Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Rotax 122 ja 123

8.5.2015 14:36

Voi olla myös kytkimen koneenpuoleinen vipu tai sitten alasäädön tappi löystynyt/kulunut

Re: Rotax 122 ja 123

8.5.2015 16:19

tomi7500 kirjoitti:Aika lailla varmasti kytkimen painelevy. Itellä oli sama ongelma viime syksynä, jolloin kytkin ei ottanut ollenkaan ja luulin että vaijeri poikki. Katoin vaijerin ja se oli kunnossa joten avasin kytkinkopan jolloin huomas että kytkimen tappi oli kuluttanut painelevyn kuulan ympäriltä.
Pitäskö sen kuulan olla aivan tiukasti siinä kiinni? Kun mulla se helisi sielä tai teki semmosta pientä liikettä, sielä painelevyn sisällä? Ja oli semmoset pikkusen rososet reunat siinä painelevyssä.että pitääkö tuo "painelevy" nyt uusia? :D Mistä hommasti uuden ja millä hinnalla? :eek:

Re: Rotax 122 ja 123

8.5.2015 18:04

Tiukasti kuuluu olla kiinni, mutta kuitenkin pitää pyöriä paikoillaan. NPM tilasin silloin, maksaa noin 90e. Kannattaa tarkistaa kytkimen moottorinpuolen vivun kierteet ja siinä kiinni olevan tapin kuluneisuus samalla.

Re: Rotax 122 ja 123

10.5.2015 17:01

Onko uudenmallin euro 3 räsässä (07) kuristuksia paisarissa?

Re: Rotax 122 ja 123

10.5.2015 21:53

Mistä vois johtua että ku tänää vaihoin tt räsään 2radin "kisakannen" ni lämpenee kone aikas nopeesti (ennen ollu max 3 pykälää nyt normiajossa 4-5) ja jos esim motarilla ajaa ni menee 6. pykälään ja ylikuumenemisvalo syttyy? Niin ja kytkimen ku laittaa pohjaan ni kierrokset jää leijumaan sinne 5000 ja yritin sitte imukaulan ruuveja kiristellä ni sain sitte sen vääntymää paskaks ku liian kireelle laitoin :D mut oisko tolle kierrosten leijumiselle muuta syytä ku imuvuoto ja mistä toi ylikuumenemine vois johtuu? Tehoo ainaki tuli lisää iha reippaasti ton uuden kannen myötä :D

Re: Rotax 122 ja 123

10.5.2015 21:54

luxus16 kirjoitti:Onko uudenmallin euro 3 räsässä (07) kuristuksia paisarissa?

Juu

Re: Rotax 122 ja 123

11.5.2015 15:46

Ei löytyis kuvaa millaset kurit siellä paisarissa on? :D

Re: Rotax 122 ja 123

11.5.2015 17:34

Alkukäyrässä, paisarissa ja ehkä vielä just ennen välipillin alkua. Palasiks pitää putki rälläkällä vetää jos tyhjentää haluut.
Kuri on sellane "mato" verkkomainen katalysaattori.

tuosta näkeepi. Alkukäyräki kanttii tarkastaa ja helppoki on. Tuollane mato ite paisarin keskel piilottelee
E: kuva topiccii suoraa Kuva

Re: Rotax 122 ja 123

11.5.2015 22:28

Viime viestissä oleva avattu paisari ei ole euro3-mallia, vaan euro2. Euro3-paisarissa on sas-venttiilin putki ja kaksi katalysaattoria, toinen alkukäyrässä jonka myös näkee selvästi sen levikkeestä, ja toinen keskellä paisaria joka myös jatkuu aina paisarin ja välipillin liitoskohdan seudulle, euro2-paisarissa katalysaattori on vain tuossa keskellä eikä jatku välipillille asti. Myös jonkinlainen tukilevyke löytyy katalysaattorin ympäriltä euro3-malleissa, kannattaa avata siis noin keskeltä sekä aivan paisarin lopusta niin saa sen siisteimmin ulos.

Re: Rotax 122 ja 123

11.5.2015 22:44

Moro! Avasin tuossa viikonloppuna räsästä (-04) kytkinkopan ja vaihdoin tiivisteen kun vuosi öljyä aikas paljon. Tämän jälkeen pyörä on ruvennut ''tärisemään'' 6-7 tonnista ylöspäin paljon enemmän kuin aikaisemmin. Eli tyhjäkäynnillä ja pienillä rpm ei tunnu juurikaan, mutta suuremmilla kierroksilla rupeaa tuntumaan todenteolla perseessä asti :eek: . Kone kuitenkin kiertää normaalisti sen 10t ja kiihtyy. Mikä vois olla?

Re: Rotax 122 ja 123

12.5.2015 6:47

Moottorin kiinnikkeet?

Re: Rotax 122 ja 123

12.5.2015 7:36

Väisä kirjoitti:Viime viestissä oleva avattu paisari ei ole euro3-mallia, vaan euro2. Euro3-paisarissa on sas-venttiilin putki ja kaksi katalysaattoria, toinen alkukäyrässä jonka myös näkee selvästi sen levikkeestä, ja toinen keskellä paisaria joka myös jatkuu aina paisarin ja välipillin liitoskohdan seudulle, euro2-paisarissa katalysaattori on vain tuossa keskellä eikä jatku välipillille asti. Myös jonkinlainen tukilevyke löytyy katalysaattorin ympäriltä euro3-malleissa, kannattaa avata siis noin keskeltä sekä aivan paisarin lopusta niin saa sen siisteimmin ulos.


Joo kiitti paikkauksesta :D . Ite säxä miehii oon mut koetin äkkii jeesaa :lol:

Re: Rotax 122 ja 123

12.5.2015 7:41

Spizzez kirjoitti:Moro! Avasin tuossa viikonloppuna räsästä (-04) kytkinkopan ja vaihdoin tiivisteen kun vuosi öljyä aikas paljon. Tämän jälkeen pyörä on ruvennut ''tärisemään'' 6-7 tonnista ylöspäin paljon enemmän kuin aikaisemmin. Eli tyhjäkäynnillä ja pienillä rpm ei tunnu juurikaan, mutta suuremmilla kierroksilla rupeaa tuntumaan todenteolla perseessä asti :eek: . Kone kuitenkin kiertää normaalisti sen 10t ja kiihtyy. Mikä vois olla?


No kokeilitko laittaa ohjekirjan mukasii öljyi ku sitä pohit aiemmin :D ? En tosin usko että siitä olis tollai kiinni. Ei öljyjen pitäs vaikuttaa tollasee tärinään niin dramaattisesti. Alkoko tärinä heti kun olit tiivisteen vaihtanu? Edelleen epäilisin että tasapainoakselin rattaat menny/ siel jotai vikaa :roll: . Toinen mahdollisuus on myös ne koneen kiinnikkeet. Tarkastappa ne ja kato samalla että kiristit kaikki koneenkin pultit ettei jääny joku kohta vähä löysäks josta vois resonoida

Re: Rotax 122 ja 123

12.5.2015 9:32

Kiitos vastauksista pitää ilmeisesti avata uudelleen vielä ja kattoa nuo rattaat yms kiinnitykset :( Öljyt vaihdoin muttei korjannut ongelmaa, vähän tasasi tärinää kuitenkin :roll:

Re: Rotax 122 ja 123

12.5.2015 13:44

Niiden rattaiden pitää sit olla tietyl taval kohdistettuna niiden merkkien avulla. Mä en osaa siinä kohdistuksessa neuvoo tarkemmin että kysy siinä asias joltain muulta :roll: