Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: 2-T tekniikka ja viritys

6.7.2011 20:17

tötsä paikallaan sanoisin 260, kansi kokonaan veks ~290 - 310 pyöräkohtasta.

Re: 2-T tekniikka ja viritys

11.7.2011 8:52

KDXän nesteiden ulossylkemisen syyksi ilmeni hieman kiero kansi, eli pääsi pakokaasut nesteille.
Voiko samaa peltistä kannentiivistettä käyttää uudelleen, kun siinä on se pinnoite tai se.
Voiko pinnoitteen puhdistaa ja pinnoittaa uudelleen tai muuta?

Re: 2-T tekniikka ja viritys

14.7.2011 2:19

Mitäs teoriassa/käytännössä vaatisi jos 2 tahtiin jälkiasentaisi ruiskun.. uusissa 2t kelkoissahan niitä on jo, ajanutkin olen, ihan pirteitä ja vähänkuluttavia. kampiakselin asentotunnistin, ilmamääräanturi, lambda anturi, kaasuläppä, ruiskutussuutin, ohjausyksikkö (megasquirt)?? pystyykö tankkiin sekottamaan sen jälkeen 2tahtia ? ja jos mietitään vielä enemmän hifistelyä niin suoraruiskutus palotilaan, mitä se vaatisi ?

Re: 2-T tekniikka ja viritys

14.7.2011 17:23

Toivotaan, että tuli oikeaan ketjuun.
Elikkä mulla on tällänen 125cc KTM exc ja vaihteet ei pelaa. Jumuttu neloselle ja sitte ei menny enään alaspäin vaihteet. Paikalliset kotari kuskit eipäilivät vaihteistoöljyjä, mutta ne vaihdetiin silti sama vika.
En tämän paremmin osaa selittää, mutta jos joku ymmärsi mistä kiikastaa niin neuvoja otetaan vastaan.

ps. konehan on pakko avata, mutta mutta :D

Re: 2-T tekniikka ja viritys

14.7.2011 18:48

Zedido kirjoitti: Paikalliset kotari kuskit eipäilivät vaihteistoöljyjä, mutta ne vaihdetiin silti sama vika.

:lol: Multa leipo mäntä, pitäskö vaihtaa 2-tahti öljyt...

Njoo. En kotarin mottia tunne mutta eiköhän sieltä vaiheakselin päästä oo menny jotain mikä muuttaa sen alaspäin polkasu liikkeen vaiherummun pyörimiseks.

Re: 2-T tekniikka ja viritys

17.7.2011 21:27

Mikäs on hondas vikana ku pätkii yläkierroksilla ja alkaa booaamaan.. sytytystulppa vaihettu ja koitettu eri arvoisia tulppia ja putsari pesty oikee kunnolla eikä auttanu..

Re: 2-T tekniikka ja viritys

28.7.2011 17:50

sanokaaha et mikä ny on ku tein gasgassiin konerempan ja nyt ei toimi yhtää kaasari? Alakierroksilla toimii mutta kun laittaa kaasun pohjaan niin booaa ja pätkii aivan sairaasti . Ennen toimi ihan samallaisilla keleillä täydellisesti :roll: Ja ei pysy tyhjäkäynnillä yhtään vaikka miten ruuuveja kääntää :nörtti:

Re: 2-T tekniikka ja viritys

28.7.2011 18:07

Itellä oli näsärissä samallailla, mutta alko ihmeellisesti toimii ku vaihoin tulpan ja vähä heiluttelin niitä kaasarin vaijereita :DDD

Re: 2-T tekniikka ja viritys

29.7.2011 14:38

mirå kirjoitti:sanokaaha et mikä ny on ku tein gasgassiin konerempan ja nyt ei toimi yhtää kaasari? Alakierroksilla toimii mutta kun laittaa kaasun pohjaan niin booaa ja pätkii aivan sairaasti . Ennen toimi ihan samallaisilla keleillä täydellisesti :roll: Ja ei pysy tyhjäkäynnillä yhtään vaikka miten ruuuveja kääntää :nörtti:


Oisko kaasutin vinossa että pensan pinta huonona?, itellä oli joskus tommosta kun oli kaasutinta irti käyttänyt ja laittanut sitte väärään kulmaan :D

Re: 2-T tekniikka ja viritys

29.7.2011 19:42

Johani kirjoitti:Mitäs teoriassa/käytännössä vaatisi jos 2 tahtiin jälkiasentaisi ruiskun.. uusissa 2t kelkoissahan niitä on jo, ajanutkin olen, ihan pirteitä ja vähänkuluttavia. kampiakselin asentotunnistin, ilmamääräanturi, lambda anturi, kaasuläppä, ruiskutussuutin, ohjausyksikkö (megasquirt)?? pystyykö tankkiin sekottamaan sen jälkeen 2tahtia ? ja jos mietitään vielä enemmän hifistelyä niin suoraruiskutus palotilaan, mitä se vaatisi ?


Itse harkitsin samaa pari kuukautta sitten ja aika mahdottomalta vaikuttaa ainakin näihin piikkiluokan vehkeisiin.

Tässä näitä itse toteamia syitä.
Tarpeeksi pieniä suuttimia ei tahdo löytyä.
Megasquirtin karttaohjelmistot jne eivät toimi 2tahdissa, vaikka itse MS sitä tukeekin. Eli omat softat pitäisi koodata.
Lambda-anturit ovat erittäin lyhytikäisiä 2tahdeissa. Toisinsanoen pelkästään säätämiseen kuluisi rahaa montasataa euroa jos jotain laajakaistalambdoja hommaisi. En sitten tiedä miten niiden puhdistaminen esim toholla onnistuisi?
Voitelu -> Tankissa olevat öljyt voivat ainakin tehdä hallaa suuttimille. Tämä pelkkää mutua, mutta tuorevoitelunippa imukaulaan/kaasuläpän koteloon niin ongelma ratkaistu?
Kampikammioon ruiskuttaminen muutenkin kuulostaa ideana hiukan hazardilta, kun jos öljyt tulevat yksin erikautta, ne eivät sekoitu bensaan -> Kerrostuu seinämille, ja ruiskutusjakso on niin lyhyt että sekoittuuko ne bensatkaan siellä kampikammiossa kunnolla vai tuleeko huuhteluista epätasaisia.
Ennen läppiä ei ainakaan kannata ruiskuttaa. Tuon joku jossain perusteli sillä että seoksien oikeaksi saaminen olisi vielä hankalempaa.

Kaikin puolin suoraruiskutus palotilaan kuulostaa paljon järkevämmältä idealta. Mahdollisesti oma öljysuutin kampikammioon huolehtimaan voitelusta. Tässä taas tulee ongelmaksi taas tuo suuttimen koko, kun ei näin pieniä vehkeitä löydy suoraruiskutteisena, josta voisi sopivan suuttimen pölliä.

Ja vähän sotkuista tekstiä tuli, mutta severan aikaa noista omista suunnitelmista, että asiat palailivat pikkuhiljaa mieleen, ja varmasti jotakin jäi puuttumaankin.

Re: 2-T tekniikka ja viritys

29.7.2011 20:35

Senhän sais kanteen kiinnitettyä "helposti" jos suorasuihkun tekis

Re: 2-T tekniikka ja viritys

29.7.2011 23:27

Mites noissa aprilian skoottereissa, niissähän on suoraruisku. Mahtaa vaan olla suuttimet hinnoissaan, ja kai niitäkin pari tarvii per pytty. Mitä useampi, sen parempi toisaalta. Ainiin ja 2t-öljy paskoo kuumalanka-ilmamassamittarin kun höyryää koneesta takaisinpäin. Erittäin hyvää kisaöljyä jolla voi ajaa 1% seoksella, laittaa joku 0,8%, kyllä se kestää tunnin pari käyttää, eikä lambdakaan mene niin helposti kuoliaaksi.

Re: 2-T tekniikka ja viritys

30.7.2011 15:58

Tietääkö kukaan mistä voisi saada 30mm kiinafeikkimikuniin TK-suuttimia? Pääsuuttimiakaan ei meinannut löytyä mistään, mutta 5mm Dellorton suuttimet meni.

Seosruuvia säädelty vaikka kuinka paljon, mutta moottori dumppaa melkein samantien jos kiekat pääsevät tippumaan alle kolmentonnin. Säädin tyhjäkäynnin noin 3500 RPM ja pyörä oli täysin ajettava, reagoi kaasuun nopeasti ja tulppa oli maitokahvin värinen ajon jälkeen, eli siis ok?

Kumminkin alle 2000 kierroksen mentäessä kone todellakin alkaa booata samantien ja herää vain jos avaa kaasukahvan puoliksi, ja siltikin käy aluksi hiukan "köhien"

Seosruuvi ei vaikuta yhtään, ennenkuin seokset ovat sitä luokkaa että kone nostaa kiekat itsestään 3K RPM paikkeille. Tällöin ei tyhjäkäynnin kierrosluku säätö enään vaikuta.

Jos ei mistään löydy, niin mistä voisi ostaa jonkun "suutinpora" sarjan? Jossakin näin tuollaisen joskus niin voisi pikkuhiljaa porata isommaksi ja lopettaa siinä kohdassa jossa pyörä kävisi normaalisti.

Re: 2-T tekniikka ja viritys

30.7.2011 16:17

Jos se on kopio mikuni niin eikö siihen muka käy mikunin alkuperäset suuttimet?
SUomesta niitä saa ainakin nakkilasta.

Re: 2-T tekniikka ja viritys

30.7.2011 17:51

Tai multa, http://www.motot.net/talli/osat/id20654/ ;)