Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

12.5.2013 21:43

elikkäs perus tt detsiksi toi 5 litraa on aika paljon ? :D

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

12.5.2013 21:47

Foomas kirjoitti:elikkäs perus tt detsiksi toi 5 litraa on aika paljon ? :D

ei todellakaan ainakaa minun mielestä:DDD mun tehari derbiki vei vissii enemmä:D

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

12.5.2013 21:54

Ei tuo itseäkään hämmästytä mutta se hämmästyttää kun kaverilla täsmälleen samat ''viritykset'' ja kulkee noin 1-2 litraa vähemmällä :D

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

12.5.2013 21:56

Foomas kirjoitti:Ei tuo itseäkään hämmästytä mutta se hämmästyttää kun kaverilla täsmälleen samat ''viritykset'' ja kulkee noin 1-2 litraa vähemmällä :D

tuohan on jo mahdotonta :eek: ei se deetee kuitenkaa mikään sähkömopo ole :D

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

12.5.2013 23:09

Mulla menee se 3.8-4,5l/100km seka-ajossa yleensä. Aika lailla 4l+-0,2l on ollu kulutus tässä keväällä. Pyörähän on perus tt giannellin putkella ja reilusti avarretulla putsarilla.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

13.5.2013 9:29

No kyllä te aika jermuja olette noilla kulutuksilla. Henkkohtasesti olen ajanut kolmea detsiä suht paljon (enemmän kuin 100km samana päivänä), ja kyllä ne kaikki täystehosena vakio kaasuttimella imi sen 6,5-8 litraa. Tosin mun kaasukäsi on semmonen on/off mallinen. Ei kyllä alta viiden litran mene millään. Kumi puhkes ja rullailin 30-40km/h kotio n. 35km ja siltä matkalta laskin reilun viiden litran kulutuksen.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

13.5.2013 18:13

Onko 01 dt:n vakiokansipahvissa eroa athenan 125cckitin kansipahviin, ei ainakaan silmämääräsesti ollut minkäänlaista eroa...? ja kukaan athenan pyttyyn laittanut vakiokantta? ainoa ero jonka huomaan on kiinteä palotila...

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

13.5.2013 19:58

Mitäköhän ihmettä. Yamaha Dt 125 R -00 vuosimallisessa Detsissä ei toimi YPVS oikein. Eli se laippa ei mene ollenkaan yläasentoon ja niinkuin ois lukittu. Mutta maskin takaa ei löytynyt mitään johtokikka liitintä eikä myöskään vaijereiden säätö auttanut asiaa. Missä R-mallissa se johtokikka on, vai onko sitä edes ja kuinka sen YPVS:n saa aukemaan kokonaan...?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

14.5.2013 16:12

Teen budjetilla koneremonttia 05-DT:seen ja tarvisin männän :roll: . Aluksi piti hommata Wössneri, mutta tällä hetkellä oon kallistumassa ProXin puolelle syystä, että se on toiminut monella kaverilla ja säästyisi rahaa. Halusin vaan vielä tarkistaa täältä, että mulla on hinnat ja faktat kohdallaan:

Prox: Perus valumäntä, toimii jos pidetään huolta ja virit kohtalaisen alhaiset
Alin hinta: n. 100 € Stormista ja Scatterilta (24MX Proxit on YZ:hin)

Wössner: Edullisimpia takomäntiä, toimii kun muistaa lämmittää koneen.
Alin hinta: 139 € Moto-Hämeestä (edelleen 24MX männät crosseihin)

Wiseco: Yksi johtavista takomännistä, luotettava
Alin hinta: n. 160 € Scatterilta, Moto-Hämeestä

+

Athena: Takomäntä, firma valmistaa kisaosia - muuta en tiedä..

