Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

1.9.2014 21:44

Noniin mikäs nyt on kun toi tykkää katkoo koneen takakiinnityksen pultii? Jo toinen meni tänään poikki viikon sisään!?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

2.9.2014 7:47

Oh hoh! Koneeseen tulee jostain melkoista vääntöä! Ketjut liian kireällä? Takahaarukka vääntynyt? Onko pultti oikean kokoinen? Tarkoitan sitä, että jos kyseessä läpivientipultti, niin sen pitää olla melko tarkasti koloon sopiva. Jos liian ohkanen, niin kone rynkyttää pultin kyllä melko nopeasti poikki.
Viimeksi muokannut jonicc päivämäärä 2.9.2014 16:10, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Ei lainata edellistä viestiä

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

2.9.2014 8:26

Mite paljo dt kuluttaa 170cc pytyllä, gianellilla ja 34mm kaasarilla?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

2.9.2014 8:36

Varmaankin noin 7-8 litraa jos ypvs toimii. Jos ypvs lukittu auki niin jopa 10l

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

2.9.2014 9:36

oskarika kirjoitti:Mikä on detsissä kun vaihdoin öljyt koneeseen alko savuttaa maan perkeleesti ?


Eipä tuossa paljon vaihtoehtoja ole. Vaihteistoöljy pääsee kampikammioon (stefat vuotaa) ja sieltä kautta palotilaan.

Mitä vaihteistoöljyä käytit? Suositeltu öljy on Motul Transoil / SAE10W30. Jos öljy on liian notkeaa, niin voi sen vuoksikin vuotaa stefoista läpi.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

2.9.2014 10:12

Käytin castrol 10w40

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

2.9.2014 10:39

oskarika kirjoitti:Käytin castrol 10w40


Vaihteistoöljyn viskositeetti (juoksevuus) määräytyy noiden numeroiden perusteella. Esim: SAE10W30

10 = luku kertoo öljyn juoksevuuden kylmänä. Mitä pienempi luku sitä juoksevampaa öljy on kylmänä
30 = luku kertoo öljyn juoksevuuden kuumana (100 astetta). Mitä suurempi luku sitä juoksevampaa.
W = kertoo öljyn soveltuvuuden kylmiin olosuhteisiin.

Jos ajelee talvella pyörällä voisi käyttää vaihteistossa SAE5W30, jolloin lämpimänä juoksevuus on ennallaan, mutta auttaa voitelussa kun kone on kylmä.

Veikkaisin, että sinulla pyörä rupeaa savuttamaan kun kone lämpenee. Eli öljy on notkeampaa kuin pitäisi lämpötilassa 100 astetta. Ja jos samalla stefat ovat kuluneet, niin voi kyllä vuotaa stefojen välistä kampikammioon.

Koittaisin kyllä itse vaihtaa öljyn SAE10W30 luokkaan ja toivoa, että pysyy öljyt siellä missä pitääkin.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

2.9.2014 15:04

Juu eli nyt sitten taitaa kaikki osata sanoa tarkan syyn. 16km matkalla paisuntasäiliö on täyttynyt puolestavälistä täyteen. Katsoin myös "kupliiko" siellä ja kyllähän se siltä näytti. Kylmänä ei kuplinut mutta kuumana kyllä.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

2.9.2014 15:45

Jep! Kansipahvi mennyttä kalua ja painetta vuotaa vesikanavaan. Itselläni oli nimittäin sama ongelma. Me käytettiin kansi oikein konepajalla tasohöylässä, mutta silti vuoti uuden kannentiivisteen kanssa. Oikaisin hiukan ja laitoin uuden kannentiivisteen tiivistemassalla (kanteen ja sylinteriin ohuelti tiivistemassaa ja uusi kannentiiviste väliin) ja nyt on toistatuhatta kilometriä mennyt ilman minkäänlaisia murheita :lol:

Tiedän, että moni täällä vihaa tiivistemassoja, ja kyllähän se hiukka enempi tietää työtä kun seuraavan kerran joutuu koneen avaamaan. Oma oli valinta, enkä valita :D
Viimeksi muokannut jonicc päivämäärä 2.9.2014 16:11, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Ei lainata edellistä viestiä

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

2.9.2014 15:54

Kummalle puolelle prikat tulevat koiranluuhun sisä vai ulkopuolelle? Tyhmänä en muistanut katsoa...

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

2.9.2014 15:55

.miGGis kirjoitti:Juu eli nyt sitten taitaa kaikki osata sanoa tarkan syyn. 16km matkalla paisuntasäiliö on täyttynyt puolestavälistä täyteen. Katsoin myös "kupliiko" siellä ja kyllähän se siltä näytti. Kylmänä ei kuplinut mutta kuumana kyllä.


Käy vissiin vähän kuumana jos rupeaa nesteet kiehumaan, tai sitten asia on niin kuin jeronen sanoi.

Oletko katsonut sitä kantta vielä?

Pätkiminen piikille mentäessä voi johtua todella monesta asiasta, esim. ypvs ei aukea kokonaan, sytkähäikät kuten huono tulppa, kansi vuotaa, pakoputki vuotaa sekä myös imuvuoto voi aiheuttaa pätkimistä.

Jos pyörä ei käy normaalia kuumempana ja silti nesteet "kiehuu" niin jostain sinne järjestelmään painetta pääsee.. Kupliiko aina pätkiessä vai kokoajan?

Mulla pätkii pienillä vaihteilla aivan kuin olisi joku rajotin(kiihtyminen loppuu kuin seinään juuri ennen piikkiä), mutta isommilla vaihteilla vetää loppuun asti.

Kait se pitää kohta luovuttaa ja ostaa uusi kunnossa oleva motti tähän :D

E: Jeronen kerkesikin ensin :D

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

2.9.2014 17:02

En oo kantta katsonut. Vien huoltoon että saa pätevä ihminen avata, ettei jälkeen saa kirota itteensä kun joku on menny pieleen... :D

Mulla siis tekee samoin kun sulla. Kiihdyttäessä tuntuu piikille mennessä tökkäävän kun seinään. Koulun pihassa käynnistin ja katoin paisuntasäiliötä, muttei kierrätellessäkään kuplinut ja pinta oli "Full" ja "Low" merkkien välillä. Lähdin ajamaan jolloin se perus pätkiminen alkoi. Isoilla vaihteilla ei enää.

Ajossa satasen vauhdissa alko kuulua jotain pientä sirinää niin himmasin ja ajelin hissukseen kotiin. Kotona sitten napsautin paisuntasäiliön näkyviin ja vähän kierrätin niin johan kupli. Nesteen pintakin oli noussut "Full" merkin kohdalle.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

2.9.2014 17:22

Sirinä voi johtua m-renkaista ja kupliminen/pätkiminen johtuu melko varmasti sulla tuosta kansipahvista.


Mikäköhän tuon pätkimisen sitten aiheuttaa, kun ei mulla nesteetkään kupli/katoa mihinkään.

Imuvuotoa olen epäillyt kun se voisi selittää vinkumisen ja hirveän pätkimisen sadekelillä, mutta eilen suihkuttelin kaiken maailman aineita imukaulaan, eikä mitään tapahtunut.

Nyt on välillä ruvennut tekemään silleinkin, että kierrokset jää tavallaan leijumaan tyhjäkäynnillä joka on myös imuvuodon oire, mutta mistään en vuotoa ole löytänyt.

Eilen piti epäilyttävän kauan pitää ryyppyäkin päällä kun koulusta olin lähdössä. Pyttykin oli lämmennyt jo aikoja sitten, mutta ilman ryyppyä meinasi sammua eikä vastannut kaasuun (normaalisti ryyppy pitää laittaa pois melkeinpä heti käynnistämisen jälkeen jottei sammu)

Pitääköhän se vaan ajaa tolla lumien tuloon asti tekemättä mitään (jos kestää :D ) ja talvella hommata jostain rempattu moottori..

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

2.9.2014 17:43

Mulla alkoi toi pätkiminen kun tuli sadekelit. Oli syy mikä tahansa, niin olis kiva saada kuntoon ennen kun leikkaa. :nolo:

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

2.9.2014 18:42

No mäen mielelläni ajaisi yhtään jos kansipahvi vuotaisi ja kuuluisi sirinää.

Taisin löytää mun detsin ongelman aiheuttajan: https://youtube.com/watch?v=pa3w-Kd9CYk

Kummasti laski kierroksia kun suihkutti starttisprayta imukaulaa kohti. Pätki myös aika rankasti aineen suihkuttelun jälkeen :D