Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

14.7.2014 1:11

Masai<3<3 kirjoitti:onko kaikkien vuosmallien detsien kytkinvaijerit samanlaisia? eli ku tarttisin uuden kytkin vaijerin ja ku ei meinaa löytyy 06 x detsii ni sopiiko r detsin vaijeri? ;)

Tuskin löytyy mitään eroa? Aikas samalle vaikuttais

Yamaha DT 125R, YPVS vs. sylinterin koko?

14.7.2014 18:52

Tuli hommattua pojalle tuollainen vm. 1990 Yammu DT 125R. Pakoaukonsäädin on toiminnassa ja muuten vakiokaluilla. Heti tuli valitettavasti ongelmia kun kotiin ajelin pojan kanssa. Leipoi kiinni ja jälki oli aika karua. Kone oli käyny TODELLA laihalla mäntä osin sulanut pakopuolelta.

Pytty porattiin 57,25mm männälle sopivaksi, kaasari putsattiin ja laitettiin uudestaan kasaan uusilla tiivisteillä. Pyörä ei lähtenyt heti alakierroksilta ylös kun kahvaa käänsi vaan röpötti. Kilometrin ajon jälkeen (kun kone lämpes) rupesi ottamaan nätisti kierroksia ja samalla tuli outo nakutus koneesta kun veto oli pois (kaasu ei päällä).

Epäilin itse YPVS akselin ottavan mäntään kiinni ja sitä pariin otteeseen viilailtiin pienemmäksi ja viimosella kerralla sen verta reippaasti että ei varmasti ota kiinni. Nakutus jatkui edelleen viilailuista huolimatta.

No ajattelin kokeilla nakutuksesta huolimatta reippaamman vedon motarilla. Noin 2 kilometrin jälkeen kaasun ollessa täysin auki leipoi kiinni. Mäntään paloi reikä ja muutenkin näytti taas sisuskalut siltä, että liian laihalle on mennyt!! Tuo nakutus ei tainnutkaan tulla YPVS -akselista vaan siitä, että kone meni laihalle ja alkoi detonoimaan!

Nyt pyörä on taas kohta kasausta vaille valmis. Kaasari kävi ultraäänipesurissa ja vaihdoin vakiosuuttimien tilalle isompaa; tk 40 ja ps 240. Tulossa myös uusi-käytetty ypvs-akseli uusilla puslilla paikoilleen, mutta nyt mietityttää tuo ypvs -akselin koko.

Onko kokemusta minkä kokoinen sylinteri/mäntä pitää olla, että ottaa kiinni YPVS -akseliin?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

14.7.2014 21:57

Ei sen pitäisi ottaa akseliin kiinni vielä tuossa koossa. Itellä on muistaakseni 58,00mm ja silloinkin joutui vain vähän viilaamaan akselia. Mäntä YKK:hon ja avaimesta virtoja kääntelemällä saa selville ottaako mäntään kiinni.

Putki on varmaan tyhjennetty vakioputki? Silloin tuon 240 pitäisi olla OK, pienemmillä suuttimilla menee liian laihoille. Löytyykö imuvuotoja?

Mikä tulppa on paikoillaan? Liian kuuma tulppakin voi aiheuttaa ongelmia. Vakiotulppa on BR9ES.

Ylikuumeneeko?

Re: Yamaha DT 125R, YPVS vs. sylinterin koko?

14.7.2014 22:46

jeronen72 kirjoitti:samalla tuli outo nakutus koneesta kun veto oli pois (kaasu ei päällä).


Jaa moottorijarrulla vai?

Re: Yamaha DT 125R, YPVS vs. sylinterin koko?

14.7.2014 22:52

Jaa moottorijarrulla vai?[/quote]

Ei sentään moottorijarrulla. Ehkä vähän epäselvästi selitetty tuo kaasu ei päällä. Tarkoitin lähinnä kaasulla "tasavetoa" ei kiihdytä, muttei hidastukkaan. Epäilen tuolloin menneen tosi laihalle ja alkanut detonoida - tämä tietty villi arvaukseni, joka perustuu karting tekniikkaan (Yamaha KT100).

