Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Rotax 122 ja 123

18.5.2011 21:57

Kyllä noi stefatkin kestää aika saatanan kuumia lämpötiloja ;)

Pätkimis ongelma

21.5.2011 0:07

Mikä vikana?
Kone kylmänä/lämpimänä toimii hyvin, kiihtyy, keulii ja kulkee normaalisti.
Kun kone käy kuumempana esim. stuntatessa, keskikierroksilla pyörä pätkii ja kun pätkimisen yli pääsee niin pyörä tukehtuu.
Motarilla lyhyenkin vingutuksen jälkeen kone menee aivan tukkoon kaikilla kierrosalueilla ja myös äänet kovenevat.
Eli kone kylmänä/lämpimänä toimii kuin unelma mutta kuumana alkavat ongelmat, kun pyörän antaa jäähdytellä jonkun aikaa toimii normaalisti.

Aprilia sx 125 -08. tyhjennetty putki, rave 1, kaasarin osat (säädetty liikkeesä), br10eg,
rave -kunnossa
tulppa -kunnossa

-kiitos vastanneille.

Re: Rotax 122 ja 123

22.5.2011 11:21

Mistähän mahtaa johtua, kun ajaa alle 4tonnin kierroksilla ja painaa kaasun pohjaan niin mooaa? Sisään ajoa ajettu 150km ja toiminut normaalisti mutta yht äkkiä rupesi ajosta tekemään tuota.

Re: Rotax 122 ja 123

22.5.2011 16:31

Tuli tuo männänvaihto tosiaan suoritettua tuohon -04 vuoden RS:ään, mutta nyt kun tänään koitin laittaa käyntiin niin eipä hurahda. Tulpan reiästä jos pistää bensaa niin käy sen aikaa mitä sylkässä riittää se bensa, mutta sitte sammuu. Ryypylläkään ei lähde. Mikähän voi olla?

Mistä mahdollisesti huomaa että olis jäähdtinnesteet menny sylkkään? just tunti sitten valuttelin nesteet sisään eikä pinta oo vielä vajonnu säiliössä, eikä pakokaasustakaan kerkiä näkemään onko se valkosta kun ei käy kun pari sekuntia.

Hjälpa mig! :roll:

E: Lähtihän se käyntiin! Piti laittaa tulpanreiästä bensaa vähän enempi ja pyöräyttää konetta pari kierrosta niin sitten lähti. Nyt vaan tyhjäkäynnillä vähän vaeltaa noi kierrokset, mikäs siinä oikein on?

Kaasarin säädöt on samat kun ennenkin kesäisin ja silloin kävi tyhjäkäyntiä n. 1400rpm, mutta nyt hamuilee siinä 2000rpm paikkeilla ja alkaa hetken päästä nousemaan sinne +3000rpm eikä tule alas kuin ryypyllä.

Tää kaasarin henkimaailma on ollu aina se vihoviimenen juttu mulle, kun tuntuu että vaikka kuinka säätämällä säätää niin ei natsaa kohdilleen. Olisko joku teistä senverran ystävällinen että heittäis vinkkiä? :s

E2: Kokeilin sitä imuvuodon selvitys-kikkaa, että kierroksia ja sitten tyhjäkäynti kokonaan pois niin pitäs sammua kun päästää kaasun. Paskat se mihinkään sammunu, oli tk-ruuvi hyvin monta kierrosta auki ja silti kävi tyhjää yli 2000rpm. Uudet tiivisteet laitoin männänvaihdon yhteydessä siihen läppärungon ja sylkän väliin, mutta siinä imukaulan ja läppärungon välissä oli semmonen muovilevy jossa o-rengas tiivisteenä. arvatenkin noista jompi kumpi sitten kusee? tiivisteliimaa väliin? vai voiko olla sylinterin alatiiviste joka tuon aiheuttaa?

Apuja nyt kaivattais tosi nopeeta kun pyörä menee ens viikonloppuna uudelle omistajalle eikä sitä paskana voi myydä!

Re: Rotax 122 ja 123

22.5.2011 21:11

Andy-Boy kirjoitti:T
Kaasarin säädöt on samat kun ennenkin kesäisin ja silloin kävi tyhjäkäyntiä n. 1400rpm, mutta nyt hamuilee siinä 2000rpm paikkeilla ja alkaa hetken päästä nousemaan sinne +3000rpm eikä tule alas kuin ryypyllä.

