Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

25.10.2009 16:16

En päde seossuhteeseen yhtään enempää kun et nyt ollenkaan tajua.

Sten kirjoitti:Kumminkin kone joutuu tekemään töitä sen seoksen eteen kun se repii sitä seosta kuristetusta hiirenkolosta. Ja jos tuorevoitelu on imukaulassa, ennen kuria voi voitelu hieman kärsiä.
Esimerkkinä ilmastointikanavat joissa suurin virtaus nopeus on keskellä kanavaa, johtuen seinien kitkakertoimesta ja jos tähän lisätään pykällys niin virtaukset sekoittuvat ja koneelle menevä ilma ei ole "suoraa" johon yleensä pyrittän. Pykällys saatta heikentää voitelua.
Isompi on vapaampi ja näin ollen kevyempi toiminnan kannalta.


Pyysin selittämään että mitenniin se joutuu tekemään töitä sen voitelunsa eteen? Samallalaillahan se saa sitä seosta jossa on tismalleen sama prosentuaalinen määrä öljyä kuin mitä tt:nä, se vain saa sitä vähemmän johtuen ilman vähyydestä. Eli vastaa samaa kuin ajaisit osakaasulla, tällöinkin ilman virtausta kuristetaan juunou?

Ei se öljy siihen imukanavan pykällykseen kiinni jää. Ja mitä ihmettä tarkoitat että isompi vapaampi ja kevyempi toiminnan kannalta? Ajattele jälleen tilannetta että ajat osakaasulla.

Sten kirjoitti:Kuri vehkeessä sitä voimaa ei ole läheskään yhtäpaljon kuin tt jollin Vaihteisto/voimansiirto rasittuu enemmän jos käyttäjä ei tätä huomioi ajotavassa kone voi pisemmän päälle osoittaa mieltään.


Entä mitä tarkoitat tällä? Toki jos käyttäjä on hölmö, niin hän saattaa kuristetussa luistattaa enemmän kytkintä kuin täysitehoisessa, jolloin kytkin on päällimmäisenä kulumassa. Muuten en kyllä keksi että miten se voimansiirto siitä vähemmästä vaikuttavasta voimasta rasittuisi enemmän. Enkä kyllä näe muutenkaan mitään mieltä ruveta muuttamaan tilannetta niin että kurivehkeellä ajaa idiootti ja tt:llä järkevä ja näitten perusteella lähteä koneen käyttöikää vertailemaan.

Järki hoi.

25.10.2009 18:50

Tume34 kirjoitti:En päde seossuhteeseen yhtään enempää kun et nyt ollenkaan tajua.

Sten kirjoitti:Kumminkin kone joutuu tekemään töitä sen seoksen eteen kun se repii sitä seosta kuristetusta hiirenkolosta. Ja jos tuorevoitelu on imukaulassa, ennen kuria voi voitelu hieman kärsiä.
Esimerkkinä ilmastointikanavat joissa suurin virtaus nopeus on keskellä kanavaa, johtuen seinien kitkakertoimesta ja jos tähän lisätään pykällys niin virtaukset sekoittuvat ja koneelle menevä ilma ei ole "suoraa" johon yleensä pyrittän. Pykällys saatta heikentää voitelua.
Isompi on vapaampi ja näin ollen kevyempi toiminnan kannalta.


Pyysin selittämään että mitenniin se joutuu tekemään töitä sen voitelunsa eteen? Samallalaillahan se saa sitä seosta jossa on tismalleen sama prosentuaalinen määrä öljyä kuin mitä tt:nä, se vain saa sitä vähemmän johtuen ilman vähyydestä. Eli vastaa samaa kuin ajaisit osakaasulla, tällöinkin ilman virtausta kuristetaan juunou?

Ei se öljy siihen imukanavan pykällykseen kiinni jää. Ja mitä ihmettä tarkoitat että isompi vapaampi ja kevyempi toiminnan kannalta? Ajattele jälleen tilannetta että ajat osakaasulla.

Sten kirjoitti:Kuri vehkeessä sitä voimaa ei ole läheskään yhtäpaljon kuin tt jollin Vaihteisto/voimansiirto rasittuu enemmän jos käyttäjä ei tätä huomioi ajotavassa kone voi pisemmän päälle osoittaa mieltään.