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

14.7.2014 23:01

HateCrew kirjoitti:Ei sen pitäisi ottaa akseliin kiinni vielä tuossa koossa. Itellä on muistaakseni 58,00mm ja silloinkin joutui vain vähän viilaamaan akselia. Mäntä YKK:hon ja avaimesta virtoja kääntelemällä saa selville ottaako mäntään kiinni.

Putki on varmaan tyhjennetty vakioputki? Silloin tuon 240 pitäisi olla OK, pienemmillä suuttimilla menee liian laihoille. Löytyykö imuvuotoja?

Mikä tulppa on paikoillaan? Liian kuuma tulppakin voi aiheuttaa ongelmia. Vakiotulppa on BR9ES.

Ylikuumeneeko?


Täytyykin testailla tuolla tapaa ottaako mäntä kiinni. Putki on tyhjennetty ja imuvuotoja ei löydy - tämä tarkistettu sumuttamalla jarrupuhdistajaa imupuolelle käynnissä ollessa eikä mitään muutosta käyntiin tapahtunut.

Vakiotulppa on paikoillaan.

Edellisen leikkauksen yhteydessä pidin tarkasti silmällä lämpöjä ja vasen käsi valmiina kytkinkahvalla. Vauhtia oli 120km/h kun leipasi kiinni. En tosiaan kerinnyt motaria kuin pari kilsaa jaa. Lämmöt oli hiukan yli puolenvälin kun leipoi, mutta kun pysähdyin meni heti punaselle - ei tainnut lämmöt edes keretä nousta kanteen asti kun leikkasi.

Ohessa pari kuvaa männästä ekasta ja tokasta leikkauskerrasta:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

14.7.2014 23:09

Kyllä tuo ylikuumentuu ihan selvästi kun sulaa mäntä reunastaan, laihoilla käymisistä huolimatta. Vesipumpun, termostaatin yms tarkistus voisi olla aiheellinen.

Kun se on tuolleen ylikuumentunut, kansi on varmaan menny kippuraan. Kansi suoristettavaks koneistamolle, alkuperänen Yamaha kannentiiviste ja kansi momenttiavaimella kiinni. Eipähän sitten leikkaa vuotavan kannen takia.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

14.7.2014 23:15

HateCrew kirjoitti:Kyllä tuo ylikuumentuu ihan selvästi kun sulaa mäntä reunastaan, laihoilla käymisistä huolimatta. Vesipumpun, termostaatin yms tarkistus voisi olla aiheellinen.

Kun se on tuolleen ylikuumentunut, kansi on varmaan menny kippuraan. Kansi suoristettavaks koneistamolle, alkuperänen Yamaha kannentiiviste ja kansi momenttiavaimella kiinni. Eipähän sitten leikkaa vuotavan kannen takia.


Kyllä, juuri näin. Uusi termari tulee paikoilleen ja kansi kävi konepajalla tarkistuksessa/työstössä. Vesipumppu täytyy vielä tsekata ennen kuin kasaan. Nythän tuo on helppo katsoakin kun oikea poski on pois paikoiltaan.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

15.7.2014 17:55

En ole sitten ainoa jolla Yammu leipoo :D

Mulla ollu vähän kaikkea mystistä detsin kanssa. Alkuun ei meinannut säätöjä löytyä sitten millään, sitten rupesi olemaan ongelmia vanhan imukaulan ja ypvs systeemien kanssa. Sitten yhtäkkiä heittikin vain vedet pihalle.

Säädöt:
Mulla kaipasi vakioputken ja avarretun ilmansuodatinkotelon kanssa neulan ylimpään asentoon, koon 30 tk-suuttimen, sekä nro 280 pääsuuttimen. Noilla vasta rupesi vastaamaan kaasuun booaamatta ja veti hyvin (130km/h mittariin, hyvä kiihtyvys) kuumenematta, tai kuluttamatta mahdottomia (*5...6l satasella todella reippaalla kaasukädellä ajeltuna).
Näissä kaasareissa tuntuu myös menevän powerjet-tukkoon, joten sopan saati vähenee täyskaasulla.

Imuvuoto:
Seuraavana ongelmakohtana imukaula. Normaali letkuside tuntuu rikkovan imukaulan, kun tarpeeksi monta kertaa availee ja sulkee. Alapuolelta taisi haljeta. Se kannattaa tarkistaa vielä kuitenkin, vaikka huomaa kierrosten leijumisesta.