Itsellä -07vm räsä ja tekee aikalailla samaa. Kone kuumana kierrokset siellä +3000, joskus saattaa laskea sinne alle 2K kun hurauttaa kaasua. Kylmänä / haaleana toimii hyvin. Tänään yritin säätää seosruuvia, mutta ei paljoa auttanut. Voisi ehkä huomenissa laittaa lisää kiinni (rikkaammalle). Muuten kyllä hyvin pelaa eikä muita ongelmia kyllä ilmene kuin ainoastaan tuo tyhjäkäynti hieman korkeampi kone kuumana.

E. Tyhmä kysymys, mutta onhan se seosruuvi nyt siinä tyhjäkäynti letkun/mötikän oikealla puolella? :lol: Etten vaan ole väärää ruuvia kääntänyt? Ei nimittäin räsän kaasari hallussa ole.

Re: Rotax 122 ja 123

29.5.2011 20:09

täydellistä tiiviste sarjaa ostamassa niin onko eroja muualla kun sylinterin ala tiiviste? näyttäis lohkojen välinenkin tiiviste olla erilainen?? onko muut huomannu samaa?

Ja sitte miten toimii joku tiiviste massa lohkojen välissä? mitä pitää asentaessa ottaa huomioon?

Re: Rotax 122 ja 123

31.5.2011 11:56

122 ja 123 mallin pytyn ja lohkojen tiiviste on hieman erilainen. tiivistemassa sopii hyvin, kunhan muistaa vain puhdistaa pinnat hyvin ennen asennusta. toisaalta mieluummin oikea tiiviste kuin massaa koska sitä on inhottava aukoa jos alkaa vuotamaan :roll:

Re: Rotax 122 ja 123

1.6.2011 11:18

Mikähän mahtaa olla menossa rikki kun jokin kolisee tyhjäkäynnillä mootttorissa ja kun painaa kytkimenpohjaan kolina hiljenee? Olisiko menossa se kytkimen mikälie laakeri hässäkkä?

Re: Rotax 122 ja 123

1.6.2011 12:00

Kytkin vapaana tuppaa aina pitämään tietynlaista kolinaa / sivuääntä tyhjäkäynnillä verrattuna jos kytkinkahvan vetää pohjaan. Tietenkin jos aivan yhtäkkiä alkanu moista ääntä pitämään niin kytkintä auki ja katsomaan missä vika.

Re: Rotax 122 ja 123

1.6.2011 12:12

khor kirjoitti:Kytkin vapaana tuppaa aina pitämään tietynlaista kolinaa / sivuääntä tyhjäkäynnillä verrattuna jos kytkinkahvan vetää pohjaan. Tietenkin jos aivan yhtäkkiä alkanu moista ääntä pitämään niin kytkintä auki ja katsomaan missä vika.


Eli siis ei syytä huoleen, mutta voisihan sitä toki avata ja tarkistaa kun ei vissiin kovin iso homma ole.

Re: Rotax 122 ja 123

1.6.2011 19:14

.... mikäs sitten neuvoksi ku kierteet meni siitä missä se laippa on kii? siis tarkotan sylinteristä meni kierteet? miten voi olla mahdollista?!?!?!!? pystyyko jotenki paikkaamaan ja tekee uusia kierteitä? ja paljon uusi sylinteri maksaa? ja paljo käytetty?

Re: Rotax 122 ja 123

2.6.2011 0:56

Ensinnäkin rauha. Niitä kysymys- ja huutomerkkejä ei tarvi laittaa viestiä täyteen. :D Ja sit toiseksi http://lmgtfy.com/?q=Rotax+122+sylinteri . Se ei ole niin hankalaa...

Re: Rotax 122 ja 123

9.6.2011 21:55

Mikä rotax on Aprilia rs 125 vm. 1997? Ja malli taitaa olla extrema

Re: Rotax 122 ja 123

10.6.2011 13:29

123, vuodesta -99 eteenpäin kaikissa on 122.

Re: Rotax 122 ja 123

10.6.2011 17:00

edetyss kirjoitti:Mikä rotax on Aprilia rs 125 vm. 1997? Ja malli taitaa olla extrema
Shatter kirjoitti:123, vuodesta -99 eteenpäin kaikissa on 122.


Tulipahan sitte huomattua että omaan menopeliin on vaihdettu moottori ;) Eli Rotax 122 on. Haluttais nyt tietenki tietää et minkä vuosimallisesta katiskasta on kyse :)