Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

18.5.2010 12:36

Baw33 kirjoitti:Dexter, tilaa suosiolla PJME:ltä. Suomesta saa vaan nakkilasta, KALLIILLA! Vaihto on todella simppeli homma. Katteita pois tarpeen mukaan eestä, öljyt pois koneesta ja kytkinkoppa auki.


kaverilla olis rotax 123 jääny yhet, käykö kumpaakin samat vai onko noissa eroja?

18.5.2010 12:39

:lol:
Dexter__35 kirjoitti:
Baw33 kirjoitti:Dexter, tilaa suosiolla PJME:ltä. Suomesta saa vaan nakkilasta, KALLIILLA! Vaihto on todella simppeli homma. Katteita pois tarpeen mukaan eestä, öljyt pois koneesta ja kytkinkoppa auki.


kaverilla olis rotax 123 jääny yhet, käykö kumpaakin samat vai onko noissa eroja?


E: selvisi jo, kiitos avusta! (sain 70e koko arrowin putkiston mikä moitteettomassa kunnossa :D :lol:

18.5.2010 23:29

Morjes, ois tälläne pieni kysymys eli oon katellu yhtä mäksää, koko pyörällä ajeltu sellane ~7tkm eli ois männän vaihto kohta ajankohtanen!? Aattelin vaa et jos vaihtais männän ennenku enemmä ajelee nii ootteko ite minkämerkkisiä mäntiä sisää laittanu? Kelpaako iha perus ~70e proxi vaa? Ja kattosko sitä samalla sitte ne rattaat ja muutenki perus tarkistus (alakerta) vai mitä mieltä ootte, onko tarpeellista? :|
Vähä tyhmiä/turhia kysymyksiä, mutta ois iha jees tietää nii sitten paremmin mielin tietää mitä tekee, jos/toivottavasti se pyörä kotiin tulee. ;)

18.5.2010 23:46

Männän vaihtoa ei kannata stressata, vaihtaa sen kun vaihtaa. Todennäkösesti sitä ei tartte/kannata vaihtaa ennenku on 10tkm mittarissa. Yleensä siinä 10-12tkm on OK vaihtoväli. Saa toki useemminki vaihtaa, eise pahaa tee. Männässä ei välttämättä kannata pihtailla, parikyt eukkoo lisää ja saa jo ihan _kunnon_ männän. http://www.mpt.fi/index.php?ukey=product&productID=29065 Tommonen ois varmasti ihan passeli. Alkuperänen tietty rokkaa, mut hintaa on heti 70e lisää. Kannattaa kattoo eka se vanhan männän koko, ennenkun tilaa uuden. Kun niitä mäntiä tuntuu olevan vähän eri kokoja tehtaalta.

Alakertaan ei tartte koskee ennen 20tkm oikeestaan, laakerit ja KK siinä 25-35tkm. Samalla niitä muovirattaita. Tietty aikasemmin täytyy vaihtaa jos tulee tarve. Muovirattaat voit vaihtaa jo siinä 15tkm kohalla jos ei oo rahasta kiinni, porukka on yleensä vaihtanu alakertarempan yhteydessä noi. Männän vaihdon yhteydessä on hyvä tarkastaa onko KK:n alapäänlaakerissa välystä. ;)

19.5.2010 0:52

Jeps :) Kiitoksii hyvästä vastauksesta :D pointsit tänne, muualle kuulee nimittäin aika usein enemmä vittuilua kun asiaa. sori off mut piti sanoo :lol:

19.5.2010 16:21

Kellään tietoa, meneekö Aprilia Af1 (vm. 89-91) pytty räsään (vm. -97)? Tuossa Af1 ilmeisesti myös rotaxin 123 kone, eli pitäis mennä? ps. Jos jollain ois juurikin 123 koneeseen kampiakselia myytävänä niin vinkkausta tuleen!

20.5.2010 21:23

jr-l kirjoitti:Kellään tietoa, meneekö Aprilia Af1 (vm. 89-91) pytty räsään (vm. -97)? Tuossa Af1 ilmeisesti myös rotaxin 123 kone, eli pitäis mennä? ps. Jos jollain ois juurikin 123 koneeseen kampiakselia myytävänä niin vinkkausta tuleen!


Jos molemmissa on Rotax 123(uskoisin että on) niin menee.

21.5.2010 15:14

nyt on semmonen onkkelma että vuotaa jäähdytinnestettä moottorin alakiinnikkeen viereisestä reijästä edestä katsottuna oikealla puolella pyörää...Tiputtelee hissukseen mut kuitenkin liikaa! Kuitenkaan moottoria en ole saanut yli 80*c vaikka olen välillä ilman vesiä ajanut. Elikkäs kuuluuko se reikä olla siinä? Miksi vuotaa? Onko vesipumpun stefat/o-renkaat huonossa hapessa? Minulla on myös varaosa pyöränä 123 apriliia ja siinä tämä reikä on tukossa ja taas varaosalohkossa on reikä...
Mistä ekaksi otan selvää onko 122 vai 123 kun missään ei lue noita lukuja ...


