Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Honda CBR 125 viritys/tekniikka

23.10.2014 16:44

riksu, itseasiassa se on joskus leiponutkin :D mitä meinasit ryypystä ja niin laiska en oo kiinnittäny mihkää kuumenemisee et pitää koittaa mut johtojen kattomine menee liia vaikeeks jo :lol:

Re: Honda CBR 125 viritys/tekniikka

23.10.2014 19:02

Meinasin vaan että jos ryyppy ei jostain syystä toimi ja sen takia saa kylmänä liian vähän pensaa. Se selittäisi miksi ei kylmänä oikein toimi, mutta lämpimänä taas toimii normaalisti.

Cebari.. Leiponut?? :eek: No nyt on sitten kaikki kuultu :D

Re: Honda CBR 125 viritys/tekniikka

9.11.2014 0:36

Miten vakioänkän pillin poistaminen tapahtuu?
Sepponi on ruiskumallia, käykö liian laihalla jos poista pillin? Oon luullu että nuissa ois joku lamda anturi joka hienosäättää seosta.

Re: Honda CBR 125 viritys/tekniikka

11.11.2014 13:56

Jep. Lambda säätelee seoksia.

Re: Honda CBR 125 viritys/tekniikka

24.2.2015 6:42

Riittääkös 124 lenkkinen ketju 14-44 välityksil?

Re: Honda CBR 125 viritys/tekniikka

4.3.2015 21:27

Viitsisikö porukka katsoa minkä väriset pakkasnesteet teillä on cebareissa? Itselläni näyttäisi olevan edellisen omistajan jäljiltä vihreät mutta sehän on myrkkyä alumiinimoottorille sekä alumiinisyylärille? Olisiko viisasta vaihtaa nesteet alumiinimoottorille tarkoitettuihin punaisiin ja mitkä nesteet on uutena moottorissa ja mitä itse käytätte?

Lisäksi vielä semmoinen kysymys, että onko kellään kokemusta oljysihdin puhdistamisesta? Onko miten suuri urakka, pitääkö nesteet laskea pois, tiivisteitä vaihtaa yms? Olisi varmaan ajankohtainen jo tehdä kun edellinen omistaja ei sanonut puhdistaneensa ja pyörällä ajettu kohta 40 000 km.

Kiitos vastauksista

Re: Honda CBR 125 viritys/tekniikka

4.3.2015 22:35

Ei se vihreä neste nyt myrkkyä sentään ole alumiinimoottorille. Nelarihussessa vakiona siniset nesteet, vaikka punainenhan vissiin tarkoitettu juuri alumiinille. Voihan ne nesteet vaihtaa ihan huollon kannaltakin, ei sitä tiedä kuinka vanhat ne ovat. Parhaimmathan tietysti olisivat vedettömät jäähdytysnesteet, taitavat olla vaan melko hintavia.

Re: Honda CBR 125 viritys/tekniikka

4.3.2015 23:03

Kiitoksia vastauksesta, taidan tosiaan vaihtaa ne nesteet punaisiin kun syyläri pitää kuitenkin käyttää irti huollon takia. Mites se vaihto? Meneekö vaan niin, että vesipumpun alimmasta ruuvista nesteet pihalle (ruuvi oli merkitty nuolella ja sieltä tuli nestettä kun löysäsin vähän) ja sitten vähän huuhtelua vedellä ja syylärin korkista uudet nesteet sisään pyörää välillä heilutellen?

Mites sitten se öljysihdin putsaus?

Re: Honda CBR 125 viritys/tekniikka

5.3.2015 12:56

Tuollein se nesteitten vaihto pitäisi onnistua ongelmitta. CBR:rän nesteiden tyhjennyspaikkaa en varmaksi osaa sanoa, mutta luultavasti siis tuo pultti mitä oletkin jo löysäillyt.

Re: Honda CBR 125 viritys/tekniikka

6.3.2015 17:42

Iltapäivää! :D
Tällästä taas kyselen kun isäukko niin iloisesti pärinäputkea vastustaa (syistä jota en jaksa alkaa luettelemaan) niin alkoi kiinnostaa toi bilteman slipari ja jos samalla hankkisi dynojetin suutinsarjan ja k&n vaparisuodattimen niin sit käviskö toi slipari suoraan vakio rööriin vai pitääkö muokata putkea? Ja sit jos tekis kokonaan uuden putken ite (onnistuu tutun metallipajalla) niin mitäs siinä pitäs huomioida ihan sen kannalta minkälaista putkee käyttää ja miten äänet sais jotenkin järkeväksi jos meinaa ajaa vähän pidempää reissua?

Re: Honda CBR 125 viritys/tekniikka

6.3.2015 18:01

xtio98 kirjoitti: miten äänet sais jotenkin järkeväksi jos meinaa ajaa vähän pidempää reissua?