Entä mitä tarkoitat tällä? Toki jos käyttäjä on hölmö, niin hän saattaa kuristetussa luistattaa enemmän kytkintä kuin täysitehoisessa, jolloin kytkin on päällimmäisenä kulumassa. Muuten en kyllä keksi että miten se voimansiirto siitä vähemmästä vaikuttavasta voimasta rasittuisi enemmän. Enkä kyllä näe muutenkaan mitään mieltä ruveta muuttamaan tilannetta niin että kurivehkeellä ajaa idiootti ja tt:llä järkevä ja näitten perusteella lähteä koneen käyttöikää vertailemaan.

Järki hoi.



"Pyysin selittämään että mitenniin se joutuu tekemään töitä sen voitelunsa eteen?" Tuota en nyt ymmärrä, että missä välissä olet pyytänyt.
"Ja voiteluunkin voidaan vaikuttaa."
Ja mitä ajat takaa tuolla voitelulla, lisää öljyä koneeseen ja rasvaisempi palo?

En tarkoita voimansiiroon rasituksella levyjen kulumista, sehän on luonnollista ja jälleen ajotapaan liittyvä asia. Vaan väännättämistä turhanisolla vaihteella, esim mäkeen ja todellakin kuski voi olla tyhmä ja edelleen jos ajotapa on sama,rauhallisuus ym.

Äkkiähän se TT on paskana ja romurautaa jos sillä pommittaa meneen verrattuna rauhalliseen ajoon. Eikä se TT=viisas ja Kuri= nuija liity tähän.
Ei TT tarkoita sitä että se kaikki teho otettaan reservistä,vaan vaadittu määrä tilanteen mukaan.
Kone käy pirteenä eikä ahdista mistään kulmasta.

Kun TT saa enemmän polttoainetta se vaatii vähemmän kierroksia tietylle nopeudelle.
Jos siellä on kurilevy joutuu kone kiertämään enemmän jolloin mäntä hinkkaa pyttyä enemmän, työvaiheessa ei ole riittävästi voimaa(90 vauhtia TT esim 6000kier ja kurilla esim7000kier).
Mäntä kuluu enemmän, ainakin teoriassa.
Se on totta osakaasun suhteen, sen ymmärrän täysin mitä sillä ajat takaa ja se liittyy TT:hen.

Perjaatteessa se voimasiirto ja laakerit ei liity tänne vaan itse mäntä ja sen kuluminen eli tuppaa tulemaan muuta asiaa tänne, pahoittelen :s
Ja muista tume pysyä rauhallisena, tämä on keskustelua josta etsitään eri näkökulmia ja opitaan asioita ja myönnän että en ole mikään asiantuntia/väitöskirjan tekiä.

Palaan alkuperäiseen asiaan, eli miksi vaihtaa mäntää.
Mitä enemmän kierroksia sen enemmän ne m-renkaat liikku niiden urissa ja väljyyttä tulee.
Myös lämmön vauhtelu rasittaa alumiinin rakennetta jolloin se saattaa heiketä.
Vaikka se näyttääkin lähes uudelta 12tkm jälkeen niin voi siinä ilmetä rakenteissa joitakin muutoksia mutta en osaa sanoa millaisa. Myös siihen kohdistuva voima vaikuttaa.
Ja kun ne urat kuluu niin liike ja kuluminen edelleen kasvaa.

Metallihan väsyy värinästä ja liikkeestä jolloin se kovenee/karkenee, mahdollinen sitkeys heikkenee.
Ja jälleen pelkkiä teorioita ja mielikuvia, mutta näin voisi olla. :roll:

25.10.2009 19:32

Sten kirjoitti:En tarkoita voimansiiroon rasituksella levyjen kulumista, sehän on luonnollista ja jälleen ajotapaan liittyvä asia. Vaan väännättämistä turhanisolla vaihteella, esim mäkeen ja todellakin kuski voi olla tyhmä ja edelleen jos ajotapa on sama,rauhallisuus ym.


Ööh eikös sillä TT-vehkeelläkin voi "väännättää" liian isolla vaihteella ja ylämäkeen ja vastatuuleenkin vielä? Ja sitten se ylläri, älä nyt järkyty: TT-vehkeessä myös tällöin vaikuttavat vääntövoimat ovat suuremmat ;).

Sten kirjoitti:Äkkiähän se TT on paskana ja romurautaa jos sillä pommittaa meneen verrattuna rauhalliseen ajoon. Eikä se TT=viisas ja Kuri= nuija liity tähän.
Ei TT tarkoita sitä että se kaikki teho otettaan reservistä,vaan vaadittu määrä tilanteen mukaan.
Kone käy pirteenä eikä ahdista mistään kulmasta.


Ööh jos ajat kuristetulla ja esimerkiksi kiihdytystilanteessa käytät sen tarjoamat kaikki 11kW, niin miten se eroaa tästä spekuloimastasi tilanteessa että TT-vehkeellä kiihdytät osakaasulla ja käytät taas vaikkapa saman 11kW? Vaikuttavat voimat yhtäsuuret, ei se kurivehkeen 11kW ole täystehon osakaasulla antamaa 11kW kummempi.

Sten kirjoitti:Kun TT saa enemmän polttoainetta se vaatii vähemmän kierroksia tietylle nopeudelle.
Jos siellä on kurilevy joutuu kone kiertämään enemmän jolloin mäntä hinkkaa pyttyä enemmän, työvaiheessa ei ole riittävästi voimaa(90 vauhtia TT esim 6000kier ja kurilla esim7000kier).
Mäntä kuluu enemmän, ainakin teoriassa. Se on totta osakaasun suhteen, sen ymmärrän täysin mitä sillä ajat takaa ja se liittyy TT:hen.


Siis häh? Mitenkä se kuristus nyt pystyy vauhdin ja kierrosluvun suhdetta muuttamaan mitenkään? Mitä helvettiä? Kyllähän siinä kuristetussa ja tt-vehkeessä on tismalleen sama kierrosluku esim.90km/h vauhdeissa jos välityksiin ei kosketa.

Osakaasu liittyy tähän siten että se imukanavan kuristuksen vaikutus on tismalleen sama kuin ajaa osakaasulla; koneeseen menevä ilmamäärä on vähäisempi kuin mitä se voisi ottaa.

Sten kirjoitti:Perjaatteessa se voimasiirto ja laakerit ei liity tänne vaan itse mäntä ja sen kuluminen eli tuppaa tulemaan muuta asiaa tänne, pahoittelen :s
Ja muista tume pysyä rauhallisena, tämä on keskustelua josta etsitään eri näkökulmia ja opitaan asioita ja myönnän että en ole mikään asiantuntia/väitöskirjan tekiä.


Jep, ja tähän mennessä et ole kyennyt tarjoamaan muuta kuin pakopuolen kuristuksen tueksi väitteelle, että kuristettu kuluttaa enemmän mäntää. Tämänhän myönsinkin jo.

Tähän asti minun on ollut vaikea yrittää laajentaa näkökulmaani viestiesi perusteella, nekun ovat sisältäneet aika perusteellisia virheitä.

Loppuviestiisi en näe syytä kommentoida, koska oikeilla jäljillä olet.

25.10.2009 20:22

Siis häh? Mitenkä se kuristus nyt pystyy vauhdin ja kierrosluvun suhdetta muuttamaan mitenkään? Mitä helvettiä? Kyllähän siinä kuristetussa ja tt-vehkeessä on tismalleen sama kierrosluku esim.90km/h vauhdeissa jos välityksiin ei kosketa.

Olen kyllä sitä mieltä että kuri vehje vaatii enemmän kierroksia tiettyyn nopeuteen, 90 voi olla turhan alhainen johonka saattaa kurivehje pystyä samoilla kierroksilla.
Pakkohan sen on olla niin että mitä enemmän voimaa siellä pytyssä on sitä voimakkampi on palo jolloin ei vaadita niin paljoa kierroksia(ja kyllä laakerit ottaa vastaan suuremman rasitteen), mutta voi olla että sekoitan asian eri pakoputkien vääntöön jolloin homma karkaa käsistä. Ja myönnän että sulla on paremmat kortit :D

Ööh eikös sillä TT-vehkeelläkin voi "väännättää" liian isolla vaihteella ja ylämäkeen ja vastatuuleenkin vielä? Ja sitten se ylläri, älä nyt järkyty: TT-vehkeessä myös tällöin vaikuttavat vääntövoimat ovat suuremmat ;).
Jep. Mutta äkkiä vois todeta että TT:n laakerit kuluu ja Kurin voimansiirto rasituu jos sen vie liian pitkälle/vaatii liikaa ja taas menee väärään aiheeseen.

