Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

14.3.2011 22:21

Itse en säätänyt vaan paikallinen yrittäjä, jossa oli pyörä männän vaihdossa. Eikä kertonut mitään minulle. :eek:

Ja kun en tiennyt, niin laitoin sitte bensan sekaan. :)

14.3.2011 22:25

No sinne bensan sekaan yleensä laitetaan vaan jos tuorevoitelu on kokonaan pois käytöstä, mutta nyt ei varmaa kannata sinne bensaan enää laittaa.

22.3.2011 1:26

tietääkös kukaan vastata että haittaako jos männänlaki käy esim 2mm yli kannentiivsteen, eli jos sorvaa squish aluetta kannesta ja pidentää iskua. ylempi männänrengashan on vasta joskus 3mm päästä männänlaesta että ei mitään vaaraa että renkaat vaurioituis mutta nakuttaako se herkemmin, polttaa kannentiivisteen tai mitään?

http://www.motot.net/galleria/kuva49285/ havannoillistava kuva.
Viimeksi muokannut Johani päivämäärä 23.3.2011 22:50, muokattu yhteensä 1 kerran

23.3.2011 21:19

Luien aluksi hieman väärin. Miksi pidennät iskua? Jos tehoa haluat niin osta tasalaki kansi ja mäntä. Eikö palotila mene tollasen sorvailun seurauksena päin vittua?

23.3.2011 22:29

Soppanestori kirjoitti:Luien aluksi hieman väärin. Miksi pidennät iskua? Jos tehoa haluat niin osta tasalaki kansi ja mäntä. Eikö palotila mene tollasen sorvailun seurauksena päin vittua?


mutta jos huipputehoa on jo riittämiin ja vääntöä haluaa niin lisäiskulla sitähän saa ja pakoaukon yläpuolisella iskutilavuudella. eihän se palotila mene päin vittua, tilavuus pienenee mutta tarvittaessa sitäkin voi sitte sorvata.

eikä detsiin ole tasalakisia mäntiä ja kansia. itte pitää tehdä/teettää jos haluaa :)

24.3.2011 15:07

Entä jos korottaisit sylinteriä alhaalta, siinä yksi tapa eikä tarvitse kantta sorvailla.

24.3.2011 15:16

tiedän, mutta enemmän se tuo lisävääntöä jos se lisäiskulla saatu iskutilavuus tulis pakoaukon yläpuolelle.
3mm ois tarkotus lisätä iskupituutta. 1,5mm mäntä käy akk alempana ja 1,5mm ykk ylempänä. akk tulee ihan hyvä koska vakio iskulla mäntä jää millin kuristamaan huuteluita, joten ei sitä kantta tarvis ku puoltoistamilliä sorvata.

24.3.2011 16:37

Luulis kyllä, ettei tosta mitään haittaa olis, mutta enhän mä mitään tiedä. Miks se kannentiiviste sieltä lähtis falskaamaan? Puristuspainetta taitaa tulla vähän enemmän, kun pakoaukon yläpuolista matkaa on enemmän, mutta ei se nyt mihinkään vaikuta vielä.

Onko jossain toisessa pyörässä käytetty muuten samaa konetta, kuin tossa 200dt wr:ssä? Vai onko niitä sitten ulkomailla niin paljon, että tollasille stroker seteille on kysyntää?

24.3.2011 16:53

Yamaha blaster 200 on samoja sisuskaluja mm.kampura ja siihen on kysyntää.

24.3.2011 21:48

Mitä eroa on NGKn BR9ES ja BR9EG?

24.3.2011 22:34

Alekc kirjoitti:Mitä eroa on NGKn BR9ES ja BR9EG?

http://www.motot.net/wiki/Sytytystulpat

25.3.2011 14:20

Johani kirjoitti:tiedän, mutta enemmän se tuo lisävääntöä jos se lisäiskulla saatu iskutilavuus tulis pakoaukon yläpuolelle.
3mm ois tarkotus lisätä iskupituutta. 1,5mm mäntä käy akk alempana ja 1,5mm ykk ylempänä. akk tulee ihan hyvä koska vakio iskulla mäntä jää millin kuristamaan huuteluita, joten ei sitä kantta tarvis ku puoltoistamilliä sorvata.

Kannattaa huomata, että sylinterin nostamisessa pakoaukkoahan saisi jyrsittyä tarvittavan verran alaspäin. Huuhteluaukot olisi pidemmän aikaa täysin aukikin ja tätä seikkaa ei kannata ihan heti unohtaa. Normaalistihan ne on tätä vain aivan pienen hetken AKK:ssa ja muun ajan mäntä peittää aukkoja enempi/vähempi. Asia kannattaa aina huomioida kun yritetään saada mäntä huuhtelujen alareunan tasalle. Se on hyvin pieni hetki, johon tuolla voidaan oikeasti normaalisti vaikuttaa.

Vääntövoimahan kasvaa pidemmällä iskulla joka tapauksessa, kun kiertokangen alatapin keskipisteestä mitta kampiakselin keskipisteeseen kasvaa. Eli vipuvarsi pitenee. Sekin kannattaa huomioida, että pidemmällä iskulla kasvaa mäntänopeus ja se tasapainottaa suhteellisesti korkeampia aukkoja. Eli jos ajatellaan kierrosluvun olevan samat vakiolla ja stroukatulla, niin pidempiskuisessa aukot aukeaa ja myös sulkeutuu ajallisesti nopeammin. Joten vaikka kammenkulma-asteet kasvaa, suurempi mäntänopeus tekee sen että se vähentää aikaa jossa seos voi aukosta kulkea. Eli tavallaan stroukatessa aukoista tulee matalampia.