Jättämällä putki rauhaan. :lol:

Re: Honda CBR 125 viritys/tekniikka

6.3.2015 18:14

Joo itekkin vähän oon ollu kahen vaiheilla sen putken kaa :| kun meinaan käydä pidemmälläkin reissulla ja sit rasittais se pärinä :s mutta aina kun kuulee nelarin putkella niin ai että kun tekee mieli :D :D :D

Re: Honda CBR 125 viritys/tekniikka

8.3.2015 21:47

Noniin, tulipahan tuossa vaihdettua ne jäähdytysnesteet ja luultavasti vaihto jopa onnistuikin. Kirjoitan tähän miten vaihdon suoritin "ohjeeksi" jos joku asiaa joskus ihmettelee:

1. Vesipumpun (sijaitsee pyörän oikealla puolella moottorin kyljessä) alin ruuvi, joka on nuolella merkitty, irti jolloin jäähdytysnesteet valuvat ulos. Lisäksi on avattava syylärin yläreunassa sijaitseva korkki, jotta järjestelmään pääsisi korvausilmaa nesteen valuessa ulos. Pyörää kannattaa heilutella vähän joka suuntaan jotta nesteet tulevat hyvin ulos. HUOM! Moottorin tulee olla tässä vaiheessa kylmä jottei jäähdytysjärjestelmässä olisi painetta. Lisäksi jos vaihdat toisenlaiset nesteet, tyhjennä ja pese paisuntasäiliö. Se onnistuu irroittamalla säiliö.
2. Jäähdytysjärjestelmä kannattaa huuhdella puhtaalla vedellä jotta se puhdistuisi vanhan nesteen jäämistä. Varsinkin jos olet vaihtamassa pyörään erityyppiset nesteet suorita tämä vaihe huolellisesti. Käytännössä huuhtelu siis tapahtuu niin, että kaadetaan vettä syylärin korkista sisälle jolloin vesi valuu avaamastasi vesipumpun ruuvista pihalle. Ruuvin voi myös sulkea ja täyttää koko järjestelmän vedellä, ja sitten laskea nesteet ulos ruuvia avaamalla.
3. Seuraavaksi on aika laittaa pyörään uudet nesteet. Sulje vesipumpun ruuvi ja kaada suositusten mukaisesti oikeanlaatuista nestettä syylärin korkista järjestelmään. Yleensä kannattaa sekoittaa 50/50 vettä ja jäähdytysnestettä. Suositeltavaa on, että vetenä käytetään tislattua vettä, mutta hyvin yleistä on myös tavallisen kraanaveden käyttäminen. Sitten kaada samaa nesteseosta paisuntasäiliöön vaikkapa min-merkkiin asti.
4. Järjestelmä tulee vielä ilmata. Se onnistuu ensin pyörää kallistelemalla ja kaikkia nesteletkuja puristelemalla. Huomaa että syylärin korkin tulee olla auki, jotta ilma pääsee ulos. Nesteen vajuessa lisää tarvittaessa. Nyt voit käynnistää pyörän varoen ja tarkkailla nestepintaa koko ajan (korkki vieläkin auki). Jälleen lisää nestettä sen vajuessa. Kun ilmakuplia ei enää tule, voit sulkea syylärin korkin. Jotta voit olla varma nesteiden kiertämisestä, kokeile syyläriä. Sen tulee olla kuuma, mutta syylärin kuumumiseen voi kulua aikaa, koska termostaatin on auettava. Lopuksi lisää nestettä paisuntasäiliön max-merkkiin asti.
HUOM! Jäähdytysjärjestelmän ilmaus on suoritettava aina huolellisesti, sillä muutoin nesteet eivät ala kiertämään ja seurauksena on moottorin ylikuumeneminen.
Ajamaan lähtiessäsi tarkkaile aluksi moottorin lämpötilaa mittarista ja vaikkapa ihan varovaisesti moottoria/syyläriä tunnustelemalla.

Näin vaihdoin itse nesteet onnistuneesti. En ota kuitenkaan vastuuta mistään mikä aiheutuu ohjeen noudattamisesta.

Re: Honda CBR 125 viritys/tekniikka

9.3.2015 15:41

Kuinka leveät renkaat menee suoraan vakio vanteelle, niin rumat on nuo polkupyörän nakit, varsinki edessä?

Re: Honda CBR 125 viritys/tekniikka

9.3.2015 16:55

xtio98 kirjoitti:Joo itekkin vähän oon ollu kahen vaiheilla sen putken kaa :| kun meinaan käydä pidemmälläkin reissulla ja sit rasittais se pärinä :s mutta aina kun kuulee nelarin putkella niin ai että kun tekee mieli :D :D :D

Mua ei ainakaa häirinny putken pärinä kun 100km reissun ajoin.. toki mielipide kysymys :D ja skopojätkä mulla on 130/80/17 ja ainoo ongelma oli korkeus mut seki lähti renkaan kulumisella ;)