Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: 4-t tekniikka ja viritys

16.8.2011 19:11

Arrowww kirjoitti:Ja missähän näitä kansia vois sitte käydä laitattamassa? :)

Asun ite joensuussa

Kuopion moottorikoneistamo tekee halvalla. Minulta veloittivat 2-venttiilisen kannen kanavien ja venttilien muotoilusta + tiivistepinnan oikaisusta 120e. Ja jälki oli erittäin hyvää.

Ja mitä nyt kannattavuuteen tulee edelliseen viestiin vastaten niin
166cc sylinterisarja 370e (ulkomailta halvimmat olisi olleet 150e lähtien)
Kannen laitto 120e
Kaasutin 100e
Nokka-akseli 60e

552 euroa tuli kustantamaan 8hp ja 7nm lisää, että sikäli halvaksi tulee jos ei mene just sinne kalleimpaan pajaan laittamaan. Ja kestävyydenkään kohdalta ajatellen ei ole ollut mitään ongelmia.

Itse en juuri tykkää nau'uttaa "lähes" samantehoisella 2-tahti piikillä, kun laitetulla nelarillakin pääsee ja ne väännöt voittaa 2-tahtisten huippukierrostehot omalla mittapuulla.

Re: 4-t tekniikka ja viritys

16.8.2011 19:24

Ruiskupeleissä hintaa nostaa PC tai vastaava sekä lähes pakollinen penkitys joten loppusumma viivan alla on lähellä tonnia. Siihen vielä päälle putkisto sekä ilmansuodatin niin ollaan yli tonnissa, vaikka muiden modausten hinnat olisi samat mitä sulla.

Siinä se juttu onkin kun porukat tuijottaa liikaa teholukemiin ja unohtaa nelarin potenttiaalin eli väännön, siellä ne menohalut piilee, ei suurissa hp lukemissa.

Re: 4-t tekniikka ja viritys

16.8.2011 19:28

Murska Arska kirjoitti:Ruiskupeleissä hintaa nostaa PC tai vastaava sekä lähes pakollinen penkitys joten loppusumma viivan alla on lähellä tonnia. Siihen vielä päälle putkisto sekä ilmansuodatin niin ollaan yli tonnissa, vaikka muiden modausten hinnat olisi samat mitä sulla.

Enpä tullut tietenkään ajatelleeksi tuota. :lol: Täysin totta.

Re: 4-t tekniikka ja viritys

16.8.2011 21:08

Arrowww kirjoitti:Paljo irtoo tehoja/heppoja Yamaha Wr 125X:stä näillä osilla ja täysin säädettynä:

http://www.malossistore.eu/Prodotto.asp ... &Search=si

Arrowin kokoputkisto

Parempi Air filtteri

Kellään tietoja?


wr on noin 14-15hp,(yksilöitä kaikki) ja 183cc j arrowin ja kunnolla säädetyn pc kanssa voi olla 20-25, ja hyvällä tuurilla yli 25hp, jos 183cc tulee vaan 1-2hp lisää niin mitä järkee sitä ois ostaa, siitä tulee noin 10hp molemminpuolin, ja vääntöä senkin edestä..:)

Re: 4-t tekniikka ja viritys

16.8.2011 21:30

Joo, ja mun CH:sta isrtoo tolla 150cc, kireemmällä nokalla, avarretulla kannella, 30mm dellortolla 48hp takapyörältä.... Jotain todellisuutta noihin juttuihin. Väität siis, että 125cc DT jää Yamaha WR, jossa on arrowin putki ja 180cc :lol: :lol:
Yamaha lasien valossa tosin voi näyttää kaikki valoisammalta(?) Sama, kuin täällä väitettiin, että WR kulkee suoralla 120, ja TM testasi munaasennossa suoralla ja meni 106...
E: This kit comes out at 17.1 HP Tollasta lupaa www.adrenalin-pedstop.co.uk

Re: 4-t tekniikka ja viritys

16.8.2011 21:51

Näissä asioissa kannattaa aina lukea juttuja suodattimet silmillä kun moottoritehoista puhuttaessa löysyy sanoja jos, luvataan, kuulema, kaverilla jne. Vain fakta on tärkeää tietoa eli mieluiten kerrotaan missä on lukemat on penkitetty ja tarkalleen mitä värkille on tehty.

Suoraan sanoen epäilen suuresti että vakiokansi vakionokalla kykenee tuollaisiin tehoihin, varsinkin kun ottaa huomioon että 11kw moottorin kansi EI ole suunniteltu tehojen repimistä silmällä pitäen. Noihin lukemiin voi varmaankin päästä jos koneelle tehdään kaikki mahdollinen, ja yksi tärkeimmistä kohteista on kansi.

