Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

6.2.2011 23:04

Ite en oo kertaakaa vaihtanu mäntää, mut ei se varmaan mitään ydinfysiikkaa ole :lol: Ja varmaan on netti täynnä ohjeita ku vaa vähän ettii.

7.2.2011 0:14

Jeps oli vähän turha nosto mutta mietinkin että olisiko mitään erikoista huomioitavaa :) . Kyllä itseltä jo löytyy jonkunnäköisiä koneen purku/kasaamis tiedostoja koneelta! Eiköhän siitä selvitä ja tulen sitten kysymään apua kun ilmenee ongelmia.

7.2.2011 0:27

Eihän se kummonen homma ole jos työkaluja ennenkin käyttäny. :) Muistat vaan merkata sähköt että mikä menee minne, suosittelen myös lajittelemaan pultit ja mutterit, häviää muuten hyvin helposti. Eipä siinä sitten muuta kuin purkamaan pyörää sen verran että männän saa irti, muista suojata sitten alakerta laittamalla joku puhdas rätti suojaks ettei esim männänsokat tipu alakertaan.

7.2.2011 8:33

Joo pitääpi muistaa olla tarkka nuitten johtojen ja muttereiden kanssa! Pitää alkaa jo vähä itse yrittään näitä pelejä rempata eikä aina turvautua muiden tai isän apuun :) ...

7.2.2011 12:02

Kannattaa se joku olla aina mukana niin helpompaa tehdä. Ite tehny iskän kanssa lähes kaikki huollot mitä nyt jaksanu ylipäätänsä tehä ja on se helpompaa ja nopeempaa kahdestaan. Jos vielä epäröit niin ota vaikka kuvia mitenkä esim johdot menee oikeisiin paikkoihin.

7.2.2011 12:33

jonkin kaverin kanssa tosiaan paljon parempi. ja tosiaan kannattaa laittaa se rätti siiten kiertokangen ympärille, ne männänsokat on semmosia, että aika helposti liipeevät käsistä ja tippuuvat sinne alakertaan, ja niitä ei tosiaan oo kovin helppo onkii sieltä pois. ja muista sitten valutella jäähytysnesteet aluksi pois avaamalla jäähyttimen korkki, ja irrottamalla jäähyttimen letku alapäästä. sitten ennen kun uuen männän tyrkkäät kiinni, niin muista voidella se mäntä ja sylinterin sisäpinta 2-t öljyllä. pultteja ei kannata hävitellä ;) muuten se sitten onkin helppoo, otat vain palikkaa irti ja laitat takaisin kiinni ja männän, neulalaakerin ja tiivisteet vaihat vaan uusiin. etköhän sinä tuossa onnistu :)

7.2.2011 16:29

eikös näissä ole erikseen joku pultti josta saa jäähynesteet ulos, vasemmalla puolella konetta?

7.2.2011 19:03

ite en ainakaan tommoseen oo vielä törmänny :eek: mutta voihan tuommonen ollakkii

7.2.2011 19:43

On siellä, mutta en suosittele, itse saan paljon paremmin nesteet ulos letkun nyhtämällä.

Nesteitä laittaessa mahd. vähän ilmaa jää kun iskee nesteet sylinteriin siihen asti kun se on täynnä ja sitten loput sinne säiliön max viivaan asti.

9.2.2011 14:13

Mistä erottaa ulkoisesti Rotax 122:sen ja 123:sen? Mulla on nimittäin räsässä se "pienemmän" kokonen starttimoottori, joka kuulemma viittaa 122:seen, Mutta pyöräni vuosimalli on kuitenki 1996, jossa käsittääkseni pitäisi olla 123?

Valaiskaa tuoretta räsäkuskia :nolo:

9.2.2011 15:19

Eikös nuo vuoteen 1998 oo ollu 123 koneella mikäli oikein muistan.

rotax 122

9.2.2011 16:36

onko kellään tietoa käykö aprilia rs:än 06 vm alkuperäinen sylinteri vuoden 05 koneeseen joka on rotax 122?

9.2.2011 17:28

Käy, sama kone niissä on

11.2.2011 23:32

Ja seuraava kysymys: Räsästä putsattu kaasari, (vanhat bensat ku tuppaa v*ttuilemaan näin talvisin), tasapainotusrattaat vaihdoin ja kasasin uusiks. kaikki pitäs olla ok, läpät ainakin suht. ok jne. Mut perkele ku ei lähde käyntiin. Eli bensaa PITÄIS saada, kipinää saa, puristuksia on, ilmaa saa.. Mikä vois olla? pistäkee ihmeessä "yleisimmät" mahdolliset vikapaikat. Pyörä ei siis lupaa ei sitten yhtään.

Huomenna yritän apuvirralla isommasta akusta josko starttiin sais lisää poweria ni ehkä lähtis.. Mutta kismittää, ku haluaisin pyörän käyntikuntoiseksi jotta pääsis laittaa ulkonäköä, ja jäis pelkkä säätäminen keväälle.

12.2.2011 11:51

Oot varmaan kokeillu laittaa tulpan reiästä bensaa ja kokeillut lähteekö käyntiin, entäs tulppa, se ei välttämättä anna kipinää paineen alla?
Jos ei edelleenkään lupaile näiden jälkeen, nii katsoisin sen jälkeen tuleeko virtaa tulpanhatulle.. tässä nyt jotain vinkkejä :)