Ko. Moottoria tarkemmin tuntematta oma mielipide on, että ensin kannattaisi laskea sylinterin aika-alat kummallakin rakenteella ja tehdä päätöksiä vasta sitten. Melkeinpä kyllä itse korottaisin sylinteriä. Eritoten, jos moottorissa on powervalve pakokanavassa.

Asiaa sivuten. laitetaas..:

Useimpia powervalveja pystyy säätämään toiminnaltaan haluttuun suuntaan. Esim. Yamahan YPVS servoa voidaan huijata elektronisesti vastuksella tai sitten mekaanisesti jos on sorvausmahdollisuus. Jälkimmäisessä tehdään servoon uusi vaijeripää suuremmalla halkaisijalla. Homma on itseasiassa varsin helppo ja kokeiluversion voi tehdä alkuun muovistakin. Suurempi halkaisija pidentää venttiilin liikerataa ja kun se moottorissa säädetään aukeamaan yläkierroksilla täysin auki peittää se alhaalla pakoa tietysti normaalia enemmän. Toimenpide on hyvä jos pakoaukon aika-alaa on kasvatettu sitä suurentamalla. (esim sylinterin nostossa ja aukkoa alaspäin jyrsittäessä)

Etuvastuksella saadaan aikaan sama toiminto huijaamalla servossa olevan potentiometrin vastusarvoa. Kovin suurta muutosta siten ei tosin saa tehtyä. Servon vaijeripään muutoksella saa paljon enemmän asteita aikaiseksi venttiiliin.

Edit: http://www.mediafire.com/?8kl88x9iiubaxiu

toivottavasti kysyn oikeassa paikassa

30.3.2011 14:42

Terve!, elikkä otin pyörän (Derbi Gpr -05) ekaa kerataa tallista tänään ja ihan helpisti se lähti käyntiin. Laiton lähinnä käyntiin sen takia että mulla olis aikeita myydä se ja on hyvä tietää jos se toimii ;) . Ajattelin ajaa talliin sisään taas, kytkin alas ja ykkönen silmään, vaikka kytkin oli pohjassa niin pyörä veti :s siis ei ollut mitään väliä pidinkö kytkintä pohjassa vai ei... onko tietoa mitä tehdä? tai missä on ogelma? kytkinvaijeri on kinni ja olen hinkannut kytkintä 4-5 minuttia ilman tulosta, pyörä on ollu koko talven tallissa ja toimi moitettomasti vielä syksyllä...

30.3.2011 16:27

frank92 kirjoitti:Terve!, elikkä otin pyörän (Derbi Gpr -05) ekaa kerataa tallista tänään ja ihan helpisti se lähti käyntiin. Laiton lähinnä käyntiin sen takia että mulla olis aikeita myydä se ja on hyvä tietää jos se toimii ;) . Ajattelin ajaa talliin sisään taas, kytkin alas ja ykkönen silmään, vaikka kytkin oli pohjassa niin pyörä veti :s siis ei ollut mitään väliä pidinkö kytkintä pohjassa vai ei... onko tietoa mitä tehdä? tai missä on ogelma? kytkinvaijeri on kinni ja olen hinkannut kytkintä 4-5 minuttia ilman tulosta, pyörä on ollu koko talven tallissa ja toimi moitettomasti vielä syksyllä...


Anna koneen käydä kunnolla lämpöiseksi siinä niin se öljy vähän juoksettuu. Onko milloin öljyt viimeksi vaihdettu? Uudet voisi olla hyvä laittaa sisään. Itellä oli samaa onkkelmaa mopon kanssa kun heitin sinne ducatin kisaöljyt sisään, piti käyttää aina jonkun 5 min että kytkin irroitti kunnolla :D Kun talven on seissyt nii aikavarmaan vaa vähän jähmettynyt sinne lootaan, varsinkin jos on kylmässä ollut.

30.3.2011 17:44

Desmosedici kirjoitti:
frank92 kirjoitti:Terve!, elikkä otin pyörän (Derbi Gpr -05) ekaa kerataa tallista tänään ja ihan helpisti se lähti käyntiin. Laiton lähinnä käyntiin sen takia että mulla olis aikeita myydä se ja on hyvä tietää jos se toimii ;) . Ajattelin ajaa talliin sisään taas, kytkin alas ja ykkönen silmään, vaikka kytkin oli pohjassa niin pyörä veti :s siis ei ollut mitään väliä pidinkö kytkintä pohjassa vai ei... onko tietoa mitä tehdä? tai missä on ogelma? kytkinvaijeri on kinni ja olen hinkannut kytkintä 4-5 minuttia ilman tulosta, pyörä on ollu koko talven tallissa ja toimi moitettomasti vielä syksyllä...


Anna koneen käydä kunnolla lämpöiseksi siinä niin se öljy vähän juoksettuu. Onko milloin öljyt viimeksi vaihdettu? Uudet voisi olla hyvä laittaa sisään. Itellä oli samaa onkkelmaa mopon kanssa kun heitin sinne ducatin kisaöljyt sisään, piti käyttää aina jonkun 5 min että kytkin irroitti kunnolla :D Kun talven on seissyt nii aikavarmaan vaa vähän jähmettynyt sinne lootaan, varsinkin jos on kylmässä ollut.


en ole koskaan vaihtanut öljyä enkä tidedä milloin edellinen mistaja on vaihtanut.. elikää huomenna uutta öljyä ostamaan mitä öljyä edotatte? :)