Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: 2T viritys ja tekniikka

9.8.2016 11:38

Mulla mäni neulalaakeri hajalle detsistä ja sehän siinä porsi... nyt vissiin niitä neulalaakerin palasia on kampikammiossa niin saisko sitä puhistettua ilman, että pitää avata koko romua? :| sain magneetilla jonkunverran vejettyä niitä palasia pois

Re: 2T viritys ja tekniikka

11.8.2016 2:29

Ilmeisesti männäntapin laakeri kappaleina?
Ehkä saa, ehkä ei. Enemmän tai vähemmän mahdollisesti palasia/jauhoa on runkolaakereissa.

Mutta... tuurilla, huolellisuudella ja omalla vastuulla:
Kone irti ja ylösalaisin (vaihteistoöljyt pois ensin, ettei valu lattialle). Jollain suihkuttelee liukkaria, polttoöljyä, bensaa tms ja varovasti liikuttelee kampiakselia.
Kuuma saippuavesi toimii myös ja on halvempaa sekä yllättävän tehokasta, kunhan ensin ottaa bensalla öljyt pois. Kampikammio täyteen, kampuran pyörittelyä, tyhjennys jne monta kertaa.
Jos käyttää saippuavettä, niin perään pelkällä kuumalla vedellä huuhtelu ja tenulla tai bensalla vedet pois ja öljyä laakereihin -> kone käyntiin mahdollisimman pian ettei ruostu.
Tietysti pestessä tunnustelee, ettei kampiakseli tai kiertokanki rohise pyöritellessä...jos rohisee niin laakereissa on muhjua jolloin konetta on ihan turha käynnistää ja rikkoa lisää.

Re: 2T viritys ja tekniikka

15.8.2016 19:19

PV-Patu kirjoitti:Ilmeisesti männäntapin laakeri kappaleina?
Ehkä saa, ehkä ei. Enemmän tai vähemmän mahdollisesti palasia/jauhoa on runkolaakereissa.

Mutta... tuurilla, huolellisuudella ja omalla vastuulla:
Kone irti ja ylösalaisin (vaihteistoöljyt pois ensin, ettei valu lattialle). Jollain suihkuttelee liukkaria, polttoöljyä, bensaa tms ja varovasti liikuttelee kampiakselia.
Kuuma saippuavesi toimii myös ja on halvempaa sekä yllättävän tehokasta, kunhan ensin ottaa bensalla öljyt pois. Kampikammio täyteen, kampuran pyörittelyä, tyhjennys jne monta kertaa.
Jos käyttää saippuavettä, niin perään pelkällä kuumalla vedellä huuhtelu ja tenulla tai bensalla vedet pois ja öljyä laakereihin -> kone käyntiin mahdollisimman pian ettei ruostu.
Tietysti pestessä tunnustelee, ettei kampiakseli tai kiertokanki rohise pyöritellessä...jos rohisee niin laakereissa on muhjua jolloin konetta on ihan turha käynnistää ja rikkoa lisää.


Joo testasin bensalla ja tämmösellä irrottaa mut ei... päätin alkaan avata ja nyt on semmone juttu että staattorin pultit (ne 3 kipaletta) niin kaikki on nii tiukassa että.2 kuusiokoloo vääntyny ja menny jo rikki ja mitkään meisselin kaltaiset kuusiokolot ei mahdu, että pystyisi edes pyörittää niitä irti että näin kyllä juu... mites saisin nuo auki ilmat että mikään rikkoontuu? :s :|

Re: 2T viritys ja tekniikka

19.8.2016 12:50

Morjes, mikä voisi olla vikana mitossa kun kulkee ihan ok, mutta ei ole mitään varsinaista "tehopiikkiä" 1-3 vaihteilla(kulkee ~100km/h @ 11k rpm), mutta kun vaihtaa 4 vaihteelle niin ei jaksa ollenkaan ja kulkee max 80 km/h ja muille vaihteille ihan turha edes vaihtaa... :roll:

Re: 2T viritys ja tekniikka

25.8.2016 19:06

Onkos kellään minkäänlaista tietoa hemmin ja gasgasin tehoista ja huipuista ja millasilla seteillä?
Gasgasissa on kaiketi enemmän tehoo ku on kisapiikki

Mulla on tollane 2010 vm. Rieju mrt pro power up, vireinä tyhjä vakioputki ja 12/62 välit. Suutin on 100. Säädin tuorevoiteluu just nii pienelle ku siit säätöruuvista saa eli niitte viivojen jotka kohtaa ku kaasu on neutraalissa. Savuttamine väheni mut tulpan väri vaihtelee iha törkeen paljon, eilen oli kahvinruskea ja 3 pv sitte ihan musta. Voi olla et suutin on vähän liian iso ku jaksaa kylmempänä pikkusen paremmin ku iha kuumana. Pätkimistäki onnjonku verra. Jos joku osaa sanoo yhtää mistä vois olla kyse ni saa sanoo :D (en tiiä menikö väärää paikkaa mut ihan sama) :s. :|

