Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

18.3.2015 9:30

Nyt olisi vanha sotaratsu taas kesäterässä. Kaasari putsattu, öljyt vaihdettu. Uudet renkaat, jarrulevyt, jarrupalat sekä ketjut ja rattaat. Tuli vaihdettua samalla myös takarenkaan laakerit kun hiukan oli klappia :D

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

18.3.2015 14:44

Mitäs takomäntää suosittelisitte? Sylinteri 57.40 koossa. :)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

18.3.2015 17:36

Kellää ois yamaha dt 125 re 06 puola supermotovanteita halvalla? ja jos ei oo nii kertoo mistä saa ja miten holkit saa tehtyä jne :)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

18.3.2015 22:51

riksu26 kirjoitti:Mitäs takomäntää suosittelisitte? Sylinteri 57.40 koossa. :)

Wössnerit olen itse todennut hyviksi ja niiden saatavuuskin alkaa olla ihan hyvää. Tässä lähin koko:
http://www.wossnerpistons.com/products/ ... -5-mm-bore
Knobby ja Teo Lehtimäki Oy jälleenmyyjät noita ainakin saa, ulkomailta ekana mieleen tulee PJME.co.uk.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

19.3.2015 21:16

Paljon 06 smoto DT: n keulaan menee öljyä? Ja 15w keulaöljyt hyvät jos haluu jäykemmän +holkkeja?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

20.3.2015 19:58

Mäkistation kirjoitti:
riksu26 kirjoitti:Mitäs takomäntää suosittelisitte? Sylinteri 57.40 koossa. :)

Wössnerit olen itse todennut hyviksi ja niiden saatavuuskin alkaa olla ihan hyvää. Tässä lähin koko:
http://www.wossnerpistons.com/products/ ... -5-mm-bore
Knobby ja Teo Lehtimäki Oy jälleenmyyjät noita ainakin saa, ulkomailta ekana mieleen tulee PJME.co.uk.


Okei, kiitoksia! :) Ei vaan huvittaisi porauttaa sylinteriä sen takia, että saa takomännän.. :D


Mulla on ypvs-akselin kanssa ongelma.. Ilman oikeanpuoleista kantta akseli pyörii herkästi/helposti, mutta kun kannen laittaa paikoilleen, saa akselin pyörittämiseen käyttää normaalia enemmän voimaa. Pyyhin akselista ja kannesta karstat pois asetonilla ja ypvs-akselin paikkakin on sylinterissä puhdas, mutta ei auta mitään.. Rasittaa servoa varmasti kun tarkistusliike kestää puolet kauemmin mitä pitäisi :roll:

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

21.3.2015 0:07

Jos sulla on ollut valumäntä siellä sylkässä aiemmin niin on suositeltavaa porauttaa/hoonauttaa se takomännälle. Takomäntä kun vaatii pienemmän käyntivälyksen mitä valumäntä.

Laita pikkasen jotain lämpöä kestävää vaseliinia niihin holkkeihin niin pyörii juohevammin se YPVS:n akseli.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

21.3.2015 15:14

Lähinnä tarkoitin, että jos ostaisi uuden valumännän. Porautus ei kuitenkaan niin hirveän paljoa maksa, joten voisihan tuohon takomännän laittaa kiinni.

Itselläni ei näistä asioista hirveästi kokemusta ole, niin pitääkö sylinteri siis porauttaa/hoonauttaa 57,56 kokoon, koska wössner:n sivuilla luki, että välys 0,06mm ja männän koko tuo 57,50mm(?)? :nolo:

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

22.3.2015 0:10

Yleensä mäntä on tuota nimellismittaa hieman pienempi esim. just 57.50 saattaa olla 57,47 todellisuudessa. Siksi sylinteri pitää aina porauttaa männän kanssa että välys saadaan kohdalleen. Takomäntä pelaa pienemmällä välyksellä koska se ei lämmetessään laajene läheskään niin paljoa kuin tavallinen valumäntä. Se on myöskin kevyempi ja murtumisvaara on aikalailla olematon.

Aiheesta toiseen, kokeiltiin tehdä videon temppu serkkupojan terapia-Detsin vakioputkelle:
https://www.youtube.com/watch?v=SeURiw9IXmg
Ja kyllä, sieltäkin löytyi tuollainen verkko/villaviritys. Koneen käytös muuttui selkeästi paremmaksi kun saatin putki tyhjättyä, vetoalue laajeni, huippukierroksia saatiin hieman lisää ja äänistäkin tuli luokkaa rouheammat. :D Suosittelen muillekin joilla pysyy rälläkkä ja hitsauskolvi kädessä. Väittäisin että ei ainakaan Giannellia huonompi ole.

