Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Kaasarit

14.8.2014 15:35

PVpaavo kirjoitti:Hyviä vinkkejä mihin päin mitäkin pitäisi säätää?

Kuva

-Zone- kirjoitti:Pistänpä tähän itseltäni lainauksen, kun en jaksa sitä uudelleenkaan kirjoittaa. Ehkä se saa ymmärtämään kaasutinta paremmin. Rautalankaversiona asia:

Mikä on kaasutin?

Moottoreista vähän ymmärtävät ja miksei osa pidemmällekin ehtineistä määrittelee kaasuttimen merkityksen olevan seossuhteen säätämisen ohella myös tehoa tuova kapistus. Asia on tietyllä tavalla ymmärrettävää sillä kaasukahvan kääntäminenhän suuremmalle saa mopon kulkevaan kovempaa. Asia on seossuhteen osalta oikein, vaan kaasuttimen tehtävä on toimia myös tehoa rajoittavana tekijänä. Kuulostaako hullulta? Minäpä selitän...

Jos otamme moottorista koko kaasuttimen pois + laitamme polttoaineletkun päähän sopivan suuttimen ja työnnämme tämän kaasarin imukaulaan, voidaan mopolla ajaa, mikäli seossuhde on käymisen kannalta edes likimain kohdillaan. Moottorin käynnistyttyä ”kaasutin” on nyt periaatteessa täysillä ja ajaminen olisikin varsin mielenkiintoista, kun ainoa tapa hillitä eteenpäin liikuttavaa energiamäärää olisi jarruttaminen.

Tähän perustuu kaasuttimen luistin tehtävä. Sen tarkoituksena on säätää virtauspinta-alaa. Eli sitä määrää ilmaa, minkä moottorilla on mahdollisuutta sisään imeä. Kaikki varmaan sen verran tietävät, että liian pieni kaasutinhan rajoittaa moottorista saatavaa tehoa. Pienessä kaasuttimessahan tämä virtauspinta-ala on suurimmassa kohtaa pienempi, kuin suuremmassa kaasuttimessa.

Eli kun emme käännä kaasukahvaa, luisti tukkii ilman virtausreitin lähes kokonaan ja rajoittaa moottorista saatava tehoa ja vastaavasti kun käännämme kaasukahvasta saamme luistin nousemaan ylemmäksi. Virtauspinta-ala suurenee ja moottorin teho suurenee. Näin ollen kaasutinkin ON myös tehoa rajoittava elementti.

Seossuhde.

Jotta moottori toimisi mahdollisimman hyvin pitää polttoaineen määrä suhteessa moottorin ilmamäärään olla sopiva. Koska käytössä on kiinteäkokoinen pääsuutin, mutta kaasuttimen virtausala muuttuva liikkuvan luistin johdosta pitää polttoaineen määrää säätää suuremmalle sitä mukaa, kun ilman virtauspinta-ala kaasuttimessa kasvaa. Tämä toiminta on hoidettu luistin neulalla. Kun luisti nousee, nousee neula sen mukana.

Luistin neula liikkuu suutinputkessa ja polttoaine virtaa suutinputken ja neulan välisestä raosta. Jotta polttoainetta saataisiin enemmän kun luisti on noussut korkeammalle, pitää neulan olla sen päästä ohuempi, jotta neulan ja suutinputken väliin jäävä rako suurenee. Aivan samoin, kuin luisti säätää kaasuttimen ilman virtauspinta-alaa, säätää neula suutinputken virtauspinta-alaa.

Täyskaasulla neula ei enää vaikuta vaan koska pienin nimittäjä määrää minkä verran maksimisaan voi läpi virrata, seossuhteen määrää täyskaasulla pääsuutin. Yksinkertaistaen: Neulan ja suutinputken välinen rako on tuolloin jo pääsuutinta suurempi.

Seosruuvi vaikuttaa vain ja ainoastaan tyhjäkäyntipiiriin jolloin sillä ei ole käytännössä vaikutusta mihinkään muuhun kuin tyhjäkäyntiin ja siihen hetkeen kun kaasua hivenen avataan jolloin tyhjäkäyntipiiristä siirrytään pääsuutinpiirille.

Tämä on helvetin yksinkertaistettu versio kaasuttimesta, mutta tässä on sen perusajatus joka tulee ymmärtää jos aikoo kaasutinta ajatella edes yhtään sellaisena värkkinä, kuin se on.

Jos edellä kirjoitettu on ymmärretty, ei pitäisi olla vaikea tajuta esim. miksi neulaa nostamalla keskialueen seos rikastuu ja päinvastoin. Eli sekin nyt vielä rautalangasta: Jos ajatellaan luistin olevan samassa asennossa ja nostamme neulaa, niin virtausala neulan ja suutinputken välissä kasvaa sillä neulahan on sen päästä ohuempi. = Seos menee rikkaammalle sillä ilman virtauspinta-ala ei muuttunut, mutta polttoaineen virtausala muuttui.

