Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: 2T viritys ja tekniikka

18.6.2015 11:43

Juu kiitos tiedoista :)

Re: 2T viritys ja tekniikka

22.6.2015 18:59

Nyt en oikein ymmärrä tota detsiä.. About kuukausi sitten halkesi imukaula, joten pärrä seisoi sitten tallissa käyttämättömänä. Tänään hain töistä päästyäni postista käytetyn virheettömän imukaulan ja eikun "uusi" imukaula kiinni.

Ongelma vaan on se, että käy vieläkin yhtä laihalla kun haljenneella imukaulalla.. Klemmaria kiristäessä nosti kierroksia ja löysätessä laski. Kokeilin myös nostaa kaasaria hieman pohjasta kun pärrä oli käynnissä niin tyhjäkäynti laski normaaliksi, mutta kävi silti laihalla.

Kaasuttelin myös hieman niin otti ihan normaalisti jenkaa. Tyhjäkäynnillä kävi vaan laihlla ja kiekat jäi leijumaan..


E: Kaasarikin putsattu pari kertaa eikä auta mitään..

Re: 2T viritys ja tekniikka

25.6.2015 7:37

Moro

Rupesin tässä nyt vähä pähkäilee tätä hussen viilaus hommelia ku pytty nyt irti ja paineilmavinkuki löytäny tiensä taloon mutta seuraavat asiat on hukassa

Eli mitä meinataan asteilla? miten ne mitataan ja mistä? miten tämmöstä 125cc sm sylkkää nyt ees lähtis yrittää kutittelemaan? voiko männälle tehä jotain ja koropalaa en vielä ole ostamassa enkä rupea kannen madallukseenkaan kun ei vielä pääse koneistamolle viemään

Re: 2T viritys ja tekniikka

25.6.2015 11:20

Asteilla meinataan aukkojen aukioloaikaa kampiakselin asteina. Eli jos mäntä ylhäällä kampiakseli on 0 astetta, alimmassa kohtaa 180 astetta jne..

MUTTA!

Lataa ja lueppa tiittasen kirja pariin kertaan ENNEN ainuttakaan muutosta. Älä myöskään tee mitä joku netissä sanoo (huuhaa-vinkkejä ja huuhaa-uskomuksia on liikkeellä pilvin pimein). Mun neuvo on se että lue tuo tiittanen minkä tähän linkkaan. Se on jo vanha kirja, mutta se on silti edelleen paras kotimaankielinen kirja 2T moottorin virittämisestä.

http://www.mediafire.com/download/4i1zj ... ikirja.pdf

Re: 2T viritys ja tekniikka

25.6.2015 15:10

Älä lähde viilaamaan sitä sylinteriä. (perustelut alempana)

Se sylinteri on WR sylinterin kanssa 100% identtinen, kun oot tehnyt 2,40mm pyttykoron ja sorvannut yläpäästä saman verran pois.

Aukkojen aukioloajat on todella matalat ilman korotusta.
Ja jos nyt meet viilaamaan pakoaukon aukioloajan huomattavasti korkeammaksi, koneen luonne muuttuu on/off tyyppiseksi, eli tehoalue on erittäin kapea.

Motocross pyörään itse en viilaisi pakoaukolle 197° enempää.. saati sitten katupyörään. Olettaen tietenkin, että huuhteluaukoilla aukioloaikaa on n. 130°.
Pyttykoron kanssa SM/WRE sylinterin pakoaukolla on aukioloaikaa n. 190-192° ulkomuistista heitettynä.

Mut perehdy ensin 2-tahtisten maailmaan syvemmin.
Kuten Zone neuvoi.. Tiittasen kirjasta on hyvä lähteä liikkeelle. ;)

Re: 2T viritys ja tekniikka

25.6.2015 15:23

joo tittasen kirjaa on nyt vähä aikaa päntätty ja lueskelen viel paripäivää sitä rauhassa kiitän avusta :)

Re: 2T viritys ja tekniikka

25.6.2015 16:21

Tais olla vakiona pakoaukolla aukioloaikaa n. 180° ja huuhteluaukoilla ~117°.
2,40mm pyttykoron kanssa pakoaukko = 190° ja huuhteluaukot = ~130°.
Eli blowdown ~30,0°.

Pelkästään pyttykoron kanssa huomaat selkeän teholisän.
Eikä alaväännöt heikkene, tai polttoaineen kulutus nouse.
Päin vastoin (ainakin polttoaineen kulutuksen osalta).

Sitten voit pakoaukon muotoa ja aukioloaikaa muokata, jos haluat muuttaa tehoaluetta /moottorin luonnetta johonkin suuntaan.

Re: 2T viritys ja tekniikka

2.7.2015 17:40

Tarvis vähän hjelppiä tohon valumäntä vs takomäntä asiaan :D elikkäs molemmista männistä perustiedot hallussa ja ei sii mitään, mutta voiko joku paikata tietoutta siitä männän koosta. Paljonko takomännän tulee olla pienempi kuin valumännän? Tällä hetkellä valumäntä 53.99 otettu irti ja uutta katsellut, takomäntä wisecoa saisi 53.95 koossa? Onko jo liika suuri välyksen ero noissa :roll: ?