Tehtaat valmistaa ja myyntimiehet myy, aina ei kannata luottaa niihin lukuihin joita laitetaan esille myyntiä edistääkseen. En halua masentaa ketään vaan olla realisti, siperia on opettanut nämä asiat moneen kertaan 8)

Re: 4-t tekniikka ja viritys

16.8.2011 21:55

http://www.youtube.com/watch?v=dczD57SdXAY
http://www.youtube.com/watch?v=yotvQ87V ... re=related
Samaverran tehoa?
Jännä kun 25hp nelari kiihtyy sataseen (tai no 97) 17s ja 25hp 2t 8s. Painoeroa taitaa olla joku 10kg.
E: ei tainnutkaan olla täyskiihytys tolla tossa. Kun tässä on sen täys kiihytys http://www.youtube.com/watch?v=2iji1NMh ... re=related sataseen meni 12s. Eli 10kg vaikuttaa näköjään +100kg painoissa 4s 0-100km/h :O

Re: 4-t tekniikka ja viritys

17.8.2011 14:58

125cc pytty>200cc.. Onko mahdollista vai meneekö mahottomaksi?

Re: 4-t tekniikka ja viritys

17.8.2011 18:27

Päivitetääs tietoja(ainakin omalta osalta). Kaverilla hussen 125 4-t Malossi 180cc, nokka-akseli, ruisku/sytytys boksi, scalvinin "tehari" ja potki 26hp joten yllätyin miten paljon muuttui, oli ihan kunnolla dynotettu ja säädetty.ei mitään kuulo juttuja vaan ihan kartat itse nähneenä

Re: 4-t tekniikka ja viritys

17.8.2011 18:39

Tänään piti vaihtaa kaasari suurempaan, muttei kaasuvaijeri sopinut isompaan kaasariin. Laitoin vakio kaasarin takaisin, mutta nyt pyörä alkaa booaamaan, kun lyö kaasun suoraan tappiin ja lopulta sammuu (aikaisemmin ei tehnyt niin). Jotain apuja? Saan huomenna ehkä kortin, pitäs saada kuntoon..

Re: 4-t tekniikka ja viritys

17.8.2011 18:41

[^lollero^] kirjoitti:Päivitetääs tietoja(ainakin omalta osalta). Kaverilla hussen 125 4-t Malossi 180cc, nokka-akseli, ruisku/sytytys boksi, scalvinin "tehari" ja potki 26hp joten yllätyin miten paljon muuttui, oli ihan kunnolla dynotettu ja säädetty.ei mitään kuulo juttuja vaan ihan kartat itse nähneenä


Mikäs Husse on kyseessä, kun ne mitä mä tiedän, on kaasaripelejä? Olisko heittää dynokäppyrää näytille sanojen vahvistukseksi ja samalla näkisi teho/vääntökäyrän?

Malossin Yamahaan tarkoitetussa setissä tulee ruisku/sytkäboxi jolla saadaan syötöt kohdalleen ja huippu RPM:ät nostettua ja sitä kautta huipputehoja kasvatettua. Hussen setissä ei näitä kyseisiä värkkejä tule.

Re: 4-t tekniikka ja viritys

17.8.2011 22:44

oho täydellinen ajatus katkos :D:D siis kaasaria ne oli säädellyt. Jostain omista selailuista jäänyt muistiin että olis tullut joku boksi mukaan. Mutta eihän siinä joo tullut.

Koitan pyytä jos sais kuvan siitä dyno lapusta niin ompahan jotain konkreettista matskua

Re: 4-t tekniikka ja viritys

18.8.2011 1:32

Purei kirjoitti:125cc pytty>200cc.. Onko mahdollista vai meneekö mahottomaksi?


Riippuu onko sylinterissä ja lohkoissa pinnapulttien reikien välissä tilaa tarpeeksi isolle sylinteriputkelle. Erittäin epätodennäköistä on että riittää 200cc asti. Putkittamalla saa silti melkoisesti lisää kuutioita. Teen putkituksia 80e/kpl (ei sis materiaaleja).

Re: 4-t tekniikka ja viritys

18.8.2011 9:07

Koitan pyytä jos sais kuvan siitä dyno lapusta niin ompahan jotain konkreettista matskua


Se olisi hyvä juttu jos saisit käppyrän näytille, yhdeltä ulkomaan sivustolta löysin yhden dynokäyrän ja siinä oli tehot vajaa 23hp ja vääntö/tehokäyrä sijoittui 7000-9800rpm välille, alle 6000rpm ei näyttänyt juuri ketään olevan kotona, tollasella ei ole kiva ajaa kun alavääntö puuttu ja konetta joutuu vinguttamaan.

Re: 4-t tekniikka ja viritys

19.8.2011 18:04

Miten yamaha xt:stä lähtee keinuvipuakselit irti?