Ja kyllä olen TT kannalla edelleen :D

Mites se varsinainen aihe "miksi vaihtaa mäntää"?
Onko sulla mitään näkemyksiä sen suhteen?

25.10.2009 20:37

Sten kirjoitti:Olen kyllä sitä mieltä että kuri vehje vaatii enemmän kierroksia tiettyyn nopeuteen, 90 voi olla turhan alhainen johonka saattaa kurivehje pystyä samoilla kierroksilla.
M i t ä h e l v e t t i ä ?
Tuo sun väittämä on ainoastaan pätevä, jos tarkoitat, että kuristetulla joutuisi ajamaan pienemmällä vaihteella ja siten suuremmilla kierroksilla nopeutta x, kuin täysitehoisella.

25.10.2009 20:51

Mikko* kirjoitti:
Sten kirjoitti:Olen kyllä sitä mieltä että kuri vehje vaatii enemmän kierroksia tiettyyn nopeuteen, 90 voi olla turhan alhainen johonka saattaa kurivehje pystyä samoilla kierroksilla.
M i t ä h e l v e t t i ä ?
Tuo sun väittämä on ainoastaan pätevä, jos tarkoitat, että kuristetulla joutuisi ajamaan pienemmällä vaihteella ja siten suuremmilla kierroksilla nopeutta x, kuin täysitehoisella.


Joo siihen olen asian sekoittanut, myönnän kyllä erheeni :s
Ja kyllä kun tarkemmin alan ajattelemaan niin ei sillä kurilevyllä ole mitään vaikutusta kulumiselle.
Sehän on tosiaan verrattavissa TT:n jossa kaasu on puolilla verrattuna kuriin ja kaasu auki, näin karkeasti. :P

mäntä

19.3.2010 16:02

miksi kuuluu vaihtaa mäntä? eiköö pelkkä männän rengas ja männän laakeri riitä? :)

19.3.2010 17:46

lolppu kirjoitti:miksi kuuluu vaihtaa mäntä? eiköö pelkkä männän rengas ja männän laakeri riitä? :)


Jos kuvitellaan, että männänvaihtoväli on 12k.. Niin voithan vaihtaa vaikka männänrenkaan/t vaikkapa 6k.. Sehän tuo lisäpotkua ja kisasuutta vehkeeseenn wutt. Useimmiten vaan ei ihmiset jaksa vaihtaa männärenkaita mihinkään vehkeeseen, vaan aina vaihdetaan kokosarja..

19.3.2010 17:50

Decide kirjoitti:Useimmiten vaan ei ihmiset jaksa vaihtaa männärenkaita mihinkään vehkeeseen, vaan aina vaihdetaan kokosarja..

Siinä samoilla tulillahan sen koko satsin vaihtaa, kerta paikat on auki otettu. :)

22.3.2010 12:51

Yhdyn. Uusin kaiken männästä männänsokkiin tossa rempassa mikä juur menossa ;) Vaikka neulalaakeri ja männäntappikin kuin uusia.

10.6.2010 23:54

Miksi männänvaihto on tarpeellinen? Miksi mäntä kuluu 2t pyörässä eikä 4t pyörässä? Jos mietitään esim moottorisahaa,kylmänä käyntiin ja heti kierrokset noin 13000 rpm,ei leivo,seokset on mitä on. Joten miksi mäntä kuluu/joutuu vaihtamaan? Mikä ero on 2t ja 4t pyörän voitelussa jos kerran kuluu mäntä niin paljon? Ei tarvii raiskata. Asiallista keskustelua. Tiedän että kotari räjähtää jos et vaihda mäntää. 8o :roll: :nolo: :nörtti: :idea: ;)

