Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Yamaha DT:n viritys/tekniikka

10.6.2012 12:11

kiitoksiee! Onko tietoa missä ne ''tekisi'' nuihin keskiöihin smotot? Joskus minikrossiin käytiin teettämässä vaihattumassa uus vanne, mutta jotenkin huonot muistot jäi, kesti nii perkeleesti se.

Re: Yamaha DT:n viritys/tekniikka

10.6.2012 17:01

Symotic ?

Re: Yamaha DT:n viritys/tekniikka

11.6.2012 21:29

Iltaa detsikansa!

Onko minkälainen homma ottaa ypvs:n akseli pois ja mitä asioita pitää ottaa huomioon?

Re: Yamaha DT:n viritys/tekniikka

11.6.2012 22:33

Aviiton kirjoitti:Iltaa detsikansa!

Onko minkälainen homma ottaa ypvs:n akseli pois ja mitä asioita pitää ottaa huomioon?
Ei se paha oo. Putki pois ja joku puupalikka varovasti pakokanavaan että ypvs akseli ei pyöri tyhjää, sit purkamaan. Ja kattoo sit ku vetää akselin palat erilleen että ne pienet kohistustapit ei huku. Ei kait siinä muuta ihmeellistä oo.

Re: Yamaha DT:n viritys/tekniikka

12.6.2012 0:28

juvee_ kirjoitti:
Aviiton kirjoitti:Iltaa detsikansa!

Onko minkälainen homma ottaa ypvs:n akseli pois ja mitä asioita pitää ottaa huomioon?
Ei se paha oo. Putki pois ja joku puupalikka varovasti pakokanavaan että ypvs akseli ei pyöri tyhjää, sit purkamaan. Ja kattoo sit ku vetää akselin palat erilleen että ne pienet kohistustapit ei huku. Ei kait siinä muuta ihmeellistä oo.


Onko tuo pakoputken ottaminen pakollinen, ettei sitä sais siitä mustasta kiekosta jumitettua tai jollain muulla tavalla? Alueena kun toimii vain kerrostalon piha niin ei raaskisi purkaa paljoo osia. Ja onko myös jotain huomioitavaa kun pistää takasin paikoilleen? :D

Re: Yamaha DT:n viritys/tekniikka

12.6.2012 0:38

Pakoputkea ei tarvitse ottaa irrotusvaiheessa pois (saa pidettyä pihdeillä kiinni), mutta PA-säätimen kiinnitysvaiheessa haluan itse ainakin nähdä pakoaukosta säätääkseni sen kunnolla.
Kyseessä on siis todella yksinkertainen laitos minkä kyllä ymmärtää heti täysin kun saa paloiksi. Kokoonlaittamisessakaan ei pitäisi olla ongelmia. Jos laittaa sen säätimen kiinni kun on pakoputki kiinni niin se säädin saattaa mennä väärinpäin mikä ei ole hyvä juttu. Silloin pakoaukko on melkein täysin tukittu ja laippa saattaa alkaa ottaa mäntään kiinni.
Väärinpäin sitä ei saa jos pääsee pakoaukosta katsomaan/koittamaan.
Putken irtiotonkaan ei pitäisi olla ongelma.

Re: Yamaha DT:n viritys/tekniikka

12.6.2012 1:23

Illat!

Mikä mahtaisi olla vikana deeteessä kun sai vihdosta viimein käymään ja liikkeelle 180cc pytyllä niin kun vakiokaasarista säädin seokset vähitellen rikkaimmalle(koska ei ottanut kierroksia, eikä käynyt kunnolla ilman ryyppyä) ja heitin koerundin, aluksi kaikki tuntui olevan paremmin ja sitten yhtäkkiä seokset alkoi paukkumaan putken puolella ja sitten kävi taas normaalisti ja sitten taas paukkui. Sitten lopulta sammahti, eikä ole sen jälkeen lähtenyt käyntiin vaikka mitä tekisi.

Kaasaria olen säätänyt, pytyn olen avannut ja katsonut että kaikki on kunnossa (ja olihan siellä), läpät on myös kunnossa, on puristuksia, on kipinää, ottaa bensaa, ei vuoda mistään ulos eikä sisään. :eek:

Loppuu oma ymmärrys kesken... Ideoita?

Re: Yamaha DT:n viritys/tekniikka

12.6.2012 10:37

Onko sulla '87 tai vanhempi dt, jos 180cc pytty löytyy? Näihin uudempiin myytävä athena on 170cc. Oliskohan voinu sytkä mennä syystä tai toisesta myöhäselle. Suosittelen vilkasemaan, jos vaikka magneeton kiila kärsinyt. Sanoit, että kipinää tulee, mutta kannattaa tulppa vaihtaa kumminkin, niissä voi olla outoja vikoja toisinaan.

