Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Rotax 122 ja 123

17.5.2015 0:35

osasikos joku kertoa että miksi vm 2006 MX ei anna kipinää, kokeiltu monella eri tulpalla mutta ei tule kipinää?
seisoi 2h parkkipaikalla jonka jälkeen ei kipinää. :s

Re: Rotax 122 ja 123

17.5.2015 15:00

Tulpanhattu, tulpanjohto ja puola. Tuossa järjestyksessä etsimään vikaa. Kannattaa mitata montako ohmia antaa. Jos tulee ohjearvojen mukaan niin puola on kunnossa. Mites ootko kokeillu että antaako kipinää vaikka konetta vasten kun voihan se olla ettei paineen alla koneessa anna.

Toivottavasti kukaan ei oo käyny repimässä tulpanhattua tai johtoa irti puolan suunnalta...

Re: Rotax 122 ja 123

24.5.2015 16:42

Onko jotain merkitystä miten päin Polinin 154cc mäntään tulee männänrenkaat? Renkaissa ei ole mitään merkkiä, joten en tiedä yhtään miten nuo laittas... Voisko ne olla symmetriset eli kävis molemmin päin? :roll:

Re: Rotax 122 ja 123

26.5.2015 20:27

Kumpi putki Polinin 154 pytyn ja 34 dellorton kaveriks. Arrow vai TT-putki? Kyse on Aprilia MX/SX/RX putkista.

Re: Rotax 122 ja 123

29.5.2015 17:45

Osaisko joku kertoa mistä johtuu kytkinkahvan ns. "Nylkyttäminen" tyhjäkäynnillä ja ajon aikana. Huomaa myös liikkellelähdössä. Öljyt on vaihdettu ja kytkintä säädetty kytkinkopassa olevasta säätöruuvista huoltokirjan ohjeen mukaan. Olisiko vika kytkinlevyissä tai jousissa? :s Kyseessä siis vm 08 rs.

Re: Rotax 122 ja 123

31.5.2015 16:18

Luultavasti painelevy kulunut kuulan ympäriltä.

Mitä vaihteistoöljyjä ootte muuten käyttänyt rotax 122 koneessa, kun tuo 10w-30 tuntuu käyntilämpötilalla toimivan paljon heikommin kuin kylmällä koneella. Onko kukaa esimerkiksi laittanut 10w-40 ja toiminut hyvin

Re: Rotax 122 ja 123

31.5.2015 16:52

Täällä käytetty aina 10w-40 eikä mitään valittamista. Hyvin pelannut :D

Re: Rotax 122 ja 123

12.6.2015 14:39

HOX HOX!
Jos jollain on myynnissä VHM tasakantta tasalakiselle männälle ja joka passaa rotax 122 niin ---> YV ;)

Re: Rotax 122 ja 123

13.6.2015 12:47

Aap- kirjoitti:Kumpi putki Polinin 154 pytyn ja 34 dellorton kaveriks. Arrow vai TT-putki? Kyse on Aprilia MX/SX/RX putkista.

Jollei ole jompaakumpaa jo valmiina niin osta ihmeessä Scalvini

Re: Rotax 122 ja 123

19.6.2015 16:13

Oisko jollain myydä rotax 123 moottorin osia? Tarvis sen kytkinkopan sisällä olevam kytkinvivun. Ja sit tarvis kans rotax 123 moottorille sopivan startti releen.

Re: Rotax 122 ja 123

28.6.2015 16:38

Nuo osat sain jo.. Mutta mites lähtisisin ettinään vikaa kun ajoin tossa 2km lenkin ja akku tyhjeni niin paljon että ei jaksanut enään rave nostaa :idea: eli jos jollain olis kertoa jotai miten selvittäsin missä vika on ku nyt ei ole toista akkua millä saisin kokeiltua..

Re: Rotax 122 ja 123

28.6.2015 17:38

Kuulostais sille ettei akku lataannu ajon aikana

Re: Rotax 122 ja 123

2.7.2015 20:00

Tarvis vähän hjelppiä tohon valumäntä vs takomäntä asiaan :D elikkäs molemmista männistä perustiedot hallussa ja ei sii mitään, mutta voiko joku paikata tietoutta siitä männän koosta. Paljonko takomännän tulee olla pienempi kuin valumännän? Tällä hetkellä valumäntä 53.99 otettu irti ja uutta katsellut, takomäntä wisecoa saisi 53.95 koossa? Onko jo liika suuri välyksen ero noissa :roll: ?

