vaivaa kun moottorin pesin perjantaina siihen tarkoitetulla aineella ja sen jälkeen rupesi pätkimään eikä voinut ajaa kuin max. 3/4 kaasulla ja tänään huomasin että ei voi kun pintakaasulla enää ajaa :paha: Koitin auttaisiko jos antaisi kunnolla happea ja kaasua eestaas sahaamalla sain kiihtymään just just sataseen vitosella (meni varmaan 10-15 sekuntia 50kmh vauhdista) ja sitten pätkäsi pari kertaa oikein kunnolla.. Ei kai moottorinpesuaine voi mitään vahingoittaa?!?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

8.9.2014 15:28

Ootko varma ettei ilmanputsari vaan oo märkä? :lol: