Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

14.11.2012 18:42

Kytkinkopassa on sellanen kumitappi minkä nyppäsee pois ja heittää siihen stefan tilalle. Sitten vaan hilut kiinni ja tosiaan siellä lohkossa on reikä akselille valmiiks, muistaakseni itse lohkot on aivan samanlaiset myös vanhemmissa ;)

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

1.12.2012 15:49

Nyt olisi tohon projektimitoon koneremontti/huolto edessä. Ajattelin sittenkin rempata koneen itse kun ei se kovin hankalalta vaikuta. Muutamaan asiaan kaipaisin kuitenkin lisätietoa. Syy remonttiin on se, että laitan 200H tai 200G kannen ja alakerta vuotaa öljyä ainankin vaihdeakselin stefasta (epäilen että akseli kiero kun ei stefan vaihto auttanut) ja kone täristää ihmeellisesti.

Onko jotain erityistä mitä kannattaisi ottaa huomioon? (siis ihan perusjuttujen, oikeiden työkalujen, puhtauden ja rauhassa tekemisen lisäksi?)

Miten tietää onko laakeri hyvässä vai huonossa hapessa? Esimerkiksi näkeekö runkolaakerien kunnon mittaamalla jonkin välyksen vai arpapeliä?

Kannattaako lohkojen väliin laittaa ohut vana tiivistemassaa (tuubissa lukee "Maksimaaliöljynkestävyys") että varmaan pitää?

Mitä koneesta kannattaa uusia tiivisteiden, stefojen ja mahdollisten hajonneiden osien lisäksi?


Jos joku tuosta nyt sai jotakin tolkkua ja osaa vieläpä vastata niin olisin kiitollinen.

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

1.12.2012 17:19

Runkolaakerithan pitäs perjaatteessa vaihtaa aina, kun kampuran irrottaa. Mutta kunnon näät helpoiten niin, että putsaat ensin laakerin kunnolla ja sitten pyörittelet sormella. Huomaat kyllä jos se tuntuu kuluneelta(helpotta tietysti jos löytyy uusi laakeri vertailuksi). Eihän siinä perus 20-30tkm konerempassa yleensä muuta tarvi vaihtaa, kuin kiertokankisetti, petarit, stefat ja tiivisteet tietysti. On muuten perkuleen kallista tuo kietarin vaihto nykyään, kun repivät 150e ja ylöspäin sen vaihosta :paha:

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

1.12.2012 17:35

Juuh, tässä on kuitenkin vähän specialimpi homma runkolaakereiden kanssa. Nimittäin koneeseen on juuri suunnilleen 3tkm (16tkm kohdalla) sitten vaihdettu runkolaakerit, stefat, tiivisteet ja kiertokankisarja kun sieltä alkoi kuulua rohinaa. Kone rempattu liikkeessä edellisen omistajan toimesta (450eur) ja nyt epäilen että joko lohkotiiviste vuotaa jostakin välistä, kenties vaihdeakseli kierona koska uusikin stefa vuotaa ja tasapainoakseli asennettu liikkeessä väärin tai paskana koska kone alkoi tuossa 500km sitten täristämään hassusti.

Eli tuskimpa on järkeä noita runkolaakereita vaihtaa, mutta joudunko ne nyt silti vaihtamaan jos lohkot avaa?

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

1.12.2012 20:50

Eikait se pakko ole, en hussestakaan kehannu vaihtaa kun oli vasta 400km ajetut laakerit :D Mutta kyllähän sen sitten huomaa, jos ne rupee pitämään ääntä ;)

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

1.12.2012 22:19

Vinkki miten voit päästä paljon helpommalla: Jos ei tilan kanssa ongelmia niin annat olla koneen ihan pyörässä kiinni ja avaa kytkinkoppa ja pura kokonaan kytkin jos vaikka sieltä löytyis tärinän syy. Jos siellä kaikki ok niin eikun kone pöydälle ja avaamaan

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

2.12.2012 14:32

Hölynpölyä tuommoinen että joka kerta kun lohkot avaa niin pitäisi vaihtaa petilaakerit. Ite tein koneremontin joku 2 kk sitten ja sen jälkeen olen joutunut ottamaan koneen kokonaan auki varmaa 10 kertaa, etsiessäni syytä siihen miksi 5 vaihde ei pysynyt päällä. vika oli kuluneissa 5 rattaiden kytkentähampaissa. Petilaakerit vieläkin kuin uudet. Kampuraa ei saa hakata sivuttaissuunnassa, kampura pitää olla suora.

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

5.12.2012 0:22

Itellä olis kohta hussen mittarissa 30 000km, husse on vm:06 ja sm125cc mitä tulisi koneremontssa tehdä muutakuin vaihtaa mäntä ja kiertokanki? ja miten vaikuttaa pyörän käyttäytymiseen kun pakoaukonsäätimen ylempi vaijeri on poikki?!? :|

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

5.12.2012 12:01

Jos se alempi vaijeri liikkuu niin luulis ainakin että se on kokoajan yläasennossa se säädin. ylempi siis vetää HTS-akselia vastapäivään = laipat sulkeutuu ja alempi taas pyörittää sitä myötäpäivään. Ja jos on yläasennossa kokoajan niin sillä tavoin vaikuttaa että ottaa äkkisemmin tehopiikin ja alaväännöistä katoaa suurin osa ja yleensä myös vaikutuksena bensankulutuksen lisääntyminen

Ja 30000 rempasta: Eli jos ei oo aiemmin avattu konetta tai uusittu osia niin männänvaihto ja pytyn mittaus ja mahdollisesti hoonaus (jos ei tasapaksu syl. putken ylä- ja alapäästä) Kampiakselin RUNKOLAAKERIT ehdottomasti, nopeimmin kuluvat osat alakerrasta, ja veivi ellei siis oo aiemmin uusittu. Ja sitten niin kytkinakselin ja vetoakselin laakerit kannattaa tarkastaa ja myös uusia jos vaikuttaa olevan välystä (näillä kaikilla yhteens jotain +-50e hintaa, mutta kuluvat hitaammin kun runkolaakerit) ja toki sitten ainakin kampiakselin Stefat myös kannattaa uusia, ja muutkin jos vähääkään vuotaa. Eipä muuta tullu mieleen, noi edellä mainitut kannattaa uusia ja tarkastaa että kaikki muutkin paikat on kunnossa.

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

5.12.2012 14:23

Koneen jokainen stefa ehdottomasti ja myös kaikki laakerit kannattaa uusia samalla.

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

5.12.2012 15:52

Miksi ihmeessä koneen joka ikinen stefa pitäisi uusia? Itse uusisin vaan kampuran stefat konerempan yhteydessä. Miksikö? No siksi koska ne harvoin alkaa edes vuotamaan oikeesti ja kaikki muut paitsi kampuran stefat pystyy vaihtaan purkamatta mitään edestä. Ja kampuran stefatkii voi vaihtaa ottamatta ees konetta pöydälle mutta vauhtipyörä pitää irrottaa/kytkinpuoli purkaa kokonaan. Esim kytkinvivun, vaihdepolkimen, kiksin stefoja turha alkaa irrottelemaan elleivät vuoda ja sama homma oikeestaan vetoakselin stefassakin. Siinä mun mielipide, mutta samahan ne on kaikki uusia jos joku ostaa sen koko stefasarjan, joka maksaa ainaki husseen jotain 60e ja noi kampuran stefat on erikseen jotain +-35e yhteensä :).

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

5.12.2012 16:46

No eipä ne stefat paljoa maksa laakeriliikkeestä ostettuna ja ainakin huonon näköiset stefat itse vaihtaisin muualtakin kun kampurasta. Harmittaisi heti rempattuun koneeseen taas kajota stefoja vaihtamaan.

Kampuran stefoja ei välttämättä kannata ostaa laakerikaupasta kun eikös joissain koneissa ole ainankin siellä sellaset tuplahuulistefat ja muutenkin vähän erikoisemmat mitä joku yleistefa.

