Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: 2T viritys ja tekniikka

5.8.2015 17:41

Onko ihan selvää pätkimistä eikä jtn röpötystä tms?

Röpötys 3/4 alueella johtuis väärästä neulasta/ sokan väärästä asennosta

Jos oikeen pätkii niin onko oikean lämpöarvon tulppa? Muutenki ootko toisel tulpalla kokeillu? Muuta en oikee osaa pätkimiseen sanoa. Sähköissä jotain häikkää :|

Hussehan sulla oli?
Suosittelen kysymään husqun mallikohtaisessa topicissa tai viritys/tekniikka niin apua ja vastauksia tulis enempi ;)

Re: 2T viritys ja tekniikka

6.8.2015 17:30

Sytytyksen pätkimiseltä enemmän vaikuttais. Neulan pitäisi olls oikea ja eri lovia kokeiltu, ei vaikuttanut pätkimiseen. Kylmempänä ei välttämättä pätki lainkaan, mutta lämpimänä tykkää pätkiä, eli pätkii lämmetessään. Huomasin ainakin, että tk-suutin ei taida olla oikea. Samalla kun sen vaihdan oikeaan niin vois tarkistaa, että neula varmasti on oikea ettei siitä johdu. Ja on eri tulpillakin kokeiltu.

Re: 2T viritys ja tekniikka

10.8.2015 8:44

Kuullostaisi että käy rikkaalla ja siksi pätkii 3/4 kaasulla, kylmänä kun kaipaa rikkaanpaa seosta, oireet vähenee... Kokeile myös pienentää pääsuutinta neulan laskun lisäksi niin huomaat eron.

Kysymys: Huomasin että läppäventtiileiden reuna hiukan "irvistää" eli on pieni rako ( n. 1mm toisella reunalla)...
Onkohan oleellinen asia ja pitäisikö läpät uusia vai onko enempi kosmeettinen seikka?

Re: 2T viritys ja tekniikka

10.8.2015 21:27

Eipä nuo saisi irvistellä. Ohivuotoa tulee jo tuolla raolla..
Kisapeleissä hektisessä tilanteessa ensiapuna käännetään läpät toisinpäin, jos pakissa ei satu olemaan uusia. Jos tuo onnistuu tiiviisti, eikä murtumia silmämääräisesti näy, niin koitappa sitä. Olettaen, ettei itse runkossa ole vikaa, vaan nuo läpät ovat hieman taipuneet.

Re: 2T viritys ja tekniikka

11.8.2015 8:38

mitäs toi läppien pien harotus aiheuttaa? Itsellä ei säxä kierrä ylemmäks kun 9400 ja tuntuu ku sytytys loppus. Paikallaan menee sinne ~12k. Voisko läpät aiheuttaa tollasta? V-force 3 kiinni atm.

Re: 2T viritys ja tekniikka

11.8.2015 19:34

Mulla se oireili niin, ettei yläkierroksilla oikeastaan ollut ketään kotona. Sellasta yskimistä ja rykimistä. Alhaalta saattoi lähteä suht ok ja välialuekin vielä pelasi.
Läpät olivat murtuneet.
Läpän ja rungon välinen rako teki samaa.

Voihan nuo läpätkin olla yksi syy. Niiden tarkastaminen on suhteellisen näppärä toimenpide ja hyvähän nämä on silloin tällöin tarkastaa.

Re: 2T viritys ja tekniikka

11.8.2015 21:30

Perästä kuuluu, oliko läpät ( hieman taipuneet ja rakoa näkyvissä ) syynä tehopiikin kierrosalueen tasakaasun pätkimiseen. Kone kävi ihan hyvin kun oli vetoa päällä mutta jos tiputti kaasua kovilla kierroksilla niin, ettei moottori vedä eikä jarruta, pätki, röpötti ja yski...Kunhan saadaan kone taas nippuun niin selvinnee, tosin ei taida ihan het uskaltaa koittaa miten tehopiikki repäisee :eek: Ettei saada "taas" omaa satelliittia kun kiertokanki pyrkii maata kiertävälle radalle. :lol:

Re: 2T viritys ja tekniikka

11.8.2015 22:52

Mites noiden läppien kääntö noissa V-force 3 käytännössä onnistuu? Jos jossain välissä saisi kokeiltua auttaako ongelmaan.

Eli nykii jonkin verran tasakaasulla ja rötää sekä pätkii (?) kuten notrealilla. Kaasua antaessa ei mitään ongelmaa, lähtee ku kiimanen hirvi. Yläkierroksilla sytytys tuntuisi loppuvan kuin seinään siinä 8600rpm kohdilla. Ei vain kierrä ylemmäksi :| . Paikallaan ottaa sen 12k. Ja kun ottaa piikin niin koneen ääni muuttuu sellaiseksi huutamiseksi. Liekö normaalia vai voiko edellämainitut asiat johtua läpistä. Itselle tuli mieleen että kytkin luistais ihan homona.Voisko aiheuttaa samaa ja miten ois helposti tarkistettavissa?

