Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: 4-t tekniikka ja viritys

14.9.2011 13:22

Kannen tekeminen kannattaa aina, vaikka kuutioita ei kasvateta. Se, paljonko koneen luonne muuttuu, onkin sitten eri asia. Voi olla että muutos on vähäinen, huipuissa välttämättä huomaa mitään mutta väännössä ja käyttöalueessa varmaan huomaa eron.

Re: 4-t tekniikka ja viritys

14.9.2011 20:35

Mihin viittaisi pyörässä semmoinen "ongelma", kun vaikka miten kääntelee kaasukahvaaa niin ei tapahdu juuri mitään kierrosten puolenvälin jälkeen :s Ainakin olettaisin että Daelimin kuuluisi reagoida vähän erilailla kaasuun, n. 70-80km/h jälkeen kaasun asento ei enää vaikuta mitään, mutta jos aikoo tuosta kiihdyttää vaikka sataseen (viimosella vaihteella) niin saa vaihdetta tiputtaa ja kierrättää että keräisi sitä vauhtia. Ja vauhti pysyy sitten pintakaasullakin yllä, paitsi jos sattuu päästämään tyystin irti kahvasta...

Voiko tuollaiseen kaasun reagoimattomuuteen mitenkään vaikuttaa? Vai eikö ne 9kw vain liikuta sen enempää bensan syöttämisestä riippumatta :|

Re: 4-t tekniikka ja viritys

15.9.2011 0:23

miiggz kirjoitti:Onkos ketään itte tohon minarellin nestejäähy 125cc nelitahtiseen venttiilivälyksiä säätänyt? Kun pittäs hussesta säätää, jälleenmyyjän huoltomies kun on lomilla vielä 2 viikkoa, ja menny jo 500km määräaikaisesta huollosta yli :| Huomaa kyllä kun ylämäki tulee eteen, että venttiilit on vähä perässä.
Nii että millanen homma tuo välyksien säätäminen olisi tehdä itte?


Samanlainen säätösysteemi siellä varmaankin on kuin missä tahansa muussa nelarissa. Venakoppa irti ja rakotulkin kanssa säätelemään. Ei ollenkaan paha homma.
Venttiilien ajoituksiin ei kyllä välykset vaikuta etkä hieman pielessä olevia välyksiä varmasti huomaa ajossa ;) . Epäilisin ettei ne välykset noissakaan edes juuri muutu. Ainakaan jos vain 500km on huoltovälistä mennyt.

Re: 4-t tekniikka ja viritys

15.9.2011 18:53

Miten noissa -07 vuosimallin cebareissa pystyy tuota tyhjäkäynnin kierroslukua säätämään?

Re: 4-t tekniikka ja viritys

15.9.2011 19:56

Onko kellää kokemusta Weeran kannen koneistamisesta ja onko mitää eroo vakioon?
Ja paikkaa ja hintaa missä vois käydä tekemässä? ;)

Re: 4-t tekniikka ja viritys

16.9.2011 14:32

Arrowww kirjoitti:Onko kellää kokemusta Weeran kannen koneistamisesta ja onko mitää eroo vakioon?
Ja paikkaa ja hintaa missä vois käydä tekemässä? ;)


Täällä hoituu ainakin tasopinnan laskeminen ja kanavien siistintä ;) . Jos tasoa laskee pari milliä niin varmasti huomaa eron. Pitää vain varmistaa että männän venttiilitaskut on tarpeeksi syvät. Niitäkin voi kyllä syventää.

Re: 4-t tekniikka ja viritys

16.9.2011 21:16

Mikäköhän voisi olla kaverin Yamaha XT:ssä vikana kun ei tahdo lähteä käyntiin polkemalla, työntämällä, ei millään. Juuri putsattu kaasari, ilmanputsari ja uusi tulppa vaihdettu. Mikään edellä olevista ei auttanut. Osaisiko joku kertoa vielä jotain syytä mikä voisi olla vikana? Ja sulake on ehjä (ei lähde ilman sulaketta käyntiin).

MSJD kirjoitti:Tuleeko kipinää?


Kyllä tulee kipinää...
Viimeksi muokannut tterpi päivämäärä 16.9.2011 22:46, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: 4-t tekniikka ja viritys

16.9.2011 22:43

Tuleeko kipinää?

Re: 4-t tekniikka ja viritys

16.9.2011 23:23

Onko koneessa puristuksia? Kokeile myös uudella tulpalla. Ja sitten viellä kokeile lähteekö käymään, kun laittaa tulpanreijästä bensaa.

Re: 4-t tekniikka ja viritys

17.9.2011 17:41

Puristuksia ei oikein pystytä mittaamaan kun ei ole mittaria millä mitata. Ei tapahdu mitään muutosta jos laittaa suoraan tulpanreijästä bensaa sisään (lue: ei lähde käymään). On kokeiltu kolmella eri tulpalla... Tultiin tuossa siihen tulokseen, että siellä on venttiileiden ajoituksen aivan poskellaan tai sitten tosiaan puristukset puuttuu. Pyörä lähtee varmaankin maanantaina huoltoon.

Re: 4-t tekniikka ja viritys

18.9.2011 13:54

Mikä suutin olisi sopiva 28mm Keihinin kaasariin, jossa on powerfilter. Olen kokeillut 125:stä 155:teen ja aina kun antaa vähän kaasua kone sammuu. Pintakaasulla käy jotenkuten. Pienempää suutinta kuin 125?

Re: 4-t tekniikka ja viritys

18.9.2011 17:47

Jos hyosungii teettäis putkiston ja änkän ostas ja suutin setin ja paremma ilmaputsarin niin paljon sillä saisi lisää tehoa/väänöä? ja mites kansien avarrus/madallus auttaisi tässä pyörässä?

Re: 4-t tekniikka ja viritys

20.9.2011 17:14

Jos teetät putkiston joka olisi siis aivan optimaalinen ja seokset kohdillaan saat ehkä 2-3hv lisää tehoa. Tämä siis parhaimmassa tapauksessa. Mutta järkeä ei ole mielestäni, kun tuon putken pitäisi olla aikas laadukas jos oikeasti haluaa edes pari hepoa lisää. Itse varmaankin ostaisin jonkin valmiin putkiston, mutta mikäs siinä jos oikeasti on joku ammattilainen tekemässä.

Re: 4-t tekniikka ja viritys

21.9.2011 17:24

Ei se vaadi oikeastaan muuta kuin vapaasti virtaavan änkän, ja suutinsatsin, sillä saa aika halvalla cometista tehot ulos. Niin ja kaverilla on hm 125 se paras malli niistä nelareista ja siinä on 180cc, thermignon putkisto ja kireä nokka. Niin kyllä se aika perkeleen kiukkuisesti lähtee! Esimerkiksi kaverin piikki deetee jäi kiihdytyksessä ja HM pysyi arrowilla varustetun aprilia mx 125 rinnalla kolmoselle saakka. Että kyllä sillä paukkua saa, en nyt muista syökö vielä tulppia vai oliko vain huonoista säädöistä mutta sellaista vikaa oli siinä ainakin alkuun kun oli laittanu virit...

Re: 4-t tekniikka ja viritys

21.9.2011 17:28

DT oli vakio? Ja miten hyvin se HM kiihtyy ja mitä kulkee? Ajattelin laittaa Husseen samat virit ja vielä vähä isompi kaasari...