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

5.12.2012 17:36

Zuikkamies kirjoitti:Miksi ihmeessä koneen joka ikinen stefa pitäisi uusia? Itse uusisin vaan kampuran stefat konerempan yhteydessä. Miksikö? No siksi koska ne harvoin alkaa edes vuotamaan oikeesti ja kaikki muut paitsi kampuran stefat pystyy vaihtaan purkamatta mitään edestä. Ja kampuran stefatkii voi vaihtaa ottamatta ees konetta pöydälle mutta vauhtipyörä pitää irrottaa/kytkinpuoli purkaa kokonaan. Esim kytkinvivun, vaihdepolkimen, kiksin stefoja turha alkaa irrottelemaan elleivät vuoda ja sama homma oikeestaan vetoakselin stefassakin. Siinä mun mielipide, mutta samahan ne on kaikki uusia jos joku ostaa sen koko stefasarjan, joka maksaa ainaki husseen jotain 60e ja noi kampuran stefat on erikseen jotain +-35e yhteensä :).

On PALJON helpompaa vaihtaa ne stefat silloin kun kone on osina ja tilaa on. Eikä sitten kun stefat alkaa vuotamaan niin ruuvilla yrittää repiä ja naarmuttaa stefan pesää ruuvilla sekä esim. vaihdepolkimen akselia stefan kohdalta. Itsellä ainakin on ollut tapana tehdä rempat kunnolla eikä säästää pariakymppiä siinä kun ei raski/osaa vaihtaa kaikkia stefoja. Joten eipä ole tarvinnut kesken ajokauden ruveta vaihtamaan stefoja jotka olisi voinut konerempassa vaihtaa.

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

5.12.2012 17:45

Noiden lisäksi kannattaa myös tarkistaa kytkinlevyn+välilevyjen+kruunun kunto, ellei ole aikaisemmin jo rempattu sitä puolta. Myös kytkimen kaikki laakerit kannattaa tarkistaa ja tarvittaessa uusia ;)
E: ja kytkinjouset tietysti myös

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

5.12.2012 18:01

detsoni15 kirjoitti:
Zuikkamies kirjoitti:Miksi ihmeessä koneen joka ikinen stefa pitäisi uusia? Itse uusisin vaan kampuran stefat konerempan yhteydessä. Miksikö? No siksi koska ne harvoin alkaa edes vuotamaan oikeesti ja kaikki muut paitsi kampuran stefat pystyy vaihtaan purkamatta mitään edestä. Ja kampuran stefatkii voi vaihtaa ottamatta ees konetta pöydälle mutta vauhtipyörä pitää irrottaa/kytkinpuoli purkaa kokonaan. Esim kytkinvivun, vaihdepolkimen, kiksin stefoja turha alkaa irrottelemaan elleivät vuoda ja sama homma oikeestaan vetoakselin stefassakin. Siinä mun mielipide, mutta samahan ne on kaikki uusia jos joku ostaa sen koko stefasarjan, joka maksaa ainaki husseen jotain 60e ja noi kampuran stefat on erikseen jotain +-35e yhteensä :).

On PALJON helpompaa vaihtaa ne stefat silloin kun kone on osina ja tilaa on. Eikä sitten kun stefat alkaa vuotamaan niin ruuvilla yrittää repiä ja naarmuttaa stefan pesää ruuvilla sekä esim. vaihdepolkimen akselia stefan kohdalta. Itsellä ainakin on ollut tapana tehdä rempat kunnolla eikä säästää pariakymppiä siinä kun ei raski/osaa vaihtaa kaikkia stefoja. Joten eipä ole tarvinnut kesken ajokauden ruveta vaihtamaan stefoja jotka olisi voinut konerempassa vaihtaa.


Totta tuokin joo, menin mä itekkin nyt rempassa uusimaan noi kaikki stefat mutta jälkeenpäin aloin miettimään että olikohan tosta nyt mitään hyötyy. Oikein hävetti repiä hyväkuntosia akselien stefoja irti turhan takia, mutta stefasarjan kerkesin jo ostaa :lol: noh eipähän ainakaan kesken ajokauden hajoo.............