Pidemmän selostuksen viasta ja muusta löytää aprilia sx/rx 125 mallikohtaisesta. Toivottavasti luette ja autatte parhaanne mukaan :)

Re: 2T viritys ja tekniikka

16.8.2015 20:19

Voiko kone käydä "liian kylmänä" :eek: ? Eli taustaa, säxä kävi niin lämpimänä ja lämmöt nousi ihan taivaisiin todella nopeasti. Pienen pohdiskelun jälkeen totesin että termostaatti paskana. Noh, otin termostaatin sitte helvettii ja nyt lämmöt pysyy kurissa ja kone ei lämpene juuri yhtään jos vertaa entiseen kun termostaatti ei auennut. Mutta nyt alkoi pohdituttamaan, onko mahdollista että kun jäähytys toimii niinkin hyvin, voiko se tuottaa jotain haittaa kun kone ei lämpene kovin korkealle ja kovinkaan nopeasti?

Vaikea selittää mutta toivottavasti ymmärsitte :D

Re: 2T viritys ja tekniikka

17.8.2015 23:23

En tunne V-force 3 läppärunkoa, mutta eiköhän niissäkin ole ihan vaihdettavat läpät, kulutustavaraa kun ovat. Vastaan ei ole tullut vielä läppiä joiden kolot tai reiät olisivat toisella sivulla eri kohdissa, joten tällaiset voi asentaa kumminpäin vain.
Googletin näitä läppärunkoja vähän ja ainakin joissain näyttää olevan painettava latta läppien päällä. Meneekö näin?

Tästä kääntämisestä sellainen varoitus..
Tämä on vain väliaikainen apukeino, jos taskunpohjalla ei satu olemaan uusia läppiä tai taalereita. Rikkoutuessaan nuo läpän riekaleet saattavat kulkeutua paikkoihin, joista saa harmaita hiuksia ja lisäkustannuksia. Eli varauksella tämä kääntötoimenpide!

Tuo kuvailemasi oire ei ihan istu läppien syyksi. Ylhäältä "ropeltaa" ja kakoo, kun läpät eivät enää kykene tekemään kunnolla tehtäväänsä. Ja ehkä muillakin kierrosalueilla saattaa laukata kuin lehmä täydellä pötsillä.

Tuosta kylmänä ajosta.
Kannattaa antaa koneen käydä paikallaan jonkin aikaa ja maltilla kaasua liikkeelle lähdössä. Loppujäähdytys kans on hyvä, niin lämmöt tasaa ympäri "pahkaa".
Näin mulla on peli toiminut ihan ok. Ehkä vie hitusen enemmän bensaa ja ei ole niin pirteä, kuin normilämpöisenä.
Karstaa saattaa kerätä enemmän?

Re: 2T viritys ja tekniikka

18.8.2015 20:39

Läppäasia jatkuu:... Eli nuo Bousenin tuplaläpät oli hieman raollaan ja koneessa käyntihäiriöitä, tuolla aiempana mainittu minkälaisia... Kääsin läpät millä ei ollut mitään vaikutusta. Sain tilaamani uudet orkkikset ja vaihdoin, ei ainakaan kovin kummoista vaikutusta, paitsi se, että nyt tiedän läppien olevan kunonssa.
Keskikierrosalueen tasakaasuräpätys alkoi poistua vasta neulan vaihdon jälkeen. Eli paksumpi neula ja isompaa suutinta. Nyt tuntuu että juuri oikea kokoinen suutin puuttuu varaosalaatikosta, joten kipaisempa kaupoille ja sitten toivon kaikenlaisten käyntiongelmien olevan historiaa. 8)

Re: 2T viritys ja tekniikka

19.8.2015 22:19

Osaisko kukaa kertoo suuntaa antavii säätöjä sm husseen tulevalle 36keihin pwk kaasarille, jossa olis kaverina CR:n putki ja wr imuhilppeet? Ps, Tk ?????
Ja sattuisko kellää olee myyä nuita imuja? :)

Re: 2T viritys ja tekniikka

21.8.2015 22:33

Läppiä läppiä

Eli V-Forceista edelleen kyse. Valoa vasten ja läppärungon "sisään" katsottaesa ei läpistä nähnyt oikeastaan lävitse. Muutama valopiste eli läpät kunnossa. MUTTA valoa vasten näkyi valokaistaleet läppien ja läppärungon välissä, kuuluuko siihen jäädä sellaiset viirut, onko läpät sen verta kaarevat tarkoituksella? Ulkopuolelta katsottuna läpät istuu hyvin runkoon eikä raota

Re: 2T viritys ja tekniikka

22.8.2015 22:38

Läppien ei kuuluisi olla kaarevat, vaan ne taipuvat ajan saatossa sellaisiksi tai hiilikuituisten ollessa kyseessä... murtuvat. Jos "valoviiru" on hyvin ohkainen, niin se tuskin vielä vaikuttaa käyntiin. Lukeman perusteella arvelisin, että sun läpät on ihan iskussa.

Re: 2T viritys ja tekniikka

23.8.2015 0:33

Pitää jostain muualta siis etsiä vikaa vedon loppumiseen :|