Aprilia AF1 replica (sport katteet) vm 90

23.5.2010 9:29

Mikä tosa räsän koneessa mahtaa olla, kun tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla kuuluu sellanen pieni kilinä ja kolina siinä äydessä. Kaveri kun sitä kuunteli niin sano heti, että ois runkolaakerit, koska kuulosti siltä. No avasin magneetonkopan ja koitin heilutella vauhtipyörästä niin ei ne mitkään ihan räjähtäneet oo, koska ei se liikkunu sisään-ulos eikä ylös-alas ollenkaan. Sit kun sitä siinä ihmettelin niin toinen kaveri ehdotti et männän helmasta vois olla irronnu palanen, joka kilisee kampikammiossa. Voiko toi olla mahollista? Mikä siinä mahtaa olla? :| Vanhemmanmallinen rotax siis (122).

Alakierrokset hukassa ja pätkii

23.5.2010 14:53

Osaisko joku neuvoo ku mäxässä jossa siis on toi rotax 122 kone. Alaväänntöö ei oo ollenkaa ja pätkii alakierroksilla. Kiinni on rave2 ja tyhjä vakioputki. Vaihoin pääsuuttimen 125 --> 115 ja nyt toimii vähän paremmin. Pitäiskö kokeilla vielä pienempää pääsuutinta? Vanha omistaja on vaihtanu neulaputken 264-->266. Voiko vika olla ravessa vai kannattaisko vaan laittaa vakio-osat kaasariin ja lähtee siitä säätämään ?

23.5.2010 15:09

Kato että RAVE:n laippa ei ole jumissa. Jos se on jumissa auki-asennossa niin alaväännöt hävii melkein kokonaan. :)

23.5.2010 15:58

Mitäs kaikkee tarvis vaihtaa ku aattelin et viän koneen ens talvena alakertaremonttiin, ajettu sillo about 30 000? Ja mitä mahtaa tulla kustantamaa?

23.5.2010 18:28

Ite just laskeskelin samaa, kun tarvis omaankin alkaa tekemään koneremonntia nyt piakkoin. Laskin et osat maksaa ~350€ riippuu mistä tilaa ja minkä laatusia osia (tossa 350€ on vertexin mäntä ja koyon laakerit). Tohon tulee vielä lisäks pakollin 50€ kiertokangen tasapainotuksesta. Ja jos loput tekee ite niin laskin et jää mulla toohon ~400€, mutta jos viet liikeeseen niin se on ~40-50€ tunti ja niitä menee helpostin 3-4 tossa hommassa niin se äkkii semmonen 600€
Niin ja vaihtaa kannattaa: Mäntäsarja, kiertokanki, runkolaakerit, tiivisteet, stefat ja vesipumpun muovirattaat. Tota öljytpumpun ratasta ei vissiin tarvi vaihtaa. :|

23.5.2010 21:22

Aika halvalla aioit päästä töiden kanssa. Nykyään MP-huoltojen tuntitaksa pyörii 60-80e/h. Alakerta rempassa kannattaa myös varautua 5-6h työkustannuksiin. Tosta öljypumpun muovirattaasta, samaa vauhtia se pyörii kampiakselin tahdissa kun ne tasapainoakselin rattaatkin. Ite en ainakaan säästelly kuluissa ton öljypumpun rattaan kanssa, muistakaa että vesimpumpulle tulee veto sen öljypumpun rattaan kanssa. Vaikka ne muovirattaat ois hyväkuntosen näköset, ne voi pamahtaa paskaks ihan koska vaan.
Kietarin vaihto on maksanu ittellä 70-80e. Kerran sain suhteilla 50e. PJME:ltä kannattaa kattella osia remppaan. ;)

Samalla kannattaa myös tarkistaa kytkinjousien ja levyjen kunto. Simppeli homma toi koneremppa kun on jonkunnäköset ohjeet. Itellä oli tommonen rotax 122 Workshop manual. Josta löytyy kaikki nippelit ja nappelit, kuten räjäytyskuvat, osien kunnon tarkastus ohjeet jne jne. En muista mistä latasin, mutta löytyy koko shitti .pdf muodossa. Saa laittaa YV:tä jos jollain on tarvetta.

23.5.2010 23:11

No siis ton hinnan itelleni (400€) laskin näin: osat PJME:ltä on 400€ ja siihen paikallisella mottoripyöräliikkeellä kiertokanges vaihto+tasapainotus on muistaakseni 52€, loput oon tekemässä ite.
Tossa vielä linkki kuvaan noista osista. ;)