Re: Kaasarit

21.11.2014 15:07

http://www.mp-osat.fi/fi/varaosat/april ... 8/kaasutin
Kertokaas rikastaako tuo D49 neula seosta, kun olen ymmärtänyt että mitä pienempi neulan numero on, sen rikkaampaa seosta sillä saa kaasarista irtri. :) Alkanut kylmemmillä ilmoilla kierrokset leijumaan, koska nyt D53 neula kiinni.(sokka alimmassa lovessa)
:|

Re: Kaasarit

21.11.2014 15:10

Lueppas tuo mun yempi viesti ajatuksella.
http://www.motorcyclecarbs.com/Dellorto ... n_W268.cfm

Re: Kaasarit

30.11.2014 16:50

.
Viimeksi muokannut ylihessu päivämäärä 1.12.2014 19:41, muokattu yhteensä 3 kertaa

Re: Kaasarit

30.11.2014 19:43

Tää on kevaripuoli, mopojutut ei tänne kuulu..

Re: Kaasarit

30.11.2014 22:00

Tietääkö joku mikä kaasari tää on? Litteeluistinen 32mm.
E: Oisko Mikuni TM32SS? Mistä tohon saa suuttimia?

Re: Kaasarit

3.5.2015 13:27

Kawasaki 80 -89 keihin.

Ongelma: tulppa menee 3km välein (kastuu)

Huomasin että koho ei jää "pongottamaan"neulan päälle kun napauttaa, kun kääntää kaasarin ylösalaisin vaan jää lepäämään elottomasti kammion kattoa vasten. Voiko tämä olla kastumisen syy että koho ei lukita bensan ylisaantia vaan kastelee tulpan?

-tyhjäkäynti toimii normaalisti
-Kiihdytyksessä röpeltää aivan v@#!?@:sti
-vauhtiin päästessä ottaa tehopiikkiä vähä liiankin hanakasti. Eli keskialueella on suuri ongelma ja keskialueenhan vaikutus tulee neulasta.

E. Neulaa säädetty joka lovessa.

Re: Kaasarit

19.6.2015 17:00

Mahtaakohan joku tietää passaako Dellorto 28VHST vipuryyppy 34VHSB vaijeriryypyn tilalle? Ainakin näyttäisi se "runko" olevan samankokoinen.

Re: Kaasarit

30.7.2015 16:52

ei toimi kunnolla, esim Jushondin projutopicista löytyy hyvin mitä käy kun sitä yrittää

Re: Kaasarit

1.4.2016 20:50

Dellorto 34 VHSB, onko kellään muistikuvaa ilmanputsari kiinnitys halkaisijan mitasta? Myykö tätä kaasaria kukaan Suomessa?

Re: Kaasarit

1.4.2016 21:41

Dellorto.co.uk löytyy mitat. Ja kaasaria saa kyllä nakkilasta mutta ei sieltä kannata ostella jos ei ylihintaa haluu maksella. Italiasta ~173e uutena, käytettynä niitä voi saada 60-150e hintahaitarilla. VHSB 34 LD on se kaasari jota aprilioissa oli vakiona tietyissä malleissa.

Re: Kaasarit

8.4.2016 12:27

Mikuni tm 35 on kaasari ni ku ei jaksa avata ni kumpi tyhjäkäynti suutin sopii siihe ja varmoja vastauksia kiitos. Oon vain löytänyt "ehkä" äijjien vastauksia xD http://www.mc-scatter.com/moottorikelkk ... 45027.html vai http://www.mc-scatter.com/moottorikelkk ... 13342.html :D

Re: Kaasarit

10.4.2016 0:12

Miten ois, google saattaisi kertoa suuttimen tyypin?
Parissa sekunnissa löytyi tuollainen sivu, tiiä sitten onko kaasari just se oikea:
http://www.mikunioz.com/product/tm35-1- ... e-engines/
Tuossa tk-suutin on VM22/210.
Varmin tapa tietty on katsoa kaasarista ja verrata esim. Nakkilan sivuilla löytyviin kuviin.
Jossain, en nyt muista missä, Mikunissa on niin, että periaatteessa 2 "samanlaista" kaasaria pitääkin sisällään erilaiset tk-suuttimet.

Re: Kaasarit

16.4.2016 18:27

Onko Keihin PWK 38 AG:n ja PWK 38-S AG:n välillä säätämisessä/suutinkoissa eroa? Jälkimmäinen siis uudempi. Mitä tuo -s meinaa tossa?

Re: Kaasarit

30.6.2016 8:19

Kaasari vuotaa mitä tehdä?