E: Sen verran vielä että ainakin siellä '88-mallin putkessa oli vielä epämääräisempi tuo verkkoviritys vrt. tuohon 200R:n putkeen mikä videossa näkyy.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

22.3.2015 12:32

Juu, kiitos vastauksista! :)

Eipä taida Gianellista tuollasta verkkoa löytyä, joten turha ruveta rälläköimään :D

Yksi asia mikä detsissä ei oikein omaan silmään sovi, on tuo putken muotoilu.. Meinaan siis sitä paisarin loppupäätä, joka jää niin häiritsevän ylös vrt. joihinkin piikkisiin. Vaikeuttaa hieman vaimentimen sovitusta sopivaan kulmaan, mutta onneksi löytyy hitsi vehkeet ;)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

22.3.2015 13:50

riksu26 kirjoitti:Eipä taida Gianellista tuollasta verkkoa löytyä, joten turha ruveta rälläköimään :D

Kyllä kyllä, meillä nyt on ollut tavoitteena repiä vakio-osia hyödyntäen mahdollisimman paljon tehoa koneesta irti. '88 R:lle on nyt tehty seuraavaa:
- sylinteriä madallettu yläpäästä ja nostettu alhaalta, aukot aukeaa täysin ja männän kupu tulee ylätiivistepinnan tasalle.
- 3BN kansi vaihdettu hieman siistittyyn 3MB malliseen.
- 5mm spacer läppävenan ja lohkon väliin.
- VM26SS kaasari vaihdettu '97 DT:n TM28SS kaasariin, samasta vermeestä myös imukaula sekä kaasarin ja ilmanputsarin välinen torvi.
- paisari tyhjätty sinne kuulumattomista helyistä.

Tällähetkellä todella laajalla vetoalueella pelaava laite, hyvin tasainen veto tyhjäkäynniltä huippukierroksille asti.

Vielä pitäisi koettaa virtaavampi äänenvaimennin rakennella ja mahdollisesti hankkia se DT230:n ilmaputsarin snorkkeli.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

24.3.2015 19:23

.miGGis kirjoitti:Juu eli mulla ilmeisesti kannentiiviste mennyt, mutta johtuuko siitä sateella ajossa ilmenevä pätkiminen? Eilen kun ajoin kuivalla kelillä pyörä toimi moitteettomasti. Tänään ajossa alkoi pätkiä ja röpöttää niinkuin viime syksynäkin sateella. Kutosella tasakaasulla alkaa pätkiä ja lisää kaasua vääntäessä loppuu. Kiihdyttäessä on "tukossa" eikä tahdo lähteä piikille. Myös kaasua höllätessä pätkii. Kyseessä imuvuoto? Mistä lähtisitte vikaa etsimään kun ilmenee vain kostealla kelillä. Tulpanhattukin vaihdettu juuri.

Päivitystä: Tänään kuivalla kelillä pätkiminen jatkui. Viime Syksynä teki samaa. Talven aikana ei ollut ongelmaa eikä nyt ensimmäisellä ajokerralla.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

26.3.2015 1:03

Mulla on on ollut tuo vehje jo hiukan pidemmän aikaa niin tuli mieleen että voisi olla tulppa rikki jos toimii huonosti kuivalla tai pätkii, tulpanhattu päästää läpi ja lyö tulpan runkoon/kanteen kipinää kostealla kelillä.

Moottorin hengettömyys taas johtui kampiakselin stefan vuodosta magneeton tai vaihdelaatikon puolella (laatikon puolella lisänä törkeä savutus)

Kansi on vuotanut ainakin 4 kertaa mun ajeluiden aikana ja siihen liittyi ainakin tuo tehon/väännönpuute mutta pätkimistä ei ole koskaan tullut.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

26.3.2015 2:27

Tuon aiheuttaa vesi. Pesin pyörän ja heti oli ongelmia käynnistäessä, kun ei tahtonut startata, putkesta nousi höyryä ja aivan niinkuin siellä olisi ollut vettä (Änkässä tulppa). Tyhjäkäynnillä kuulostaa normaalilta mutta kierroksia lisätessä alkaa pätkiä ja tukehtua. Jätin 10 minuutiksi tyhjäkäynnille eikä ollut enää mitään ongelmaa. Eli kun vettä roiskuu koneelle ongelmat tulee ilmi. Tulppa ja tulpahattu ovat uudet. Lisäksi tulpanhattu on todennäköisesti vesitiivis kumin ansiosta.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

26.3.2015 5:47

Kannattaa silti kuunnella kuuluuko tulpan läheltä napsahduksia sillonkun pätkii ;)

Mulla oli juuri vesikelillä ainainen riesa että pyörä alkoi ensin pätkimään ja sitten sammui. Paikallaan käyttelyn jälkeen toimi aina hetken kunnes taas sama rumba alkoi :lol:

Toivotaan että vika löytyy jos ei ole kipinän karkailua maihin.