Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

12.8.2014 23:20

Onko kellään kokemusta Boyesen läpistä, huomaako mitään eroa vakioläppiin verrattuna?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

13.8.2014 9:40

Ite en kyllä muuta huomannu ku että rahaa katos lompakosta :lol:

14.8.2014 17:32

.
Viimeksi muokannut aaron_gr päivämäärä 26.8.2014 20:02, muokattu yhteensä 2 kertaa

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

14.8.2014 17:52

Miksi?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

15.8.2014 10:04

Oot piikkipuolella, meehä mopo puolelle kyselee lisää

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

16.8.2014 8:03

Meidän koneongelmat jatkuu...

Edellisen kiinnileikkauksen jälkeen kansi tasohöylättiin, kasattiin uudella männällä ja tiivisteillä. Samalla vaihdettiin myös vesipumpun stefa. Eilen yöllä poika soitteli ja ei uskaltanut ajaa metriäkään. Kone keittänyt vedet pihalle - ilmeisesti paisarista tullut ulos. Ajelin sitten pojan perässä autolla kotiin ja pysäytettiin aina 15 kilometrin välein kun lämmöt olivat nousseet puoliväliin. Lisättiin jäähdytinnestettä (syylärista kadonnut nestettä ja tuli kuumaa höyryä kun avasi) ja taas päästiin 15 kilometriä.

Voiko liian pieni pääsuutin aiheuttaa tuollaisen lämpeämisen (tk 25 ja ps 260) ja oireet? Ihmettelen myös sitä kun huomasin, että mittarivaijerin takana (lohkossa) on ilmeisesti huohotinnippa. Tuossa ei ole letkua lainkaan? Pitäisikö olla huohotinletku, joka menee ilmanputsarinkotelon pohjaan kiinni?

Kone on käyty kahteen kertaa lävitse. Kaasari on ultraäänipesty, kansi tasohöylätty suoraksi sekä laitettu aina uudet tiivisteet kun kasattu.

Täytyy yrittää taas saada viikonlopun aikana pyörä ajokuntoon, niin poika pääsee kouluun pärryyttämään. Tuhannet kiitokset jo valmiiksi kaikille vinkkejä/ohjeita antaneille :)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

16.8.2014 11:19

Vika löytyi! Otin kannen irti ja juuri tasohiotussa kannessa näkyi selkeästi vuoto pakopuolelta, josta oli sylinteripaineet päässeet vesikanavaan. Tuo aiheutti sen, että paine työnsi paisuntasäiliön kautta jäähdytinnestettä pihalle. Seurauksena se, että kone nosti lämmöt kun jäähdytinnestettä oli liian vähäsen.

Laitoin nyt uuden kannentiivisteen paikoilleen siten, että molemmin puolin laitoin (kanteen ja sylinteriin) massatiivistettä. Jos tuo ei nyt auta, niin se on sitten uuden sylinterinkannen hankinta.

Tulppa ja mäntä olivat erinomaisen ruskeat, joten seoksen on kyllä kunnossa :)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

16.8.2014 12:50

Ei ikinä mitään tiivistemössöjän kannentiivisteen väliin. Ne silikonit on suunniteltu kestämään vain jotain 200 astetta, kun taas palotilassa on hieman lämpimämpää. Ne mössöt vaan palaa sinne ja kaikkia ketuttaa kun ne pitäis saada pois sieltä. + Ne tursuaa palotilaan ja vesikanaviin ja voi saada siellä tuhoja aikaan.

Se tiiviste pitää, kun ostaa kunnollisen alkuperäisen tiivisteen ja kiristää kannen oikeassa järjestyksessä ja oikeaan momenttiin momenttiavaimella.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

16.8.2014 14:06

Tuohon remppaa verrattuna mitä oot jo tehny, on se kansi taskurahaa :D 40€ ite ostin ehjän kannen, ja itsellä kesti ihan hyvin tiivistemassa ja kestokyky oli 600c

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

16.8.2014 14:25

Pandemic kirjoitti:Tuohon remppaa verrattuna mitä oot jo tehny, on se kansi taskurahaa :D 40€ ite ostin ehjän kannen, ja itsellä kesti ihan hyvin tiivistemassa ja kestokyky oli 600c


Käytän vain alkuperäisiä tiivisteitä ja aina momenttiavaimella kiristän ristiin-rastiin (tähtikuvio). Itsellä on hiukka kokemusta tuosta tiivistemassasta, sillä sitä (mitä käytin) käytetään kartingmoottoreiden lohkojen välissä. Siellä ei sitten muuta tiivistettä olekaan tuon massan lisäksi - eikä saa edes olla. Hyvin kestää tuo tiivistemassa ja ilmakoneessa lämpö nousee varmasti korkeammalle kuin vesikoneen sylinterissä :)

Itse epäilen tuon vuodon syyksi sitä, että tasohiottu sylinterinkansi oli liian tasainen peltitiivisteen kanssa (perusmomentilla). Alunperin kun tuossa sylinterinkannessa oli pieni kohouma kanavien kohdalla auttamassa tiivistämään.

Nyt on testilenkki heitetty (30 km) ja en saanut lämpöjä ylös vaikka oikein yritin vinguttaa. Myös vedet on säilynyt silällä :D

Jos tuo uusi kansi maksaa neljäkymppiä, niin se on tosiaan pikkuraha siihen verrattuna mitä nyt kaikenkaikkiaan on remppoihin mennyt. Jos/kun lämpöjen kanssa tulee ongelmaa, niin uusi kansi hommataan tilalle - ei noita tiivistemassoja tarvitse pois raaputella :lol:

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

16.8.2014 14:48

Tarkennuksena vielä että käytettynä ostin, en uutena uutena ;)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

17.8.2014 15:33

Meneekö dtseen 160 levee takanakki?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

17.8.2014 18:13

Menee ja hienon näköinen, kunhan hommaat 160/60 kokosen.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

17.8.2014 22:45

Kazzu97 kirjoitti:Meneekö dtseen 160 levee takanakki?

Kyllä ne ketjuihin kokoajan hankaa :D

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

17.8.2014 22:58

Nyt taidetaan puhua DT X:stä, joten vakio takarengas on 140/70-17. Katsoo vaan että on tarpeeksi tilaa että mahtuu pyörimään, tuohan siis tulee 10mm ulommas kuin vakio. Tosiaan renkaan pitää olla sitten tuo 160/60-17, että pysyy renkaan ympärysmitta samana kuin vakiossa ettei välitykset muutu.