Re: Yamaha DT:n viritys/tekniikka

12.6.2012 10:59

Pyörä tosiaan -82. Tjoo-o, täytyy tästä lähteä räpeltämään. Tuon sytytyksen ajoituksen nyt kuitenkin ensimmäisenä tarkistan ja sitten mietitään tulppaa, koska sekin on uusi

Re: Yamaha DT:n viritys/tekniikka

12.6.2012 22:34

moeooo Onko kellään tietoa missä myytäisiin tarrasarjoja detsiin?

Re: Yamaha DT:n viritys/tekniikka

12.6.2012 23:59

antero123 kirjoitti:moeooo Onko kellään tietoa missä myytäisiin tarrasarjoja detsiin?


http://www.ddgraphics.co.uk/

Re: Yamaha DT:n viritys/tekniikka

13.6.2012 0:07

Finland744 kirjoitti:Pakoputkea ei tarvitse ottaa irrotusvaiheessa pois (saa pidettyä pihdeillä kiinni), mutta PA-säätimen kiinnitysvaiheessa haluan itse ainakin nähdä pakoaukosta säätääkseni sen kunnolla.
Kyseessä on siis todella yksinkertainen laitos minkä kyllä ymmärtää heti täysin kun saa paloiksi. Kokoonlaittamisessakaan ei pitäisi olla ongelmia. Jos laittaa sen säätimen kiinni kun on pakoputki kiinni niin se säädin saattaa mennä väärinpäin mikä ei ole hyvä juttu. Silloin pakoaukko on melkein täysin tukittu ja laippa saattaa alkaa ottaa mäntään kiinni.
Väärinpäin sitä ei saa jos pääsee pakoaukosta katsomaan/koittamaan.
Putken irtiotonkaan ei pitäisi olla ongelma.


Kiitoksia ohjeista! Tuolta motopankista en ihan tota säätöä ymmärrä, mutta sekin kai onnistuu vain löysäämällä/kiristämällä vaijereita? Akseli siis lähtee nätisti irti ILMAN ettei sieltä putoa mitään osia sylinteriin ymym? Pahoittelen pientä vainoharhaisuutta, koska haluan tehdä sen oikein rikkomatta mitään osia joista pitää maksaa ensiksi melkoinen summa JA odottaa viikkoja että tulee postiin.

Re: Yamaha DT:n viritys/tekniikka

13.6.2012 0:14

Säätö tapahtuu vääntämällä niitä kahta pulttia vastakkaisiin suuntiin. Helppo tajuta ja se säätäminenkin on helppo homma. Pitää vaan vaijerit kireellä, säätelee, vääntelee virtavainta ja tunnustelee pakoaukosta miloin se on täysin auki kun PA-säätimen "testi" on päättynyt.
Akselista ei putoa mitään ylämäkeen pyttyyn. Kun vedät sen toisen puolen pois niin katso, että jommassa kummassa puolikkaassa on nämä kaksi kohdistustikkua. Etteivät putoa maahan ja huku.

Re: Yamaha DT:n viritys/tekniikka

13.6.2012 0:28

Finland744 kirjoitti:Säätö tapahtuu vääntämällä niitä kahta pulttia vastakkaisiin suuntiin. Helppo tajuta ja se säätäminenkin on helppo homma. Pitää vaan vaijerit kireellä, säätelee, vääntelee virtavainta ja tunnustelee pakoaukosta miloin se on täysin auki kun PA-säätimen "testi" on päättynyt.
Akselista ei putoa mitään ylämäkeen pyttyyn. Kun vedät sen toisen puolen pois niin katso, että jommassa kummassa puolikkaassa on nämä kaksi kohdistustikkua. Etteivät putoa maahan ja huku.


Onko jossain noita räjäytyskuvia niin osaan sitten kattoa mitkä on kohdistustikut ja mitäpä meinaat ylämäkeen? :D

Re: Yamaha DT:n viritys/tekniikka

13.6.2012 1:32

http://www.motot.net/galleria/kuva1383/ (Kuvasta kiitos käyttäjälle Nik5u) Tuossa näkyy tapit. Läpipultin kummallakin puolella tommonen pieni tikku.
Ylämäellä tarkotin sitä, että pakoaukko viettää alaspäin sylinteristä poispäin, että ei mikään sinne sylinteriin mene tai ainakaan putoa. Vielä jos laitat männän maksimi-ylös niin ei sinne mitään mahtuiskaan.
Mene ja avaa se härpäke. Kun saat sen käsiisi ja ihmettelet hetken niin kaikki on selvää. En voi tolkuttaa enempää homman helppoutta. :lol: