Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

2.9.2008 15:18

WPWW kirjoitti:Osta vaa se kawasaki kx 125 -89 kansi. Saat samaan hintaan kun kunnolla koneistetun kannen.
Ei ol termostaattii siin.

2.9.2008 15:58

Jussi^ kirjoitti:
WPWW kirjoitti:Osta vaa se kawasaki kx 125 -89 kansi. Saat samaan hintaan kun kunnolla koneistetun kannen.
Ei ol termostaattii siin.

Ei se termostaatti pakollinen oo.

2.9.2008 17:18

Riku Rassi kirjoitti:
Jussi^ kirjoitti:
WPWW kirjoitti:Osta vaa se kawasaki kx 125 -89 kansi. Saat samaan hintaan kun kunnolla koneistetun kannen.
Ei ol termostaattii siin.

Ei se termostaatti pakollinen oo.

No ei pakollinen mut hyvä tietääpähä jos ylikuumenee.

2.9.2008 17:43

Jussi^ kirjoitti:No ei pakollinen mut hyvä tietääpähä jos ylikuumenee.

Ei se termostaatti sitä kerro. Termostaatin tarkoitus on vaan estää jäähynesteen kierto syylarissa kun kone on tarpeeksi kylmä. Kone siis lämpenee nopeammin(kuluminen vähäisempää) ja käy viileällä säällä paremmin lämpimänä ilman syylarien peittelyä.

Lämpöanturi taas kertoo lämmöistä.

4.9.2008 14:53

On se termostaatti ihan hyvä löytyä pyörästä.

4.9.2008 15:11

Myös crossikoneisiin saa termostaatin. Näitä saa valmiinakin jonkin verran, mutta se voidaan tehdä itsekkin. Ylävesiletkun väliin tehdään siis avattava pesä termostaatille. Ei ole kovinkaan paha tekasta. Sorvilla onnistuu kaikkein parhaiten. Sopivan termostaatin kanssa on hiukka hakemista, joten pesään kannattaa laittaa myös lämpömittarin antura (kannen puolelle) ja mittari, mikäli pyörässä ei ennestään ole. Noin sopivan termostaatin löytyminen helpottuu seuraamalla koneen käyntilämpöjä.

Termostaatiin tai sitten termostaatin pesään on syytä porata pieni ohivirtauskanava. Malleissa joissa ei termostaattia alkujaan ole, tahtoo vesipumppu ilman ohivirtauskanavaa olla turhan kovilla sen pyrkiessä kierrättämään vettä. Jos ohivirtauskanavaa ei ole ja terppari on kiinni, voi vesipumpun siipi irrota akselin liimauksestaan kovilla kierroksilla. Vesihän on melkoinen vastus. Ohivirtauskanava sallii pienen vedenkierron terpparin ollessa kiinnikkin ja vesipumppu ei joudu niin koville.

4.9.2008 17:59

Aramid kirjoitti:Squish clearance, eli männän ja kannen etäisyys YKK:ssa: 0,8mm-1mm. Pienemmällä squish clearncella parempi teho. 0,8mm pienemmäksi ei kannata mennä. Liian pieni menee nopeasti tukkoon ja sitä joutuu putsaamaan useammin.

Itellä 0,6mm :seko:

4.9.2008 18:51

malaco kirjoitti:
Aramid kirjoitti:Squish clearance, eli männän ja kannen etäisyys YKK:ssa: 0,8mm-1mm. Pienemmällä squish clearncella parempi teho. 0,8mm pienemmäksi ei kannata mennä. Liian pieni menee nopeasti tukkoon ja sitä joutuu putsaamaan useammin.

Itellä 0,6mm :seko:
sulla onki kisapeli :(

4.9.2008 21:42

Olisin laittamassa jonkun ISON jammun äänenvaimentimen kiinno tohon mun kmx, ihan kokeilun vuoksi.. Ihan lähtisin kyselee että tarviiko 2t kone muuta vastapainetta kuin sen alkuputken paisarin? Eli voisiko periaatteessa laittaa vaikka suoran putken äänenvaimentimen tilalle? ;)

4.9.2008 21:47

Oisko kelään tietoa/kokemusta että saisko Yammun TZR:n kanteen tehtyä o-rengas uria sen peltisen kannen tiivisteen tilalle? että plkät o-renkaat tiivistäis kannen ja sylinterin välin?

5.9.2008 2:22

jaqee kirjoitti:Olisin laittamassa jonkun ISON jammun äänenvaimentimen kiinno tohon mun kmx, ihan kokeilun vuoksi.. Ihan lähtisin kyselee että tarviiko 2t kone muuta vastapainetta kuin sen alkuputken paisarin? Eli voisiko periaatteessa laittaa vaikka suoran putken äänenvaimentimen tilalle? ;)


Ei tarvi muuta vastapainetta. sama vaikka väliputken jätät ja ilman änkkää kokonaa. äänethän on sit mitä on :D korvat menee vähemmästäki. aluksi voi ehkä kuullostaa kisaselta mut. nojoo.

Suutin hyvä vaihtaa isompaa jos vakioänkkä ollu kovinki tukkone.

5.9.2008 6:53

johani kirjoitti:
jaqee kirjoitti:Olisin laittamassa jonkun ISON jammun äänenvaimentimen kiinno tohon mun kmx, ihan kokeilun vuoksi.. Ihan lähtisin kyselee että tarviiko 2t kone muuta vastapainetta kuin sen alkuputken paisarin? Eli voisiko periaatteessa laittaa vaikka suoran putken äänenvaimentimen tilalle? ;)


Ei tarvi muuta vastapainetta. sama vaikka väliputken jätät ja ilman änkkää kokonaa. äänethän on sit mitä on :D korvat menee vähemmästäki. aluksi voi ehkä kuullostaa kisaselta mut. nojoo.

Suutin hyvä vaihtaa isompaa jos vakioänkkä ollu kovinki tukkone.



Hmm, eikös loppu pillin ja äänen vaimentimen läpi menon halkasijakin vaikuta ylävääntöihin ;) tai näin mulle on ainkin väitetty.. Ja jos meet tekeen siihen putkeen loppupillin sille 4t pöntölle joka tarvii 2,5' putkea niin sitten ainkin vaikuttaa :)

5.9.2008 13:54

Polttomoottoreissa pakoputkella on yleensä merkitystä aina alkukäyrän alusta peräpillin loppuun asti, eli kaikenpitäisi olla oikeanlaista että se pelaisi kunnolla. Myös loppupillillä/äänenvaimentajalla on väliä.

5.9.2008 15:42

Harvemmon kyl menee huonompaan suuntaan vaihtaes vakion läpivirtaavaan.

5.9.2008 15:49

Kyllä vaan menee, kokemusta on. Liian vapaasti virtaava äänenvaimennin vähentää huippukierroksia, sekä vähentää tehoa ja tuo sitä alemmille kierroksille.

Mulla tippus huippukierrokset 11000:sta 10000 kierrokseen, kun vaihdoin kammiovaimentimen tilalle vapaavirtausvaimentimen.