Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

16.7.2014 20:15

HateCrew kirjoitti:YPVSän akseli on kahden pronssihelan päällä, joten sanoisin että kolinat johtuu joko noiden helojen väljyydestä tai sitten jos akselin puolikkaita ei ole kiristetty kunnolla.

Ja tuosta pakoaukonsäätimestä sen verran, että omien havaintojen mukaan se ei rupea aukeamaan vasta kuin jossain 8k rpm kohalla


Ok, eli ei se pakoaukonsäätimen akseli siellä pääse oikein kolisemaan, sillä koneessa kiinni uusi akseli ja uudet helat. Akselin kiristin puukapula pakoaukosta sisään työnnettynä kun sylinteri oli irti, joten se tuli kyllä aika tiukkaan - tuon voisi kyllä vielä tarkistaa.

Mmm... Pakoaukonsäädin lähtee aukeamaan 8K:n kohdalla. Tuo kyllä puhuu kanssa sen puolesta, että virtaukset ovat nyt sekaisin kierrosalueella 4500-5000. Täytyy testata vielä tuolla vakio tk-suuttimella (25, nyt kiinni 40), josko sillä olisi jotain vaikutusta. Pääsuutin saa olla tuo 280.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

16.7.2014 22:31

Mikäs tuohon detsiin nyt tuli tänään kun lähdin ajamaan niin n. 2km ajon jälkeen sammui ja piti semmoisen ihmeellisen inahduksen? Lämmitin koneen hyvin ja ajelin rauhallisesti sen muutaman kilsan ja sitten kiihdytin n.100km/h ja laitoin kytkimen pohjaan. Kun päästin kytkimen irti nii inahti ja sammui muttei lyönyt rengasta lukkoon. Startti pyörii hitaasti ja raskaasti ja koneesta kuuluu vikinää. Voisiko olla kannentiiiviste tai sitte männänrenkaat?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

16.7.2014 22:57

Itekki veikkaisin männänrenkaita, eiku putki irti ja kurkkaat pakoaukosta mitä sielä näkyy.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

16.7.2014 23:20

Mites tuota nyt lähtisi oikein säätämään kun oireet niin ristiriitaisia, eli oireilee kuin olisi aivan liian iso pääsuutin sekä liian pieni pääsuutin..

Eli oireilee seuraavasti:

1. Täyskaasulla yrittää kiertää mutta kierrokset eivät nouse loppuun asti.

2. Savuttaa aika kovin (seokset tällä hetkellä n. 2.1% ja öljynä käytän teboil 2t bike)

3. Koitin lämpimällä koneella myös tasasella ja ylämäessä sitä, että 6. vaihteella n. 60 vauhdista kaasu pohjaan ja ryyppy päälle. Välillä ei tapahtunut mitään (kuin olisi liian pieni ps) ja välillä rupesi röpöttämään :eek:

4. 3/4 kaasulla kiihtyy ehkä aavistuksen paremmin kuin kaasu pohjassa.

Niin, että mitä helvettiä tuon kanssa tekee :D

Ei muuten häiritsisi, mutta huiput n. 110 sigmaan, joka ei tietääkseni täysin normaalia ole...

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

16.7.2014 23:46

Liian iso ps.

Väittäisin, että tuossa kaasarissa ryyppy vaikuttaa seoksiin vain tyhjäkäynnillä.

Minkäs kokonen ps on sulla nyt ja millanen setup?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

16.7.2014 23:56

Suuttimia en ole vielä katsonut, mutta pitää tossa joku päivä (varmaan huomenna) katsoa kun muutenkin pyörää tarvitsee purkaa.

Tällä hetkellä vapaavirtaussuodatin, vakiokaasari, vm Gianelli ja ypvs käytössä.

Minkähän kokoluokan suutinta tuolla setup:lla pitäisi suurinpiirtein olla?

E: Ainiin ja neula on ylimmässä lovessa muistaakseni, koska sillä toimii parhaiten.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

16.7.2014 23:58

Suosittelisin sitä vakioputsaria, toimii kaikista parhaiten sillä.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

17.7.2014 0:04

Jep, vakioputsari on paras.

Tuo setup + vakioputsari sanosin että joku 260ps ja 25-30 tk on hyvä aloituspiste.

Ja neula kannattaa laittaa takasin keskiloveen, saattaa mennä liian laihoille tasakaasulla jos neula ylimmässä lovessa.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

17.7.2014 0:42

Ainut ongelma vaan, että vakioputsaria ei ole. Tai on se koppa siinä, mutta sisällä ei ole mitään, eikä ole sitä kumi "rööriä", mikä menee kaasarin ilman ottoon. Pitäiskö siinä kopassa olla joku kansi päällä kun mulla ei ole? Penkin kun ottaa irti niin näkee suoraan koppaan.

Tässä kävi mielessä, että kun entiset omistajat ei ole osannu pitää detsistä hyvää huolta niin voisi ehkäpä hommata 170cc:n jossain vaiheessa. Miten se pelaa vakio kaasarilla kun tuskin isompaakaan voin hommata?

Nykyinen pytty siis vähän huonossa hapessa, koska alkaa olla lähellä viimestä ylikokoa jonka kanssa voi säädintä käyttää kikkailematta, akseli väljä, akselin tiivisteet menny, akselin vasen pääty ei ole neliskulmainen, vaan enemmänkin timantin muotoinen (ei vissiin ihan kunnossa? ), säätimen kopan toinen ruuvi jumissa = ei saa irti ja oikean puoleisesta säätimen kannesta lohennut ilmeisesti palanen ja ruuvi katkennut pytyssä olevaan reikään sisään. :roll: En edes muista oliko tuossa kaikki ongelmat mitä tuosta pytystä löysin.

Mitähän tunareita ne entiset omistajatkin on ollut.. Ei osaa edes pyörästä pitää kunnolla huolta. Noh. Pitää vissiin laittaa kerralla kuntoon, eli hommata uusi sylkkäsarja.

E: Mitenhän välipillin liitoksen saisi tiiviiksi? Laitoin Bilteman pakoputkimassaa väliin ja klemmarin päälle, mutta nyt jo vuotaa.. :D

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

17.7.2014 0:53

No isompi pytty ei sinällän ole huono vaihtoehto, mutta nuo kaikki on kohtuu helposti korjattavissa olevia ongelmia

Sylinterin putkitus

Uus ilmanputsarin kotelo ja imuletku purkuosina

Akselin puslat (+ uus akseli) myös purkuosina, myös uudemman vuosimallin osat pitäis käydä, niiden pitäisi olla vähemmän kuluneita. Akselin kuluman saa mitattua kellolla aika helposti. Sen akselin pääty kuuluukin olla timantin muotoinen. Jos se ei ole ihan rutussa, se on OK.

Jumiutuneen ruuvin saa irti poraamalla tai vastakierretapilla, ja kun sylkkä on alumiinia, saa myös tarvittaessa helposti isomman kierteen tehtyä.

Nuo mittaukset, poraukset ja putkitukset pitäis onnistua aika vaivatta koneistamolla.

Itellä tuo välipilli tiivistetty kahdellä pätkällä sopivan halkaisijaista jäähdyttimen letkua ja parilla klemmarilla. Saa siihen ihan siihen tarkoitetun tiivisteenkin esim ebaystä

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

17.7.2014 1:08

Juu kiitti vastauksista!

Jos ei koneistamo rupea hirveitä pyytämään niin sitten ei ole mikään kiire sen uuden pytyn kanssa, meinaan jos tuosta kerta noin helposti toimivan saa. :)

Huomenna kuitenkin puran katteet, tankin ja penkin irti, katon suuttimet ja laitan sähköt lopullisesti kuntoon.

Siellä tankin alta löytyi semmonen maajohto mytty, jossa oli monta maajohtoa yhdistetty ja josta sitten lähti runkoon piuha. Piuhat oli yhdistetty ihan nätisti, mutta liitos päällystetty jesarilla. Pitää se laittaa ihan kunnolla ja katsoa löytyykö tuommosia lisää.

Huomasin muuten tänään, että detsi ei pätki märällä kelillä 8o Jotain positiivistakin välillä :lol:


E: Ihme etten tyhjäkäyntiäkään saanut oikein säätöihin kun tk on kokoa 25. Ps on 250 :eek: Taitaa siis kuitenkin olla aivan liian pieni tuo ps:kin... Eikös se niin ollut, että vaparilla pitää olla vielä isompi ps kuin vakioputsarilla??

Ainakin tietopankin mukaan pitäisi ps olla 280-300 välillä tuolla vaparilla. Tulppa oli ruskea, jos siitä nyt jotain apua edes on..

Poltin putkesta karstat ja säädin ypvs:n vielä uudestaan. Pitää nyt katsoa miten tuo toimii kun neula keskimmäisessä lovessa.

Ja mua on kusetettu.. Taitaa olla kuriton vakioputki kun alkukäyrää tarkemmin katsoin, oli siihen tehty neliön muotoinen rööri, joka on kylläkin hitsattu umpeen, eli kurit pois mitä ilmeisemmin :x

Vittu mikä kusettaja tuo entinen omistaja! Sillä muka oli detsi kulkenut/toiminut ongelmitta ja oli säädöissäkin... Ja paskat sanon minä!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

18.7.2014 0:48

Sori tuplapostaus, mutta jos joku voisi mahdollisesti auttaa sen verta että tietäisi edes minkä kokoisia suuttimia hommaisi? Ei vaan jaksaisi montaa päivää pitää kaasaria pöydällä ;)

Olisiko 30 tk hyvä tuohon kun nyt 25, eikä tk säätöjä saa mitenkään oikein kohdalleen, eikä myöskään käynnisty ilman ryyppyä kylmänä mitenkään?

Entäs ps? Mahdollisesti 280 hyvä lähtökohta tämän vaparin kanssa??

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

18.7.2014 0:54

Laita vaan se tk 30 ja ps 260 ja kokeile niillä. Ei mikään moottori lähde kylmänä ilman ryyppyä käyntiin, ja tyhjäkäyntikin on säädettävä kohdilleen vasta kunnolla lämpimällä koneella

Eikä sitä kaasaria tarvii kokonaan irrottaa suuttimia vaihtaessa. Löysää vaan niitä klemmareita ja kallistaa kaasaria sen verran että saa pohjan irti

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

18.7.2014 1:00

Ok. Kiitos! :)

Kaasarin otin irti putsaamista varten.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

18.7.2014 16:46

Mitenköhän tuon tankin sais korjattua?? :paha: