Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: 4-t tekniikka ja viritys

24.8.2011 22:28

Milloin Yamaha YZF-R 125 koneeseen pitäis tehä koneremppa? km määrä?

Re: 4-t tekniikka ja viritys

24.8.2011 22:49

Saa niistä nelareistakin irti mutta ei ole mitäään järkeä koska maksaa todella paljon, tolla 180cc saa jo ihan riittävästi. Vakio 125cc honda cb:ssä on 18hp ja se on sentään 30 vuotta vanha pyörä, ei oo ruiskuja eikä 4-v kansia. Jos mahdollisimman paljon haluat tehoa pienestä 4t niin ei muuta kun kovakiertoista konetta tekeen tai ahdinta suunnitteleen. Koneremppaa tuskin tarvitsee ennen 100tkm suunnitella, mäntä voi olla hyvä vaihtaa vaikka 50tkm tai aikasemminkin riippuen käytöstä, huoltojen säännöllisyydestä ym.

Re: 4-t tekniikka ja viritys

24.8.2011 23:06

Saako nelareista sen verran irti että on edes vastusta 2t täystehosille??

Re: 4-t tekniikka ja viritys

25.8.2011 0:37

Kai sillä 180 cc saa jo yli kolmisenkymmentä heposta mutta ei oo kovin pitkäikänen moottori ja voi olla oma hommansa löytää semmonen kaveri kuka sulle rakentaa sen moottorin ja on taitoa, kiinnostusta ja laitteet muokata osat.

Re: 4-t tekniikka ja viritys

25.8.2011 12:46

Ei kyllä saa vain 180cc 30hp, kun ei saa edes 20hp. Ja mikäli aletaan nokkaa hiomaan, kantta muokkaamaan ym. Niin saadaan ehkä juuri saman verran tehoja kuin laiskoista 2t kevareista (joku 25hp dt). Silloinkin huollot on 2t kevareita kalliimpia, joten 4t ei ole enään mitään etua.

Re: 4-t tekniikka ja viritys

25.8.2011 16:56

Mistä löytäisin sopivan kaasuvaijerin Keihin PWK 28mm kaasarille ja sopisi vielä Derbi Sendaan? Kun vakio kaasuvaijeri ei sopinut kaasarin yläpäähän, eikä pysynyt luistissa :eek: . Vakio kaasari siis Mikunin 22mm.

Re: 4-t tekniikka ja viritys

25.8.2011 19:31

Mikä olis hyvä kaasari Yamaha xt 125 sopiva kaasari avarretulla kannella?

Re: 4-t tekniikka ja viritys

25.8.2011 19:40

Mistä sais tohon XT 125:n isompaa pyttyä, mäntää, kaasaria jne koitin haulla ettiä mutten löytäny ketään muuta joka ois samasta kysynyt tai sitten en osaa..?

Re: 4-t tekniikka ja viritys

25.8.2011 20:27

Vaijereita löytyy vaikkapa Stormilta tai Biltemasta. Ensimmäisessä on vaijereita 7m kieppinä ja löytyy joko juotettavia tai ruuvattavia nippeleitä. Uudessa B-raudan kuvastossa näytti olevan vaijerisarjaa missä on ruuvattavat nippelit mukana. Kun tekee ite niin saa sellaisen kun tulee ;)

Re: 4-t tekniikka ja viritys

26.8.2011 19:49

Sanloriel kirjoitti:Mistä sais tohon XT 125:n isompaa pyttyä, mäntää, kaasaria jne koitin haulla ettiä mutten löytäny ketään muuta joka ois samasta kysynyt tai sitten en osaa..?



Ainakin porauttamalla/putkittamalla ja mäntä Akunarista. Meikäläinen tarjoutuu tekemään työt edullisesti ;) .

Re: 4-t tekniikka ja viritys

27.8.2011 18:34

Kellää tietoa onko tässä jammun Wr125:ses mitää muita kuristuksia ku toi katalysaattori ja kierrosrajoitin?

Ja kuristaako toi katalysaattori muualta ku putkesta ja leviikö moottori jos rajoittimen poistaa?

Putkesta toi ainaski lähtee ku vaihtaa ton arrowin alkukäyrän toho :|

Re: 4-t tekniikka ja viritys

28.8.2011 11:08

Kierrosrajoitin ei ole kuristus vaan sillä vältetään nelarin ylikierrättämien ja siitä johtuvat moottorivauriot.

Re: 4-t tekniikka ja viritys

29.8.2011 14:21

Niin mikä oli tuo paikka josta sai mäntiä..,.,.?

Re: 4-t tekniikka ja viritys

29.8.2011 16:00

Olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin, vai olenko oikeassa jos sanon, että venttiilit kaipaavat säätöä/uusimista kun suurimmalla vaihteella moottorista kuuluu todella äänekäs nakutus suurilla kierroksilla ajettaessa, eikä moottori jaksa ottaa niin paljoa kierroksia kuin ennen otti. Männällä ajettu se 19000 km, ettei vielä pitäisi kovin väljä olla? Tosiaan huvittaa kun vielä viime syksynä Derbini meni 16-50 väleillä mittariin 115 km/h ja kiersi reilu 9000 rpm ja nyt 15-48 väleillä (kevyemmät...) menee sen 100 km/h mittariin ja kiertää "vain" 8000 rpm. Onko vika siis venttiileissä vai missä?

Riesa kirjoitti:Niin mikä oli tuo paikka josta sai mäntiä..,.,.?


Ainakin Akunarilta saa? (Joku tietävämpi neuvokoon tarkemmin)

Re: 4-t tekniikka ja viritys

29.8.2011 16:41

Se lienee sitä vauhtinakutusta (kuulemma tavallista vaarallisempaa?). Jos venttiilit on säädettu ajallaan ja eivät ole väljiä niin voi olla venojen jouset löystynyt, eikä ne sitten vain kerkeä liikkua nokan mukana. Eikös tästä seuraa juuri nakutusta :roll: