Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

1.3.2014 18:23

En tiedä onko ihan oikee ketju mutta en keksinyt parempaakaan.. :lol: Eli siis millä te ihmiset ootte irrottanu noita pultteja yms. moottorista? Esim. magneeton koppa kun pitäs saada auki ni millä ootte ne saanu aukastua. Ei ihan käsipelillä lähe! :lol: Pitäskö jonkunlainen mutterinväännin hommata? Riittäskö tällänen Bilteman halpa peli?

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

1.3.2014 23:30

(Voima)hylsy ja räikkä. Jos on oikein tiukassa niin räikän tilalle jatkopaloista kunnon vääntövarsi. Ahtaisiin paikkoihin lenkkiavain ja päälle esim. putkenpätkä varreksi. Eihän magneeton kopan pultit pitäisi kovin tiukassa olla? Ainakin itsellä koneremppa onnistui ihan räikällä ja lenkkiavaimilla.

Onhan tuommonen mutterinväännin kätevä peli, ja tuossa taitaa olla jo tehoa avaamaan ja kiristämään todella tiukkoja pultteja ja muttereita. Eli moottorin mutterit yms aukeaa kyllä. Mutta jos on pultti oikeesti tosi tiukassa, niin käsin saa kunnon vääntövarrella huomattavasti suuremman vääntömomentin. Tuo ilmoitettu vääntömomentin huipputeho (mikä todellisuudessa varmaan on vähemmän) vastaa semmosta 45-50 kilosta kaveria metrin vääntövarren päällä, kun varsi on vaakasuorassa.

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

21.4.2014 11:45

Mitä noille lohkojen tiivistepinnoille pitäis tehdä, kun tuli avaamisvaiheessa meisselillä väännettyä lohkot auki ja kivat painaumat niihin tehtyä...? :nolo:
Mistä löytyys hussen koneen muttereiden momentit ja lohkojen pulttien kiinnittämisjärjestys?

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

21.4.2014 14:15

Jonku suoran hiomatuen kans hiot siitä möykyt pois tiivistepinnalta jollain P240 karkeudella? ja tiivisteliiman kans kasaan.

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

23.4.2014 4:18

Mullakin olis hussen koneesta kysyttävää. Miten/miten kireelle kannattaa kiristää mutterit jotka pulttipyssyllä joutu avaamaan mm tasapainoakselin mutteri ja mangneetto.

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

23.4.2014 9:53

Juuuso22 miten tasapainoakselin mutteri aukes? Oon paukuttanu pulttipyssyllä 7barilla eikä halua aueta :eek: ja kierteethän siinä on vissiinki väärinpäin? Ja miten sen vieressä oleva ratas lähtee pois :D ?

Ja niitä momentteja hussen koneeseen, kiitos!

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

23.4.2014 16:22

Voisiko joku linkittää jonkun sivun missä olisi ohjeet männän vaihtamiselle? Tai kertoa tässä onko jotakin erityistä huomioitavaa? Pyöränä on siis husaberg te 125 2012.

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

24.4.2014 11:16

Hei. Osaisko joku tai jotku tämän forumin ihmisistä auttaa minua kun olen ostanut honda nsr 125cc kevarin joka oli leikannut kiinni joten ajattelin tehdä täys remontin ja tilasin uudet laakerit ja sylinterisarjan, purkaessani alakertaa vaihteensiirtäjät putos sieltä lohkon sisältä ku ravottelin lohkoa eli nyt en tiedä millä kohti/ välissä ne haarukat on. Oisko jollaki kuvaa tai muuta vastaavaa tietoa asiasta? Kiitos jo etukäteen :)

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

25.4.2014 2:06

Huskilainen kirjoitti:Juuuso22 miten tasapainoakselin mutteri aukes? Oon paukuttanu pulttipyssyllä 7barilla eikä halua aueta :eek: ja kierteethän siinä on vissiinki väärinpäin? Ja miten sen vieressä oleva ratas lähtee pois :D ?

Ja niitä momentteja hussen koneeseen, kiitos!

Siitä näkee kummankätiset kierteet, muistaakseni oli ihan normaalit. Mullakin oli vähän ongelmia sen kanssa ja kaikenmaailman puukalikoita ja rättejä kaverin kanssa työnneltiin sinne väliin ettei se tp akseli pääse pyörimään ku avaa sitä :D älä tee sitä virhettä että otat siitä jollain lukkopihdeillä kiinni liian pienellä suojalla siinä välissä, yhden aselin jo tuhonnut sillein :x

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

25.4.2014 15:06

*-* kirjoitti:Hei. Osaisko joku tai jotku tämän forumin ihmisistä auttaa minua...


http://www.motot.net/galleria/kuva157286/
Tossa nyt jonkinlainen kuva, jonka otin konetta rempatessa.

http://www.lingshondaparts.com/honda_motorcycle_parts_block_selection_M30.php?mod_01=3474
Tuolla on räjäytyskuvia, jos niistä on jotain apua.

http://www.mediafire.com/download/x92yj ... Manual.pdf
Tuosta saa Hondan huoltomanuaalin. Sivulla 111 alkaa vaihteisto-osuus.

Vaihteistosta pitäis löytyä kyllä selvät raot, joihin ne haarukat menee. Ne haarukat on sitten kaikki erilaisia. Vähän vaikea selittää, miten ne sinne kuuluu mennä. mutta en osaa nyt muuta sanoa, kuin että katso räjäytyskuvia ja kokeile.

Kasaa vaihteisto ensin oikean puolen lohkoon, ja kun olet mielestäsi kasannut oikein ja haluat testata vaihteistoa, niin älä laita toista lohkoa vielä kiinni, vaan kasaa vaihteensiirtäjän mekanismi ja sitten pyörittele vaihteistoa menosuuntaan ja pyöritä vaihderumpua sormin. Jos kaikki 6 vaihdetta ja vapaa toimivat, niin sitten vasta yhdistät lohkot.

Jos olet purkanut vaihderattaat, niin pidä huoli että ne menee oikein päin kun kasaat ja tarkista räjäytyskuvien avulla, että kaikki prikat ja muut sellaiset on oikealla paikallaan! Ja vaseliini on ystävä.

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

25.4.2014 15:14

Eiköhän se nuilla ohjeilla löydy

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

2.5.2014 18:06

https://www.youtube.com/watch?v=9x7elFllHGI Ei vissiin normaalia? Oli videossa paskat nesteet, en tiedä johtusko siitä.

Mikä vois olla rempan kohde? Kannentiivistettä ja termostaattia arveltu.


Mistä hussen tiivisteet halvimmalla?

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

8.5.2014 23:32

Mitä husseen tarvii tehä kytkinpuolelle että lohkot aukee ja saa runkolaakerit vaihdettua?

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

15.5.2014 21:54

Minnkäslaista öljyä porukka käyttää kotarin laatikossa?

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

18.5.2014 16:21

Pitääkö kampura tasapainottaa, kun se on irrotettu konerempan yhteydessä? Kyseessä husse sm 125