Re: 2T viritys ja tekniikka

31.8.2016 9:02

Haluaisko joku selittää vähän pa säätimistä mulle? Elikkä mulla on Suzuki RG125F ja Siinä pa säätimeen tulee jostain sähkölaatikosta(?) kaks vaijeria. Mistä tiedän että toimii oikein? Mistä tietää että säädöt on oikein ja tapahtuuko säätö ihan vaan vaijereiden säätöjä muuttamalla? Entäs miten vaikeaa on kasata jos joutuu purkamaan männän vaihdon yhteydessä? Kiitos hänelle, joka jaksaa vastata :lol:

Re: 2T viritys ja tekniikka

1.9.2016 16:13

Pientä asiaa tulpista. Husabergissäni on nyt Ngk BR9ECMVX-tulppa...niin mietin että sopiiko BR9ECMIX tai BR9EVX-tulppa tähån pyörään. Ja jos näitä on Iridium-mallina niin toimmiko ne? :)

Re: 2T viritys ja tekniikka

2.9.2016 17:08

BR9EG ja BR9ECMIX ainakin käy tuon sun nykyisen lisäksi. Muistaakseni ecmix on nimenomaan iridium tulppa

Re: 2T viritys ja tekniikka

2.9.2016 19:11

IX koodissa meinaa iridiumia.
https://www.ngk.de/fileadmin/Dokumente/ ... zen_fi.pdf

Re: 2T viritys ja tekniikka

8.9.2016 20:27

Tietääkös kukaan tai onko kokemusta kun kuumottelis aivan julmetusti ostaa husseen 144cc pytty niin minkäslaiset seuraamukset tommosesta tulee jos setä sininen penkittää, meneekö siis isompiin moottoripyörien veroihin? Sakkoja varmaan aivan ****etisti ja kortti+kilvet pois. Tyhmä kysymys varmaan mutta ei ole vielä hirveesti kokemusta tullut kakspyöräsen päällä ;)

Re: 2T viritys ja tekniikka

8.9.2016 20:43

No ainakin omasta kokemuksesta virkavalta ei hirveästi kevareita testaile...se painottuu enemmän mopojen puolelle. Tietty Mp-sinivuokko saattaa moottoripyöristä tietävänä ihmisenä lähteä kokeilemaan. Mutta aina siinä on omat riskinsä ja aika kovat sanktiot siitä luulisi saavan. Onkos muuten Hussen 144cc pytyissä 125cc merkintä...se voi ehkä huijata mahdollisesti vähemmän kokeneita kyttiä 8) 8)

Re: 2T viritys ja tekniikka

8.9.2016 21:13

Detson11R kirjoitti:No ainakin omasta kokemuksesta virkavalta ei hirveästi kevareita testaile...se painottuu enemmän mopojen puolelle. Tietty Mp-sinivuokko saattaa moottoripyöristä tietävänä ihmisenä lähteä kokeilemaan. Mutta aina siinä on omat riskinsä ja aika kovat sanktiot siitä luulisi saavan. Onkos muuten Hussen 144cc pytyissä 125cc merkintä...se voi ehkä huijata mahdollisesti vähemmän kokeneita kyttiä 8) 8)

Totta tuo että mopoja testailee eikä juuri näitä kemmuja. En tiä sitten onko siinä pytyssä merkintää, mutta ainahan sen voi viilata pois tai jotain ;).

Re: 2T viritys ja tekniikka

8.9.2016 21:31

Nyt sitte Ktm-pojat antakaahan neuvoa. Ajattelin hankkis ensi Husabergiin Hgs-paisarin ja Scalvinin änkän. Myös sylinterinkansi ois suunnitelmissa...joko BUDin sininen (11.20 palotila) tai Vhm:mä. Mitä säätojä pyörään pitää tehdä (kaasari ja kone yleisesti) kun siinä tällä hetkellä on kiinni ProCircuitin Works Pipe . Kaasarin säädöt ovat kai samat kun vakiossa. Vai olisiko Tt-settk järkevämpi? ;) ;) ;)

Re: 2T viritys ja tekniikka

11.9.2016 21:11

Moro,
Osaisiko joku viisaampi auttaa, kun olisi vähän kysyttävää? Elikkäs alakierroksilla, varsinkin kun lähtee 1. vaihteella paikaltaan, kotari "booaa" vähän ja miettii hetken ennen kuin lähtee. Joten onko tämä ihan normaalia, kun jollain foorumilla sanottiin, että piikit ei ota kunnolla kiekkoja alakierroksilta? Toimii kyllä muuten tosi hyvin ja ottaa kunnolla piikkiä. Tyhjäkäynnillä käy ja kukkuu hyvin. Vaihdoin neulan Nozh neulasta Nozg neulaan (ohjekirjan säätöihin 4. loveen) mutta ongelma ei tuntunut katoavan. Joten osaisiko joku tietäväinen hieman valaista, mistä voisi johtua?
Ps 172
Ts 45
Ryypyn suutin 86

Re: 2T viritys ja tekniikka

15.9.2016 19:10

Osaisko joku neuvoa?

Hussen vaihteistossa on jotain häikkää, ei mene kutonen millään päälle. Ei edes yritä, vaihdettaessa tuntuu siltä kun pyörässä loppuisi vaihteet vitoseen, elikkäs tulee ikään kuin "seinä vastaan"?