Sitten kyseistä wisecoa katsellut syystä että himona olisi ostaa tasalakinen VHM kansi ja siihen passaava tasalakimäntä. Mutta valumäntänä tasalakisia saisi kokoja 53.97 ja 53.98 mutta ei tuota saakelin 53.99. Ei kannata varmaan alkaa pienempää mäntää tilaamaan ettei välykset mene heti vituilleen ja kone väljäksi :s ... Ainoaksi toivoksi vissiin jää tuo wiseco jos välykset passaa vain.

Ja vielä jatkuu ongelmat :D : wiseco olisi siis tasalakinen takomäntä yhdellä männän renkaalla :roll: . Mieluumminhan sitä kahdella ottaisi mutta kun ei tuoteta sellaisena. Eli mahtaako kestää vain yhdellä m renkaalla vai onko heti kilisemässä. Kierrosteho ainakin paranee mutta kestävyys heikkenee? Eikö :roll: ?

E: Haittaako tuo yhden pykälän muutos välyksessä mitään? Jos otankin ihan 53.98 aiemman 53.99 tilalle? Onko noin pienestä erosta haittaa? :roll:

Re: Rotax 122 ja 123

2.7.2015 21:58

Tällä hetkellä valumäntä 53.99 otettu irti ja uutta katsellut, takomäntä wisecoa saisi 53.95 koossa? Onko jo liika suuri välyksen ero noissa

On.

Lukeeko männässä 53.99mm? Vai ootko mitannut itse sen?
Jos oot itse mitannut sen.. vie sylinteri mp-liikkeeseen tai koneistamolla mitattavaksi (mikrometrillä).
Sitten tiedät minkä kokoisen männän sylinteri tarvitsee (0.05-0.06mm välyksellä).

Ja vielä jatkuu ongelmat :D : wiseco olisi siis tasalakinen takomäntä yhdellä männän renkaalla :roll: . Mieluumminhan sitä kahdella ottaisi mutta kun ei tuoteta sellaisena. Eli mahtaako kestää vain yhdellä m renkaalla vai onko heti kilisemässä. Kierrosteho ainakin paranee mutta kestävyys heikkenee? Eikö :roll: ?

Kestää.
M-renkaan vaihtoväli pienenee hiukan (toki riippuen käytöstä, 2-t öljystä ja kaasuttimen säädöistä.. yms. yms.) - ei kuitenkaan niin paljoa, että olisi tarvetta vaihtaa alle 80h välein mäntää.

Useimmat 2-tahtiset 125cc crossit käyttää vain yhtä m-rengasta.
Kestää n. 30-60h, ennen kuin on merkittävää ohipuhallusta havaittavissa.
Jotkut ajaa joskus yli 80h, mut silloin ilmenee merkittävä kiinnileikkaus riski.

Niin ja crossipyörät on paljon kovemmassa käytössä kuin katupiikit.
En usko, että vedät kadulla jatkuvasti yli 10,000rpm koneessa.. :lol:

Kierrosherkkyys voi parantua ainakin 1 renkaisella männällä.
Tehot tuskin.

E: Haittaako tuo yhden pykälän muutos välyksessä mitään? Jos otankin ihan 53.98 aiemman 53.99 tilalle? Onko noin pienestä erosta haittaa?

On haittaa.
M-renkaan kesto heikkenee ja sen joutunee vaihtamaan aikaisemmin, koska liian väljällä männällä se kuluu nopeammin.

M-renkaan katkosvälys ei saa olla alle tai yli valmistajan ilmoittaman toleranssin.
Yleensä n. 0.40mm +/- 0.05mm luokkaa.

Jos on enemmän.. männänrengas katkeaa erittäin nopeasti.

Jos taas on vähemmän..
- ohipuhallusta --> kiinnileikkaamis riski
- vähemmän puristuksia ja vähemmän tehoa.. lopulta voi tyhjäkäyntikin kadota liian suuren katkosvälyksen takia

Re: Rotax 122 ja 123

2.7.2015 22:41

53.99 lukee männässä

Osaako kukaan sanoa vastaako 53.95 takomännässä suunnilleen valumännän 53.99 ? :roll:

Noh, taidan tilaukseen laittaa sen yhtä kokoa pienemmän valumännän elikkä 53.98 kun on lähimpänä nykyistä välystä :s , ei sen niin pienestä pykälän muutoksesta luulisi niin paljon ottavan itseensä ennen aikojaan

E: Unohtui, elikkä takomäntähän tarvitsee suuremman välyksen, sillä sen lämpölaajeneminen on suurempaa kuin tavallisen valumännän, tätä tietoa etsin että paljonko tällöin vaadittava välys on :D