Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

18.3.2012 19:20

TommieZ kirjoitti:kannattaako noihin alakerran laakereihin jättää iha tehdasrasvat väliin kun asentaa?

Turhaapa niitä poistelemaankaan.

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

20.3.2012 22:00

Tässä Teille 2- tahti kuskit: https://www.facebook.com/pages/2-tahti- ... 6785597791 ;)

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

27.3.2012 18:39

mistähän löytäis tollasseen 6201 C4 välyksellä olevan laakerin lukkorengasuralla kun ei mistään liikkeestäkään oikeen tunnu löytyvän vai mitä mieltä ootte riittäisköhän siihen ihan c3 laakerikin kun se tulee hussessa siihen tp-akselin viereisen ratasparin päähän.

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

27.3.2012 22:44

Nyt kaipais vinkkii männän vaihtaneilta, kannattaisko laittaa jo pykälää isompi mäntä, kyseessä siis 32 tkm ajettu aprilia rs 125, ja huoltokirjan mukaan vaihettu mäntä jo kerran aikasemmin. Ei mitään hajua mitä kokoa nykynen mäntä on... Sylinteri on alkuperäinen, ei koskaan leiponut. Onko vanhan männän koon selvittämiseksi ainut vaihtoehto mitata jollain tarkalla mitalla sen halkaisija? Joitain merkintöjä siinä on, numerosarja 1298 löytyy männän alta, ja merkinnät "mp" ja "v8"männän päältä, mutta nuo eivät itselle pahemmin sano mitään...

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

28.3.2012 11:37

Suosittelen mittaamaan sylinterin tarkalla mitalla ja siitä 0,05 (?) pienempi mäntä ;)

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

28.3.2012 19:26

Noniin, ois männänvaihto edessä ja semmosta kyselisin että pitäskö tuonne lyödä sisään samankokoinen mäntä kuin viimeksi (53.97mm)? Vai pitäisikö laittaa jo 53.98mm mäntä? Edellisellä männällä kerkesin ajaa ~1,5tkm ennenkuin pakoaukonsäätimen laippa otti mäntään kiinni. Kerkesin kyllä jo tilata samankokoisen männän englannista :roll:

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

30.3.2012 16:41

Oon noilta rossimiehiltä kuullu että 5 mäntää ajetaan aina samaa kokoa ja tämän jälkeen vaihetaa pykälää isommaks. Joten luulisin että te voitte laittaa hyvillä mielin saman kokoisen männän mikä viimeksikin on ollut sisässä. ;)

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

30.3.2012 17:53

Muistakaa rossipyörä on rossipyörä.. smr temmiläine ei ainakaa tykkää edes kolmesta samankokoisesta männästä.. Sylinteri koneistamolle ja se mitataan, jonka perusteella mäntä valitaan.

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

30.3.2012 17:59

Mä en ymmärrä mikä vitun himo on laittaa tunteella niitä mäntiä. Se mittauttaminen ei maksa kuin vaivan, joku koneistamo siitä voi vitosen ottaa, mulla ei mp-racing ottanut mitään. Se mäntä maksaa sen 100e, mittaus on siinä pieni vaiva ja sit ei tartte ihmetellä kun on niin löysä tai liika tiukka :roll:

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

1.4.2012 22:44

Avasin GPR:n pytyn kannen ku epäilin kannentiivisteen pettäneen ja nyt ku katon mäntää niin näyttää aika tummalta, käytännössä mustalta. Onko normaalia?

http://www.motot.net/galleria/kuvat/kay ... M_1676.jpg

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

2.4.2012 0:24

Kyllähän nuo tapaavat karstottua. Ei ole vaarallista.
Näin ylhäältä päin näyttää terveeltä. Ota pytty pois niin selviää enemmän.

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

2.4.2012 22:42

kermakoira kirjoitti:Avasin GPR:n pytyn kannen ku epäilin kannentiivisteen pettäneen ja nyt ku katon mäntää niin näyttää aika tummalta, käytännössä mustalta. Onko normaalia?

http://www.motot.net/galleria/kuvat/kay ... M_1676.jpg


On se melko normaalia, jos ajelee kaupungissa rajoitusten mukaan. Mäntä näet "karstoittuu" kun ei pääse kierrättämään konetta (ellet ajele jollain 1-2 vaihteella). Pahimmassa tapauksessa voi leipoa vaikka kiinni asti. Auttaa kun moottorijarruttelet hieman silloin tällöin taikka kastat männän 4t öljyssä ennen takaisin laittoa. Muista uudet kannentiivisteet.

Don't feed the troll -_nikko

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

2.4.2012 22:48

De_Tube kirjoitti:
kermakoira kirjoitti:Avasin GPR:n pytyn kannen ku epäilin kannentiivisteen pettäneen ja nyt ku katon mäntää niin näyttää aika tummalta, käytännössä mustalta. Onko normaalia?

http://www.motot.net/galleria/kuvat/kay ... M_1676.jpg


On se melko normaalia, jos ajelee kaupungissa rajoitusten mukaan. Mäntä näet "karstoittuu" kun ei pääse kierrättämään konetta (ellet ajele jollain 1-2 vaihteella). Pahimmassa tapauksessa voi leipoa vaikka kiinni asti. Auttaa kun moottorijarruttelet hieman silloin tällöin taikka kastat männän 4t öljyssä ennen takaisin laittoa. Muista uudet kannentiivisteet.


Älä saatana moottorijarruttele ! ei tee ollenkaan hyvää koneelle. ton karstan saa pois vaikka brakekliineril mut toi ei haittaa mitään. sylinteri putkikin näyttäs olevan hyvässä kunnossa mitä tosta kuvasta näkee.

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

3.4.2012 0:43

Ostin husqvarna sm 125 04vm ja entisen omistajan mukaan mäntä pitäisi piakkoin vaihtaa mitä kaikkee nyt pitää ostaa ainakin mäntä ja tiivisteet mitäs muuta?

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

3.4.2012 9:15

mäntä, mitta sylinteri että tule oikea koko, o-renkaat kannen alle, sekä tiiviste pytyn alle. Myös neulalakeri on hyvä uusia yläpäähän :)