Moto-Hämeestä saisi n. 80 € Athenan männän 125:sen detsiä varten, mutta pitääkö olla välttämättä Athenan sylinteri jotta pelittää?

http://www.moto-hame.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=68_358_679&products_id=9225

Veikatenkin näistä männistä on väännetty paljon tällä ja muilla foorumeilla, mutta tällä tavalla saa tarkan ja päivitetyn vastauksen juuri omaan kysymykseen, sen sijaan että pläräisi vanhoja viestiketjuja, vaikka tuskin tähän asiaan on tullut mitään mullistavia uudistuksia viime vuosina.. :|

Kiitos vastauksista etukäteen.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

14.5.2013 22:46

En jaksa vastata pitkästi. Prox on hyvä ja luotettava ja se kestää kaikilla jotka osaa pitää pyöränsä edes jonkinlaisissa säädöissä (mikään mäntä ei kestä laihalla käyntiä). Yhtään oikeasti viritettyä detsiä en ole vielä nähnyt, eli se ei ole ongelma.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

15.5.2013 0:03

Onko kukaan koittanu 18p eturatasta Detsiin? Vai onko ees niin isoa, muistaakseni jossain oli sellainenkin tarjolla. Hain ketjut ja rattaat omaani, piti ottaa 16/57 niin otin vahingossa 14/57. Nyt tuo kulkee 103km/h GPS:ään ja vaihteita saa rämpätä kokoajan :D Ajattelin hakea huomenna 16p eturattaan, mutta kannattaisko ostaa 18p myös? Ei maksa varmaan kuin sen 5 euroa ja olis mukava vähän pidempääkin reissua ilman piikillä vinguttamista (viimekesänä 250km miittireissu vaasaan). DEP putkena ja tosiaan tuo vakio 57p takaratas.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

16.5.2013 18:22

Hmh, tuossa detsissä on kyllä mun mielestä kohtuu lyhkäset välitykset vakiona, varsinkin kurittomalle vakioputkelle (tehot alhaalla), ainoastaan kaupungissa ja maastossa tulee käytettyä >5 vaihteita, taajamallakin ajelen aina sillä kutosella.

Matka-ajossa joutuu "vinguttamaan", 6,5k=80km/h 8k=100km/h 10,5k=125-130km/h

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

18.5.2013 23:31

Terve, tietäiskö ketään, että sopisko tuo Yamaha YZ 125 moottori tuohon DT:n ketjulinjaan ja runkoon ja sopisko muutenkin paikoilleen? :D

Kiitos!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

19.5.2013 17:22

Hyvin se sinne sopii kun laittaa sopimaan.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

19.5.2013 18:29

Mikä ihme tota Detsiä vaivaa. YPVS:n kanssa on ollu probleemia, mutta nyt se on säädetty niin että tekee tarkistusliikkeen ok ja on saumaton lepoasennossa. Tarkistusmerkit eivät ole kuitenkaan kohdakkain, jos ne laittaa kohdakkain niin ypvs ei avaudu kokonaan. Silti alavääntöjä ei oikein ole vakioputkella ja vedot alkaa vasta n. 6000 rpm paikkeilla.

Vika on siis siinä, että 0-80 km/h kiihtyy hyvin, mutta 80 km/h eteenpäin rupeaa vauhti hyytymään, kun vaihtaa vitosta ja kutosta silmään. Täystehosen detsin pitäis kait kulkea se 130 suhteellisen helposti, mutta 110 km/h olen tolla päässyt ja viimenen 10 km/h kiihtyy todella hitaasti. Vertasin kiihtyvyyttä myös youtube videoihin ja totesin saman asian. Pyörässä on 270 suutin ja kuriton vakioputki. Kiertää vaivatta 10,5k pienillä vaihteilla, mutta nelosesta alkaen sinne on enää vaikeaa päästä, vaikka kuinka vinguttais. Pyörässä on vakiovälit, sgp-kannetiiviste (ei vuoda) 300km ajettu mäntä ja rempat just tehtynä. Ei käy myöskään rikkaalla.