Imuvuoto #2
Kolmas ongelma vakiopytyn ypvs-vastakappale. Sieltä kun rupesi työntämään mustaa paskaa, niin merkitsi o-renkaan vuotamista ja veti laihalle. Pakko oli heittää n. 120km reissu tuulastukisoihin kaverin kanssa ja ryyppy päällä vei ainetta sen saman, mitä normaalistikkin.

Kansi:
Kannen pitävyyden varmistamiseksi se täytyy omien kokemuksien mukaan oikaista joka kerta avauksen yhteydessä. Yamahan alkuperäinen kannentiiviste on paras, tietenkin momenttiavaimella, oikeassa järjestyksessä kiristettynä.

Tuon kokoisella pytyllä - varsinkin jos kanttakin oikaistu useamapaan kertaan - kansi voi vaatia myös avarrusta. Näissä ei kannentiivisteet kestä kovin isoja ruttuja.


Muuta:
Jos siinä on käytetty jäähytysnesteenä pelkkää vettä, niin vesikanava voi olla haljennut jostain. Sillon ei luonnollisestikkaan pysy lämmöt kurissa, kun tarpeeksi on jäähytysnestettä hävinnyt.

Myös vesipumpun stefa kannattaisi tarkistaa (harmahtava moottoriöljy..) ja kaasarin lämmitysletkujen kireys, jos systeemi toiminnassa.

Tulppana mulla pelaa NGK:n B9EG hienosti.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

15.7.2014 19:08

No nyt on sitten Yammu kasattu taas. Tuli laitettua kokonaan uusi ypvs -rulla ja päädyt/o-renkaat ja kumitiiviste. Ei ollut ihan halpa setti kun n. 250 euroa pelkästään siitä sai pulittaa.

Kävin lenkin tuolla heittämässä (19 km) ja toimi kyllä paremmin kuin aiemmin. Ainut vain, että tuo aiempi nakutus ei poistunut kokonaan. Kokeilin sitten ajossa (ylämäessä) vauhtia 80km/h ja 6. vaihde vedättää mäkeä ylös. Nätisti meni, mutta meni ihan yhtä nätisti ryyppy päällä - ei taida tuo 240 pääsuutin olla ihan riittävä vielä.

Tyhjäkäynnillä kyllä sammuu kun laitan lämpösenä ryypyn päälle, joten se suutin on lienee kartalla.

Kaasarin setupit ovat:
-tyhjäkäyntisuutin 40
-pääsuutin 240
-seosruuvi 2 kierrosta auki - onkohan tuo nyt tarpeeksi?

Mistään ei ainakaan vuoda mitään pihalle. Tosin täytyy tarkkailla tilannetta varsinkin jäähdytinnesteen osalta.

Kaikki tiivisteet (sylinteri, kansi ja reedkotelo) ovat originaalia mallia, joten noiden kanssa ei liene tule ongelmaa.

Huomenna käyn hakemassa lisää pääsuuttimia; 280, 270 ja 260. Eiköhän tuosta sitten jo löydy sopiva. Kannen avarrus jäi nyt mietityttämään, että olisiko se pitänyt vielä tehdä :eek:

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

15.7.2014 19:19

En usko että tarvii vielä tuossa vaiheessa. Itellä menny 4tkm täysin ilman ongelmia

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

15.7.2014 19:24

Hyvä homma, hiukka tuo rauhoitti mieltä :)
Viimeksi muokannut jonicc päivämäärä 15.7.2014 19:25, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Ei lainata edellistä viestiä

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

15.7.2014 19:28

Kannattaa tosiaan aina sitä kaasaria lähteä säätämään mieluummin liian rikkaalta laihemmalle kuin toisinpäin, ettei vahinkoa pääse sattumaan.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

15.7.2014 19:33

Juu, näin on. Tuolla lenkillä kun olisi kilahtanut, niin ei olisi kyllä tullut päänsilityksiä!
Viimeksi muokannut jonicc päivämäärä 15.7.2014 21:06, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Ei lainata edellistä viestiä ;)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

15.7.2014 22:30

Tyhjäkäyntisuutin on kyllä liian iso, vaikka eipä siitä paljoa haittaakaan ole.