12.6.2010 18:00

Niin ja jos mietitään että männän kuluminen johtuu tästä. Kun metalli koskettaa metallia, se kuluu. Kuluminen johtuu mikroskooppisten piikkien koskettaessa toisiaan ja repiessään tosiaan irti. Tämä synnyttää kitkaa joka taas tuottaa lämpöä. Lämpö muuttaa metallikappaleiden kokoa lämpölaajenemisen takia. Männän suurentuessa sylinterissä nopeammin kuin sylinteri johtaa siihen, että mäntä on isompi kuin sylinterin reikä. Tätä kutsutaan kiinnileikkaamiseksi, tarkemmin lämpöleikkaantumiseksi. Männän ja sylinterin ollessa samaa materiaalia kappaleet hitsautuisivat toisiinsa lämpötilan noustua tarpeeksi.
Eli kaiken järjen mukaan jos pytty väljistyy sen 0.000000001mm männä kuluminen loppuu?
http://www.motot.net/wiki/2-t_moottoripyörä_ja_öljyt
Todistakaa minulle että mäntä pitää vaihtaa.

12.6.2010 19:51

juudso kirjoitti:Todistakaa minulle että mäntä pitää vaihtaa.

Mitäpä jos kokeilet todistaa itse itsellesi; jätä mäntä vaihtamatta ja katso mitä käy - vai käykö mitään.

12.6.2010 20:29

juudso kirjoitti:Niin ja jos mietitään että männän kuluminen johtuu tästä. Kun metalli koskettaa metallia, se kuluu. Kuluminen johtuu mikroskooppisten piikkien koskettaessa toisiaan ja repiessään tosiaan irti. Tämä synnyttää kitkaa joka taas tuottaa lämpöä. Lämpö muuttaa metallikappaleiden kokoa lämpölaajenemisen takia. Männän suurentuessa sylinterissä nopeammin kuin sylinteri johtaa siihen, että mäntä on isompi kuin sylinterin reikä. Tätä kutsutaan kiinnileikkaamiseksi, tarkemmin lämpöleikkaantumiseksi. Männän ja sylinterin ollessa samaa materiaalia kappaleet hitsautuisivat toisiinsa lämpötilan noustua tarpeeksi.
Eli kaiken järjen mukaan jos pytty väljistyy sen 0.000000001mm männä kuluminen loppuu?
http://www.motot.net/wiki/2-t_moottoripyörä_ja_öljyt
Todistakaa minulle että mäntä pitää vaihtaa.


Jos olet joskus sattunut kaksitahtikoneen pyttyä näkemää sisältäpäin niin tiedät että sen sylinterin vaippa on täynnä aukkoja. Nämä aukot aiheuttaa taasen kulumista etenkin männänrenkaisiin.

Myöskin mekaaninen kestävyys kannattaa huomioida männällä. Esim. esillä ollut 12 000km tarkoittaa melkoisen montaa kertaa ylösalas-rumbaa männälle.

13.6.2010 19:57

Tume34 kirjoitti:
juudso kirjoitti:Niin ja jos mietitään että männän kuluminen johtuu tästä. Kun metalli koskettaa metallia, se kuluu. Kuluminen johtuu mikroskooppisten piikkien koskettaessa toisiaan ja repiessään tosiaan irti. Tämä synnyttää kitkaa joka taas tuottaa lämpöä. Lämpö muuttaa metallikappaleiden kokoa lämpölaajenemisen takia. Männän suurentuessa sylinterissä nopeammin kuin sylinteri johtaa siihen, että mäntä on isompi kuin sylinterin reikä. Tätä kutsutaan kiinnileikkaamiseksi, tarkemmin lämpöleikkaantumiseksi. Männän ja sylinterin ollessa samaa materiaalia kappaleet hitsautuisivat toisiinsa lämpötilan noustua tarpeeksi.
Eli kaiken järjen mukaan jos pytty väljistyy sen 0.000000001mm männä kuluminen loppuu?
http://www.motot.net/wiki/2-t_moottoripyörä_ja_öljyt
Todistakaa minulle että mäntä pitää vaihtaa.


Jos olet joskus sattunut kaksitahtikoneen pyttyä näkemää sisältäpäin niin tiedät että sen sylinterin vaippa on täynnä aukkoja. Nämä aukot aiheuttaa taasen kulumista etenkin männänrenkaisiin.

Myöskin mekaaninen kestävyys kannattaa huomioida männällä. Esim. esillä ollut 12 000km tarkoittaa melkoisen montaa kertaa ylösalas-rumbaa männälle.

Asia on myös näin. En ole pyttyä sisältä nähnyt,mutta mistä johtuu että mäntä kuluu 2t pyörässä eikä 4t?