Sitten kyseistä wisecoa katsellut syystä että himona olisi ostaa tasalakinen VHM kansi ja siihen passaava tasalakimäntä. Mutta valumäntänä tasalakisia saisi kokoja 53.97 ja 53.98 mutta ei tuota saakelin 53.99. Ei kannata varmaan alkaa pienempää mäntää tilaamaan ettei välykset mene heti vituilleen ja kone väljäksi :s ... Ainoaksi toivoksi vissiin jää tuo wiseco jos välykset passaa vain.

Ja vielä jatkuu ongelmat :D : wiseco olisi siis tasalakinen takomäntä yhdellä männän renkaalla :roll: . Mieluumminhan sitä kahdella ottaisi mutta kun ei tuoteta sellaisena. Eli mahtaako kestää vain yhdellä m renkaalla vai onko heti kilisemässä. Kierrosteho ainakin paranee mutta kestävyys heikkenee? Eikö :roll: ?

E: Haittaako tuo yhden pykälän muutos välyksessä mitään? Jos otankin ihan 53.98 aiemman 53.99 tilalle? Onko noin pienestä erosta haittaa? :roll:

Re: 2T viritys ja tekniikka

5.7.2015 23:01

Paljonko löyhempi välys pitää olla takomännässä vrt valumäntään? :roll:

Re: 2T viritys ja tekniikka

6.7.2015 23:11

Takomäntä nimenomaan pelaa tiukemmalla välyksellä, koska se ei laajene lämmetessään läheskään niin paljoa kuin valumäntä. Mäntävalmistajat antavat omat suosituksensa välyksille. Ekana pitäisi nyt käydä jossain mittauttamassa se sylinteri oikein mikrometrillä että missä koossa se nyt oikeasti on.

Re: 2T viritys ja tekniikka

7.7.2015 10:58

Eikös se ole juuri päinvastoin :roll: , takomäntä laajenee enemmän kuin valumäntä. Näin kaikki suositukset kertovat, samoin PJME edustaja ja eilisen koneistamon äijät kun kävin sylinterin mittauttamassa.. :roll:

Re: 2T viritys ja tekniikka

7.7.2015 17:43

Joo elikkäs kävin mittauttamassa sylinterin ja koko on 54.02 ja kyselin PJMEltä siihen sopiva mäntää ja vastauksena oli valumäntä, tasalakinen vertex 53.97 jolloin välys tulee olemaan sen 0.05, takomäntä kuulemma liian tiukka. Jos vakiomännällä välys oli 0.03 tuleeko liian suuri välys sitten kun siitä tulee sen 0.05mm ?

Toivottavasti ymmärsitte :idea: :roll:

Re: 2T viritys ja tekniikka

11.7.2015 19:50

Mites auttaisko karstojen poltto pätkimiseen ja nuhasuuteen? Röpöttää paljon eikä kaasarin säätely oo tuottanu tulosta. 1-vaihetta mahdotonta ajaa loppuun kun röpöttää ja pätkii niin pahasti. Toimii paremmin silloin kun antaa kunnolla happee. Ilmanputsari pesty ja öljytty, mutta ei paljoo vaikutusta. DEPin kiiltävä putki niin mikä olis paras tapa polttaa karstat, ettei pinta kärsisisi? Tietopankkia luin, enkä tiedä mikä noista olis toimivin. :s

Re: 2T viritys ja tekniikka

11.7.2015 23:47

Pätkimiseen en osaa sanoa, kuulostaa ehkä sähkövialle(?), mutta juu, nuhasuuteen auttaa kun polttaa virtausta haittaavat karstat.

Noista tavoista en osaa varmaksi sanoa ettei pinta kärsisi :s

E: luin tavat ja suosittelen tuota kromiputken puhdistusta, onnistuu helpoiten kotioloissa ja tarvikkeet varmasti löytyy. Myöskään putken pintaa ei pilaa tällä tavoin. Myös kemialinen puhdistus ajaa hyvin asiansa jos siihen vain on sopivat tarvikkeet saatavilla, kunhan huomioi tietopankissa mainitut vaaran paikat ;)

Re: 2T viritys ja tekniikka

4.8.2015 23:02

Karstojen poltolla ei kauheesti ollut vaikutusta, putki on kyllä aika lommonen. Vein huoltoon ennen parin viikon lomamatkaa niin ei ollut saanut pätkimistä korjattua, kaasarin kyllä säätivät eli sähköissä varmaan vika? Eli pätkii 3/4 kaasulla. Välillä toimii pätkimättä, mutta se riippuu miten paljon on käyttäny kaasua(?). Aika vaihtelevasti on toiminu, mutta yleensä ei toimi pätkimättä. Eli sähköistä varmaan pitäs vikaa ettiä?